Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Leaf eller Golf?

Startet av Powerflux, tirsdag 25. februar 2014, klokken 13:13

« forrige - neste »

Powerflux

Har en kamerat som har bestemt seg for at det skal bli El bil. Han har mer eller mindre bestemt seg for Leaf men når jeg i dag leste specen på El Golfen så kan jeg nesten ikke annet enn å anbefale denne. Bortsett fra litt skuffende batterikapasitet så må jeg si at alt virker bedre!!
Nå har vel ikke VW verdens beste service rykte men Nissan har jo vist seg å være både slu og vrange så å tro at Japansk=salighet stemmer ikke helt. ..

Hva tror folket om Leaf i forhold til Golf?
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

emil

Jeg liker japanske biler og har aldri likt Golf (selv om det er noen år siden sist jeg kjørte en), så for meg hadde det ikke være noen tvil om hva jeg skulle velge.

Men han får prøvekjøre begge og sette ønsket spec/pris opp mot merkevare og følt kvalitet og se hva han synes er best. For Leaf er det både positivt og negativt at den har noen års erfaring, eGolf er en ny bil men de har vel testa godt og Golf i seg selv er jo "dønn solid".

Tror ingen av de er noe dårlig valg.


Elbil fundamentalist

Hva er utstyrsnivået i de forskjellige pakkene? http://e24.no/bil/elektrisk-golf-til-250-000/22783139 står ikke så mye om det der. Er det varmepumpe varmeapparat? Brukt Leaf gir mest elbil for pengene uansett. BMW i3 koster over 300' om man legge på litt utstyr. Golfen havner på samme pris som Leaf tekna med høyeste utstårspakke. "starter på 229.000 med laveste utstyrsnivå, koster 251.000 for midterste og 274.000 for høyeste utstyrsnivå."
Garantien på batteriene er bedre. Har burde Nissan møte denne, og gi den tilbakevirkende kraft. 270NM mot Leaf 250NM så Golfen blir litt kjappere, men jeg synes Leafen er kjapp nok som den er. Sliter mye dekk om man skal bruke kreftene hele tiden. Golfen blir helt klart en verdig utfordrer...
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Espen Hugaas Andersen

Man kan bygge sin bil på www.volkswagen.no

Hvis man legger til alt ekstratutstyr havner man på 302 000 kroner.

Golf
Golf Electric 0.1 115hk 5 dører
NOK 253 700 
Matallic lakk: NOK 2 400 
Tekstilmatter: NOK 500 
Tonede vinduer bak, fra b- søylen: NOK 2 100 
Sidekol.puter bak: NOK 2 200 
Speil utv.el.klappbare: NOK 1 200 
Dynaudio excite soundsystem 400w: NOK 4 900 
Ryggekamera: NOK 1 600 
Fjernlysassistent+laneassist: NOK 4 400 
Lys & sikt pakke: NOK 1 500 
Parkeringsassistent: NOK 5 500 
Ambientebelysning: NOK 1 700 
Keylesspakke m/alarm: NOK 5 900 
Skinn vienna: NOK 14 400

Bilen jeg ville valgt ville nok kostet rundt 275 000 kroner.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

2mash

De Golfer jeg har kjørt tidligere, har hatt litt bedre seter enn Leafen - hvertfall for høye folk (jeg er 196cm).

Men med begrenset rekkevidde spiller det mindre rolle....
Leaf Tekna 2014-02 6,6kW
e-NV200 7-seter 2016-08 6,6kW

Espen Hugaas Andersen

#5
Forresten, når man sammenligner med rimeligste Golf Highline, så koster det tilsvarende ekstrautstyret:

Metallic Lakk: NOK 3 000 
Tonede vinduer bak, fra b- søylen: NOK 2 600 
Sidekol.puter bak: NOK 2 800 
Dynaudio excite soundsystem 400w: NOK 6 100 
Ryggekamera: NOK 2 100 
Fjernlysassistent+laneassistent: NOK 5 500 
Keylesspakke m/alarm: NOK 7 500 
Skinn vienna: NOK 18 000

Det blir totalt 47600, der det koster 37900 i på e-Golf. Det vil si at ekstrautstyret på fossilgolf koster ca 25,6% mer, og det betyr hele momsavslaget overføres til kunden pluss litt! Jeg syns det er bra VW ikke griper muligheten til å ta seg bedre betalt for ekstrautstyret.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

timingbeltkiller

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 25. februar 2014, klokken 13:13
Nå har vel ikke VW verdens beste service rykte men Nissan har jo vist seg å være både slu og vrange så å tro at Japansk=salighet stemmer ikke helt. ..
Hva tror folket om Leaf i forhold til Golf?
Nissan er unntaket som bekrefter regelen: Japansk=salighet.
Nissan ligger i bunnsjiktet på Autoindex.
VW ligger i midten.
BMW og Toyota/Lexus helt på topp.

Værvarsel for de neste 100 år:
Fare for kortvarige perioder med oppholdsvær.

Powerflux

Sitat fra: timingbeltkiller på tirsdag 25. februar 2014, klokken 14:44

Nissan er unntaket som bekrefter regelen: Japansk=salighet.
Nissan ligger i bunnsjiktet på Autoindex.
VW ligger i midten.
BMW og Toyota/Lexus helt på topp.

Hehe, forundrer meg ikke ;)

Til mitt bruk fungerer Leafen helt ypperlig egentlig, likevel er jeg skuffet over mange ting ved den.
Når forhandlerleddet i tillegg oppleves som vrange og vanskelige så trekkes helhetsinntrykket kraftig ned ::)
Utifra spec virker Golfen som adskillig mer gjennomarbeidet. Det eneste jeg ikke skjønner er hvorfor VW kunne finne på å gi den så dårlig rekkevidde når dette har vært en av Leafens svakeste punkter hele veien :P
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

BE

Prisene ser ut til å være sammenlignbare med Leaf, så dersom serviceprisene på Golf er like edruelige og fornuftige som det VW presenterer på E-Up, er jeg ikke i tvil om at jeg hadde valgt Golf!
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

jkirkebo

Sitat fra: Powerflux på tirsdag 25. februar 2014, klokken 13:13
Har en kamerat som har bestemt seg for at det skal bli El bil. Han har mer eller mindre bestemt seg for Leaf men når jeg i dag leste specen på El Golfen så kan jeg nesten ikke annet enn å anbefale denne. Bortsett fra litt skuffende batterikapasitet så må jeg si at alt virker bedre!!
Nå har vel ikke VW verdens beste service rykte men Nissan har jo vist seg å være både slu og vrange så å tro at Japansk=salighet stemmer ikke helt. ..

Hva tror folket om Leaf i forhold til Golf?

Tja, min erfaring med ny VW Touran og ny Leaf gir ihvertfall meg inntrykk av mye høyere kvalitet på japanske biler. Det var mye trøbbel med Touranen de første årene, og ennå mer trøbbel siden. Leafen har, bortsett fra litt software-relaterte problemer, vært mer eller mindre feilfri og det er en ny opplevelse for min del ;)

I tillegg er vel Leaf Acenta (uten Norgespakken) ca. 22.000 billigere enn Golfen, dog har Golfen mer utstyr. Til gjengjeld er kun 1 års kommunikasjon inkludert hos VW. Golf fås foeløpig kun med mørkt interiør, noe som er lite interessant for min del. Derimot er utstyret tilgjengelig separat istedenfor i utstyrsnivåer, noe som er et pluss igjen. Leaf kan fås med 6.6kW lader, Golf kun med 3.7kW.

Alt i alt kan jeg ikke se at noen av de er overlegne på alt, det kommer nok an på hva man legger vekt på. Skulle jeg selv kjøpt ny bil i denne klassen nå (og ikke hadde en Tesla) hadde det nok blitt en Leaf Acenta uten norgespakken og krompakken men med 6.6kW lader. Dog kjipt at man ikke lengre får LED-lys uten å måtte kjøpe dystert, mørkt interiør.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

pottle

Akkurat nå så er e-Golf det beste kjøpet, hvis du kan vente i 6 måneder (hva er leveringstid?). Skal nok ikke se bort i fra at Nissan allerede har en plan om å prise om kjøretøyet. E-Up, i3 eller Tesla er ikke direkte konkurrenter med Leaf. E-Golf er det. Takk og lov for et fungerende marked.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

hovik

Det ble eGolf for egen del. Det eneste Nissan kan gjøre nå for å ta tilbake andeler er å levere med batteri på minimum 30KWh til samme pris. Design, omdømme, utstyr og opplevd kvalitet er såpass forskjellig at en prisjustering neppe vil være tilstrekkelig.
2019 Tesla Model 3
2021 Volvo XC90

Kent

Sitat fra: pottle på tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:44
Akkurat nå så er e-Golf det beste kjøpet, hvis du kan vente i 6 måneder (hva er leveringstid?). Skal nok ikke se bort i fra at Nissan allerede har en plan om å prise om kjøretøyet. E-Up, i3 eller Tesla er ikke direkte konkurrenter med Leaf. E-Golf er det. Takk og lov for et fungerende marked.

Jeg fikk beskjed om 4 mnd,  men nissan vinner nok kampen om leveringstid uansett.
Sarpsborg -
Night Blue E-Golf - 30.07.14 125kkm solgt 18.10.21
Mars Orange/Cherry Black Kia E-Soul 64kwh Exclusive 14.10.21

jkirkebo

Sitat fra: hovik på tirsdag 25. februar 2014, klokken 20:52
Det ble eGolf for egen del. Det eneste Nissan kan gjøre nå for å ta tilbake andeler er å levere med batteri på minimum 30KWh til samme pris. Design, omdømme, utstyr og opplevd kvalitet er såpass forskjellig at en prisjustering neppe vil være tilstrekkelig.

Om vi går ut fra US-priser + et lite påslag kan imprtøren prise Acenta til 199k inkl. lev.omk. og fortsatt tjene gode penger. Altså ca. 29k ned fra dagens pris. De har ikke hatt noe incentiv til å gjøre det foreløpig, men om salget synker kraftig tipper jeg vi fort havner der.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MindViruz

Hvordan ligger det an med reprasjonsstatistikk på nissan vs vw? Jeg har intrykk og hører stadig om uventede utgifter på vw...
Det er noe av det viktigste mtp. ny bil, synes jeg da.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA