Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Golf GTE

Startet av tomrh, søndag 23. februar 2014, klokken 02:29

« forrige - neste »

autofil

Jadda:)

Enig - vi må begynne å dele litt mer drømmer og info er folkens!

Fikk NETTOPP mail fra Møller. Prisen på min bil er da bekreftet å gå ned med ca 10.000,- så ny bil koster nå 389.200,-. En forventet men deilig beskjed å få. Videre blir jeg kontaktet når de får sin første demobil som de venter i februar/mars. Gleder meg!

Er fornøyd med min spekk av bilen, men har sendt en stor sak til importøren hvor jeg stiller konkrete spørsmål til bensinvarmeren jeg har bestilt - er ikke helt overbevist om at jeg skal ha den.

Vi høres!

Mvh
SMO

Råde

e-Golf | X75D

Gordon Retriever

Astana er 16 tommer og standard på GTE i Tyskland. I Norge leveres bilen med 17-tommers Rio de Janeiro som viser mer av de blå bremsedetaljene.


Gordon Retriever

Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på tirsdag 13. januar 2015, klokken 11:12
Jadda:)
Er fornøyd med min spekk av bilen, men har sendt en stor sak til importøren hvor jeg stiller konkrete spørsmål til bensinvarmeren jeg har bestilt - er ikke helt overbevist om at jeg skal ha den.

Hvorfor skulle du ikke ville ha parkeringsvarmer? ???

wibb

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 14. januar 2015, klokken 19:10
Astana er 16 tommer og standard på GTE i Tyskland. I Norge leveres bilen med 17-tommers Rio de Janeiro som viser mer av de blå bremsedetaljene.

Jeg ble faktisk ørlite skuffet da jeg så Rio de Janeiro første gang etter å ha sett ulike alternativene i diverse brosjyrer og artikler. Jeg ser det har kommet 3 ulike 18" som tilvalg på http://app.volkswagen.no/ihdcc/no/configurator.html#wheels/30301/32220/5G16YY$GPEDPED$GPF2PF2$GPJHPJH$GPLAPLA$GWW1WW1/2015/0/F14 0Q0Q/F56     TW/+/+/+ og jeg synes vel alle de er penere enn Rio de Janeiro. Nagaro ligner RDJ, men har enklere linjer som faller mer i smak hos meg i hvert fall. Men, men. Jeg har ikke konkludert, men jeg tror ikke jeg endrer felgene likevel.

wibb

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 14. januar 2015, klokken 19:12
Sitat fra: Stein Magnus Olafsrud på tirsdag 13. januar 2015, klokken 11:12
Jadda:)
Er fornøyd med min spekk av bilen, men har sendt en stor sak til importøren hvor jeg stiller konkrete spørsmål til bensinvarmeren jeg har bestilt - er ikke helt overbevist om at jeg skal ha den.

Hvorfor skulle du ikke ville ha parkeringsvarmer? ???

Slik jeg har skjønt det skal bilen kunne programmeres til å forvarme bilen ved å dra strøm fra det store batteriet og har lurt på om denne funksjonen skal kunne holde for min del. Dersom man bestiller med car-net får man også fjernstyring (så lenge appen virker i hvert fall). Jeg ser fordelen med at parkeringsvarmeren (bensin) også forvarmer bensinmotoren, men hvis man planlegger å basere seg på å kjøre på strøm de fleste dagene også vinterstid er jo ikke dette like viktig lenger? Personlig håper jeg å være tilkoblet strøm mest mulig på jobb og kunne varme kupeen fra nettstrøm. Spørsmålet er jo selvfølgelig om man vinterstid får så mye lavere batterikapasitet at bensinmotoren må i aksjon selv om man bare har ca. 4 mils kjøring om dagen. Da går jo den teorien litt ut vinduet. Noen som har tanker om dette, ev. argumenter for at jeg skal velge parkeringsvarmeren? I så fall ser jeg ikke like stor grunn til å punge ut 4000 for car-net lenger (+ 100 euro i året).

wibb

Noen som har tanker rundt "lane assist"? Jeg synes i utgangspunktet det høres ut som en god ide og mener jeg har lest at man ikke skal merke noe til den om man aktivt bruker rattet over en linje, men det virker som de ikke var helt fornøyd her: http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article815393.ece: "Korrigeringene merkes i rattet som kontinuerlig korreksjoner for å hjelpe føreren å holde rett kurs i forhold til kjørefeltet. Dessverre kjennes det mer ut som om bilen sporer, og våre testsjåfører valgte å skru av systemet." Noen som har testet systemet? Dumt hvis det virkelig er slik at det blir irriterende...

Gordon Retriever

Sitat fra: wibb på onsdag 14. januar 2015, klokken 20:38Personlig håper jeg å være tilkoblet strøm mest mulig på jobb og kunne varme kupeen fra nettstrøm. Spørsmålet er jo selvfølgelig om man vinterstid får så mye lavere batterikapasitet at bensinmotoren må i aksjon selv om man bare har ca. 4 mils kjøring om dagen. Da går jo den teorien litt ut vinduet. Noen som har tanker om dette, ev. argumenter for at jeg skal velge parkeringsvarmeren? I så fall ser jeg ikke like stor grunn til å punge ut 4000 for car-net lenger (+ 100 euro i året).

Hvis jeg skulle velge mellom Car-net og bensinvarmer tror jeg valget hadde falt på sistnevnte.

Det er vanskelig å uttale seg om GTE siden det ikke finnes uavhengige bruksrapporter så langt, men  jeg bygger valget over på en antagelse av at GTE ligner e-Golf i funksjon.  Fra e-Golf rapporterer enkelte at oppvarming med nettstrøm ikke alltid gir varm nok bil. Dessuten krever kjørevarme mye av kapasiteten i batteriet - så mye at mange elbileiere ønsker å montere diesel- eller bensinvarmer.  Brukertilfredsheten med Car-net virker så langt heller ikke stor. Mitt valg ville derfor være å varme kupéen med fossilvarmeren, og bruke batterkapasiteten til å kjøre lengst mulig uten å bruke forbrenningsmotoren.

Det er heller ikke umulig jeg ville valgt både Car-net og bensinvarmer.
Med en fast kjørerute på 40km (20 hver vei?) og lademuligheter står du selvsagt fritt til å velge, men siden Golf GTE er en bil som egner seg allslags bruk, vil bensinvarmeren ytterligere øke anvendeligheten.  Jeg ville også vært mer interessert i å kjøpe en bruktbil som hadde dette tilvalget enn en tilsvarende bil uten.


Råde

e-Golf | X75D

Råde

#55
Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 14. januar 2015, klokken 19:10
Astana er 16 tommer og standard på GTE i Tyskland. I Norge leveres bilen med 17-tommers Rio de Janeiro som viser mer av de blå bremsedetaljene.


Du har rett. Jeg har hele tiden trodd at de var en oppslaget Astana. De ligner litt GTD felgene (Nogaro) og ser bra ut. De vil imidlertid se mindre ut "live" på bilen enn de gjør i reklamemateriell.
e-Golf | X75D

Eple

wibb: Enig med deg, Nogaro er en penere felg da den er mer "ren" men personlig ble det for dyrt for meg å legge på til den.
6 600 i mellom legg + 2 110 i økte avgifter for å oppgradere til den er for mye.

I tillegg har jo de som følger med 224/45 dekk (noe som er relativt lite gummi) og er redd at 18" da kan bli vel harde å kjøre på og ikke minst dyre å bytte ut når de blir slitt.

Bruker heller de 8710.- kr jeg sparer på å kjøpe meg et sett vinterhjul når den tid kommer.
Venter på min 2016 GTE

wibb

Sitat fra: Eple på torsdag 15. januar 2015, klokken 08:00
wibb: Enig med deg, Nogaro er en penere felg da den er mer "ren" men personlig ble det for dyrt for meg å legge på til den.
6 600 i mellom legg + 2 110 i økte avgifter for å oppgradere til den er for mye.

I tillegg har jo de som følger med 224/45 dekk (noe som er relativt lite gummi) og er redd at 18" da kan bli vel harde å kjøre på og ikke minst dyre å bytte ut når de blir slitt.

Bruker heller de 8710.- kr jeg sparer på å kjøpe meg et sett vinterhjul når den tid kommer.
Jeg tenkte også på komfort. Også bittelitt på drivstofføkonomi og økonomi i utskifting, men jeg tenkte ikke på at det ble høyere avgift på bilen. Kjekt å vite.

MrBacardi

Sitat fra: wibb på onsdag 14. januar 2015, klokken 21:16
Noen som har tanker rundt "lane assist"? Jeg synes i utgangspunktet det høres ut som en god ide og mener jeg har lest at man ikke skal merke noe til den om man aktivt bruker rattet over en linje, men det virker som de ikke var helt fornøyd her: http://www.klikk.no/motor/bil/biltester/article815393.ece: "Korrigeringene merkes i rattet som kontinuerlig korreksjoner for å hjelpe føreren å holde rett kurs i forhold til kjørefeltet. Dessverre kjennes det mer ut som om bilen sporer, og våre testsjåfører valgte å skru av systemet." Noen som har testet systemet? Dumt hvis det virkelig er slik at det blir irriterende...

Jeg bruker lane assist sammen med adaptiv cruise daglig på min diesel golf stv og kan ikke tenke meg å kjøre uten. Utrolig komfortabelt å cruise av gårde mens bilen holder seg i feltet på egen hånd samt at den jo holder avstanden. Styrebevegelsene man behøver å gjøre er svært lette og bilen gjør jobben selv.

Når man så prøver en bil etterpå uten lane assist og acc så føler man at man er nærmest er tilbake i steinalderen. Føles da rart at bilen ikke holder seg i feltet selv.

Til info kan man slippe rattet i 12 sekunder og i den perioden styrer bilen 100% helt selv. Men så slår automatikken av systemet med et pip, pga sikkerhet regner jeg med, for å sjekke om sjåføren har sovnet  ;)

Så jeg vil veldig sterkt anbefale alle som er interesserte i lane assist å faktisk prøve en bil med det og ta en tur på landeveien / motorvei. Vanskelig å forklare komfort-følelsen. Men husk å slå på acc også.

Til info leveres nå samme system på nye Passat og det fungerer akkurat like bra i den. Jeg var og prøvde en slik og sannsynligheten er stor for at jeg bytter inn golfen med enten en Passat GTE eller Golf GTE (forutsatt at den kommer i stv-utførelse), når leasingen går ut i starten av 2017.
MineBiler.no - Legg inn dine biler gjennom årenes løp
Jeg koblet Teslaen til Slack

2024 Q4 45 Quattro - Utleveres april 2024
2023 Q4 45 Quattro - Utlevert jan 2023
2016 Model S 70D - Utlevert feb 2016

wibb

Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 14. januar 2015, klokken 22:36
Fra e-Golf rapporterer enkelte at oppvarming med nettstrøm ikke alltid gir varm nok bil. Dessuten krever kjørevarme mye av kapasiteten i batteriet - så mye at mange elbileiere ønsker å montere diesel- eller bensinvarmer.  Brukertilfredsheten med Car-net virker så langt heller ikke stor. Mitt valg ville derfor være å varme kupéen med fossilvarmeren, og bruke batterkapasiteten til å kjøre lengst mulig uten å bruke forbrenningsmotoren.
Jeg forstår det slik at når man kjører i EL-modus så varmes kupeen også elektrisk og selvfølgelig drar energi fra batteriet. Men for ordens skyld: Du mener ikke at det er aktuelt å bruke parkeringsvarmeren på GTE under kjøring når man kun kjører på EL? Antar det ikke er mulig? Slik jeg forstår deg mener du at en del EL-Golf-eiere kunne tenkt seg nettopp en slik mulighet ("kjørevarme")?


Sitat fra: Gordon Retriever på onsdag 14. januar 2015, klokken 22:36
Det er heller ikke umulig jeg ville valgt både Car-net og bensinvarmer.
Med en fast kjørerute på 40km (20 hver vei?) og lademuligheter står du selvsagt fritt til å velge, men siden Golf GTE er en bil som egner seg allslags bruk, vil bensinvarmeren ytterligere øke anvendeligheten.  Jeg ville også vært mer interessert i å kjøpe en bruktbil som hadde dette tilvalget enn en tilsvarende bil uten.
Kjøremønster kan jo så klart endre seg, men jeg tenkte på 20 km hver vei ja. Det er derfor jeg har lekt med tanken om å klare meg med elektrisk oppvarming til daglig. Må prøve å bestemme meg snart.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA