Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Dunkelyd ved rygging

Startet av Haahov, mandag 03. mars 2014, klokken 10:29

« forrige - neste »

Haahov

Når jeg rygger med Leafen kommer det en dunkelyd, samt et svakt nøkk, som høres ut som kommer fra bak på høyre side. Den går i takt med økt fart og kjennes ut som den kommer fra aksling/ hjulrunde. Kommer hver gang jeg rygger, men er borte ved fremdriftskjøring. Har forsøkt å rygge i forskjellig tempo og bremse opp brått i tilfelle det satt noe på bremsene, uten resultat. Mulig at lyden er litt mindre fremtredene ved rygging i stor fart. Forsøkt rygging med fotgjengervarsling avslått, uten at det har noe å si.

Noen ideer hva det kan være?
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

vangli

Jeg har det samme, uten at det bryr meg så mye. Jeg går ut i fra at det ikke er en feil, men en "feature"  :o

Mvh Bent
Leaf eier fra 24/1-2012

BE

Jeg har akkurat det samme på min, det har vært helt likt siden bilen var ny, hverken blitt mer eller mindre. Jeg aner ikke hva det er, og det snodige er at det ikke sammenfaller med hjulrotasjonen, kanskje hver 2-3 rotasjon ved rygging?
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Haahov

Sitat fra: BE på mandag 03. mars 2014, klokken 10:53
Jeg har akkurat det samme på min, det har vært helt likt siden bilen var ny, hverken blitt mer eller mindre. Jeg aner ikke hva det er, og det snodige er at det ikke sammenfaller med hjulrotasjonen, kanskje hver 2-3 rotasjon ved rygging?

Kan det ha noe med fotgjengervarsleren å gjøre allikevel? Den sammenfaller jo med skrape-lyden varsleren bruker når man kjører sakte fremover (samme takt i forhold til fart).
E-Niro 2019: "Evion"
Euro-Leaf 2013 med 6,6 kW lader: "Selma"

BE

Nei, den skrur jeg av når jeg setter meg inn i bilen. Det er helt klart en dunkelyd, og den inntreffer i jobbgarasjen også som er glatt som et stuegulv.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

cra

Rygge-varselet er da en av disse ørten ding-ding-ding-lydene, er det ikke?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

johncl

Sjekk ryggekamera, hører du et dunk er det en viss sjanse det ligger noen halveis under hjulet ditt. ;)

Forøvrig har jeg også hørt noen "dunk" av og til jeg har reagert på uten å finne kilden (og nei det lå ingen under hjulet heller).
Perlehvit Leaf 2014

Snowjoggs

Har akkurat det samme symptomet. Skal ha den på førstegangs service snart, veldig i tvil om jeg skal påpeke dette. Kan være de ender opp med å bytte noe dyrt uten at det behøves :(

BE

Har når hatt lyden ved rygging i snaut 3 år og nesten 50000 kjørte kilometer. Den har vært identisk hele tiden og jeg aner fortsatt hva det er, men er sannsynligvis ikke noe å bekymre seg for.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Rio

Det er nok en gammel dame med banker i bilen med stokken, fordi du er i ferd med å kjøre henne ned!

;)
Oslo:
VW e-GOLF 2015
Nissan Leaf 2012
VW Golf CityStromer 1995, 1995, 1997, 1998 - (solgt).

Electric

Mangler spacere på felger kanskje ? Kaliptere som tar borti ved rygging....slitt spor ved framoverkjøring

BE

Sitat fra: Electric på lørdag 01. november 2014, klokken 21:29
Mangler spacere på felger kanskje ? Kaliptere som tar borti ved rygging....slitt spor ved framoverkjøring
Originale 16" felger, god klaring til bremsecaliper.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Electric

Sitat fra: BE på lørdag 01. november 2014, klokken 21:32
Sitat fra: Electric på lørdag 01. november 2014, klokken 21:29
Mangler spacere på felger kanskje ? Kaliptere som tar borti ved rygging....slitt spor ved framoverkjøring
Originale 16" felger, god klaring til bremsecaliper.

Større kaliptere på deler av 2013-årgangen

Powerflux

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

DeadLock

Hei.

Samme lyd på min før jeg demonterte og smurte opp bremsene selv.

Min samboers e-Up! har også "smell" og "slag" ved bremsing under rygging.
Dette merkes svært godt hvis man har kjørt forover før man begynner å rygge.

Teknisk forklart:
Bremseklossene er litt for "små" og vipper litt fram- og tilbake, allt etter rotasjonsretningen på bremseskiven.

EBC GreenStuff-klosser passer bedre og gir mye mindre støv, og vil sikkert vare bilens levetid.

Mvh,
Thomas
Sitering av DeadLock sine poster utenfor elbilforum.no tillates ikke uten skriftlig samtykke.
2019 Model 3 LR - Pearl White.
TOCN Signaturmedlem

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA