Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

"Car of the Year" 2014: Oh yeah...

Startet av RMO, lørdag 08. mars 2014, klokken 22:41

« forrige - neste »

RMO

Det er ikke vanskelig å forstå at den revolusjonerende Peugeot 308 har vunnet "en klar seier" som "Car of the Year" 2014, foran de mer konvensjonelle bilene BMW i3 og Tesla Model S; den har faktisk blitt hele 140kg lettere enn den en gang var!
Dette har Peugeot oppnådd med noe nytt og revolusjonerende kalt komposittmateriale! Dette resulterer i et sensasjonelt CO2-utslipp på utrolig lave 82 g/km!!!!
Ja, disse franskmennene viser her hele verden hvordan man skal revolusjonere bilindustrien: Kompositt!

Det er derfor betryggende å vite at juryen som har valgt "Car of the Year" er HELT uavhengige. Det er bare helt naturlig at de europeiske landene som selv produserer biler har et antall jurymedlemmer som samsvarer med hvor mange biler som produserer i dette landet.

Det oppfattes som helt naturlig at for eksempel franskmennene og tyskerne har hele 6 jurymedlemmer hver, men det virker noe suspekt at Norge i det hele tatt har ett jurymedlem: Hvordan kan nordmenn vite noe som helst om bil som ikke har en norsk bilindustri?

At juryen har hele 6 franske og 6 tyske medlemmer borger for at vi som publikum kan være sikre på at når noe nytt og revolusjonerende dukker opp RETT UNDER NESA på juryen, så vil den GARANTERT oppdage det og formidle det til almenheten slik at vi - spesielt vi i Norge - kan ta del i den kommende revolusjonen.

Så løp og kjøp PEUGEOT 308 før den blir utsolgt!!!!!!!!!!!
Model S siden 10. september 2013

Veggen

Takk for tipset!
Model S legges ut på finn.no as we type.

Nordtroms

P85 rød, alt untatt utvidet alarm og bakovervendte seter.

Tai

"Ever notice that anyone going slower than you is an idiot, but anyone going faster is a maniac?" - George Carlin

Muffinman

Fransk OG fossil. Røverkjøp!

Selges den på nettet?

HolyDiver

Fulgt med i laaaang tid i bakgrunnen, men nå klarte jeg ikke å dy meg lenger. Så .. første post:

Jeg blir rett og slett skremt av holdningene til enkelte her inne, og denne posten er nok et eksempel i en lang rekke. Men dessverre blir vel dette som å prøve å omvende en fanatisk religiøs person.

Tror dere virkelig at folk flest i Europa har råd til en Model S? Eller en Model E for den slags skyld? Våkn opp! Peugeot 308 er en grusom bil, men kommer til å selge i bøtter og spann rundt i verden. Og nettopp av den grunn at de har senket utslippet til 82g CO2/km kommer til å påvirke miljøet _mye_ mer i positiv retning enn dere som suser avgiftsfritt rundt i kollektivfeltet med Model S.

stianrod

Hvorfor skulle ikke Europa ha råd til en Model E? Den blir jo i samme prissjiktet som Peugeot 308, og rimeligere i drift.

Tesla Model S P85 2014

sigurdi

Model E kan nok ikke bli årets bil i 2014. :-)
Men vi får se i 2017 eller 2018, om ting har endret seg.

Men at Nissan Leaf ble Car of the Year 2011 og Opel Ampera/Chevrolet Volt i 2012, viser at Juryien ikke er kjøpt og betalt av Europeiske bilprodusenter. 

Det skal være en bil som er oppnålig for alle, en bil solgt i nå 30 000 eksemplarer og i øvre prissjikt (I de fleste land uten Norge).

At Model S kom opp på finale plassene er vedlig bra. 

BMW i3 er tross alt en 4 seter, og e-Golf er ikke i salg ennå. :-)

sigurdi
Horten
Model X90D (18.03.17)

Bjørn

Bra entre' HolyDiver...  ??? Du er på et Tesla forum..! Klart vi er fanatiske.. Få deg en Mod S selv, og la deg rive m i fanatismen til oss som har sett lyset i enden av eksos skyen, og bli kjent med de uendelige kreftene som gjør at du bare vil tigge etter meeer...
Og jeg er ikke så veldig fanatisk...  ::)

VigdisA

Det som helt sikkert trekker ned, er prisen.
Selv en standard 60 uten noe ekstra koster fortsatt en del mer enn "hvermannsen"-bilene. (til ca 200.000?)
Enig at det er gøy at model S kom med, men det var vel litt rart at det norske jurymedlemmet bare ga bilen ett eneste poeng.
Det må ha vært andre kriterier i den norske kåringen i forkant enn det var i den europeiske finalen, eller litt juks..
Model S P85+ (2013 Signature)
Model X Plaid (2022)
Styreleder/President i Tesla Owners Club Norway
Styremedlem i Oslo og Akershus, Elbilforeningen

Amoss

Sitat fra: HolyDiver på lørdag 08. mars 2014, klokken 23:23
Tror dere virkelig at folk flest i Europa har råd til en Model S? Eller en Model E for den slags skyld? Våkn opp! Peugeot 308 er en grusom bil, men kommer til å selge i bøtter og spann rundt i verden. Og nettopp av den grunn at de har senket utslippet til 82g CO2/km kommer til å påvirke miljøet _mye_ mer i positiv retning enn dere som suser avgiftsfritt rundt i kollektivfeltet med Model S.

Nå skal jeg ikke henge meg opp i selve kåringen (selv om jeg også ble en "smule" overrasket over 1. poeng fra Norge), men denne siste påstanden din her kan jeg ikke la stå uimotsagt.

Joda, mulig du har rett når man måler hvor mye CO2 som miljøet blir spart for fra de som bytter til P-308 vs de som bytter til MS (selv om jeg tviler), men det er jo ikke en gang halve historien.... Ved å gå for en Model S så er man direkte med på å finansiere utviklingen av Model E, som vil være i ett prissjikt som vil kunne konkurrere direkte med Peugeot 308 og som helt klart vil spare miljøet for mer CO2 enn denne.

Mer indirekte vil Model S/E/X vise de andre bilfabrikantene at det går ann å selge en helelektrisk bil som kan fungere som en "bil #1" også for den jevne familien uten at det gjøres ut i fra en "grønn" overbevisning. Derved forhåpentlig vis hjelpe disse med å komme ut med slike biler mye før enn de ellers ville hatt gjort, og da spare miljøet for betydelig mer enn dette - relativt sett - minimalt reduserte fotavtrykket.

Ved å velge som de gjorde så har journalistene sagt klart i fra at miljø overhode ikke betyr noe. Selv valget av BMW's el-alibi (som jeg personlig ikke liker) ville ha vært ett bedre valg dersom de absolutt ikke kunne kåret Model S (som jeg personlig mener fortjente seieren - på tross av at mange ikke har råd til den). Da hadde de i det minste vist at de har forstått at vi er i gang med en transportrevolusjon. De stemte frem en bil som kanskje kan klare de nye EU kravene om noen år, ikke en bil som viser veien forbi disse kravene både for EU og verden som helhet.

Nei, er ikke personlig noe spesielt "grønn" eller noen "miljøfanatiker" av noe slag. Men at bilindustrien er nødt til - før eller siden - å bytte ut fossilene med direkte (batterier) eller indirekte (hydrogen eller andre alternative energitransportere) eldrift har stått klart for meg svært lenge. Og det helst før enn siden...
Model S 85D

Stig O

Odda Hardanger


P85 Pearl white,Tan,Carbon,Pano,Park,Lys,Tech,Lyd,Hattehylle,Dobbeltlader. Midtkonsoll og TSW Nurburgring 20" R2 255/35-20 og 21" 
Byttet Breyton til Work Gnosis 9x22 og 10.5x22 med 245/30-22 og 285/25-22

Taycan 4S Febr.2021
Bilder
Instagram kontoer / tstig og stigtronvold

cyber

Med en smule edruelighet må man kunne konstatere at salget av Tesla Model S i Europa er begrenset til Norge - og det er ingenting som tyder på at dette vil endre seg med det første.

Å gi utmerkelsen " European Car of the Year " til en overpriset amerikansk bil de færreste europeere har hørt om, langt mindre sett, har ikke mye for seg for bilbransjen i Europa.

Vi får glede oss over at TMS er stor i lille Norge. :D

cyber

Sitat fra: HolyDiver på lørdag 08. mars 2014, klokken 23:23
Fulgt med i laaaang tid i bakgrunnen, men nå klarte jeg ikke å dy meg lenger. Så .. første post:

Jeg blir rett og slett skremt av holdningene til enkelte her inne, og denne posten er nok et eksempel i en lang rekke. Men dessverre blir vel dette som å prøve å omvende en fanatisk religiøs person.

Jeg tror du må ta med massesuggesjon og fjernhypnose også.  :D

Men, holdningene på dette forumet er ingenting mot det offisielle amerikanske Teslaforumet - der er alle TMS´er feilfrie og amerikanere, som er et gudfryktig folk, tilber nå Gud og Elon Musk på lik linje.  8)

jkirkebo

Sitat fra: cyber på søndag 09. mars 2014, klokken 11:47
Med en smule edruelighet må man kunne konstatere at salget av Tesla Model S i Europa er begrenset til Norge - og det er ingenting som tyder på at dette vil endre seg med det første.

Det var vel litt å ta i, meg bekjent ble det registrert over 1000 stk. i Nederland i fjor. Det er jo en viss mengde. Men at halvparten av Europa-salget går til Norge er nok ikke langt unna sannheten.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA