Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

JorgenM

Kan ta den med for deg jeg, de er alltid kjempehyggelige mot meg på Verdal. Skal dit på 2-årsservice 3. august :)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Klykken

Du får se om tonen fra verkstedet er den samme om du må på garantirep.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

LMOR

Sitat fra: Klykken på tirsdag 12. juli 2016, klokken 12:14
Du får se om tonen fra verkstedet er den samme om du må på garantirep.
Garantirep dekkes av BMW sentralt, så jeg antar de ikke er enig med deg om at det er en garantisak. Hva gjelder det?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Klykken

Knirkelyd bak rattet/rattstammen etter at den ble skiftet. "Arbeidslyd" kaller de det.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Usikker på detta

Slettet tråden min og legger inn et innlegg her istedet :)
Gjelder ladeløsning.

Jeg har 400v nett og 16A på alle kurser i huset. På utsiden, der jeg skal parkere i3`n (som kommer i oktober) har jeg 2stk stikker som mest sannsynlig går på samme kurs som soverommet/gangen (står ikke oppmerket på elskapet mitt).

Kan jeg bruke kursen som disse 2 utestikkene går til,  eller må jeg opprette en ny, dedikert kurs med tanke på sikkerhet og forsikringer om noe skulle gå galt?

Jeg ønsker ikke hurtiglading - kun standard - og har fått en tilbud fra selger om ladekladd+innstallasjon for 15k. Er dette urimelig, og bør jeg gå for en annen løsning som er rimeligere og bedre?

Griffel

Sitat fra: Usikker på detta på fredag 15. juli 2016, klokken 15:56
Jeg ønsker ikke hurtiglading - kun standard - og har fått en tilbud fra selger om ladekladd+innstallasjon for 15k. Er dette urimelig, og bør jeg gå for en annen løsning som er rimeligere og bedre?
Dersom dette er en ferdig installert fastmontert ladestasjon synes jeg dette er et ok. tilbud.

En fastmontert ladestasjon er det beste valg for hjemmelading.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Hejduk

Har du god tid å lade på så kan du bruke eksisterende stikkontakter. Ladefart kan vel stiles til 3 forskjellige nivåer via i-drive, så det kan tilpasses annen bruk på samme kurs. Jeg ville sett om det fungerer greit, før jeg investerte 15000 i ladestasjon. Ladestasjon er imidlertid den beste løsningen.
2021 Model 3 LR blå
2021 Model Y LR hvit
2019 Model 3 LR grå
2018 Hyundai Kona grå
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

Usikker på detta

Takk for gode svar :)

Jeg vet med meg selv at jeg kommer til å bli lei av å åpne panseret for hver gang jeg parkerer bilen hjemme - så fastmontert hjemmekladd blir det, bedre først enn sist.
Jeg har god tid til å lade  :)

Så jeg "kan" bruke en kurs som allerede er i bruk andre steder i huset altså, og behøver ikke en dedikert kurs for bilen. Dette er flott!
Jeg leste et eller annet sted at jeg måtte ha det, men husker ikke hvor. Dette hadde noe med regler som kom for alle hus bygget etter 2014(?)...men det er absolutt mulig at jeg har misforstått.
Jeg vil bare føle meg trygg på at et eventuelt forsikringsbehov er gjeldende i min favør om noe skulle gå galt - om bilen skulle smelte eller lignende  :)

Overspenningsvern MÅ jeg ha til denne kursen eller? Er i tvil om jeg har det og får sjekke det opp.

Hejduk

Kravet er vel jordfeilbryter klasse b. Men anbefaler www.elbilhjelpen.no (Electrolux). Han er aktiv på forumet her, gir god service, og har mange års erfaring.
2021 Model 3 LR blå
2021 Model Y LR hvit
2019 Model 3 LR grå
2018 Hyundai Kona grå
2017 i3 protonic blue
2012 US Leaf LS rød
2002 Saxo hvit

LMOR

En trenger ikke åpne panseret hver gang en skal lade. Laderen som følger med kan henge på veggen eller monteres i et skap ute, el.l. Du kan eventuelt kjøpe en ekstra.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

#1885
Sitat fra: Usikker på detta på fredag 15. juli 2016, klokken 19:39
Takk for gode svar :)

Jeg vet med meg selv at jeg kommer til å bli lei av å åpne panseret for hver gang jeg parkerer bilen hjemme - så fastmontert hjemmekladd blir det, bedre først enn sist.
Jeg har god tid til å lade  :)

Så jeg "kan" bruke en kurs som allerede er i bruk andre steder i huset altså, og behøver ikke en dedikert kurs for bilen. Dette er flott!
Jeg leste et eller annet sted at jeg måtte ha det, men husker ikke hvor. Dette hadde noe med regler som kom for alle hus bygget etter 2014(?)...men det er absolutt mulig at jeg har misforstått.
Jeg vil bare føle meg trygg på at et eventuelt forsikringsbehov er gjeldende i min favør om noe skulle gå galt - om bilen skulle smelte eller lignende  :)

Overspenningsvern MÅ jeg ha til denne kursen eller? Er i tvil om jeg har det og får sjekke det opp.

Krav til nyinstallasjoner ja, ikke kurser som er der allerede. Bare husk at en elbil drar mye strøm over lang tid slik at du bør ikke trekke maks av det kursen er designet for moa f. esk maks 13A på en 16A kurs. De fleste ladere som følger bilen trekker rundt 10 A - godt innafor på en 16A kurs. Og har du flere uttak på kursen så bruker du ikke disse når du lader.

Velger du å installere en fast lader i garasjen på f.eks 16A må du legge ny kurs og sette B-vern i skapet. Alt kjøper du en lader liknende den du har i bilen og henger fast i garasjen. Da trenger du ikke å legge ny kurs.

Alle skap har vel overspenningsvern ? Det du må ha om du legger ny kurs er jordfeilbryter type B. Ellers har vel lader som følger bilen jordfeilbryter innebygget men ikke B-type.
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Griffel

#1886
Du behøver ikke legge opp en ny kurs. Du kan erstattet en stikkontakt med en fastmontert ladestasjon uten å bygge om sikringsskapet, Dersom dette er aktuelt er 15000,- alt for mye.

15000,- Som tilbud ved bilkjøp, bør omfatte ny kurs med alt som kreves fra sikringsskap, om ikke avstanden er alt for stor.

Dersom kursen har flere stikkontakter eller andre ting tilkoblet er dette med kun å bytte stikkontakt med ladestasjon ikke noe jeg vil anbefale.

De fleste sikringsskap har nok ikke overspenningsvern, men i et hus fra 2014 er det nok det. Det ser en jo i skapet. Påbudt ved nyanlegg.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Truls Martin

Ettersom man ikke selv har lov til å fjerne en stikkontakt og fast tilkoble en ladestasjon må man uansett bruke en elektriker. Og når en elektriker installerer en ny ladestasjon må han følge de nye kravene etter 2014 normen.

Dette innebærer dedikert kurs og B jordfeilvern. Noen ladestasjoner har B vern innebygget.

Det som kan være skummelt med å lade elbil på en kurs med A jordfeilvern (som er det vanlige) er at Elbilen kan avgi en likestrøms jordfeilstrøm som magnetiserer spolen i a jordfeilvernet. Dette gjør at karakteristikken endres, og jordfeilvernet kan i værste fall ikke løse ut på feil. Dette er særlig farlig der det henger andre ting på kursen.

Ellers er det selvfølgelig fare for varmgang når man belaster en kurs hardt, og minst mulig koblingspunkter er å foretrekke. Derav kravet om dedikert kurs..


Sitat fra: Griffel på lørdag 16. juli 2016, klokken 12:07
Du behøver ikke legge opp en ny kurs. Du kan erstattet en stikkontakt med en fastmontert ladestasjon uten å bygge om sikringsskapet, Dersom dette er aktuelt er 15000,- alt for mye.

15000,- Som tilbud ved bilkjøp, bør omfatte ny kurs med alt som kreves fra sikringsskap, om ikke avstanden er alt for stor.

Dersom kursen har flere stikkontakter eller andre ting tilkoblet er dette med kun å bytte stikkontakt med ladestasjon ikke noe jeg vil anbefale.

De fleste sikringsskap har nok ikke overspenningsvern, men i et hus fra 2014 er det nok det. Det ser en jo i skapet. Påbudt ved nyanlegg.
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

Bolfus

Hvilken ladehastighet kan jeg få med nye i3 med den eksisterende garasjekursen min? 3-fas 240V IT nett med CEE-stikk.

Griffel

#1889
Sitat fra: Truls Martin på lørdag 16. juli 2016, klokken 20:55
Ettersom man ikke selv har lov til å fjerne en stikkontakt og fast tilkoble en ladestasjon må man uansett bruke en elektriker. Og når en elektriker installerer en ny ladestasjon må han følge de nye kravene etter 2014 normen.
En kan se på dette som en oppgradering. Dette er ikke nytt men en forbedring av en eksisterende kurs. Det vil jo bli helt tøys at det er lov, men ikke anbefalt, å benytte en 16A ladekladd i en schuko kontakt, men ikke lov å bytte ut en dårlig schuko med en mode 3 ladestasjon. Men legges det opp en ny kurs fordi den aktuelle schuko ikke er den eneste forbruker på denne kursen må selvfølgelig de aktuelle forskrifter følges.

Sitat fra: Truls Martin på lørdag 16. juli 2016, klokken 20:55
Det som kan være skummelt med å lade elbil på en kurs med A jordfeilvern (som er det vanlige) er at Elbilen kan avgi en likestrøms jordfeilstrøm som magnetiserer spolen i a jordfeilvernet. Dette gjør at karakteristikken endres, og jordfeilvernet kan i værste fall ikke løse ut på feil. Dette er særlig farlig der det henger andre ting på kursen.
Nå gikk det frem at «Usikker på detta» har et 400V system, og i resten  av Europa er det ikke påkrevet med B-jordfeilbryter på enfas ladestasjoner koblet mellom enfas og N. A-vern er tilfredstillende ved slik enfas kobling. Den norske særreglen er for å unngå forvirring med våre 3-4 nettsystemer og fordi vi har valgt å definere N som en «live». I dette tilfelle er det ikke skummelt, og ikke ulovlig siden et bytte av kontakt er en oppgradering.
Men det er aldrig feil å benytte en B-type jordfeilbryter.

Dersom en skifter en trefase-kontakt med en ladestasjon bør ladestasjonen ha et B-vern, og en nykurs må uansett ha et B-vern.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA