Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Klykken

defrost-knappen, som i maks vifte på front- og sideglassene?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bromm


Balto

Funker Sea Sucker vintersportholderen på biler med soltak? Er det forresten plass til 2 snowboard?
- 2016 Black fluid i3
- 2005 Mazda 6
- 1998 Jeep Wrangler

Klykken

Sitat fra: bromm på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 16:34
Sitat fra: Klykken på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 16:08
defrost-knappen, som i maks vifte på front- og sideglassene?
Number 7 ;)
Den jeg tenkte på, ja.
Hvis du glemmer at den står på så tror jeg du spiller du for høy musikk! ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

bromm

Sitat fra: Klykken på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 18:59
Hvis du glemmer at den står på så tror jeg du spiller du for høy musikk! ;D
Det kan nok medføre riktighet, ja  ;) ;D ;D

Anterialis

Sitat fra: bromm på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 08:59
Sitat fra: Anterialis på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 00:02
SitatHvordan skrur jeg av varmeapparatet, altså at kun viftene er påslått på ønsket intensitet? AC/kulde kan jo skrues av med A/C-knappen, men jeg har ikke funnet ut hvordan jeg skrur av varmen, temperaturindikatorer går jo bare til 16...?
Ja ECO pro + gjør jobben, men finns et andre løsninger?

Forslaget over betyr at jeg ikke får sirkulert lufta inne noensærlig, jeg ønsker å ha vifta påslått, men uten å bruke energi på oppvarming...
Det du spør om er jo da altså "Eco PRO +", hvor det ikke blir brukt energi på varme/kjøling, men hvor sirkulasjon av luft (og defrosting) blir opprettholdt ;) Den eneste andre innstillingen du har er AC-knappen, som vil kunne spare energi når det er varmt, men som trolig fører til det motsatte når det er kaldt, siden det trolig brukes mer energi på "resistiv" oppvarming for avfukting og at varmepumpen trolig blir mindre effektiv.

Dette siste hadde det faktisk vært fint om noen kunne fått kontrollmålt - brukes det mer eller mindre energi når AC er påslått når det er kaldt (altså når kupé må varmes) ?

Edit: jeg sjekket nettopp på siste tur hva rekkeviddeindikatoren sier når AC blir slått av og på. Den ser ikke ut til å røre seg nevneverdig mellom på og av, nå når det er 5-6 grader ute (23 grader satt i bilen). Dette er jo en indikasjon på at det har lite eller ingenting å si for energiforbruket - det er jo f.eks øyeblikkelig et hopp på noen få km, hvis man justerer temperaturen en grad opp eller ned...

Av og til synes jeg det er kjekt å ha gassresponsen i comfort, for så å skru av innretningene manuelt, feks. skru av varme. I Eco pro + er det jo en rekke andre innretninger som også blir skrudd av automatisk...

Men da forstår jeg at Eco Pro + er eneste måten å skru av varmeapparatet på? Takk for hjelpen =)
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

bromm

Sitat fra: Anterialis på tirsdag 27. oktober 2015, klokken 23:57
Av og til synes jeg det er kjekt å ha gassresponsen i comfort, for så å skru av innretningene manuelt, feks. skru av varme. I Eco pro + er det jo en rekke andre innretninger som også blir skrudd av automatisk...

Men da forstår jeg at Eco Pro + er eneste måten å skru av varmeapparatet på? Takk for hjelpen =)
Jeg forstår nesten problemet ditt - men du ønsker altså maks gass-respons og samtidig spare energi med å slå av varmeapparatet (dette henger dessverre ikke på greip)  ;D

For å si det sånn, så har du alltid maks gassrespons i alle 3 kjøremodusene, hvis du vil - bare trykk fjøla i bånn så kommer seteryggen like raskt etter på alle de tre. ECO Pro (uten +) er etter min mening den desidert beste av de 3 fordi den sparer akkurat så mye på "varmeapparatet" til at det er komfortabelt nok. Ikke går ikke viftene like aggressivt heller, så bilen er faktisk mye stillere innvendig enn i Comfort. Og med ACC så er det jo på grensen til ubehagelig med Comfort, fordi den er altfor kvikk i bevegelsene. Tips: I ECO Pro kan du justere max fart mellom 80 og 130 km/t - i ECO Pro + er maks fart fastsatt til 90 km/t, MEN disse maks-grensene kan fremdeles overstyres hvis pedalen trykkes helt i bånn - da går bilen opp til 150 uansett hvilket kjøremodus som brukes.

Anterialis

Hehe jeg forstår hvor du vil, jeg ville nok argumentert likt. Men nå er det altså slikt at jeg ønsker vite om det lar seg gjøre å skru av varmeapparatet _uten_ å gå helt ned i Eco pro +. Jeg går gjerne ned til Eco pro, men ikke helt ned. Jeg kjører ofte på motorveien, og ønsker kjøre raskere enn 90 kmh (dog kun maks 110).

Jeg spør igjen: Er det mulig å kun skru av varmeapparatet samtidig som man lar viftene gå, uten å bruke Eco pro +? Å skru av klima gjør luften "innesperret", og ønsker ikke kjøre med vinduene åpne..
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

Luften byttes vel ut selv om du skrur av AC?
Det nærmeste du kommer det du ønsker er å skru av AC, og stille temperaturen lavest mulig?
AC kjøler ned, tørker, og varmer opp. Det er ikke mulig å ha AC på og varme av.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

bromm

Sitat fra: Anterialis på onsdag 28. oktober 2015, klokken 20:43
Hehe jeg forstår hvor du vil, jeg ville nok argumentert likt. Men nå er det altså slikt at jeg ønsker vite om det lar seg gjøre å skru av varmeapparatet _uten_ å gå helt ned i Eco pro +. Jeg går gjerne ned til Eco pro, men ikke helt ned. Jeg kjører ofte på motorveien, og ønsker kjøre raskere enn 90 kmh (dog kun maks 110).

Jeg spør igjen: Er det mulig å kun skru av varmeapparatet samtidig som man lar viftene gå, uten å bruke Eco pro +? Å skru av klima gjør luften "innesperret", og ønsker ikke kjøre med vinduene åpne..
Det du spør om  er faktisk umulig på en "vanlig" bil med klima-anlegg - der finnes det ingen Eco PRO+ ;) Mitt råd er at du bruker Eco PRO (uten +), og at du setter opp maks hastighet til 120 km/t - mere økonomisk får du det ikke med i3 - hvis du vil ha "luft/varme". (jo, du kan jo lirke viftehastigheten manuelt med +/- knappene ned til duggen kommer, men da er det nok ikke mer å gå på) ;)

Anterialis

Det var alt jeg var ute etter, et svar på om det lar seg gjøre eller ikke =) Og det lar seg altså ikke gjøre, da vet jeg det.
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

Yttertorjen

Sitat fra: bromm på onsdag 28. oktober 2015, klokken 22:13
Sitat fra: Anterialis på onsdag 28. oktober 2015, klokken 20:43
Hehe jeg forstår hvor du vil, jeg ville nok argumentert likt. Men nå er det altså slikt at jeg ønsker vite om det lar seg gjøre å skru av varmeapparatet _uten_ å gå helt ned i Eco pro +. Jeg går gjerne ned til Eco pro, men ikke helt ned. Jeg kjører ofte på motorveien, og ønsker kjøre raskere enn 90 kmh (dog kun maks 110).

Jeg spør igjen: Er det mulig å kun skru av varmeapparatet samtidig som man lar viftene gå, uten å bruke Eco pro +? Å skru av klima gjør luften "innesperret", og ønsker ikke kjøre med vinduene åpne..
Det du spør om  er faktisk umulig på en "vanlig" bil med klima-anlegg - der finnes det ingen Eco PRO+ ;) Mitt råd er at du bruker Eco PRO (uten +), og at du setter opp maks hastighet til 120 km/t - mere økonomisk får du det ikke med i3 - hvis du vil ha "luft/varme". (jo, du kan jo lirke viftehastigheten manuelt med +/- knappene ned til duggen kommer, men da er det nok ikke mer å gå på) ;)

Stemmer det..  På nr 2 bilen min med klima, oppleves dette negativt. Ut av kald garasje på varm sommerdag, så varmer den faktisk kupeen før klimaen kjøler ned når tempen er kommet over 16 GR..  Har irritert meg mange ganger - først varme opp for så å kjøle ned.    Huff. Audi a6.

Slik er det heldigvis ikke på min i3, uten dig klima. Der setter jeg vridehjulet på laveste blå markering ( har ikke dig temp innstilling), kjører i eco pro, kjører viften på det trinn jeg ønsker, bare kald og fin luft. Er av den oppfatning at dette  er perfekt på varme sommerdager, da kupeen blir varm nok av solvarmen Ved behov trykker jeg ac knappen. Det enkle er det geniale for meg !


Yttertorjen

Sitat fra: LMOR på onsdag 28. oktober 2015, klokken 21:19
Luften byttes vel ut selv om du skrur av AC?
Det nærmeste du kommer det du ønsker er å skru av AC, og stille temperaturen lavest mulig?
AC kjøler ned, tørker, og varmer opp. Det er ikke mulig å ha AC på og varme av.

På min med helt manuelt varmeanlegg (uten klimaautomtikk/comfortpakke), uten dig. temperatursetting, er dette fullt mulig, varme fullstendig av og ac på.  Effekten av ac regulererer jeg med viftehastigheten.

LMOR

Sitat fra: Yttertorjen på torsdag 29. oktober 2015, klokken 00:54
Sitat fra: LMOR på onsdag 28. oktober 2015, klokken 21:19
Luften byttes vel ut selv om du skrur av AC?
Det nærmeste du kommer det du ønsker er å skru av AC, og stille temperaturen lavest mulig?
AC kjøler ned, tørker, og varmer opp. Det er ikke mulig å ha AC på og varme av.

På min med helt manuelt varmeanlegg (uten klimaautomtikk/comfortpakke), uten dig. temperatursetting, er dette fullt mulig, varme fullstendig av og ac på.  Effekten av ac regulererer jeg med viftehastigheten.
Det er også mulig på min 5 serie med automatikk, men AC på i3 er noe annet.
Men når det er kalt ute, så slutter bilen å kjøle, så hvis du setter bilen på 16 grader, så vil du ikke bruke mye strøm på å holde bilen varm selv om AC står på.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

02jan

Forstår godt hva trådstarter er ute etter, få inn vanlig luft inn i bilen uten å aktivere klimasystemet. Høresut som manuell AC bilene har denne mulighet. I min med aut AC , så er det nærmeste jeg kommer ved å skru av ac, sette temp på 16 for å ikke kjøre inn varme.
Men ved temp 16 , kan det. Virke som det kommer kaldere luft inn enn utetemperatur (sommer), det er ikke ønskelig.

Hadde samme problemet på forrige bil med aut AC, bruker ikke ac mer en få dager i året, og har takluke for utlufting istede for å være avhengig av AC .

I år har jeg kun brukt AC på fuktige dager , for uttørking av fukt.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA