Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Ferry

Sitat fra: sap_2000 på onsdag 06. februar 2019, klokken 17:16
2# Det må jo gå med en del energi på å varme opp en masse på 300 kg med 20 grader fra si -10 til +10.

Det er jo et regnestykke. Om vi for enkelhets skyld sier at det er 300 kg vann det er snakk om, så blir regnestykket slik:

E = cp * dt * m

E = (4.2 kJ/kgC) * ((10 C) - (-10 C)) * 300 kg = 25.200 kJ = 7 kWh

Onkel Google sier meg at spesifikk varmekapasitet for Lion-celler er 0,83 J/gK (Kilde: http://www.inforlab-chimie.fr/doc/document_fichier_279.pdf )

I så fall blir det 7 kWh * 0,83/4,2 = 1,4 kWh

Onkel Google sier også at batteriet veier "bare" 204 kg, og ikke 300 kg. Så da blir det 1,4 kWh * 204/300 = 0,94 kWh.

Høres lite ut?  :o ::) Noen som kan kontrollregne?

Samco

Lade hjemme med lade kladden trodde jeg ikke fikk forbarmet batteriet til avgang?Men på jobb har jeg tilgang til et ccs ladepunkt. Har tidsinstilt forvarming fra og til jobb.

1317142119

Sitat fra: sap_2000 på onsdag 06. februar 2019, klokken 17:16

Takker for svar :)
Jeg var ute etter noen konkrete svar på ting jeg ikke hadde registrert ang I3. Takker for svar, men stusser litt på alle forsvarstalene/ begrunnelsene for hvorfor ting ikke er nødvendig. Trodde nesten jeg hadde feilpostet på teslaforumet et øyeblikk  ::)
Ønsker og behov er som du sier subjektivt og noe må alltid ofres ved valg av bil. Sånn er det.
Og før jeg blir tatt for å være en BMW-hater, så kan jeg si at jeg har eid en 6-7 stykker hvorav 2 med M før tallet  ;D  Synes dog det er lite BMW DNA i I3. Men den er god kvalitet, kul, tysk og har et bra forhandlerapparat i Norge. Derfor vurderes den sterkt på tross av bakdelene.


1# Ang varmetråder så gir det bare fordeler og så godt som ingen ulemper.
Mulig vi kjører forskjellige steder, men de siste dagene med snøvær og passe minusgrader så har varmetrådene vært særdeles nyttig under kjøring på tross av forvarmet bil/ fra p hus. Ikke alltid man får forvarmet heller da avgangstid kan være rimelig spontant, og varmetråder sparer helt klart tid på å få hele ruta isfri i kombinasjon med varmluft. Ser ingen fordeler med å vente eller å skrape.
Synes det er synd I3 ikke har dette, men er ingen dealbreaker.

2# Det må jo gå med en del energi på å varme opp en masse på 300 kg med 20 grader fra si -10 til +10. Regner med at fysikkens lover gjelder også her. På et år og kanskje et par biler i husstanden med opptil 600 kg batteri som skal varmes så tipper jeg dette utgjør fler Kwh enn folk ønsker å vite.
Regner med at det blir mer og mer fokus på totalt forbruk fremover. Hittil har kun mer rekkevidde vært målet på elbiler generelt.
Blir litt som i gamle dager når høyt forbruk ble kompensert med større tank.

3# Bilfabrikantene vil selge en så attraktiv (og brukervennlig) vare som mulig uten å få for mye reklamasjoner. Garantien sier 70% restkapasitet på 8 år eller noe sånt, men det sier ingentig om hvordan dette skal stadfestes. Ved testing kan man få omtrent det resultatet man vil avhengig av testmetode og belastning relativt til temp. Tiden vil vise men jeg tipper bilprodusentene vil gjøre hva de kan for å vri seg unna batteribytter på 7,5 år gamle biler som har tilbrakt 95% av livet sitt med pluggen i på 100% SOC (inkl buffer). Derfor er det lettest å si bare plugg inn. Spør du batteriprodusentene som har levert cellene får du nok et annet svar.

Jeg har syslet litt med Litiumbatterier i en 20 års tid. Generelt kan man si at høy SOC over tid er det som forringer et litiumbatteri som lagres (de fleste elbiler står med pluggen i 95% av timene i året). Ting som forringer under bruk er et annet tema. Jo høyere temp, jo verre.

Så selv med en buffer i topp på 5-10% så er man fortsatt langt over de fleste batteriprodusenters anbefaling om lagring på 50-70% SOC.
De fleste vil nok aldri merke noe spes til dette da de ikke har bilene til de blir gamle nok, men jeg tipper dette blir noe som kommer til å bli satt på dagsorden med eldre bruktbiler om noen år.

Selv har jeg praktisert at bilen lader rett til 60 eller 70% og så til alt fra 80-100% etter behov. Således har bilen i løpet av et år kanskje tilbrakt 5% av tiden på max SOC kontra en annen bil som har 95% av tiden på maks.
Jeg tipper han som eier bilen når den er 5-10 år gammel kommer til å sette pris på det og det har ikke kostet meg mange kalorier å gjøre dette da alt er styrt av 2 timere hvorav den ene står på repeat.
Det er ikke en forsvarstale, men et forsøk på å forklare hvorfor jeg selv mener det ikke er grunn til å bekymre seg over at det mangler.

Hvis du mener du trenger varmetråder foran på en bil som aldri er kald når du kjører om morgenen, så skal ikke jeg si noe på det. Men jeg sier at jeg har eid biler i over 10 år med den teknologien før jeg kjøpte i3 og trodde det samme. Derfor kjøpte jeg ikke noe annet enn Ford (i mange år var det kun Ford dette var tilgjengelig på). Etter i3 er det derimot ikke noe jeg tenker på lenger.

Som en allerede har regnet på, så bruker du lite energi på å varme batteriet. Men igjen: det finnes muligheter til å spare energi. Du setter den til å lade til avreise, så får du utnyttet varmetapet fra ladingen.

Det er batteriprodusenten som sier i3 tåler nok ladesykluser til å overleve bilen med gangetabellen og fremdeles ha 80%+ kapasitet igjen. Det er en ubegrunnet bekymring du har for batteriet.

Toffee

Så var det dags for å vaske bilen.

Noen spesielle forhåndsregler man må ta i forhold til høytrykksspyler, såpe etc ?

Dropper naturligvis maskinvask.
BMW i3s 94ah

Klykken

Jeg har vasket bilen slik jeg har vasket alle andre biler. Avfetting både petrokjemisk og alkalisk, skum og håndvask. Bestandig brukt høytrykk. Og naturligvis tørk etterpå.
Bilen er jo vanntett, så... :)

Ikke bruk turbodyse og ikke stå millimeter unna med pistolen.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Toffee

Sitat fra: Klykken på onsdag 13. februar 2019, klokken 14:49
Jeg har vasket bilen slik jeg har vasket alle andre biler. Avfetting både petrokjemisk og alkalisk, skum og håndvask. Bestandig brukt høytrykk. Og naturligvis tørk etterpå.
Bilen er jo vanntett, så... :)

Ikke bruk turbodyse og ikke stå millimeter unna med pistolen.

Fine greier.

Ikke noen deler av bilen man bør være ekstra varsom med, som er "anderledes" med tanke på at man aldri har vasket en el-bil før ?
BMW i3s 94ah

Klykken

Neinei, det er en bil. Dernest en elbil. Du får ikke tatt en motorvask bare, men det går fint. Vær litt mer forsiktig i frunk om du skal vaske der.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Orbit

Du kan gjerne bruke litt ekstra tid på å spyle bremser og bak bremseskjold, i forhold til vanlig bil.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Ingeniøren

Sitat fra: Klykken på onsdag 13. februar 2019, klokken 15:22
Neinei, det er en bil. Dernest en elbil. Du får ikke tatt en motorvask bare, men det går fint. Vær litt mer forsiktig i frunk om du skal vaske der.

Med mindre du skrur ut platen i bunnen av bagasjerommet. Da har du tilgang til motor mm men vær forsiktig, ingen høytrykksspyler her. Hadde tenkt å ta en motorvask her en dag med avfetting og fin stråle fra hageslangen...
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Klykken

Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. februar 2019, klokken 19:01
Sitat fra: Klykken på onsdag 13. februar 2019, klokken 15:22
Neinei, det er en bil. Dernest en elbil. Du får ikke tatt en motorvask bare, men det går fint. Vær litt mer forsiktig i frunk om du skal vaske der.

Med mindre du skrur ut platen i bunnen av bagasjerommet. Da har du tilgang til motor mm men vær forsiktig, ingen høytrykksspyler her. Hadde tenkt å ta en motorvask her en dag med avfetting og fin stråle fra hageslangen...
hvorfor det?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ingeniøren

#3265
Sitat fra: Klykken på onsdag 13. februar 2019, klokken 19:31
Sitat fra: Ingeniøren på onsdag 13. februar 2019, klokken 19:01
Sitat fra: Klykken på onsdag 13. februar 2019, klokken 15:22
Neinei, det er en bil. Dernest en elbil. Du får ikke tatt en motorvask bare, men det går fint. Vær litt mer forsiktig i frunk om du skal vaske der.

Med mindre du skrur ut platen i bunnen av bagasjerommet. Da har du tilgang til motor mm men vær forsiktig, ingen høytrykksspyler her. Hadde tenkt å ta en motorvask her en dag med avfetting og fin stråle fra hageslangen...
hvorfor det?
2007 Subaru Outback 2.5 (Solgt)
2016 BMW i3 (Solgt)
2020 Jaguar I-Pace HSE

Trond.m

@ingeniøren...ser at du ikke bruker høytrykksspyler. Er det noen fare forbundet med å bruke høytrykksspyler på understell, bremsedeler etc ?

Klykken

Det tar mye lengre tid å få av skitt som sitter litt uten høyttrykksspyler (og riktig kjemi). Og nei, det er ingen fare med å benytte en slik på denne bilen. Motorvask ville jeg imidlertid unngått pga bortfall av garanti. Alt du må skru ut for å nå, bortsett fra bakside av felger, ville jeg unngått. :)
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Ferry

Ingen bruk av høytrykkspyler? Hvorfor det? Ender du ikke opp med å gni utover og rubbe bilen med den skitten du ellers ville kunnet spyle av? Har sett mye ekstreme vasketips, men å droppe HT er nytt for meg.

Klykken

Blir nok ikke rent nok i forvask uten HT, nei. Anbefaler å lese seg opp på detailersclub.no, og nybegynnerguidene.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA