Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Kjøpe Leaf eller Golf?

Startet av Powerflux, tirsdag 25. februar 2014, klokken 13:13

« forrige - neste »

Powerflux

Sitat fra: MindViruz på onsdag 26. februar 2014, klokken 19:57


Men man liker vel ofte best det man selv har? :)
Vet ikke det helt!!
Jeg er vel bare sånn mellomfornøyd med Leafen min.
På første prøvetur som var en varm sommerdag så var jeg faktisk veldig imponert. Nå etter 9 måneders eie så er det mange små detaljer som trekker helhetsinntrykket solid ned.
Dusteri fra BNH har heller ikke hjulpet i særlig grad........

Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

MindViruz


Sitat fra: Powerflux på onsdag 26. februar 2014, klokken 21:11
Sitat fra: MindViruz på onsdag 26. februar 2014, klokken 19:57


Men man liker vel ofte best det man selv har? :)
Vet ikke det helt!!
Jeg er vel bare sånn mellomfornøyd med Leafen min.
På første prøvetur som var en varm sommerdag så var jeg faktisk veldig imponert. Nå etter 9 måneders eie så er det mange små detaljer som trekker helhetsinntrykket solid ned.
Dusteri fra BNH har heller ikke hjulpet i særlig grad........

Joda. Jeg har en Opel som jeg hater selv! :)

Hva liker du ikke så godt med Leaf? Det kan jo være relevant for denne diskusjonen.

Ronny

Nissan sliter med at mange som kjøper en Nissan forventer seg "japsekvalitet", og i mange tilfeller får de "fransk kvalitet". Og da kan selv den mest hardbarkede Nissanfan bli misfornøyd...
Jeg har jobbet med både Renault og Nissan, så jeg vet hvor stor forskjellen er.
el-Clio -97
I-MIEV -11 Solgt
Leaf -12

Gordon Retriever

Det er mulig jeg tar feil, men mitt inntrykk så langt er ikke at Leaf-eiere er misfornøyde med dårlig kvalitet eller mange feil på bilen, men derimot misfornøyde med hvordan de som kunder håndteres av ettermarkedsapparatet til Nissan i Norge.... :-\

Daeedor

Har blitt behandlet veldig bra av min forhandler (som fronter Nissan Norge)  så da er vel erfaringene forskjellige , da. Når det gjelder kvaliteten , så har det vært noen "mandags-feil"  så som feilmonterte ting fra fabrikk :  Spylerslange til lykter i klem , feiljusterte dører , "glemt" å koble til varmesete på passasjersiden , og endelig "glemt" å feste ramme inni tak-konsollen , så den skranglet litt...  Teamet som satte sammen min bil må ha vært på fylla lenge.... :(  MEN : alt er ordnet opp i , og bilen er nå helt feilfri og uten ulyder.  Kan ikke klage på kundebehandlingen , nei.   ;D

For ordens skyld : vi kjøpte 2 stk , og konas bil har vært absolutt feilfri !  Så der kan man se....  ;)

Powerflux

Sitat fra: MindViruz på onsdag 26. februar 2014, klokken 21:27



Hva liker du ikke så godt med Leaf? Det kan jo være relevant for denne diskusjonen.

Tjaa, hvor skal jeg begynne  ;)

-Først og fremst rekkevidde på alt annet enn sommertemperatur. Nå kan man argumentere at det er sånn bilen er designet men jeg må si at dette ble dårlig kommunisert fra selger, ihvertfall at det kom til å være såpass mye dårligere enn forventet.

-Kun 10 amp lader som levers med bilen. Når den har såpass dårlig rekkevidde så burde ihvertfall en omstillbar 10/16A leveres som standard!

Når det gjelder bilens kvalitet har jeg mange punkter!!

-Trege vindusheiser begge sider foran.
-Fordører knirker og har gjort det siden ny.
-Dashbord knirker/skrangler på midt/høyre side siden ny.
-Forstilling knirker/skraper når det er kaldt.
-Generelt litt klankete forstilling.
-Spyledyse førerside defekt fra ny og måtte krangle for å få det på garanti.
-Spyledyser/spyling generelt dårlig.
-Svært dårlige vindusviskere fra ny.
-Duggproblem.
-Dårlig støydemping fra vind og hjul.
-Elendig plate tilpasssning. For og bakfanger ser ut som om de er kastet på plass.

Som en nevnte over her! Jeg trodde jeg fikk Japan kvalitet men endte opp med Dacia/Renault kvalitet :o
-
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

knutgrr

#36
Virker som at det er litt varierende "kvalitet" på bilene som har kommet ut fra samlebåndet.
Tillater meg å jamføre dine problemer med mine:

-Trege vindusheiser begge sider foran. Ikke på min
-Fordører knirker og har gjort det siden ny. Ikke på min
-Dashbord knirker/skrangler på midt/høyre side siden ny. Ikke på min
-Forstilling knirker/skraper når det er kaldt. Jepp
-Generelt litt klankete forstilling. Ikke på min
-Spyledyse førerside defekt fra ny og måtte krangle for å få det på garanti. Ikke på min
-Spyledyser/spyling generelt dårlig. Ikke på min
-Svært dårlige vindusviskere fra ny. Jepp
-Duggproblem. Ikke på min (bruker ikke A/C'n - den er roten til alt vondt på Nissan)
-Dårlig støydemping fra vind og hjul. Tjæ...
-Elendig plate tilpasssning. For og bakfanger ser ut som om de er kastet på plass. Jepp dvs. det er i hovedsak panseret som er litt skjevt, resten ok.
Leaf levert desember 2013. Stavanger/Sola.

MindViruz

Sitat fra: knutgrr på torsdag 27. februar 2014, klokken 08:51

-Duggproblem. Ikke på min (bruker ikke A/C'n - den er roten til alt vondt på Nissan)


Hvorfor bruker du ikke A/C? Hva mener du med at den er roten til alt vondt?

Jeg slår på A/C hvis jeg opplever dugg, og da forsvinner duggen. Så slår A/C seg på automatisk hvis jeg bruker vidudefrotser-knappen. Og da forsvinner evt. dugg som dugg for solen :)

Men, forhandler sa at jeg mått kjøre uten A/C og bare slå den på når det kom dugg, og av igjen etterpå. For da visste ikke bilen om den skulle varme eller kjøle... Tror egentlig ikke han hadde peilig på hva han snakket om.

I bruksanvisning står det at man skal slå på både heat og A/C når man har behov for å tørke luften i kjølig vær, og slå av A/C når man ikke har bruk for den slik at man kan spare strøm.

Daeedor

#38
MindVirus : Det danner seg is på AC elementet under bruk , og dette skyldes selvsagt at fuktighet fra luften avsetter seg der = tørrere luft inni bilen.  MEN : Dersom du kjører AC på helt til du parkerer , vil ikke elementet hverken tine opp eller tørke opp , så da parkerer du med AC element fullt av fuktighet. Hva tror du skjer når du så starter opp bilen igjen ? Jepp , du har kald bil , kanskje litt fuktig inni pga alt du har dratt inn i bilen , og du skrur på varmeapparatet og blåser fuktig luft inn i bilen fra et fuktig ac element. DA dugger det nok bra tenker jeg ! Hva gjør du så ? Jo , skrur på AC igjen , og alt fortsetter. (OSV OSV OSV).

Mitt tips til hva du BURDE gjøre : bruk AC som før  , men skru den av igjen 5 til 10  minutter før du skal parkere slik at elementet rekker å tine opp og tørke litt....  8)  Ta gjerne opp vinduet litt noen sekunder under kjøring for å lufte ut fuktig luft , det hjelper også. Bilen er litt for "tett" konstruert - som mange andre småbiler...... ::)

MindViruz

Sitat fra: Daeedor på torsdag 27. februar 2014, klokken 09:44
MindVirus : Det danner seg is på AC elementet under bruk , og dette skyldes selvsagt at fuktighet fra luften avsetter seg der = tørrere luft inni bilen.  MEN : Dersom du kjører AC på helt til du parkerer , vil ikke elementet hverken tine opp eller tørke opp , så da parkerer du med AC element fullt av fuktighet. Hva tror du skjer når du så starter opp bilen igjen ? Jepp , du har kald bil , kanskje litt fuktig inni pga alt du har dratt inn i bilen , og du skrur på varmeapparatet og blåser fuktig luft inn i bilen fra et fuktig ac element. DA dugger det nok bra tenker jeg ! Hva gjør du så ? Jo , skrur på AC igjen , og alt fortsetter. (OSV OSV OSV).

Mitt tips til hva du BURDE gjøre : bruk AC som før  , men skru den av igjen 5 til 10  minutter før du skal parkere slik at elementet rekker å tine opp og tørke litt....  8)  Ta gjerne opp vinduet litt noen sekunder under kjøring for å lufte ut fuktig luft , det hjelper også. Bilen er litt for "tett" konstruert - som mange andre småbiler...... ::)


Aha! Det var meget oppklarende :)

Men, om man parkerer i plussgrader en hel natt. Vil ikke isen på AC elementet tine da, slik at fuktigheten drypper vekk?

På dieselbilen var det ofte en liten dam etter, den tiden da AC virket...

RuneW

Sitat fra: Ronny på onsdag 26. februar 2014, klokken 22:56
Nissan sliter med at mange som kjøper en Nissan forventer seg "japsekvalitet", og i mange tilfeller får de "fransk kvalitet". Og da kan selv den mest hardbarkede Nissanfan bli misfornøyd...
Jeg har jobbet med både Renault og Nissan, så jeg vet hvor stor forskjellen er.

Dette beskriver ganske godt min overgang fra Toyota Carina til Nissan Leaf...

Jeg er utrolig lite imponert over kvaliteten til Leaf og servicenivået til Nissan. Men jeg har hatt en VW også og det var ikke mye bedre der i gården heller...


Men tilbake til Leaf vs eGolf. Har ikke VW "bare puttet et batteri i bagasjerommet til en Golf"? Mener å ha lest at bagasjeromsplassen til en eGolf er ganske stusselig i forhold til en Leaf. Om denne plassen er viktig, så kan muligens dette være avgjørende for valget.
TMY LR AWD
TM3 LR AWD FSD (solgt)

BE

Så vidt jeg vet er Golf laget tilsvarende som E-up, altså ligger batteriene i gulvet tilsvarende det de gjør på Leaf. Altså skal bagasjerommet være tilsvarende en vanlig Golf. Ford Fokus har derimot hele batteripakken i bagasjerommet, ser ut som en dårlig hjemmelaget løsning.
---------
21 CN-SR+
21 ID3 1st Max
---------

Thomas Parsli

Batteriet på e-Golf ligger der det skal (under gulvet), men jeg innbiller meg at bagasjeplassen likevel er mindre (har ikke sjekket!).

Jeg synes kvaliteten på Nissan Leaf er bra, men den har svakheter jeg ikke forventer fra et firma som har produsert biler i over 80 år:

* Dårlige vindusspylere
* Dårlige vindusheisere
* Knirking i foringer
* Klunking fra oppheng/forstilling/gud ved hva

Ellers jeg jeg faktisk fornøyd med bilen.
Instillingen til Nissan om at kunden alltid har feil derimot, den har jeg ikke møtt før og ble litt satt ut på første service. Og det faktum at de lyver til kundene: "dette har vi ikke hørt om", "ingen andre har rapportert det problemet"...

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

Espen Hugaas Andersen

E-golf har lastevolum 341/1231 liter og nyttelasten er 450 kg.

Leaf har 370/680 for Visia/Acenta, og nyttelasten er 397-471 kg utifra hvilke opsjoner som er valgt. (Tekna har litt mindre lastevolum.)

Jeg ser på bilene som ca like gode i lastekapasitet.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Powerflux

Hehe, jeg lager nok litt storm i et vannglass! Det er ikke slik at jeg hater bilen men må innrømme at jeg hadde forventet adskillig høyere kvalitet!

Slik jeg ser det er Golfen et langt bedre kjøp men å bytte ut Leafen er helt uaktuelt. Jeg lever greit med skavankene og den skal kjøres til den dør. Får håpe den er seiglivet som andre japse traller!!

Kameraten min deriomot går for e-Golf  ;)
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA