Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

turfsurf

Pleier å jekke opp bak, ett par centimeter ekstra så er begge hjulene av gulvet. Er ikke veldig høyt.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Klykken

Var null stress å få begge hjulene over bakken via ett av jekkepunktene, ja. Var heller ingen hjerteskjærende opplevelse med en biltemajekk og planke for vektfordeling over jekkepunktet..
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

moonbuggy

Latskap, spør du meg. 4 jekkepunkter er der av en grunn, 1 for hvert hjul. Flytte jekken tar 30 sek. ?

turfsurf

Latskap for en, bortkastet tid for andre.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

moonbuggy

Min egenproduserte pad, med borrelås er så 'hyggelig' å bruke at det er en fryd å kunne plassere denne i alle fire jekkehullene. Men, alvorlig talt. Jekkes fra et punkt, skal det svært lite til før bilen tipper. Det er et spørsmål om sikkerhet, og marginer. Spare tid er unnskyldning for det meste når det går galt...

Ferry

Jeg syns det er langt mer jobb å vaske og polere felgene før de stues vekk, enn å flytte jekken  ::)

moonbuggy

Enig !

Og ikke minst pirke ut alle småsteinene fra mønsteret i vinterdekkene. De er rene magneten for smågrus.

Beckern

Sitat fra: moonbuggy på fredag 27. mai 2016, klokken 11:50
Min egenproduserte pad, med borrelås er så 'hyggelig' å bruke at det er en fryd å kunne plassere denne i alle fire jekkehullene. Men, alvorlig talt. Jekkes fra et punkt, skal det svært lite til før bilen tipper. Det er et spørsmål om sikkerhet, og marginer. Spare tid er unnskyldning for det meste når det går galt...
Hva i alle verden mener du med at det skal svært lite til før den tipper? Hva er svært lite?
- Å bruke latmanssarm for å bryte løs bolter etter at bilen er jekket opp er feil.
- Sette seg inn i bilen er feil.
- Dra til med latmannsarm er feil.
- Kjøre avgårde men bilen er jekket opp er feil.
- Katta hopper opp på taket er feil, men utgjør ingen risiko for at bilen tipper.
Bilen har kontakt med bakken i tre punkter. To hjørner og en side. Det er tvert om en relativt stabil posisjon.

Største faren er helt klart at man ikke har sikret med brekk og hjulstoppere slik at bilen bevger seg og ruller av jekken. Da kan det bli dyrere dersom begge hjulene er av samtidig. Men det er de jo ikke ved hjulbytte.
Vi kan godt være uenige men det kan da ikke være noen grunn til å kalle folk late og påstå at de ikke tar sikkerhet på alvor.


moonbuggy

beckern:
Jeg testet dette med hjulene på. Det skulle ikke rare kraften til for dytte bakhjulet ned igjen når jekket opp fra punktet bak forhjulet. Jo høyere du jekker opp, jo mindre stabilt blir det. Tyngdepunktet forskyver seg bakover når det først vipper.

Men, slapp helt av. Det er fritt frem å gjøre som man vil...

Klykken

Var null stress å jekke hele siden opp.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

turfsurf

Altså, man setter på brekket, løsner litt på hjulboltene, jekker opp ene siden akkurat så mye som skal til for å få av bakhjulet, bytter det, løsner så boltene helt på fremhjulet, jekker to cm til og bytter fremhjulet. Den ekstra risikoen i 30 sekunder er så liten at det ikke er noe å tenke på en gang.


Sent from my iPad using Tapatalk
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

#1691
Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. mai 2016, klokken 07:13
Altså, man setter på brekket, løsner litt på hjulboltene, jekker opp ene siden akkurat så mye som skal til for å få av bakhjulet, bytter det, løsner så boltene helt på fremhjulet, jekker to cm til og bytter fremhjulet. Den ekstra risikoen i 30 sekunder er så liten at det ikke er noe å tenke på en gang.


Sent from my iPad using Tapatalk

Klart, hvis man bare skal det, men jeg bruker gjerne 10-15 minutter på å gå over bremser, slanger, hjullager, oppheng osv. Da tar jeg et hjul av gangen.

Selvfølgelig litt avhengig om man kan noe om slikt eller ikke.... Bil i garanti kjører jeg på service etter dette tar jeg all service selv og da er dette en del av jobben når jeg likevel må av med hjula. Ja, jeg sjekker det nå og selv om i3'n skal på service om et drøyt år - sitter i ryggmargen, og så travelt har jeg det ikke at jeg hopper over dette  ;D

PS. Du må bytte Tesla i avitaren din...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Beckern

Sitat fra: moonbuggy på fredag 27. mai 2016, klokken 22:29
beckern:
Jeg testet dette med hjulene på. Det skulle ikke rare kraften til for dytte bakhjulet ned igjen når jekket opp fra punktet bak forhjulet. Jo høyere du jekker opp, jo mindre stabilt blir det. Tyngdepunktet forskyver seg bakover når det først vipper.

Men, slapp helt av. Det er fritt frem å gjøre som man vil...
SERIØST moonbuggy
For det første jekker du på feil side. Selvsagt skal man jekke bak når motor er bak. Å prøve stuntet den veien er jo omtrent som å droppe brekk og hjulstoppere.
Ved hjelp av fjæring og flex å få bilen til å gi seg et pr cm har ingen ting med å vippe bilen. Da må vi jo snakke om at den vipper/detter ned på understell og blir stående? At du klarer å presse ned litt har da ingen ting med farene å gjøre.
En slik jekking har store marginer og innebygget stabilitet (når den jekkes opp bak) og risiko for "vipping" er mye mindre enn f.eks å kjøre på en smal stripe med fast dekke i 80km i timen. Det er ille i seg selv men de fleste er faktisk så gale at de gjøre dette samme n med mange andre. Det verste er at de gjøre dette med diverse kjøretøy som kjører i motsatt retning også bare skilt av en gul stripe. Landeveiskjøring kalles det tror jeg. DET er gærninger det! For ikke å snakke om hvor late de er når de egentlig burde sittet på sykkelen sin i stedet.

Og jeg setter stor pris på at vi nå har fått lov av Moonbuggy til å gjøre det slik vi selv vil. ;)

turfsurf

Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 28. mai 2016, klokken 09:33
Klart, hvis man bare skal det, men jeg bruker gjerne 10-15 minutter på å gå over bremser, slanger, hjullager, oppheng osv. Da tar jeg et hjul av gangen.

...

PS. Du må bytte Tesla i avitaren din...

Skal man gjøre noe mere enn å bytte hjul bør man vel bruke mere enn en garasjejekk uansett...


Får vel fikse den avataren, har bare ikke giddet ;)
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Ingeniøren

Sitat fra: turfsurf på lørdag 28. mai 2016, klokken 10:13
Sitat fra: Ingeniøren på lørdag 28. mai 2016, klokken 09:33
Klart, hvis man bare skal det, men jeg bruker gjerne 10-15 minutter på å gå over bremser, slanger, hjullager, oppheng osv. Da tar jeg et hjul av gangen.

...

PS. Du må bytte Tesla i avitaren din...

Skal man gjøre noe mere enn å bytte hjul bør man vel bruke mere enn en garasjejekk uansett...


Får vel fikse den avataren, har bare ikke giddet ;)

Jepp, bruker det når jeg skrur men på sjekke dropper jeg det - bruker en solid jekk og innsats dog  :)
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA