Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Delte ladestasjoner

Startet av ravn, fredag 21. februar 2014, klokken 08:48

« forrige - neste »

ravn

Hei alle sammen.

Nå har jeg nettopp hatt første real-life test på min ladestasjon laget for at flere biler kan dele samme kurs.

På en enfase 32A kurs vil man da kunne ha 5 biler, mens på en vanlig 16A kan man ha 2.
(Kan egentlig ha så mange man vil, biler som settes på etter at all kapasitet er tatt vil stå "stand-by" inntil det blir mer enn 6A tilgjengelig).
Det fungerer slik at ladestasjonen tildeler bilene tilgjengelig strøm etter antall biler som lader.

1 bil  = 32A
2 biler = 16A
3 biler = 10A
4 biler = 8A
5 biler = 6A

Når en bil er ferdigladet vil den kapasiteten bli tilgjengelig for de øvrige bilene.

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

svingen

det er jo genialt! :)
er nok et behov får slike lader fremover spesielt i bortetslag etc.
Hvordan er det hvis 5 garasjer har delt en 16a? som ofte er, og alle har sin egen strøm fra sikring skapet,kan da ladeboksen sette opp i sikringskapet (egent skap etc) og bruke eksisterende strøm "tråd" dvs 2.5mm og koble den på laderen? eller må man strekke nye kabler?

personlig har vi 13 garasjer og alle har 16a hver men tror hovedsikringen bare er på 63a,enda er det bare jeg som har elbil så er ikke noe kapasitet problem,men kommer det 3 elbiler til så vil det her bli en liten utfordring og da må man nok se på slike løsninger :)
Eventuelt om alle lader med 6a men det frister ikke stort da "stort set" vil det være mulig og være mulig og lade raskere,er avhengig av og lade på 16a hver mandag da da dama først kjørt 6 mil på jobb  og ha igjen ca 25-30% når kommer hjemm og så skal jeg kjøre 4 mil 2 timer seinere,trenger mere enn 6a da :)

veldig bra løsning tiltakk ! :)

mye er ca prisen på det her per lader?
peugeot ion 2011 med OVMS,DAB radio,sykkel hengerfeste.
Bor i Nittedal (oslo)

ravn

#2
Ja synes selv det er genialt :) Behovet meldte seg på jobb rett etter at vi hadde fått montert en dedikert 16A kurs til en bil, så kom der to til som skulle ha strøm og det var vanskelig å hente mer fra tavla i nærheten. (uten å strekke helt til hovedtavla)

Hvis det går 2.5 kabel fra sikringsskap til hver p-plass trenger man bare å erstatte stikkontakten med en slik ladeboks og trekke en datakabel mellom boksene (kan også prate sammen trådløst, men har litt dårlig erfaring med slikt i betongbygg). Datakabelen kan man legge selv og den kan parallellkobles (fra en boks, til neste, til neste, til neste... Må ikke innom ett sentralt punkt med hver kabel som ved vanlig nettverk).

Man kan også bytte ut type 1 ("leaf/trilling") håndtak til type 2 for å omfatte alle biler og trefase.


Pris må jeg komme tilbake til da jeg ikke har finregnet på det, men blir rimeligere enn mange av de "fancy" hjemmeladerene som finnes.
Problemet med å lage slikt i liten skala er prisen på ladehåndtaket / mennekes pluggen. Her er det jo noen produsenter som lever godt på patenter. Fra 2000,- + mva for en glorifisert stikkontakt! Altså da snakker vi kun om kontakten (ikke intelligensen), latterlig!

Sitat fra: svingen på fredag 21. februar 2014, klokken 11:42
det er jo genialt! :)
er nok et behov får slike lader fremover spesielt i bortetslag etc.
Hvordan er det hvis 5 garasjer har delt en 16a? som ofte er, og alle har sin egen strøm fra sikring skapet,kan da ladeboksen sette opp i sikringskapet (egent skap etc) og bruke eksisterende strøm "tråd" dvs 2.5mm og koble den på laderen? eller må man strekke nye kabler?

personlig har vi 13 garasjer og alle har 16a hver men tror hovedsikringen bare er på 63a,enda er det bare jeg som har elbil så er ikke noe kapasitet problem,men kommer det 3 elbiler til så vil det her bli en liten utfordring og da må man nok se på slike løsninger :)
Eventuelt om alle lader med 6a men det frister ikke stort da "stort set" vil det være mulig og være mulig og lade raskere,er avhengig av og lade på 16a hver mandag da da dama først kjørt 6 mil på jobb  og ha igjen ca 25-30% når kommer hjemm og så skal jeg kjøre 4 mil 2 timer seinere,trenger mere enn 6a da :)

veldig bra løsning tiltakk ! :)

mye er ca prisen på det her per lader?
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

pottle

Dette er jo en kjempeløsning for deling av en begrenset strømkilde! Er det noen som har kommet med innsigelse på at det blir vanskelig for sjåfør å planlegge hvor lang tid det vil ta å lade? Hvis bilen er så å si utladet og trenger 20 kW for å komme seg hjem igjen, kan du risikere å se at bilen er bare blir ladet halvveis i løpet av arbeidstiden hvis mange biler har koblet seg på?

Skal du begynne med CE-godkjennelsesprosessen slik at du kan selge den til oss andre?
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

ravn

På jobb bruker vi nå slike halv-lovlige 3parts ladekabler som kan justeres og kjører disse på 6A for å dele den 16A vi har tilgjengelig. Dette har vært uproblematisk for oss.
Men dette er jo begrensningen i teknologien, det er ikke mulig å få hentet ut mer strøm enn kursen kan levere, så dette må hver enkelt avgjøre selv. Mitt argument er jo at mange timer med 6A er bedre enn ingenting uansett.

Ang CE så er dette utenfor mitt kompetansefelt, men har hatt dialog med ett automatiseringsfirma som skal bistå. Det bør ikke være en stor utfordring da alle komponenter i utgangspunktet er CE godkjent.

Sitat fra: pottle på fredag 21. februar 2014, klokken 12:02
Dette er jo en kjempeløsning for deling av en begrenset strømkilde! Er det noen som har kommet med innsigelse på at det blir vanskelig for sjåfør å planlegge hvor lang tid det vil ta å lade? Hvis bilen er så å si utladet og trenger 20 kW for å komme seg hjem igjen, kan du risikere å se at bilen er bare blir ladet halvveis i løpet av arbeidstiden hvis mange biler har koblet seg på?

Skal du begynne med CE-godkjennelsesprosessen slik at du kan selge den til oss andre?
Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

cra

Som ungene antakelig ville ha sagt:

Dette var dritsmart!!

Kan den settes opp til å ha en boks for Think (og motorvarmeren på caravella) eller tilsvarende også, eller er det kun biler som kommuniserer med boksen som kan nyte godt av denne?
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Elmo

Sitat fra: ravn på fredag 21. februar 2014, klokken 12:20
Ang CE så er dette utenfor mitt kompetansefelt, men har hatt dialog med ett automatiseringsfirma som skal bistå. Det bør ikke være en stor utfordring da alle komponenter i utgangspunktet er CE godkjent.

I følge Hedda (hedda<at>salto.no) i Salto's driver de med noe tilsvarende testing på PowerPark'n sin på Skøyen, men såvidt jeg forstod var det bare for deling av hurtigladere.   Ref: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12390.0.html

Kanskje du kan få noe igjen for utviklingen ved å samarbeide med dem ?
Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.

ravn

Sitat fra: cra på fredag 21. februar 2014, klokken 13:48
Som ungene antakelig ville ha sagt:

Dette var dritsmart!!

Kan den settes opp til å ha en boks for Think (og motorvarmeren på caravella) eller tilsvarende også, eller er det kun biler som kommuniserer med boksen som kan nyte godt av denne?

Du må ha en bil som bruker j1772 standarden (mode 3), uten så kommer du ikke langt da det er bilen som til syvende og sist bestemmer strømtrekket.
Kobler du til ett varmeapparat på 1500w så vil den trekke 1500w. Mens en j1772 kompatibel bil vil (og er pålagt) å endre sitt strømtrekk etter instruksjon fra ladeboksen.

Det er fullt mulig å ha en schuko kontakt og en mode 3 kontakt på samme kurs, hvor da mode 3 bilen får restene av det schuko (feks thinken) ikke bruker. Men det vil jo ikke hjelpe deg.



Sitat fra: Elmo på fredag 21. februar 2014, klokken 13:58

I følge Hedda (hedda<at>salto.no) i Salto's driver de med noe tilsvarende testing på PowerPark'n sin på Skøyen, men såvidt jeg forstod var det bare for deling av hurtigladere.   Ref: http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,12390.0.html

Kanskje du kan få noe igjen for utviklingen ved å samarbeide med dem ?

Ja kanskje det, jeg kommer ikke til å sitte å skru sammen dette selv, men regner ikke med det tar lang tid før noen av de store kommer på banen med noe selv.
Men synes alle eksisterende ladeløsninger virker veldig overprisede. Som nevnt er de patenterte koblingene dyre, men til syvende å sist så er det ikke noe avansert inne i disse boksene som skal forsvare så høy pris. Det går vel ikke lang tid før billigkopier er å få kjøpt på Clas og biltema.

Uansett så er det her jeg ser for meg at min løsning kan konkurrere. Med unntak av at de har ett display så er de så enkle de kan bli (og fremdeles oppfylle hvert eneste krav i j1772 spesifikasjonen, inklusive håndtering av biler som ber om ventilasjon (finnes vel knapt noen biler igjen med dette, men standarden krever det)).
Er jo ingen vits med en svær fancy boks som er full av ingenting og svær logo.

Sandnes, Citroen C-Zero og har fått solceller på taket. Tidligere Tesla Roadster 2.5, Toyota Rav4EV, 2011 Nissan Leaf, Twizy, 2000 Ford Ranger EV, Reva og Think Classic.
Elbillist siden 2002.

Griffel

Sitat fra: ravn på fredag 21. februar 2014, klokken 15:52
Du må ha en bil som bruker j1772 standarden (mode 3), uten så kommer du ikke langt da det er bilen som til syvende og sist bestemmer strømtrekket.
Forøvrig er standard for Type2 Mode 3 som Type1 Mod3 (j1772) harmonisert, så dette vil virke for alle biler av moderne slag, hvor ladestasjonen forteller lader i bil hvor mye den får lov å trekke. Standarden er nettop laget slik at dette skal være mulig, og flere av ladestasjonleverandørene kan tilby tilsvarende løsning.

Selvfølgelig er det riktig som du skriver at det kun er biler med ladere som kan styres av ladestasjonen som dette har noen mening for. Andre typer laster (motorvarmere kalsiske biler etc) kan ikke styres.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA