Ting jeg lurer på.

Startet av Coachen, søndag 09. mars 2014, klokken 21:25

« forrige - neste »

Usikker på detta

Sitat fra: 02jan på mandag 17. oktober 2016, klokken 07:43


Men hvis mulig med strøm, parkerer jeg med 50% og strøm lades i "prisvindu" , som jeg setter med intervall 15 min pr døgn, som igjen kan justeres fra appen, slik at jeg har 100% kun den dagen jeg ankommer.
Fordelen er?  :)

02jan

Kun egen interesse og personlig oppfatting på at batteriet har det bedre med ca 50% enn 100% over lengre tid ( feks 14 dager ferie i fjellet). Samtidig som jeg kan sette på laderen full tid, noen timer før jeg ska ta ibruk bilen.
Skoda Enyaq 80x, Gjøvikbanen og Scott Spark/DBS 800 Offroad

Orbit

BMW anbefaler at du langtidsparkerer med 100% lading (som egentlig ikke er 100%, siden det er utilgjengelige buffer på toppen [og bunnen] av batteriet)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Klykken

Oppdaget at antennen på taket er stjålet. Ikke selve finnen, men antennen rett i bakkant av finnen. Ideer om hvor denne kan skaffes?
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Zuexi

Sitat fra: Klykken på mandag 17. oktober 2016, klokken 09:48
Oppdaget at antennen på taket er stjålet. Ikke selve finnen, men antennen rett i bakkant av finnen. Ideer om hvor denne kan skaffes?
Blir vel BMW det da, ved mindre det standard skrue innfesting? Da kan du oppgradere med biltema carbon edition antennepisk

GelpMan

Sitat fra: Zuexi på mandag 17. oktober 2016, klokken 10:28
Sitat fra: Klykken på mandag 17. oktober 2016, klokken 09:48
Oppdaget at antennen på taket er stjålet. Ikke selve finnen, men antennen rett i bakkant av finnen. Ideer om hvor denne kan skaffes?
Blir vel BMW det da, ved mindre det standard skrue innfesting? Da kan du oppgradere med biltema carbon edition antennepisk

https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_i3-i01-mcv-i3_60ah/etk_delekatalog-stereo-65_2547

RodeoKlovn

Er det et spesifikt punkt på "regeneration" siden der bremselysene kommer på?
2016 BMW i3
2018 BMW i3s
2019 Jaguar I-Pace HSE First Edition

Klykken

Sitat fra: GelpMan på mandag 17. oktober 2016, klokken 10:37
Sitat fra: Zuexi på mandag 17. oktober 2016, klokken 10:28
Sitat fra: Klykken på mandag 17. oktober 2016, klokken 09:48
Oppdaget at antennen på taket er stjålet. Ikke selve finnen, men antennen rett i bakkant av finnen. Ideer om hvor denne kan skaffes?
Blir vel BMW det da, ved mindre det standard skrue innfesting? Da kan du oppgradere med biltema carbon edition antennepisk

https://www.gsbildeler.no/nettbutikk/bmw_i3-i01-mcv-i3_60ah/etk_delekatalog-stereo-65_2547
Se der ja. Bestilt! 100kr i frakt på en vare til 250kr.......... ;D
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

RAS

Sitat fra: RodeoKlovn på mandag 17. oktober 2016, klokken 11:47
Er det et spesifikt punkt på "regeneration" siden der bremselysene kommer på?
Ja, husker ikke om det var 3 eller 4 prikker på regenerering.
Snart i3 94Ah Fluid Black
2015 i3 Arravani Gray

KBA

Fikk i3 en på torsdag og er ny som elbileier.

Ser at bilen kun lader med 6%-7% i timen på en 16A kurs(Hus bygd etter Tek07)

Kursen er ute i garasjen som ligger 12 meter fra huset. Kabellengde er sikkert 17 meter. Jeg har koblet på en 10 meter skjøteledning på 2.5mm i påvente av at elektriker flytter stikkontakt nærmere porten da bilen stor ute.

Er usikker på utregningen, men for meg virker det som om bilen ikke trekker 10A. Har på maks ladning i bil.

Noen innspill på hva jeg kan gjøre for å få en høyere prosentpoeng lading per time?

Tesla model 3 LR 2021
Outlander ePhev 2017
BMW     i3  94Ah 2017 (solgt)

TB

Bruker du standard ladekabel som er med vil den typisk lade med 10A. BMW sin kan bli justert opp/ned litt til 12?

For meir må du bruke ein annen ladekabel eller ladeboks. Desse kan lade på 15-16A.
Skal du over 16A krev det grovere kabel enn 2,5 mm2.
Citroen C-Zero 2012 -2019
Hyundai KONA Electric 2019 - 2023
KONA Electric Long Range Premium 2024
Lørenskog

Orbit

Sitat fra: KBA på mandag 17. oktober 2016, klokken 20:29
Ser at bilen kun lader med 6%-7% i timen på en 16A kurs(Hus bygd etter Tek07)

Kursen er ute i garasjen som ligger 12 meter fra huset. Kabellengde er sikkert 17 meter. Jeg har koblet på en 10 meter skjøteledning på 2.5mm i påvente av at elektriker flytter stikkontakt nærmere porten da bilen stor ute.

Er usikker på utregningen, men for meg virker det som om bilen ikke trekker 10A. Har på maks ladning i bil.

7% per time * 28.8 kWh / 90% ladeeffektivitet / 225V (spenningstap pga lang kabel) = 10A

Så du får nok maks av det du kan få til med den medfølgende kladdladeren.
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

KBA

Takk for tilbakemeldinger.

Med tanke på at jeg opplever et spenningstap,
vil det hjelpe å bytte til en ladekabel som kan settes på 13A?



Tesla model 3 LR 2021
Outlander ePhev 2017
BMW     i3  94Ah 2017 (solgt)

Orbit

Sitat fra: KBA på mandag 17. oktober 2016, klokken 21:48
Med tanke på at jeg opplever et spenningstap, vil det hjelpe å bytte til en ladekabel som kan settes på 13A?

Ja, det vil øke ladefarten med 30%. Dersom elektrikeren finner ut at anlegget ditt tåler at du setter opp en 16A CEE-kontakt, kan du få +60% ladefart med riktig ladekabel (ca 10-11% ladet batterikapsitet per time på din bil)
2016 BMW i3 94Ah
2019 Audi e-tron 55

Amigakongen

1 ting jeg lurer på er hvorfor Tesla gutta ikke klarer å skrive model 3? Nesten alle skriver M3. Men M3 er BMW. Redde for å slite ut tastaturet?
2015 BMW I3 - 11800km

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA