Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

pberg

I3 har jo en varmesløyfe med kjølevæske,  med elektrisk og varmepumpeoppvarming av væsken. Denne står for oppvarming av kupeen. I tillegg har den et kjøleanlegg som bruker R134a-gass, som  en vanlig ac, men kan også bruke varmepumpen til kjøling. Det er nok førstnevnte du har skrudd på.
BMW i4 M50
BMW i3
BMW M3 3.0

Olemann


Autostop systemet på biler med denne pakken, virker det bare i lavere hastigheter eller er det også aktivt ved kjøring på f.eks. motorvei?

Balto

Er det noen som vet om det går ann å forandre utgangspunktet (start punktetet) på en navigasjon? For jeg lurer på om jeg kan klare en fjellovergang, men bilen står ikke der nå, så jeg vet ikke hva rangen på bilen vil være der når jeg ankommer start. Hvordan gjør man det isåfall?  :)
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

Klykken

https://www.bmw-routes.com/no/no/index.jsp
Logg inn, velg rute med bmwen som en sv kriteriene. Husker ikke helt detaljene på hvordan det fungerer, men der finner du nok ut av. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bromm

#1369
Sitat fra: Olemann på fredag 25. desember 2015, klokken 17:22

Autostop systemet på biler med denne pakken, virker det bare i lavere hastigheter eller er det også aktivt ved kjøring på f.eks. motorvei?
Systemet har deteksjon på opptil 40 m fremfor bilen, så selve bremsefunksjonen er aktiv i hastigheter mellom 10 og 60 km/t (både bil og fotgjenger). Når det gjelder høyere hastigheter så vil jo ACC konstant overvåke bilen(e) forran og tilpasse farten deretter - det skal derfor godt gjøres å kjøre inn i en bil som bråbremser, fordi farten reduseres så raskt at bremsefunksjonen kommer innen rekkevidde på 60 km/t. Så svaret er vel egentlig nei, men jo så lenge man benytter ACC over 60 km/t. Står mye om dette her http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=15711.0;attach=25423

NB! Der er også "Proactive Driving Assistant" forklart i detalj, som blant andre LMOR sier de ikke har fått til å fungere (det kan sikkert være fordi det bare fungerer over 50km/t og at man må kjøre uten ACC/CC, som allerede inkluderer PDA når de er aktive).

Olemann

Takker, mye bra info i den linken!

Sitat fra: bromm på fredag 25. desember 2015, klokken 20:42
Sitat fra: Olemann på fredag 25. desember 2015, klokken 17:22

Autostop systemet på biler med denne pakken, virker det bare i lavere hastigheter eller er det også aktivt ved kjøring på f.eks. motorvei?
Systemet har deteksjon på opptil 40 m fremfor bilen, så selve bremsefunksjonen er aktiv i hastigheter mellom 10 og 60 km/t (både bil og fotgjenger). Når det gjelder høyere hastigheter så vil jo ACC konstant overvåke bilen(e) forran og tilpasse farten deretter - det skal derfor godt gjøres å kjøre inn i en bil som bråbremser, fordi farten reduseres så raskt at bremsefunksjonen kommer innen rekkevidde på 60 km/t. Så svaret er vel egentlig nei, men jo så lenge man benytter ACC over 60 km/t. Står mye om dette her http://elbilforum.no/forum/index.php?action=dlattach;topic=15711.0;attach=25423

NB! Der er også "Proactive Driving Assistant" forklart i detalj, som blant andre LMOR sier de ikke har fått til å fungere (det kan sikkert være fordi det bare fungerer over 50km/t og at man må kjøre uten ACC/CC, som allerede inkluderer PDA når de er aktive).

Balto

#1371
Sitat fra: Klykken på fredag 25. desember 2015, klokken 20:21
https://www.bmw-routes.com/no/no/index.jsp
Logg inn, velg rute med bmwen som en sv kriteriene. Husker ikke helt detaljene på hvordan det fungerer, men der finner du nok ut av. :)

Ah supert! Hadde ikke sett at det fantes et et "min i3" filter. Stemmer dette like bra som utregningen i bilen? Isåfall ligger jeg -4kW til turen Ål-Eidfjord imorgen tidlig :p kan bli spennende

Er det noen som har noe forslag til Shucko lademuligheter på Geilo? Må bare lade ett par kW :)
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

LMOR

Lykke til!

Bilen selv eller BMW-route klarer ikke beregningen av denne ruten riktig, se
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21101.0.html

Det bør gå bra på en dag med OK forhold, men vær og føre er nok avgjørende.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Balto

Sitat fra: LMOR på lørdag 26. desember 2015, klokken 07:13
Lykke til!

Bilen selv eller BMW-route klarer ikke beregningen av denne ruten riktig, se
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21101.0.html

Det bør gå bra på en dag med OK forhold, men vær og føre er nok avgjørende.

Takk for det! Kan bli spennede mtp at det er meldt -15 på fjellet. Må mest sannsynlig lade 100% på Geilo etter at jeg hurtiglader på Ål.
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

LMOR

#1374
Sitat fra: Balto på lørdag 26. desember 2015, klokken 08:08
Sitat fra: LMOR på lørdag 26. desember 2015, klokken 07:13
Lykke til!

Bilen selv eller BMW-route klarer ikke beregningen av denne ruten riktig, se
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21101.0.html

Det bør gå bra på en dag med OK forhold, men vær og føre er nok avgjørende.

Takk for det! Kan bli spennede mtp at det er meldt -15 på fjellet. Må mest sannsynlig lade 100% på Geilo etter at jeg hurtiglader på Ål.
Jeg kom frem med 33% igjen etter å ha kjørt direkte fra Ål, ved ca 0 grader. Kommer du frem til Dyranut, så klarer du det. Hadde 30% igjen der...
Brukte 44% til Haugastøl, 22% til Geilo.
Men det ser ut til å være kolonnekjøring i dag, så du har nok en liten utfordring der. Blir spennende å høre hvordan det går.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Balto

Sitat fra: LMOR på lørdag 26. desember 2015, klokken 09:19
Sitat fra: Balto på lørdag 26. desember 2015, klokken 08:08
Sitat fra: LMOR på lørdag 26. desember 2015, klokken 07:13
Lykke til!

Bilen selv eller BMW-route klarer ikke beregningen av denne ruten riktig, se
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,21101.0.html

Det bør gå bra på en dag med OK forhold, men vær og føre er nok avgjørende.

Takk for det! Kan bli spennede mtp at det er meldt -15 på fjellet. Må mest sannsynlig lade 100% på Geilo etter at jeg hurtiglader på Ål.
Jeg kom frem med 33% igjen etter å ha kjørt direkte fra Ål, ved ca 0 grader. Kommer du frem til Dyranut, så klarer du det. Hadde 30% igjen der...
Brukte 44% til Haugastøl, 22% til Geilo.
Men det ser ut til å være kolonnekjøring i dag, så du har nok en liten utfordring der. Blir spennende å høre hvordan det går.

Det  det var litt betryggende å høre! Ja, men snakket med vegvesenet nettopp og de skulle fjerne kolonnekjøringen så snart de har fått brøytet veien opp til full bredde igjen. Satser på det er gjort innen 4 timer, når jeg kjører forbi :)
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

Trond.m

@Balto, det blir interessant å høre om hvordan du gjennomfører turen. Hvis du stopper for å saktelade på Geilo så vil det være interessant å høre hvilket ladenivå du har når du kommer dit . Du vil vel bruke over 4 kWh fra Ål til Geilo, så hvis du hurtiglader på Ål til maks 90 %, så vil du vel ha maks 65 % ved Geilo. Har du funnet et egnet sted å lade på Geilo ?

Balto

#1377
Sitat fra: TM på lørdag 26. desember 2015, klokken 10:29
@Balto, det blir interessant å høre om hvordan du gjennomfører turen. Hvis du stopper for å saktelade på Geilo så vil det være interessant å høre hvilket ladenivå du har når du kommer dit . Du vil vel bruke over 4 kWh fra Ål til Geilo, så hvis du hurtiglader på Ål til maks 90 %, så vil du vel ha maks 65 % ved Geilo. Har du funnet et egnet sted å lade på Geilo ?

Da står jeg på Ål og hurtiglader til 85% for å så semihurtiglade til 100%. Bilen sier jeg vil ha en range på 85km ved 100% når jeg legger inn Dyranut fjellstove, mens avstanden dit er 80km. Så da skal det i teorien gå! Så jeg tar utgangspunkt i å klare meg uten å saktelade på Geilo. Jeg vil også bruke LMOR sine tall for å måle avvik og dobbeltkontrollere at det går ved Geilo og Haugestøl. Merker jeg for store avvik bli jeg nødt til å saktelade en plass. Det som er positivt er at SVV nå melder kun -8 grader på vidda kontra de -15 jeg hadde forventet.  Skal legge ut en mer utfyllende rapport imorgen forhåpentligvis! Wish me luck  :)
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

Ferry

Lykke til, Balto! Håper du får en fin tur. Venter spent på rapport når du er kommet fram.

Balto

Da kan jeg avsløre at jeg kom frem til Eidfjord med 2%(!!!) igjen! Det var veeeeldig mye kaldere enn det jeg hadde forutsatt! -25 med ECO PRO+ er meget kaldt! Flere detaljer i rapporten imorgen ;)

- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA