Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Anterialis

Er det slik at om man forsøker lade (raskeste modus innstilt i iDrive) på 10A kurs, så vil sikringen slå inn?

bør jeg alltid lade "redusert" dersom jeg er på ukjente steder hvor jeg har mistanke om 10A sikring?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

havardolini

Sitat fra: Anterialis på torsdag 03. september 2015, klokken 11:38
Er det slik at om man forsøker lade (raskeste modus innstilt i iDrive) på 10A kurs, så vil sikringen slå inn?

bør jeg alltid lade "redusert" dersom jeg er på ukjente steder hvor jeg har mistanke om 10A sikring?
Jeg har ladet hjemme hos foreldrene mine etpar ganger. De har en 10A-kurs i garasjen. Jeg har ladet på Maks der uten problemer, men det kan jo hende det ryker om de bruker garasjeporten eller motorvarmer samtidig :)
Jeg ville nok valgt "Lav" eller "Redusert" om jeg ikke har kontroll på andre forbrukere på samme kurs.

Ingeniøren

Standard laderen som følger gir vel 11A og det kan går bra selv om sikringen er 10A. Litt toleranse er det vel på slike sikringer og det er vel raske og trenge slike ute å går. Ville dog redusert da men ikke helt vet kvaliteten på anlegget.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Snapcase

Hei,
Jeg driver å titter litt på i3 om dagen. Lurer på om det er noen spesielle ting man burde passe på om man kjøper en brukt? Jeg har satt ett budsjett på 300k, og med ekstra utstyret jeg kunne tenke meg (h&k, acc, 10" navi, ryggekamera, laurusgrå  etc) havnet jeg over dette om jeg forstår prislista på bmw.no ordentlig. Også ang lading, er dette BMW i-Wallbox noe som følger med om man kjøper ny fra forhandler og noe man må ha? Det jeg sliter mest med å forstå er disse forskjellige lade greiene. Jeg har egen garasje med en normal stikk kontakt å det er en 16a sikring til garasjen, hvor lang tid vil det ta å lade den opp der? Jeg har sett det er en ladestasjon noen hundre meter unna der jeg bor også, og jeg tipper i3 kan lades litt fortere der om jeg skulle trenge det.


Ingeniøren

#1099
Sitat fra: Snapcase på lørdag 05. september 2015, klokken 23:41
Hei,
Jeg driver å titter litt på i3 om dagen. Lurer på om det er noen spesielle ting man burde passe på om man kjøper en brukt? Jeg har satt ett budsjett på 300k, og med ekstra utstyret jeg kunne tenke meg (h&k, acc, 10" navi, ryggekamera, laurusgrå  etc) havnet jeg over dette om jeg forstår prislista på bmw.no ordentlig. Også ang lading, er dette BMW i-Wallbox noe som følger med om man kjøper ny fra forhandler og noe man må ha? Det jeg sliter mest med å forstå er disse forskjellige lade greiene. Jeg har egen garasje med en normal stikk kontakt å det er en 16a sikring til garasjen, hvor lang tid vil det ta å lade den opp der? Jeg har sett det er en ladestasjon noen hundre meter unna der jeg bor også, og jeg tipper i3 kan lades litt fortere der om jeg skulle trenge det.

Nå må jeg først si at jeg er novise selv og har ikke fått bilen enda, må vente en drøy mnd fortsatt  :)

Når jeg handlet så undersøkte jeg på Finn og fant ut at det ikke løntes seg å kjøpe brukt.... Da skal det sies at jeg fikk kampanje og storkunde rabatt på 40', og det er det mange som har fått i sommer forstår jeg, så det er lurt å sjekke hva du får en ny for før du handler brukt. Største fordelen med brukt er du slipper å vente noen mnd'r.

Når det gjelder ladning er du godt dekket. Bruker du standard laderen som følger bilen så trekker den ca 11 amp og uansett om bilen er tom når du kommer fra jobb er den fulladet på morgenen så lenge du ikke har begrenset ladning med innstillinger i bilen. Det er imidlertid lurt å ta en sjekk på kursen som går til garasjen at den er i god stand. Det finnes og en hel del hjemme og portable ladere å få kjøpt i prisklassen 4-10' så du trenger ikke kjøpe den dyre til BMW....

Når det gjelder ladestasjoner så må du huske å få en bil som kan hurtiglade. Det kjenner du igjen på at det er en dobbelkontakt i ladepunktet på bilen. Hvis du har en skikkelig lader i nabolaget kan du lade opp bilen til 80% på en halvtime eller mindre enn det.
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

HA

Vet ikke helt hvilken tråd jeg skal bruke, men spør her først:

Fjernkontrollene virker ikke for å åpne frunken, jeg må inn i bilen igjen for å trykke på knappen der. Har comfort access. Skal det være slik, eller er det noen innstillinger som kan gjøres?

LMOR

Sitat fra: HA på mandag 07. september 2015, klokken 20:04
Vet ikke helt hvilken tråd jeg skal bruke, men spør her først:

Fjernkontrollene virker ikke for å åpne frunken, jeg må inn i bilen igjen for å trykke på knappen der. Har comfort access. Skal det være slik, eller er det noen innstillinger som kan gjøres?
Du går inn i innstillinger / nøkkel. Der bestemmer du hva de forskjellige knappene skal gjøre.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

HA


HA

Sitat fra: LMOR på mandag 07. september 2015, klokken 20:32
Sitat fra: HA på mandag 07. september 2015, klokken 20:04
Vet ikke helt hvilken tråd jeg skal bruke, men spør her først:

Fjernkontrollene virker ikke for å åpne frunken, jeg må inn i bilen igjen for å trykke på knappen der. Har comfort access. Skal det være slik, eller er det noen innstillinger som kan gjøres?
Du går inn i innstillinger / nøkkel. Der bestemmer du hva de forskjellige knappene skal gjøre.


Hm, innstillingene for ser ut til å være riktig (noe jeg jo egentlig forventet på en helt ny bil). Andre løsningsforslag...? :) Eller er det noe som er feil?

bromm

Sitat fra: HA på tirsdag 08. september 2015, klokken 09:57
Hm, innstillingene for ser ut til å være riktig (noe jeg jo egentlig forventet på en helt ny bil). Andre løsningsforslag...? :) Eller er det noe som er feil?
Forstår dessverre ikke hva du mener her - prøv igjen ;)

HA

Sitat fra: bromm på tirsdag 08. september 2015, klokken 10:40
Sitat fra: HA på tirsdag 08. september 2015, klokken 09:57
Hm, innstillingene for ser ut til å være riktig (noe jeg jo egentlig forventet på en helt ny bil). Andre løsningsforslag...? :) Eller er det noe som er feil?
Forstår dessverre ikke hva du mener her - prøv igjen ;)

Beklager, satt i bilen :)

Det jeg mener er at under innstillinger og nøkkel, så er oppsettet riktig, altså slik jeg forventet at det skulle være da jeg fikk bilen: knappen som åpner panser er innstilt til nettopp det. Da skjønner jeg ikke hvorfor ingenting skjer når jeg står foran bilen og trykker knappen. Jeg har prøvd begge nøklene for å se om det kunne være noen "mekanisk" feil, men ingen av nøklene virker slik jeg trodde de skulle (altså at knappen med ikon av et åpent panser virkelig gjør slik at panseret åpnes.)
Jeg har forsøkt å "sette" innstillingene til noe annet og så tilbake igjen uten hell. (Har ikke forsøkt om en annen innstilling virker, dog.) Det kan da ikke være slik at om du har CA så må du bruke knappen inni bilen?

Ferry

Sitat fra: HA på tirsdag 08. september 2015, klokken 13:14
Da skjønner jeg ikke hvorfor ingenting skjer når jeg står foran bilen og trykker knappen.

Du må holde knappen inne et lite sekund. Det er ikke nok med et kort trykk.

bromm

Sitat fra: HA på tirsdag 08. september 2015, klokken 13:14
Det jeg mener er at under innstillinger og nøkkel, så er oppsettet riktig, altså slik jeg forventet at det skulle være da jeg fikk bilen: knappen som åpner panser er innstilt til nettopp det. Da skjønner jeg ikke hvorfor ingenting skjer når jeg står foran bilen og trykker knappen. Jeg har prøvd begge nøklene for å se om det kunne være noen "mekanisk" feil, men ingen av nøklene virker slik jeg trodde de skulle (altså at knappen med ikon av et åpent panser virkelig gjør slik at panseret åpnes.)
Jeg har forsøkt å "sette" innstillingene til noe annet og så tilbake igjen uten hell. (Har ikke forsøkt om en annen innstilling virker, dog.) Det kan da ikke være slik at om du har CA så må du bruke knappen inni bilen?
OK, da forstår jeg/vi.

2 ting som kan spille deg et puss her:

1. Åpning av frunk krever at du holder litt lengre på knappen (ca. 2 sekunder) enn den vanlige åpne-knappen
2. Innstillingene er en del av brukerprofilen(e) - pass derfor på at du bruker den nøkkelen du åpner bilen med når du gjør innstillingene (det er den nøkkelen som brukes til å åpne bilen som bestemmer hvilken profil som er aktiv).

HA

Holde inne knapp er forsøkt, - med stort hell :) takk!

Enda et spørsmål: er det flere som mangler deksel til "stikkontakt" (det står så i manualen) foran? Det er et slikt deksel både i midtkonsollen og i bagasjerommet, men altså ikke "under dashbordet" i midten helt foran.

SWBS

Sitat fra: HA på tirsdag 08. september 2015, klokken 14:47
Holde inne knapp er forsøkt, - med stort hell :) takk!

Enda et spørsmål: er det flere som mangler deksel til "stikkontakt" (det står så i manualen) foran? Det er et slikt deksel både i midtkonsollen og i bagasjerommet, men altså ikke "under dashbordet" i midten helt foran.

er det 12V/siggaretuttaket du sikter til, så ja :)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA