Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Ingeniøren

Ble litt beroliget av bildene til Model3citizen i Bilder av i3. Min ser om trent prikk lik ut i understellet. Samme grad av anløping og samme gørret på spindelen. Karen var jo kjempefornød og det gjorde meg mye lettere til sinds  :)

Men når jeg først er i gang med korrosjon så slo jeg øynene ned på et stag i vinduspusser mekanismen når jeg fylte spylervæske. Stagen ser ut til å være laget av aluminium og var og godt anløpt det og med et lag av hvitt pulver på utsiden. Du ser det såvidt på hver side. Regner med at dette er normalt og ?

Det positive er at bilen ble mye bedre på veien med litt bredere bakdekk, spesielt ved passering av fartsdumper der den har vært litt stumpete. Stusset litt på hvor de skulle på, mente bak og ville sjekke men det sto det ingen ting om i manualen - pussig, da de går vel på både foran og bak selv om foran går vel dårlig ?
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Klykken

Noen av hjula satt godt fast her også, og det var mye rust/drit i midten av navet. Fikk ikke vasket vekk dette noe særlig, annet enn å sprute litt 5-56 på per nå. Får se om jeg får ånden over meg og renser iløpet av sommeren. Er moderat med salting i namdal, så det er kanskje ikke mye som skal til før det blir slik.

Ellers kjekt å se at hele siden kan jekkes opp etter ett punkt. Sparer mye tid! ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Sungrazer

#1577
Var ikke veldig mye rust på min. Her er noen bilder etter å ha tørket lett av med en fuktig fille. Det lille av rust som var på navet pusset jeg bort med en stålbørst.





Jeg påførte et tynt lag med kobberpasta på navet og sprayet på litt WD40 på boltene før jeg skrudde fast. Jeg undret meg også litt over boltdimensjonen. 17mm pipe funker, mens hjulkrysset med 17mm er veldig rom.



Litt rust på skivene var det, men blir det ikke verre så går det vel.
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

moonbuggy

Av erfaring så smører jeg navet og flatene med vannfast grease. Et tynt lag holder. Jeg merket allerede etter 1. vinteren at navet ruster (heldigvis nesten bare litt rustvann etter såpass kort tid). De neste to skiftene er alt OK og den tynne hinnen med vannfast fett fremdeles der.

moonbuggy

I vinter var det en del snakk om å måle kjøleveske inn og ut på batteriet under preconditioning.
Ble det gjort ?

Jeg festet for et par uker siden min raspberripi 2 med temperaturchip i isolerte klemmer til kjølerørene med en avgangstid mitt på natten (når det var kaldest). Programmert til å lese av temperatur hvert 30 sekund sendt til  "mitt regneark" på google cloud. Dessverre så kuttet overføringene av data ut litt tidlig, (strømforsyning via ladebank for mobiler). Senere har det ikke vært kaldt nok til at å gi noe utbytte.

Så igjen, gjorde noen andre disse målinger når det var kaldt nok ?


Sungrazer

Sitat fra: moonbuggy på mandag 11. april 2016, klokken 16:39
Så igjen, gjorde noen andre disse målinger når det var kaldt nok ?

Jeg orket ikke dille mer med det. Fant ut at det fungerte godt nok uten at jeg trengte å vite noe mer om hvordan det funket. :P
2015 BMW i3 - Charged (solgt ved 78k km)
2018 BMW i3 - FC LCI Imperial Blue Metallic (solgt ved 102k km)
2021 BMW iX3 - FC Carbon Black Metallic

LMOR

Hvis noe gidder å gjøre denne testen som er bortkastet arbeid etter min mening, så spiller ikke temperaturen ute noen stor rolle, for trekket er like stor hver natt, så du bør kunne måle "at noe skjer" hvis vesken blir sirkulert.
Med ny software har de små toppladingene en gang i timen under forvarming forsvunnet, ellers er det ikke noe praktisk forskjell. (om de forsvant pga en feil eller bevisst, vet jeg ikke, men vi ender opp med lavere maks kapasitet).
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ferry

Sitat fra: moonbuggy på mandag 11. april 2016, klokken 16:39
I vinter var det en del snakk om å måle kjøleveske inn og ut på batteriet under preconditioning.
Ble det gjort ?

Det ble mest med tanken. Bestilte temperatursensorer og koblet opp 2 stk. Har siden logget temperaturen i stuevinduet og sendt ut i skya. Som så mange ganger før, så tenkte jeg videre på neste problem etter at det første var løst.  ::)

SE

Hei

Noen som vet om dekkleverandører som har sommerdekk til i3?
Jeg har 155 / 70 / 19 på alle fire.
Jeg må bytte, da bilen har spist opp bakdekkene både på sommer og vinterdekk (61000 km)

Jeg kan få dekk levert fra lokal BMW forhandler, men det er hele veien fra Tyskland.  Jeg er ute etter om det finnes alternativer.
Jeg har sjekket lokalt, og har ikke fått treff på dette hos de andre lokale dekkforhandlere som finnes her jeg er.   
(Vianor hadde riktignok Kina -dekk...)

JorgenM

http://www.dekkonline.com har i alle fall Bridgestone Ecopia, men 1600/dekk var da voldsomt dyrt, eller er det normalt for en slik uvanlig dimensjon? Billigste hos Dekkonline er 1400,- (kinadekk). Jeg har handlet hos dem de siste 5 årene.


http://www.bridgestone.no/ecopia_til_bmw_i3.html
Kia EV6 '22 - i-Pace '20 (solgt) - Tesla S P85 '13 (solgt) - 2x BMW i3 (2 solgt) - Peugeot e-208 LCI '24 (lev. august 2024)

Ingeniøren

Sitat fra: SE på onsdag 13. april 2016, klokken 12:07
Hei

Noen som vet om dekkleverandører som har sommerdekk til i3?
Jeg har 155 / 70 / 19 på alle fire.
Jeg må bytte, da bilen har spist opp bakdekkene både på sommer og vinterdekk (61000 km)

Jeg kan få dekk levert fra lokal BMW forhandler, men det er hele veien fra Tyskland.  Jeg er ute etter om det finnes alternativer.
Jeg har sjekket lokalt, og har ikke fått treff på dette hos de andre lokale dekkforhandlere som finnes her jeg er.   
(Vianor hadde riktignok Kina -dekk...)

Ville byttet til 175/50/19 bak i alle fall slik jeg har det. Synes bilen er bedre og de ser i alle fall bedre ut - ikke så sykkel dekk  :) Mulig det ikke går og at du må ha litt bredere felger bak dog
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE
Linux Zorin på PC'n og integrerte solceller på taket

Meldola

For å holde tråden "Hva kommer av endringer på 2017 modell" så ryddig som mulig spør jeg her.

Det nevnes at det muligens kommer en en 11 kW lader. Er det teknisk mulig å bytte ut den jeg har i min 2016 modell med denne?
Audi e-tron 55 2019
BMW i3 60Ah 2016 BEV

Trond.m

hei, det er ikke bekreftet at det kommer 11 kW lader til i3. Det et nok bare et rykte fra tyske elbilforum. Det er derfor ikke mulig å svare på om det blir en oppgraderingspakke for dette. I teorien er vel alt mulig, men jeg vil tro kostnaden blir stor at det ikke er aktuelt.

Magster

Etter software oppgradering peker sidespeilet (kun det ene tror jeg) rett ned i bakken når jeg rygger, justerer seg opp igjen når jeg er ferdig.

Hva er dette? og hvordan stiller jeg på det?

Synes det peker unødvendig mye nedover.

Klykken

Du slår det av og på ved å flytte på speilvelgeren (for justering) på førerdøren. Mener det må være valgt venstre speil for at speilet ikke skal peke nedover ved rygging. Uansett så er det motsatt av det du har nå som er løsningen.

Hvor mye ned det skal peke kan du ikke styre, dessverre. Synes selv dette er slitsomt å ha påslått, da jeg stort sett rygger etter speilene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA