Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Ladeutsyr til BMW i3

Startet av i3_X5_116dA, fredag 21. februar 2014, klokken 15:08

« forrige - neste »

snakkis


Sitat fra: Truls Martin på søndag 01. mars 2015, klokken 23:29
Enig i at kroken ikke fungerer slik den skal. Henger derfor "tråden" som lokket henger i over kroken. Da blir det hengende..
Er du sikker på at du bruker kroken korrekt.
Dersom du setter den slik sitter den som støpt.

Klykken

Etter en tid (vi snakker flere måneder) med å feste den langs langsiden med vaklende resultat prøvde jeg å benytte kortsiden. Vips satt den som støpt. Hvorfor jeg ikke prøvde det tidligere kan man selvsagt spørre seg om, men.. ;D

Uansett, det er ikke innlysende at lokket skal festes på den hanken på luken, og løsningen er etter mitt syn å anse som klønete og vanskelig (overengineered, som det kalles på engelsk).
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Sandpusher

Hehe, må le av meg selv, har ikke skjønt at det var slik den var ment, har prøvd og lagt "gummitråden" i sporet, men syns det var knotete så da har jeg bare slengt den over pluggen. Lader forøvrig sjelden utendørs, og det er vel da det er viktigst å unngå at den blafrer i vinden og skraper opp lakken.
2020 Opel Corsa-e Elegance
2014 BMW i3
Scott E20 Sportster el-sykkel
Scott trøsykkel
Apostlenes hester

Rismyr

Jeg har fått ny ladekabel for standard lading fra BMW (utseendemessig lik den gamle). Opplever at bilen lader langsommere.

Jeg er ikke så grundig at jeg målte ladetid med gammel og har heller ikke målt med den nye, men føler at det tar lenger tid. Bilen fikk SW oppdatering samtidig med skifte av ladekabel. Hvorvidt evt. endring ligger i SW eller kladd skal jeg ikke konkludere med.

Noen med samme erfaring, som evt. kan dokumentere med målt ladetid?

Henrik

LMOR

Har du sjekket at bilen står på Max?
Fikk samme følelse etter forrige SW oppgradering, og viste det seg at den hadde resatt ladehastigheten til default.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

LMOR

#425
Sitat fra: Anterialis på mandag 18. mai 2015, klokken 15:35
Sitat fra: LMOR på søndag 17. mai 2015, klokken 12:32
Ja, det må være riktig plugg  ;)
Sikkert fornuftig med sikring på kabelen også.
Men jeg ville gått for en kladd som kan stilles fra 10A til 32A i stedet.
Hvis en har tenkt å ta noen turer er det greit å ha en ekstra kladd, hvis en ikke har en boks på veggen hjemme.

Jeg forstår at originale kladder på schuko-kontakttypen, kun kan benyttes på kurser med maks 16A. Slik jeg da forstår det må jeg kjøpe ny kladd som har industrikontakt i andre enden? Altså: Bil - type 2 --- kladd -- rød industrikontakt(400V 32A). Finns dette?

2) Når det finnes ladestasjoner der ute hvor man kan plugge type2 kontakt (uten kladd) rett i ladestasjonen, er dette fordi disse ladestasjonene har en "kladd" inni seg?
2a) Finnes det en industrikontakt(rød) --> kladd -->type 2 ladekabel (female) som jeg kan koble rett i bilen, og få 400V 32A inn i bilen med?
Flytter dette til den rette tråden, Anterialis.

Jeg vet ikke hvem som har sagt at du ikke kan koblet 12A utstyr til 32A. Det er selvfølgelig ikke noe problem.
Det er det samme som å si at du ikke kan koble en 0,5A lader til iPhone til en 16A kurs.

Omvendt ville ikke blitt så populært... Grunnen til at det kan være greit med en sikring, er hvis det skjer noe feil på utstyret, så får du 32A inn før sikringen går. Men det er tross alt elektronikk i standardkladden.

Det billigiste alternativer er å kjøpe overgangen fra 32A til 16A som moonbyggy kopierte inn bildet av + en helt standard overgang fra 16A til Schuko som selges "overalt". Brukes f.eks. på Campingplasser i Europa. Det burde ikke koste mer enn 600.- totalt. Ellers har du jo fått tilbud fra en som lager en spesialkabel til deg for 900.-. Da kan du koble standardkladden rett på den.

Alternativt kjøper du kabelen fra 32A til 16A + denne:

http://www.nofuel.no/Produkt/mennekes-portabel-16a-lader#product

+ overgangen som står nevnt slik at du kan koble denne til normale Schuko uttak på tur.

Da har du en vanntett lader som du kan ha med deg alltid, og som kan lade på 16A fra offentlige ladepunkt o.l. (i stedet for å vente lenger på 12A lading når du er på tur). Denne har jeg og flere andre hatt stor glede av. Men da er totalt på ca 7500.-.

(#367 i denne tråden viser 32A kladden jeg nevnte først, og #93 + #100 f.eks. viser trådstarters entusiastiske testing som overbeviste meg  ;D. Han fikk av og til også litt pes for sine tester, men da som nå var de fleste positive til innsatsviljen til pionerene  ;))
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

#426
Tusen takk for fantastisk forklaring LMOR =)
Elektronikk er absolutt ikke min sterke side...

Dette høres ut som det beste alternativet. Bare synd jeg kun får ladet med 16A når jeg har 32A tilgjengelig... Hadde nemlig håpet på en "billig" (rundt 5-6 tusen) kladd som takler 32 A, med type 2 kontakt mot bil, og gjerne industrikontakt/noe som kan kobles/omkobles på rød industrikontakt, og altså kunne lade 32A...


Så da er det vel egentlig bare å kjøpe fastmontert ladestasjon (overkill..) eller kjøpe denne som var linket til tidligere: http://www.e-station-store.com/en/portable-charging-stations/12-evr1-type-2-max-74-kw-portable-charging-station.html. Er det noen som har denne / har prøvd denne?
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

TorAtle

Sitat fra: Anterialis på mandag 18. mai 2015, klokken 18:41
Eneste måten å kunne lade "hurtig" fra rød industrikontakt 400v 32a er altså å sette opp en egen fastmontert ladestasjon (til flere tusen kroner) som så plugges i dette industriuttaket?

Er det noen spesiell grunn til at du må bruke industrikontakten? Like greit å fastmontere en veggboks? Det finnes mange av de.
Polestar 2
Taycan Cross Turismo i bestilling

elektrolux

Sitat fra: LMOR på mandag 18. mai 2015, klokken 16:24
Finnes det en industrikontakt(rød) --> kladd -->type 2 ladekabel (female) som jeg kan koble rett i bilen, og få 400V 32A inn i bilen med?

Ja: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#EVSelect_justerbare_kladdløse_type_1_ladekabler
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

LMOR

Sitat fra: elektrolux på mandag 18. mai 2015, klokken 19:06
Sitat fra: LMOR på mandag 18. mai 2015, klokken 16:24
Finnes det en industrikontakt(rød) --> kladd -->type 2 ladekabel (female) som jeg kan koble rett i bilen, og få 400V 32A inn i bilen med?
Ja: http://elbilhjelpen.no/htm/evse.html#EVSelect_justerbare_kladdløse_type_1_ladekabler
Nå ble det med en gang flere svar Anterialis, men her refereres det til meg, men det spiller mindre rolle.

Anterialis spurte om Type 2, men svaret elektrolux er en referanse til type 1?
Kan en få samme 32A kabel til Type 2? De koster ellers like mye som en ladestasjen/kladd?
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

Anterialis

#430
Poenget er altså at min far har installert rød industrikontakt, trolig 32A 400V som eget (og eneste) uttak der hvor vi parkerer bilene. Jeg blir ingen hyppig bruker av hytten (avstand), men et par-tre ganger årlig er jeg nok innom. Da hadde det vært fint om jeg kunne ha nyttegjort meg av all strømmen som er tilgjengelig =) Kjedelig å strupe ned til 13A 230V når 32A 400V er tilgjengelig... Spørsmålet blir da hvordan jeg enklest og billigst mulig nyttegjør meg av denne lademuligheten.

Slik jeg har forstått til nå er det en slik ny ladekladd til noen tusenlapper, men den får jeg vel i alle fall 32A, men kun 230v? Som jeg sikkert gir uttrykk for, kan jeg altfor lite om elektrisitet...

EDIT: På enkelte hurtigladestasjoner kan man få 7,4 (?) kw på type 2 ladekontakt. Da er det kun en ledning (type 2 - type 2) mellom bil og ladestasjon, altså ingen kladd. Hva kommer ut av denne ladestasjonen? 32A på 230 V? Dersom det stemmer, hvorfor kan jeg ikke kun benytte meg av en type 2 - type 2 kabel som kobles direkte inn på industrikontakten? Evt. med en overgang slik at det blir 230V 32A, også rett inn i bilen uten kladd? Dette klarer jeg ikke helt forstå.. Hva skal jeg med en kladd om strøm og spenning forblir det samme inn i bilen (230v 32A)....
BMW E92 (´13-´14)
Alfa Romo Giulietta (´14-´15)
BMW i3 (´15-´16)
BMW 330e (´16-´20)
BMW X5 45e (´20-´22)
iX 40 (´22- p.t.)

LMOR

#431
Du kan maks få inn 1*32A*230V=7,4kW på AC. (Skrivefeil rettet)
I ladestasjonen står det en "kladd". Bilen må forstå hva som kan leveres. Et CEE (industrikontakt) har ikke elektronikk som kan kommunisere med bilen. Det finnes kabler som ikke har en "klump" på kabelen, men disse har elektronikken bygget inn i "pluggen"/"kontakten", slik som de elektrolux viser til.
Du ser det også på prisen. En ren 32A AC kabel som følger med bilen du har bestilt (blå), koster ca 2000.- mens en med elektronikk typisk koster fra ca 5000.- og oppover enten den er portabel eller fastmontert.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

jkirkebo

Sitat fra: Anterialis på mandag 18. mai 2015, klokken 20:07
Poenget er altså at min far har installert rød industrikontakt, trolig 32A 400V som eget (og eneste) uttak der hvor vi parkerer bilene. Jeg blir ingen hyppig bruker av hytten (avstand), men et par-tre ganger årlig er jeg nok innom. Da hadde det vært fint om jeg kunne ha nyttegjort meg av all strømmen som er tilgjengelig =) Kjedelig å strupe ned til 13A 230V når 32A 400V er tilgjengelig... Spørsmålet blir da hvordan jeg enklest og billigst mulig nyttegjør meg av denne lademuligheten.

Men har du bruk for det? Er du bare innom noen timer? For hvis man overnatter får man jo nok på 13A uansett.

Sitat
Slik jeg har forstått til nå er det en slik ny ladekladd til noen tusenlapper, men den får jeg vel i alle fall 32A, men kun 230v? Som jeg sikkert gir uttrykk for, kan jeg altfor lite om elektrisitet...

32A 230V ja, 7.4kW. i3 har ikke 3-fase lader og benytter bare 230V uansett.

Sitat
EDIT: På enkelte hurtigladestasjoner kan man få 7,4 (?) kw på type 2 ladekontakt. Da er det kun en ledning (type 2 - type 2) mellom bil og ladestasjon, altså ingen kladd. Hva kommer ut av denne ladestasjonen? 32A på 230 V? Dersom det stemmer, hvorfor kan jeg ikke kun benytte meg av en type 2 - type 2 kabel som kobles direkte inn på industrikontakten? Evt. med en overgang slik at det blir 230V 32A, også rett inn i bilen uten kladd? Dette klarer jeg ikke helt forstå.. Hva skal jeg med en kladd om strøm og spenning forblir det samme inn i bilen (230v 32A)....

Kladden må til for å kommunisere med bilen, slå strøm av og på, gi beskjed om hvor mye strøm som er tilgjengelig osv. På offentlige Type 2 stolper er denne elektronikken innebygget i ladestasjonen. Uten elektronikken blir det ingen lading.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

jkirkebo

Sitat fra: LMOR på mandag 18. mai 2015, klokken 20:20
Du kan maks få inn 1*32A*230V=3,7kW på AC.

32A er 7.4kW, ikke 3.7kW.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

elektrolux

Sitat fra: LMOR på mandag 18. mai 2015, klokken 19:19
svaret elektrolux er en referanse til type 1?
Kan en få samme 32A kabel til Type 2?

Ja. Kommer som både type 1 og type 2, og både som 6-16A og 6-32A
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA