Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

MrBeery

Ja dette blir ikke enkelt. Vi må fryse bestillingen før slutten av juni.

Var forresten litt skuffet av rekkevidden på i3. I går kjørte jeg stort sett med ACC og Eco Pro+, blanding av by, motorvei og landevei. Lå vel ikke på noe særlig mer enn 13 mil total rekkevidde. Atskillig dårligere enn e-Golf i sommervær.

turfsurf

Snakker du om indikert rekkevidde eller faktisk kjørt distanse? Det gjelder begge kjøretøy. Sammenligning av indikert rekkevidde gir ingen mening. På vei til jobb i går hadde jeg et forbruk på 0,99Wh/km som tilsier en rekkevidde på over 18 mil. Golf vs i3 så er nok i3 bedre på blandet kjøring og Golf bedre på motorvei.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

MrBeery

Enig i at det ikke er mulig å sammenligne på tvers av "guessometer". På Golf er det jo helt ubrukelig da den bruker kun de siste kilometerne som grunnlag.

Jeg kjørte ikke til bilene var tomme for strøm, bare basert på hvor mange % kapasitet som er igjen etter kjøringen. Som du sier virker Golfen å være bedre på motorvei (mindre luftmotstand tipper jeg) og i3 bedre på blandet kjøring.

Under 1,0 er meget bra! Hvilken høydeprofil har veien dit og hvilken type vei? Har du 19" eller 20"?

Jorgensen

#1773
Sitat fra: MrBeery på onsdag 08. juni 2016, klokken 15:13
Ja dette blir ikke enkelt. Vi må fryse bestillingen før slutten av juni.

Var forresten litt skuffet av rekkevidden på i3. I går kjørte jeg stort sett med ACC og Eco Pro+, blanding av by, motorvei og landevei. Lå vel ikke på noe særlig mer enn 13 mil total rekkevidde. Atskillig dårligere enn e-Golf i sommervær.

Kjørte Hønefoss - Oslo - Hønefoss pluss litt småkjøring forrige uke. Kjørte med ACC nesten hele tiden, Eco Pro og Air Condition i det varme været. Mye høydeforskjell da jeg kjørte over Sollihøgda ( 340 m.o.h) begge veier. Kjørte alene i bilen.
Når jeg kom hjem hadde jeg kjørt 163km og 4km rest på batteri. Hadde jeg kjørt med Eco Pro + , dvs uten Air Condition så hadde nok rekkevidden blitt lengre.
-------------------------------------------------------
BMW iX 50 – nov.2023
Solgt ***Hyndai KONA Electric - aug 2018***
Solar Orange BMW i3 - mars 2014

Beckern

Sitat fra: MrBeery på onsdag 08. juni 2016, klokken 15:13
Ja dette blir ikke enkelt. Vi må fryse bestillingen før slutten av juni.

Var forresten litt skuffet av rekkevidden på i3. I går kjørte jeg stort sett med ACC og Eco Pro+, blanding av by, motorvei og landevei. Lå vel ikke på noe særlig mer enn 13 mil total rekkevidde. Atskillig dårligere enn e-Golf i sommervær.

Dekktrykk har MYE å si. Fart har MYE å si. Høydemeter har MYE å si, vind har en del å si.
Temperaturen nå er perfekt og det man kan lett endre kjørelengden opp til 160km utenfor motorvei, eller mer med gunstige forhold, og man kan lett redusere den til 100km. Bare å legge seg i 130 i 110 sonen det.
Man skal du oppover, på motorvei med feil dekktryjkk og har dårlig tid så er ikke i3 bilen å kjøre.
Er forholdene optimale opplever jeg GOM veldig gomete og pesimistisk, altså feil. Har vært på vei mot 150-200km rekkevidde flere ganger nå i slutten av mai starten av juli, men også lidd meg gjennom motorvi til fra gøteborg.


Sungrazer

Sitat fra: Beckern på onsdag 08. juni 2016, klokken 18:51
Er forholdene optimale opplever jeg GOM veldig gomete og pesimistisk, altså feil. Har vært på vei mot 150-200km rekkevidde flere ganger nå i slutten av mai starten av juli, men også lidd meg gjennom motorvi til fra gøteborg.

Oi - fortell mer. Jeg har hatt lyst å prøve meg til Gøteborg, men hvilke stopp har du lagt inn og hvilke lademuligheter var det der?
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

02jan

Kjørte en tur Nedrum Gøteborg i mai.
Føltes Simen botsøvelse å krype i 105-110 km/t, nå "alle" andre
Kjører i 120-140.
Men kommer nok til å prøve igjen, behagelig med planlagte landstopp.

La ut en tråd for  strekning Oslo Gøteborg her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28078.msg477407.html#msg477407
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

turfsurf

Sitat fra: MrBeery på onsdag 08. juni 2016, klokken 15:36
Under 1,0 er meget bra! Hvilken høydeprofil har veien dit og hvilken type vei? Har du 19" eller 20"?
Ja, det hører til sjeldenhetene, vanligvis disse dagene ender jeg litt under 1,1. Det er først ett par km med levering i barnehage, og så en drøy mil til jobb. Total høydeforskjell fra start til slutt er ca 20m. Høyeste punkt er litt over 80 meter. Fart stort sett mellom 60 og 80, utenom to km med 30-50 i hver ende. Kjører med 19"


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

turfsurf

Sitat fra: 02jan på onsdag 08. juni 2016, klokken 21:59
Kjørte en tur Nedrum Gøteborg i mai.
Føltes Simen botsøvelse å krype i 105-110 km/t, nå "alle" andre
Kjører i 120-140.
Men kommer nok til å prøve igjen, behagelig med planlagte landstopp.

La ut en tråd for  strekning Oslo Gøteborg her http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,28078.msg477407.html#msg477407

Har prøvd 130-140 med i3en på motorvei. Da kommer du ikke 10 mil med fullt batteri. Kanskje 9.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Sungrazer

2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Beckern

Sitat fra: Sungrazer på onsdag 08. juni 2016, klokken 21:04
Sitat fra: Beckern på onsdag 08. juni 2016, klokken 18:51
Er forholdene optimale opplever jeg GOM veldig gomete og pesimistisk, altså feil. Har vært på vei mot 150-200km rekkevidde flere ganger nå i slutten av mai starten av juli, men også lidd meg gjennom motorvi til fra gøteborg.

Oi - fortell mer. Jeg har hatt lyst å prøve meg til Gøteborg, men hvilke stopp har du lagt inn og hvilke lademuligheter var det der?

Dropp det.
Det går gærnt hver gang jeg skal på langtur. Dro 05:30 og var fremme en gang like etter 11.
Du må legge på nesten en time i ekstra kjøretid og nesten en time lading. Ja det er hvis alt går bra og laderene finnes.
Kungalv laderen er flyttet men ikke tilkoblet. Ladestasjoner.no kan du bare glemme. Jeg rapporterte Kungalv laderen på Fredag nå står den åpen/ledig og den var ikke i en tilstand for åpning i dag. :(
Jeg brukte gratislader Håby/Munkedal begge veier. Og tagg meg til litt strøm inn og ut av Gtb på Hissings Backa fra en Clever. Var registrert hos Clever men ikke fått ladekort. Så kredittkort blir trukket.
Også ladet jeg i Halden, på macern der ladestasjonen selvsagt ikke var på macern men en P-plass på andre siden av veien i et mylder av gang-sykkel-bil stier som er så dumt at det bare kan oppstå i Norge.
Jeg elsker den følelsen når man fastslår at det ikke finnes noen lader i tilknytting til macern. Det er ganske vanlig det på de stasjonene som er tilknyttet macern. Og det er en så god følelse med 5% igjen :(


bjorngb

#1781
Lurer på å bestille en i3. Er ikke sikker på om vi går for charged + park assist, comfort access, drive ass pluss og hi-fi eller om vi går for fully charged...

Jeg leste de første 15 og siste 15 sidene av tråden. Men det er slik at i3 ikke kan bruke Apple Carplay?
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

Trond.m

Sitat fra: bjorngb på tirsdag 14. juni 2016, klokken 20:08
Lurer på å bestille en i3. Er ikke sikker på om vi går for charged + park assist, comfort access, drive ass pluss og hi-fi eller om vi går for fully charged...

Jeg leste de første 15 og siste 15 sidene av tråden. Men det er slik at i3 ikke kan bruke Apple Carplay?
Du vel ha Navi Pro,LED lys, metallic og oppgraderte 19" felger også. Da er ikke veien lang til fully charged.
Carplay er desverre ikke støttet.

LMOR

En kan ikke vite dette sikkert nå. Et sted står det at biler produsert etter juli 2017 vil kunne få oppgradere til CarPlay i september. Men sannsynligvis gjelder det kun hvis bilen i juli fikk iDrive 5.0.

Og hvis du bestiller nå, så kan det være du får iDrive 5.0 og CarPlay, hvis i3 ruller dette ut fom september produksjonen.

Altså vi vet ikke dette nå. Men hvis du forbereder deg på at det ikke er med, så blir du i hvert fall ikke skuffet.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bjorngb

#1784
Takk. Så dette er systemer som ikke oppgraderes med ny software? Er LED-lys og metallic med i fully charged?
Skoda Enyaq iV80 Ultra 2022
i3 Fully Charged Protonic Blue
Opel Vectra 2006 til 2022

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA