Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Vind

Sitat fra: Jone på tirsdag 18. mars 2014, klokken 09:13
Comfortaccessen på min i3 er "mindre følsom" enn på min E91 (3serie BMW), dvs jeg må ha nøkkelen nærmere bilen, og trykke "mer bestemt". Sensorene i håndtakene trigger forresten på fukt, og hansker kan gjøre det vanskeligere å låse opp.
Nei - det er ikke fukt de trigger på - det er trykk. Det fungerer som sagt helt fint med hansker.  Eneste problemet jeg har opplevd er om jeg ved en feil har nøklene i samme lomme som mobil, men det er jo ikke bra uansett (for mobilen)

Observerer mange kommentaerer om at dette passer ikke meg, og glad jeg ikke valgte det.  Der må jeg bare tilføye at jeg er veldig glad jeg valgte det.  Fungerer fantastisk, og gjør at jeg ikke trenger å tenke på hvor jeg har nøkkel.  Har de på flere biler, og erger meg vanvittig når jeg har leiebil og må finne knappen.  BMW nøkkelen er fin den, og låseknappen er veldig tydelig også i lommen, men for å låse opp må man "sikte" seg litt inn på knappen.  Synes også at invendig knapp for å åpne bagaserom eller "frunk" er verdt dette tileggsutstyret.

Men det fineste med BMW er at her har alle en valgfrihet - så velg hva man vil...
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

Coachen

Fungerer perfekt for meg også etter et par dager med tilvending da jeg aldri har hatt dette før.
Har stort sett alltid bilnøkkelen liggende i jakkelomma.
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

Terondo

Min erfaring med Comfort Access.

Det fungerer helt perfekt, slik jeg ser det. Før var jeg alltid usikker på om jeg hadde husket å låse, og endte stort sett opp med å gå tilbake og sjekke, eller gå tilbake og låse igjen. Med Comfort Access er det svært tydelig når jeg låser, for jeg har normalt musikk/radio på til jeg låser bilen og den slår seg helt av.

Ellers er det ganske komfortabelt at bilen låser seg opp når jeg er ved den, og vil inn, fremfor at jeg må aktivt gjøre et lås opp valg. Jeg bruker normalt frunk-utløserknapp inne i bilen når jeg parkerer, slik at jeg slipper å finne nøkkelen for å låse denne opp. Når jeg kommer til bilen, bruker jeg normalt frunk-knappen på nøkkelen, men den er greit identifiserbar som den knappen under den runde og som ikke er på kanten av nøkkelen. Så her har BMW laget en bra nøkkel, selv om enkelte mener den ser rar ut.

Siden jeg selv har denne nøkkelen i bukselommen, slipper jeg at den blir tatt med av noen andre, med en feiltakelse.

Jeg opplevde forøvrig at bilen ble låst opp, da jeg vasket den. Så sensoren reagerer på andre ting enn hånden. Det var tydelig nok med vann på håndtaket, for at den skulle låse seg opp. Helt uproblematisk at den gjorde det. At man må inntill bilen for å få den låst opp er bra. Jeg har enda ikke hatt noe problem med å få låst opp bilen.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Klykken

Blir et problem når du bytter bukse da, tydeligvis. :p hihi

Kan man ikke sjekke låsens tilstand via app? Hvis man har glemt å låse er det vel bare å gi signal om det, så blir den låst.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Terondo

Ja, det kan man, men det jeg snakker om er sånn rett etter at jeg har låst den, og har gått fra den. På den bilen jeg hadde før, ble jeg alltid usikker, for jeg låste den helt på rutine, og fikk ikke med meg at jeg gjorde det. Nå både ser jeg og hører det på bilen om den er låst eller ikke. Så det er ikke noe tvil lenger.

Nøkkelen går nå i det jeg har som standardgjenstander jeg tar med. Mobil i en lomme, kortmappe og nøkkel i den andre.
2014 BMW i3 - Laurel Grey / Suite
- På veien i Bergensområdet -

Øyvind.h

Har du først levd nøkkelløst en stund oppleves det som tungvindt å gå tilbake til nøkkelbruk. Enkelt og greit.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Coachen

I ny og ned kommer det en slags bremselyd like etter jeg starter å kjøre.
Er dette bremsene som automatisk brukes for å ikke ruste,etc eller er det noe annet?
Snart eier av I3 som skal ta over bil nr.1 jobben fra min BMW 318dat.
Elsker alt som går på strøm!
Har både Robot gressklipper og Robot støvsuger samt de vanlige elektriske sex lekene :-)

soletti

Sitat fra: Coachen på torsdag 20. mars 2014, klokken 16:49
I ny og ned kommer det en slags bremselyd like etter jeg starter å kjøre.
Er dette bremsene som automatisk brukes for å ikke ruste,etc eller er det noe annet?

Samme her, de første dagene hørtes det ut som noe alvorlig galt, men nå er det nesten borte, så jeg antar det går seg til hvis du bruker bremsen litt.

Vind

Sitat fra: Coachen på torsdag 20. mars 2014, klokken 16:49
I ny og ned kommer det en slags bremselyd like etter jeg starter å kjøre.
Er dette bremsene som automatisk brukes for å ikke ruste,etc eller er det noe annet?
Jeg har merket at bremsene benytes litt - selv om man bare slipper "moment pedalen". 

Det kan også være bremsetørking, som skjer etter oppstart.
BMW i3 (60Ah) (EL) 16/1 2014 - Juli 2016
BMW i3 (94Ah) (EK) September 2016 - November 2019
BMW i3s (120Ah) (EB) November 2019 -
Jaguar I-Pace HSE (EV) Oktober 2018 -

bromm

Dette har også jeg opplevd - rett etter du begynner å kjøre, så sier det "klunk" nedentil... Men dette er trolig brake washing, ja - evt. at bilen vil kjøre en kalibrering av bremsene for å vite hvordan det står til. Kan virke litt merkelig til og begynne med, men det det skjer bare en gang rett etter oppstart, og nå har jeg sluttet å bry meg om det...

LMOR

Dette skjer for meg også i en F10, relativt ofte, også etter flere år :-)
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Serratus

Noen som har fått den kunstige motorlyden til å virke? I flg. instruksjonsboka skal bilen kunne gi motorlyd via høyttalere for å varsle fotgjengere i lave hastigheter. Denne skal kunne skrus av og på under Innstillinger. Finner ikke denne hos meg.....

LMOR

Sitat fra: Serratus på søndag 23. mars 2014, klokken 21:40
Noen som har fått den kunstige motorlyden til å virke? I flg. instruksjonsboka skal bilen kunne gi motorlyd via høyttalere for å varsle fotgjengere i lave hastigheter. Denne skal kunne skrus av og på under Innstillinger. Finner ikke denne hos meg.....
Tror jeg leste noe om at dette bare var med i enkelte land.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

snakkis

Har noen funnet en måte å sette kjøremodus til å være noe annet enn Comfort som default?
På generelt grunnlag ville jeg forventet at bilen husket det siste modus jeg kjørte i, men det har ikke jeg erfart at den gjør. Den starter alltid i Comfort.

Sirka

#74
Kan ikke hjelpe deg, snakkis - har registrert det samme.

I dag lurer jeg på: Bør man sette på forvarming før man kjører når bilen ikke er koblet til strøm? Hvorfor/hvorfor ikke? (Har fått med meg at noen Leaf-eiere har dårlige erfaringer med dette, men ikke hvorfor ... Lete litt mer, kanskje.)


Edit: Fant én tråd som i hvert fall oppsummerer problemet greit.

http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,6657.0.html

Ser ut til at problemet for Leafene var en DC/DC-konverter? Ser også ut til at problemet er fikset på nyere biler. :-)
- Mangeårig fornøyd medlem av Bildeleringen i Bergen
- i3 fra 05.03.14
- Venter på PS2-levering i juni->juli->august->september->oktober ... :/

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA