Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Leaf eller Golf?

Startet av Powerflux, tirsdag 25. februar 2014, klokken 13:13

« forrige - neste »

emil

Sitat fra: MindViruz på tirsdag 25. februar 2014, klokken 21:56
Hvordan ligger det an med reprasjonsstatistikk på nissan vs vw? Jeg har intrykk og hører stadig om uventede utgifter på vw...
Det er noe av det viktigste mtp. ny bil, synes jeg da.

Usikker der, men statistikken for elbileierne på jobben min (1 Leaf + 1 eUp!) sier at eUp har tilbragt noen dager på verksted allerede etter 4000km mens Leafen har vært problemfri i 26000km.

Ellers har jo Euro-Leaf hatt noe trøbbel med varmeapparatet, men etter litt surr fra Nissan i starten virker det som om de fleste har fått byttet problemfritt på garanti.

Tror også at det kan være greit å ikke kjøpe de aller første bilene som blir produsert av en modell, men akkurat for eGolf tror jeg både elektronikken og resten av bilen er så godt testet at det ikke bør by på noen overaskelser.

Belloq

#16
Vw har jo 8 år eller 160000 km garanti på batteriet. Er jo et godt argument for og kjøpe Golf. Håper Nissan nå forandrer til det samme for Leaf.
P85 2014

JBS

Sitat fra: Belloq på tirsdag 25. februar 2014, klokken 22:38
Vw har jo 8 år eller 160000 km garanti på batteriet. Er jo et godt argument for og kjøpe Golf. Håper Nissan nå forandrer til det samme for Leaf.

Det bedste Nissan kunne gøre, er at ændre deres serviceintaval til 30000km/2år som
på en e-up! , E-golf !!!
Og ikke mindst, LYTTET TIL DERES KUNDER
TEKNA Nov. 2012, købt som Demo bil Aug. 2013, 2000Km.
Mini-El 1986, ombygget til model City Cabriolet i 2012.
Mini-El 1988, under ombygning til model City Tanga.

Espen Hugaas Andersen

Sitat fra: jkirkebo på tirsdag 25. februar 2014, klokken 21:44
Om vi går ut fra US-priser + et lite påslag kan imprtøren prise Acenta til 199k inkl. lev.omk. og fortsatt tjene gode penger. Altså ca. 29k ned fra dagens pris. De har ikke hatt noe incentiv til å gjøre det foreløpig, men om salget synker kraftig tipper jeg vi fort havner der.
Jepp. Jeg tror vi havner der ganske fort. Nissan har fått markedet for seg selv i flere år, og utnyttet dette ganske grundig. Leaf vil fortsatt være en bil som selges i stort antall, men Nissan kan ikke lengre ta de marginene de har tatt så langt.

Jeg syns det vil bli veldig spennende å så hvordan dette går. Om Nissan går ned til 199k, så ville det ikke overraske meg om vi når 40.000 elbiler på norske veier før 31. desember. Leaf + e-golf alene kan sikkert selge i området 10.000 biler, såfremt VW har tilstrekkelig batteriproduksjon. Med 5000 Model S, 3000 e-Up!, 2000 i3 og 1000 Focus/i-MiEV/eNV200/Zoe, så er vi der ganske fort.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: MindViruz på tirsdag 25. februar 2014, klokken 21:56
Hvordan ligger det an med reprasjonsstatistikk på nissan vs vw? Jeg har intrykk og hører stadig om uventede utgifter på vw...
Det er noe av det viktigste mtp. ny bil, synes jeg da.
SE https://www.naf.no/forbrukertester/autoindex/lexus-vinner-igjen/

Verksted   
   
Lexus   942
Subaru   894
Toyota   890
Renault   888
Opel   883
Peugeot   878
Saab   878
Suzuki   874
Hyundai   867
Kia   862
Skoda   858
Gjennomsnitt   857
Mercedes-Benz   855
VW   853
Citro'n   847
Honda   846
Audi   842
Mazda   838
Volvo   836
Mitsubishi   835
Ford   831
BMW   826
Nissan   807
Fiat   792
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Gordon Retriever

Jeg er ikke helt sikker på hva som menes med "reparasjonsstatistikk", men jeg antar det siktes til feilprosent.
Autoindex' tall for kundetilfredshet med verkstedet sier nødvendigvis ikke mye om dette, siden kunder for eksempel kan være særs misfornøyd med verkstedet etter å ha hatt en ellers feilfri bil til service.

Autoindex er likevel svært interessant, siden den bl.a. viser at BMW-eiere er blant de minst fornøyde verkstedkundene (kun slått av Nissan og Fiat...), men BMW klarer likevel å hevde seg blant merkene med mest fornøyde kunder totalt sett.

Thomas Parsli

Jeg var utrolig fornøyd med VW (Touran) helt til turboen gikk rett etter at bilen rundet 100.000km.
Etter å ha satt den igjenn på verksted 50mil hjemmefra og brukt leiebil i tre uker var jeg utrolig missfornøyd med VW, men egentlig fornøyd med verkstedet (som gjorde så godt de kunne).

Var jeg fornøyd verkstedsskunde? Egentlig ikke.
Synes jeg verkstedet gjorde en god jobb? Ja, absolutt.
Ville jeg kjøpe en Touran igjenn? Nei, aldri.

Hadde vi beholdt bilen noen år lenger ville sannsynligvis også svinghjulet gått...

Hva Autoindex egentlig sier om kunder er jeg i tvil om, bortsett fra at det er bra å være høyt oppe på listen.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

emil

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 26. februar 2014, klokken 14:16
Hva Autoindex egentlig sier om kunder er jeg i tvil om, bortsett fra at det er bra å være høyt oppe på listen.

Etter å akkurat ha fyllt ut undersøkelsen for AutoIndex 2014 må jeg bare si at jeg ikke kommer til legge vekt på resultatene av den på noen som helst måte i framtiden. Halvparten av spørsmålene var ikke relevant for mitt bilhold/kjøp og resten var ikke veldig mye mer relevant det heller.

Gordon Retriever

Sitat fra: Thomas Parsli på onsdag 26. februar 2014, klokken 14:16
Hva Autoindex egentlig sier om kunder er jeg i tvil om, bortsett fra at det er bra å være høyt oppe på listen.

Jeg registrerer at Subaru er nr. 2 på listen over fornøyde verkstedkunder. Subaru har ord på seg for å ha lite feil, men har samtidig blant de korteste serviceintervallene og de mest omfattende servicene - med påfølgende høye servicekostnader.

Kanskje Autoindex sier mer om kundene enn de sier om bilmerke/forhandler/serviceapparat...

Balrog

Min erfaring med elbil så langt er at de 3 viktigste tingene å ta i betrakning ved køp av elbil er

1: Rekkevidde
2: Rekkevidde
3: Rekkevidde
4: Fleksible ladeløsninger om rekkevidden er kortere enn Tesla MS
5: Innvendig plass i bilen
6: Design

Golf er utvilsom en mye mer elegant bil enn Leaf. Leaf har imidlertid utstrålingen "miljøvennlig", i motsetning til Golf som ser til forveksling ut som sine grisete og forurensende søsken: DieselGolf og BensinGolf.

Hadde Golfen hatt bedre rekkevidde enn Leaf, ville jeg seriøst vurdert å bytte.

Skal Nissan klare seg i denne for dem nye konkurransen må de legge fortjenesten sin ned på internasjonalt nivå og slutte med arrogant kundeservice og ågerpriser på service.

Min erfaring med Audi (VAG) er at de tar fullt serviceansvar med garanti også på modeller kjøpt utenfor Norge uten å behandle sine kunder som horekunder fordi de har handlet av andre enn det offisielle norske forhandlerapparatet.

Med andre ord: Jeg tror at e-Golf ganske snart vil føre til en helt annen kundepolitikk fra Nissan og Leaf vil etterhvert bli mer attraktiv å kjøpe og eie enn hittil.
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

reptil

Et lite designspm til eGolf:
Ladeluken under lading ser da ut til å kunne være en vann/snø/drittsamler?

Forøvrig ville golfen vært et alternativ hvis den hadde vært på markedet i August når jeg handlet. Bytte nå er nå ihvertfall ikke noe å hente på. Hadde rekkevidden vært 5-10 mil lengre...da kunne det kanskje vært oppe til diskusjon
Svart Leaf Acenta

MindViruz

Jeg tror at det er best å vente med golfen, så ser man hva andre synes.

Den er oppgitt med 24 km kortere rekkevidde. Det alene er grunn nok til å velge leaf, hvis det er reelt.

Men man liker vel ofte best det man selv har? :)

timingbeltkiller

#27
Untatt Tesla er alle  elbiler typiske bybiler/kortrekkeviddebiler.
Greitt nok for de som vesentlig bruker bilen til pendling mv innenfor rekkevidden.

De som regelmessig har bruk for bilen til lengre turer, eksempelvis til og fra hytta 200km eller lengre unna, kan teoretisk greie også det med hurtiglading underveis. Ulempene hittil er relativt hyppige pauser på ca 30 minutter + eventuell kø på ladestasjonene.

En  ny ulempe kan bli ladeprisen etterhvert som ladestedene kommersialiseres. Tror det raskt utvikler seg til ladepriser hvor 50 eller 100 km lading koster det samme som dieselprisen for samme antall km.

Så kan du spørre om du i bystrøk både økonomisk og økologisk kommer minst like greitt fra det med pendling mv med daglig kollektiv transport + en Tesla eller en dieselbil til langturene.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: MindViruz på onsdag 26. februar 2014, klokken 19:57
Jeg tror at det er best å vente med golfen, så ser man hva andre synes.

Den er oppgitt med 24 km kortere rekkevidde. Det alene er grunn nok til å velge leaf, hvis det er reelt.
Du kan trygt gå ut fra samme person med samme kjøremønster vil oppnå samme range med disse to elbilene. Mao IKKE reelle 24 km.

Sitat
Men man liker vel ofte best det man selv har? :)
Ikke den dagen du har uflaks og kjøper en lemon/mandagsbil.
Spesielt ikke dersom forhandler/importør/fabrikant viser seg umulig å ha med å gjøre.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

timingbeltkiller

Sitat fra: Gordon Retriever
Kanskje Autoindex sier mer om kundene enn de sier om bilmerke/forhandler/serviceapparat...
Da sier du vel kundeflokken til bil A har andre kriterier i bakhodet når de besvarer spørsmålene enn flokken til bil B. Og flokk C i utakt med både A og B. Osv, osv, osv.

Til det er å si at flere utvalg personer har hver for seg tilnærmet samme prosentandel av ymse typer , fysiske og psykiske, dersom gruppene er store nok til å være statistisk signifikante.

Velger også å tro de nordiske autoforeningene bak undersøkelsene fusker ikke med resultatene slik som tyske ADAC har gjort i årevis.
Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA