Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

pberg

Jeg bruker ca en slik som dette, med ganske stor flate på løftesadelen. Har aldri brukt noe annen enn den originale gummien på verken i3en eller andre BMWer. Går fint å løfte opp hele den ene siden om gangen.

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Ingeniøren

Sitat fra: pberg på onsdag 30. mars 2016, klokken 18:41
Jeg bruker ca en slik som dette, med ganske stor flate på løftesadelen. Har aldri brukt noe annen enn den originale gummien på verken i3en eller andre BMWer. Går fint å løfte opp hele den ene siden om gangen.



Det går helt fint da den er flat på toppen og med gummiplata glir den ikke. Så lenge lasten er jevn spiller det ingen rolle om du bruker innsats som vist et par hakk over, eller legger rett an mot anlegget. Det regna på i fjor etter å ha krangle litt om dette med LMOR... :)

Bruker for øvrig samme innsats som nevnt over - er nok sikrest om man skal jekke opp hele sida. Selv har jeg ikke kommet å langt enda, da vinteren varer litt lenge nær 300 m over havet der jeg bor...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

turfsurf

Sitat fra: ENY på onsdag 30. mars 2016, klokken 17:06
Den linken du referer til, passer den jack paden på I3 også?

Ja, brukte den senest på søndag.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

ENY

Er det mulig å få lastestativ til I3?
2016 BMW I3 High Voltage pluss pluss
2011 BMW 320D xDrive Touring- solgt
2006 BMW 320D Touring- solgt
2004 BMW 316I Sedan- solgt

Lidenskap for BMW

Beckern

Sitat fra: bromm på tirsdag 29. mars 2016, klokken 16:00
Sitat fra: Kanon på tirsdag 29. mars 2016, klokken 12:52
Brooms skryting av acc, skjønner jeg ikke noe av. Jeg må ha fått b-vare eller adskillig lenger ute i alfabetet. Acc er reva, det dugger foran kameraet ved alle mulige værtyper, kanskje unntatt solskinn, men da får den solstikk og kutter allikevel.
Hvis det går an og lese ut feillogg på min i3  så skal det bli morsomt og se hvor mange ganger den ikke har fungert/falt ut. Den har og prøvd og kjøre på bilen foran. Ved køkjøring i 70-90 sløser den med energien med stadig brems/gass.
Ta en kikk på utenlandske forum, der vil du finne tråder om acc, få fornøyde acc brukere ser det ut til. Det sies at en ny Mars software skal forbedret acc. Vi får se.

Hvis du har så store problemer med dugg, så bør du få sjekket bilen for evt. fukt-kilder (eks. klimaanlegget) - det er ikke normalt at du skal ha dugg annet enn i situasjoner hvor det er væromslag, kjøring oppover med stor høydeforskjell eller at bilen står ute i høy luftfuktighet. Burde kanskje ha målt luftfuktigheten i kupé ? Du kan selvfølgelig ha et defekt kamera også (noe som absolutt gir rett til reklamasjon - er jo tross alt et sikkerhetssystem). Jeg antar at du har prøvd med hurtig re-aktivering de gangene den kobler ut - dette er nødvendig for at selv-kalibreringen av systemet flytter terskelverdiene i riktig retning. Det er normalt at ACC kobler ut oftere i starten, for så å bli gradvis bedre og bedre (gjelder de situasjonene man faktisk kan re-aktivere - hvis man har dugg eller sol-slag så tar det oftest en stund før man kan re-aktivere igjen).

Undertegnede har hatt en lang disputt med Bilia ang ACC. La meg først presisere at vi ble enige og jeg er godt fornøyd med forhandler. :)
Når det er sagt, ACC på i3 suger balle.

- Parkerer man ute er man nesten garantert dugg ved oppstart etter forvarming. Forvarming i temperaturer under 10 C er en direkte ulempe for kamera.
- Ett av problemene er at forvarming ikke automatisk aktiviserer varmetråder rundt kamera.
- Ett annet er at kamerahus er relativt godt varmeisolert men veldig lite lufttett. Varm luft fra kupe siver inn og kondenserer mot vindu.
- Varmetråder kan ikke styres uavhengig av andre varmetråder.
- Kamera antar tåke og slår seg av fremfor å slå på varmetråder. Bare når det er dugg lenger ned på ruten slås varmetråder på automatisk.
- Varmetråder går rundt kamera og etterlater ofte en liten flekk av is/dugg i midten fremfor å gå tvers over.
- Avstandsbedømningen (det er ingen måling her men tolkning av bilder) er dårlig rent generelt. I sving er den patetisk. Der vet man aldri om den hiver ut ankeret eller kaster loss og gir bånn gass rett i rompa på bilen foran.
- Hastighetsbegrensningen i krapp sving består alt for lenge på vei ut.
- I kø oppfører den seg akkurat som en irriterende treg og uoppmerksom sjåfør.
- Den slår seg av alt for fort når man stopper i kø.
- Den starter ikke skikkelig fra stillestående med resume men man må trykke på gassen.

Alt dette dreier seg om konstruksjonssvakheter ikke produksjonsfeil. Noen heldige kan være bedre, særlig de som parkerer i (kald) garasje men utgangspunktet er at man må regne med at ACC er ikkefungerende eller kikker ut store deler av året dersom man parkerer ute.

Det er så vidt meg bekjent ingen kalibrering ifm hurtig reaktivering eller noen som helst form for læring. Skulle den hatt det ville nok det vært beskrevet som ett av de mange tekniske nyvinningene i denne bilen.
Svært lite står om ACC og det er fordi det er billig versjonen som de har fått fortjent pepper for.

turfsurf

Stemmer fantastisk bra med min opplevelse!
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013


Kanon

Er det noen mulighet for og rygge med bildør oppe? er praktisk engang iblant.

LMOR

Jeg har samme erfaring fordi jeg alltid parkerer ute, men jeg er mest interessert i hva løsningen ble som du var fornøyd med Beckern?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Ingeniøren

Sitat fra: Kanon på torsdag 07. april 2016, klokken 13:52
Er det noen mulighet for og rygge med bildør oppe? er praktisk engang iblant.

Jepp, men åpne den bare på gløtt, eller så stopper den. Går helt fint - bruker det nesten daglig på jobb, ryggekamera er stort sett fult av dritt, så da så...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Truls Martin

Sitat fra: Ingeniøren på torsdag 07. april 2016, klokken 18:58
Sitat fra: Kanon på torsdag 07. april 2016, klokken 13:52
Er det noen mulighet for og rygge med bildør oppe? er praktisk engang iblant.

Jepp, men åpne den bare på gløtt, eller så stopper den. Går helt fint - bruker det nesten daglig på jobb, ryggekamera er stort sett fult av dritt, så da så...

Døren kan åpnes med sikkerhetsbeltet på..
2014 - BMW i3 Solar Orange Lodge
2015 - BMW X4 2,0d M-tech
Snart 2016 - BMW X5 40e

Ingeniøren

#1571
Korrosjon etter en vinter med salt  >:(

Skiftet hjul i går og det er jo et trist syn som møter en etter en vinter med salt. Alt som er beskyttet eller blankt på bremser og nav er anløpt og matt og skivene i ytterkant er rustne. På toppen av det hele satt alle hjulene fast slik at jeg måtte gi de en skikkelig dunk for at de skulle løsne. Innerst på navet var det en kake med aluminium oksyd og tilsvarende innerst i konen i felgen. Dette har jeg ikke opplevd før, at hjulene nærmet "ruster" fast, eller er det normalt på i3 ? Renset godt og la på en tynt lag kobber fett.

Har sterke mistanker til at det skyldes den saltsuppa som man her begynt å tømme ut på veien i nabolaget fra og med sist vinter. Nesten hver morgen var det som om det nettopp hadde regnet kraftig uansett om det var -10 eller +5 C. Har ikke opplevd det glatt tidligere så jeg skjønner ikke helt hvorfor de nå vil drepe bilene våre med salt  >:(.

Godt det meste er mer bestandig enn normalen grunnet FRP og Al. FRP- og al-deler ser bra ut, men hva med all elektronikken og motoren/batteriet som sitter under bilen - tett nå men det varer vel ikke evig. Kontaktet som overfører mye strøm og salt suppe er en dårlig kombinasjon vil jeg tro...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

LMOR

Har hatt det samme på den andre BMW siden jeg fikk den, så det er ikke noe spesielt med i3. Men hjulene har ikke "rustet" fast på samme måte på andre merker jeg har hatt.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

pberg

Jeg brukte som alltid litt fett på spindelen på navet, og det var null problemer med å få de av. Som vanlig. Men jeg ser at det er kommet en del rust inni spindelen, mer enn de fleste andre biler jeg har sett. Burde sikkert lagt et lag med fett inni der også.

BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

SWBS

Sitat fra: Ingeniøren på søndag 10. april 2016, klokken 09:53
Korrosjon etter en vinter med salt  >:(

Skiftet hjul i går og det er jo et trist syn som møter en etter en vinter med salt. Alt som er beskyttet eller blankt på bremser og nav er anløpt og matt og skivene i ytterkant er rustne. På toppen av det hele satt alle hjulene fast slik at jeg måtte gi de en skikkelig dunk for at de skulle løsne. Innerst på navet var det en kake med aluminium oksyd og tilsvarende innerst i konen i felgen. Dette har jeg ikke opplevd før, at hjulene nærmet "ruster" fast, eller er det normalt på i3 ? Renset godt og la på en tynt lag kobber fett.

Har sterke mistanker til at det skyldes den saltsuppa som man her begynt å tømme ut på veien i nabolaget fra og med sist vinter. Nesten hver morgen var det som om det nettopp hadde regnet kraftig uansett om det var -10 eller +5 C. Har ikke opplevd det glatt tidligere så jeg skjønner ikke helt hvorfor de nå vil drepe bilene våre med salt  >:(.

Godt det meste er mer bestandig enn normalen grunnet FRP og Al. FRP- og al-deler ser bra ut, men hva med all elektronikken og motoren/batteriet som sitter under bilen - tett nå men det varer vel ikke evig. Kontaktet som overfører mye strøm og salt suppe er en dårlig kombinasjon vil jeg tro...

Skiftet i dag selv, og dekkene satt godt fast her også. Vil tro det er relatert til de syke mengdene med salt som blir brukt. ang. Det du sier om blanding av saltsuppe og strøm så har jeg hatt samme tanke. Har også hørt om flere ICE-biler som har brent opp på vinterstid pga kortsluttning i det elektriske, mest sansynelig relatert til saltkoresjon... Ikke spesielt bra for miljøet heler.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA