Oslo-Gol/Hemsedal med Leaf.

Startet av offpist, søndag 09. mars 2014, klokken 16:39

« forrige - neste »

Leon

Flott, men hurtigladeren på Flå er litt kritisk, særlig for turer sørover. 99 km til Hokksund, 125 km til Rud/Kolsås, og 130 km til Sandvika er langt for nærmeste hurtiglader. Er litt spenstig å nøye seg med 80% lading da, særlig for de to sist nevnte som er via Hønefoss...

For øvrig ser jeg på hurtigladekartet at det kan gå dager uten at hurtigladerne på Flå og Geilo er i bruk, men det er vel kanskje ladere som typisk brukes mest på fredag og søndag ettermiddag.

Ønsker meg, som før nevnt, en Fortum eventuelt en Grønn Kontakt hurtiglader på Hønefoss, og gjerne også på Noresund eventuelt Sokna! Nå har Ishavsveien okkupert den beste plassen på Hønefoss, men kanskje Nissanforhandleren på Hønefoss, noen få km ned i veien mot sentrum, kunne by dem litt konkurranse? Uansett behøves mer enn en hurtiglader her.

Selv om Ishavsveien skulle få opp sin stasjon før sommeren, er det av prinsipp lite aktuelt å betale 150 kr for 10-15 min hurtiglading hos dem for min del. Da lusekjører jeg nok heller nedover dalen, eller kjører en ekstra halvtime via Hokksund! 
Nissan EuroLeaf 2013 Tekna

offpist

100% på Flå så er det ikke noe problem å nå Hokksund.
Med 80% så er det bare hårfint ja.

Det er ikke langt fra Hønefoss til Sandvika, så om man lader 2-3 timer på 16A kurs på et kjøpesenter i Hønefoss kan man ta den ruten tenker jeg. Man ruller nesten helt fra toppen av Sollihøgda ned til Sandvika.. Man må bare komme opp til Sollihøgda. ;)
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

MindViruz

Jeg blir sjokkert når jeg leser hvor dyrt det er å hurtiglade mange steder. Det koster jo mye mer enn diesel per km..

Sande auto i Bergen har 2kr/kwh. Boligtariffen gir en en kwh for ca 0,9 kr. Så selv om over 100% påslag er en del, så er ihvertfall prisen grei nok.

150kr for en lading fra 20-80% er jo fullstendig skandaløst....

Leon

Startet fra Kolsås i Bærum med nylig toppladet batteri. Første mål var å nå hurtigladeren på Flå i Hallingdal, 125 km unna, før videre tur til Hemsedal.

Med start hjemmefra i lett regnvær og +4 grader, ble starten forsiktig, med varme begrenset til ratt og sete. Temperatur og vær holdt seg hele etappen, med våt veibane, men rakk fram til Flå med 5% rest på batteriet, etter to kaffestopp. Holdt meg stort sett på fartsgrensen, det vil si ca +10% på Leaf-speedometeret. Droppet imidlertid påplussingen hvis jeg ikke hadde noen bak.

Siden jeg nå hadde vendt meg til temperaturen, er ikke spesielt frossen av meg og hadde fleezen på, fortsatte jeg like godt resten av turen også uten bruk av varmeapparatet, for referansens skyld. Hadde ikke bruk for hverken jakke, lue eller votter... :)

Her følger en skjematisk oversikt over hele turen:

Moh Km kjørt SOC% GM Ladetid
Kolsås 100 100 149
Sollihøgda 340 012 85 105
Sundvollen 070 027 80 126
R7 avkjøring 110 043 67 104
Sokna 150 062 53 79
Noresund 150 084 34 55
Gulsvik 140 113 16 26
Flå 150 125 05-84 -- -125 40 min
Gol 220 179 41-87 60-127 25 min
Hemsedal 600 206 60 78
Hytta 850 211 50 57

Ladestoppen på Gol kunne jeg nok sett i ettertid gjort ganske kort, men siden jeg var usikker på hvor mye strøm som gikk med i bakkene, og heller ikke hadde ladet på hytta før, tok jeg i litt ekstra.

Ladestoppen på Flå ble effektivt brukt til å handle inn litt supplerende ingredienser til hytteturen, i kjøpesenteret over veien :).

Kjørte ikke med Eco, men kjørte 'defensivt' og brukte B for ekstra regenering hvis det var nødvendig å bremse. Cruisecontrollen ble brukt der det føltes naturlig å holde en jevn fart.

Leon

Siste kaffestopp var på Gulsvik, 12 km før Flå. Her sjekket jeg også mulighetene for lading hvis man ikke kommer helt fram til Flå. Statoil stasjonen ved veien har en trefase blå 16A utekontakt, som eventuelt kan lånes hvis man har adapter eller rett kopling. I tillegg fantes det en vanlig schuko bak spisestedet Hallingporten like ved Statoil, men er litt usikker på tilstanden til denne...

Leon

Leste i avisa Hallingdølen at ny vei fra Sokna til Ørgenvika skal åpnes 6.Juni i år! Den vil da halvere avstanden på denne strekningen, til ca 17 km. Ca 12 km av denne veien vil være fire felts vei, og det er søkt om fartsgrense 90 km/t. Det vil spare ca 15-20 min reisetid. Det vil bli bompenger (AutoPass), sannsynligvis 70 kr per passering før eventuell rabatt. Antar elbiler går gratis!

Dette vil dermed redusere avstanden fra Flå til hurtiglader på Rud/Kolsås til under 110 km, og det burde være mulig å nå fram selv med 85% lading på batteriet fra Flå!

offpist

Bra!
Fant mer info her:
http://www.vegvesen.no/Riksveg/Sokna

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article3888330.ece#.UzRM3ibKz5o

For 70 kr kan det hende mange heller vil kjøre de 20 km ekstra.
Men bra for oss elbil eiere.
Kjører:
Grå 2020 Model S Long Range +
Blå 2019 Model S75D (kone bil)

Daeedor

Når det gjelder grønn kontakt , så har de jo kort også. Har du det kortet som koster fast kr 150,- pr. måned , så blir det bare kr 25,- pr. lading i måneden utover fastbeløpet på kr 150 ,- og da blir det jo relativt rimelig !  :)

Leon

En oppsummering av turen min over:

Rud/Kolsås til Flå 125 km på 95% av batteriet, tilsvarende en maks rekkevidde på 132 km (høydeforskjell +50m).

Totalt for hele turen opp på fjellet i Hemsedal: 213 km på 175% av batteriet etter to hurtigladinger (tilsvarende 213/1,75=122 km maks rekkevidde), og 17,2 kWt/100 km (høydeforskjell +750 m).

Fram til Gol: 179 km på 138% av batteriet (tilsvarende 179/1,38=130 km maks rekkevidde), og 15,8 kWt/100 km (høydeforskjell +100 m).

Hadde for øvrig ventet større et forbruk fra Gol og opp på fjellet. 37% batteri på 34 km, etter en stigning på 650 høydemetere, synes jeg ikke var ille...

Hele turen ble kjørt uten varmeapparat, og med 3-5 grader mesteparten av veien. På fjellet var det -1. Batteritemperaturen økte med en strek ved hver hurtiglading, og endte på seks streker.

Leon

Returen ned til Gol ble billig, så returen til Flå gikk på halve batteriet. Ladingen på Flå gikk imidlertid veldig tregt. Fra 25 til 83 % tok 50 min, og da var ladehastighet allerede nede i 17A og tålmodigheten slutt. På oppoverturen hadde jeg ladet fra 5 til 84% på 40 min. Hadde nok med batteritemperaturen å gjøre. Hadde vært -13 siste natta på hytta, og batteritemperaturen viste tre streker fram til like før Flå. Skulle nok ha ladet noen timer før jeg dro fra hytta for å få varmet opp batteriet litt.

Ble umulig å kjøre via Hønefoss uten fulladet batteri, så ankom Hokksund med 9% igjen. Her gikk hurtigladingen langt raskere, til 68% på 25 min, og jeg kom hjem etter totalt 246 km og 175% batteri. Dette tilsvarende 141 km maks rekkevidde, og et resultat på 14,8 kWt per 100 km på returen.

Kun siste biten, fra Hokksund, ble kjørt med varmeapperatet på, og utetemperaturen var 2-3 grader pluss mesteparten av turen. Forsøkte å kjøre mest mulig økonomisk, og holdt fartsgrensen. Kjører fortsatt på piggfrie vinterdekk.

Skal bli spennende å se hvor mye lavere jeg kommer i forbruk ved sommerdekk og sommertemperatur!

D9

Drar opp denne gamle Hemsedal-tråden da jeg høyst sannsynlig skal oppover i vinter og ønsker å kjøre Leaf'en.
Jeg skal fra Asker, så å komme seg til Flå uten mellomstopp blir uaktuelt.
Å kjøre uten varme er også uaktuelt.
Dermed lurer jeg på hva dere tenker om å stoppe i Hønefoss og lade der på 16A.
Hvor lenge vil jeg måtte komme til å stå her, gitt at det er -10 grader ute og jeg har klima på 20 grader.
Jeg er god til å kjøre økonomisk, så den biten er grei, men å risikere å ikke komme seg til Flå hurtiglader med mange minusgrader ute er uaktuelt. Å stå i et par timer i Hønefoss frister heller ikke mye.
Skulle gjerne hatt en hurtiglader der istedenfor :)
Har aldri kjørt Leaf på vinterføre, så har ikke erfaring med rekkevidde på vinter kontra sommer.
'14 Leaf
'15 Evalia

D9

Ps. Leser mye skriverier fra 2013 om at hurtiglader i Hønefoss skulle komme til høsten (2013), men ser ikke ut til å ha kommet? Noen som vet hva som har skjedd?
'14 Leaf
'15 Evalia

Olatho

Det er jo mulig at Sokna har fått på plass noe innen den tid.
Usikker på status der.

JLafton

På Kiwi på Sokna er det nok ikke lenge til det blir satt opp en Hurtiglader.
Dem la kabel fram til den for to uker siden, men har ikke vert hjemme siden da, så veit ikke om det har skjedd noe mer der.
2019 Tesla Model 3 LR AWD

D9

Perfekt. Da vil jo hemsedal-turen gå som en drøm
'14 Leaf
'15 Evalia

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA