Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Haralda

Så da kan man lade med 7.4 kW over 230 V? Jeg er litt grønn på dette, men bestile ny i3 i går. Ny rekkvidde og at batteripolitikken hvor det faktisk kan byttes batterier om la oss si 8-10 år gjorde dette til en "no brainer".

bromm

Sitat fra: Harald Amundsen på fredag 13. mai 2016, klokken 12:27
Så da kan man lade med 7.4 kW over 230 V? Jeg er litt grønn på dette, men bestile ny i3 i går. Ny rekkvidde og at batteripolitikken hvor det faktisk kan byttes batterier om la oss si 8-10 år gjorde dette til en "no brainer".
Ja, det er riktig - enten 230V 1-fas (opptil) 32A eller 400V 3-fas 16A :)

Mazzbot

Jeg har en ladestasjon på 32A enfase , har 400V tn - c - s i huset mitt .ifølge bkk kan jeg ikke få en kurs på mer enn 20A enfase pga skjevbelastning.  For å få kurs over 20A kreves det 3 fase , noen som har en anelse om jeg kan lade på 32A enfase med 3 fase ?
Tesla model 3 reservert 31/3 .

Griffel

#1668
Sitat fra: Mazzbot på fredag 13. mai 2016, klokken 13:52
Jeg har en ladestasjon på 32A enfase , har 400V tn - c - s i huset mitt .ifølge bkk kan jeg ikke få en kurs på mer enn 20A enfase pga skjevbelastning.  For å få kurs over 20A kreves det 3 fase , noen som har en anelse om jeg kan lade på 32A enfase med 3 fase ?
Jeg har en anelse om at dersom du legger opp en 32A trefaskurs (5leder L1,L2,L3,N og jord) til en trefas type2 ladestasjon (som kan benyttes av alle typer elbil), og til denne for eksempel med en type2 til type1 kabel kobler en Leaf, eller med type2 til type2 kobler til en BMW med enfaselader vil de trekke det de kan opptil 32A (på en fase), mens biler med 3-faselader kan gjøre det samme på tre faser.

Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

jkirkebo

Sitat fra: Griffel på fredag 13. mai 2016, klokken 15:16
Sitat fra: Mazzbot på fredag 13. mai 2016, klokken 13:52
Jeg har en ladestasjon på 32A enfase , har 400V tn - c - s i huset mitt .ifølge bkk kan jeg ikke få en kurs på mer enn 20A enfase pga skjevbelastning.  For å få kurs over 20A kreves det 3 fase , noen som har en anelse om jeg kan lade på 32A enfase med 3 fase ?
Jeg har en anelse om at dersom du legger opp en 32A trefaskurs (5leder L1,L2,L3,N og jord) til en trefas type2 ladestasjon (som kan benyttes av alle typer elbil), og til denne for eksempel med en type2 til type1 kabel kobler en Leaf, eller med type2 til type2 kobler til en BMW med enfaselader vil de trekke det de kan opptil 32A (på en fase), mens biler med 3-faselader kan gjøre det samme på tre faser.

Det stemmer. En helt "lovlig" måte å lade med 32A 1-fase på om man har 400V er altså å montere opp en 22kW (3x32A 400V) ladestasjon og koble til en bil med 32A 1-fase lader.

Fordelen med denne løsningen er at man også har støtte for 11kW og 22kW 3-fase lading om man bytter til bil som har det (f.eks ny i3 med større batteri).
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

Ramgad

Skifte dekk.. Jeg har aldri gjort det før.

Er det bare å kjøpe en vanlig billigjekk, hvor skal man feste jekken - der det et spesielt punkt under bilen?

Ingeniøren

Sitat fra: Ramgad på mandag 16. mai 2016, klokken 15:20
Skifte dekk.. Jeg har aldri gjort det før.

Er det bare å kjøpe en vanlig billigjekk, hvor skal man feste jekken - der det et spesielt punkt under bilen?

Skaff en garasjejekk med flatt anlegg og jekk opp mot et av de 4 jekkpunketen du finner under bilen.  Denne linken kan gi deg et par tips: http://burgertuning.com/BMW_jack_pad_adapter.html.
Er du som meg så skaffer du en slik, men de skal gå greit med en solid plankebit og som ligger an på kanten og ikke inni firkanten:
http://www.ebay.com/itm/Metal-BMW-Jack-Pad-Adapter-E46-E90-E91-E92-E93-M3-E60-E82-E87-E88-1M-E84-E83-E53-/261883272162?hash=item3cf9759be2&item=261883272162&vxp=mtr
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Jekkpunktene er av plast, så er fort gjort å brekke disse.. Plankebit funker fint.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

BingoBonzo

PC-basert navigasjon som kommer med forslag til ladestasjoner langs ruten din. Finnes dette? Hadde vært greit å kunne sitte i ro og mak for å finne optimal rute.
BMW G20 - 330e 2020
BMW F15 - X5 40e 2017 (Solgt)
BMW I01 - I3 2016 (Solgt)
BMW E70 - X5 4.8i 2007 (Solgt)
BMW F01 - 740D XDrive 2011 (Solgt)
BMW E91 - 316i MSport 2009 (Solgt)
BMW E61 - 525 DAT 2004 (Solgt)
BMW E39 - 528 iAT 2000 (Solgt)

Sungrazer

Så tips om denne i en annen tråd. Den ser bra ut, men har ikke testet den i praksis selv:

http://www.goingelectric.de/stromtankstellen/routenplaner/
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

Ingeniøren

#1675
Sitat fra: BingoBonzo på onsdag 25. mai 2016, klokken 22:33
PC-basert navigasjon som kommer med forslag til ladestasjoner langs ruten din. Finnes dette? Hadde vært greit å kunne sitte i ro og mak for å finne optimal rute.

Ja det hadde vært fint å ha i bilen og. Du finner jo alle bensinstasjoner i området - det har de lagt inn. Tenkte jeg skulle legge inn ladestasjonen men det fikk jeg ikke til...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

john

Sitat fra: Ingeniøren på mandag 16. mai 2016, klokken 18:55
Sitat fra: Ramgad på mandag 16. mai 2016, klokken 15:20
Skifte dekk.. Jeg har aldri gjort det før.

Er det bare å kjøpe en vanlig billigjekk, hvor skal man feste jekken - der det et spesielt punkt under bilen?

Skaff en garasjejekk med flatt anlegg og jekk opp mot et av de 4 jekkpunketen du finner under bilen.  Denne linken kan gi deg et par tips: http://burgertuning.com/BMW_jack_pad_adapter.html.
Er du som meg så skaffer du en slik, men de skal gå greit med en solid plankebit og som ligger an på kanten og ikke inni firkanten:
http://www.ebay.com/itm/Metal-BMW-Jack-Pad-Adapter-E46-E90-E91-E92-E93-M3-E60-E82-E87-E88-1M-E84-E83-E53-/261883272162?hash=item3cf9759be2&item=261883272162&vxp=mtr

Har ikke sett under i3 (ikke fått min enda), men andre BMWer har gjerne et jekkepunkt midt under foran også. Dvs man kan jekke og bytte to hjul samtidig. Men det må selvsagt sjekkes om det er jekkepunkt der før man går i gang!!

Sungrazer

Sitat fra: john på torsdag 26. mai 2016, klokken 23:18
Har ikke sett under i3 (ikke fått min enda), men andre BMWer har gjerne et jekkepunkt midt under foran også. Dvs man kan jekke og bytte to hjul samtidig. Men det må selvsagt sjekkes om det er jekkepunkt der før man går i gang!!

i3´n er så stiv i ramma at om du jekker opp på ene punktet så jekker du opp begge hjulene på den ene siden samtidig. Det er allikevel greit å sikre bilen slik at den ikke tipper ned lengst fra jekkpunktet.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

JorgenM

Da må du vel jekke veldig høyt?
Hos meg kommer i alle fall ikke begge hjulene opp.

(nå har jeg kanskje en liten jekk da, måtte bygge opp med ca 10 cm for å løfte opp X5'en da jeg byttet dekk på den... med hjertet i halsen hver gang...)
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (1 solgt) - 2024 Peugeot e-208 i bestilling (lev. juli 2024)

Ingeniøren

er folk late her.... da ville jeg i alle fall brukt en skikkelig innsats i jekk punktet, hvis man jekker så høyt som da må til. Selv om jeg vet det går så droppe jeg det - sklir den av er det både farlig og blir dyrt, men skal man sette bilen på bukker er det eneste valg.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA