Måle klaringer rundt hjul

Startet av eifi, torsdag 20. februar 2014, klokken 20:34

« forrige - neste »

eifi

Jeg skal bestille meg sommer felger til min model S, som skal ankomme i begynnelsen på mai. Dette er customfelger som bygges på mine mål og ønsker, og produsent trenger derfor noen mål for å sikre at de passer som de skal. Er det noen som har mulighet til å ta disse målene for meg?

Det jeg trenger er mål E og F på skissen nedenfor. Mål E skal være mulig å måle med en tommestokk gjennom åpningene på felgen, mens mål F kan kan måles uten felg. Det viktigste er mål E både fremme og bak.

Jeg var forøvrig innom Tesla i Stavanger i håp om at de hadde en bil hengende på løftebukken der som jeg fikk måle på, men det var ikke mye godvilje jeg ble mødt med der. De på verkstedet begynte å bable om typegodkjenninger og en masse vissvass.. :(

erot

Det er en annen måte å gjøre dette på. Jeg har nå prøvd mye rart på bilen og har en ide om hva som fungerer, så jeg kan fortelle deg innpress foran og bak om du forteller meg to ting: Hvilken felgbredde foran og bak? Skal det flukte og se ut som en Aston Martin, Ferrari osv, eller skal det ligge like innenfor og se litt mer konservativt sportslig ut?

For ordens skyld kan jeg nevne at det som oppleves som i flukt med skermens ytterkant egentlig er litt innenfor.

Biltilsynet må du ikke bry deg om, om de bråker kan du bare sette på vinterhjulene og vise bilen. Så lenge de er innenfor skjermen pleier de ikke å bry seg. Du har lov å ha 7,5mm avvik fra ET40 på hver side, men det er ingen problem å doble dette mht hjullagerslitasje, sporing, balanse osv.

erot

Skjønner ikke hva de skal med ABDF hvis felgen har et design i nærheten av det normale. E skulle heller ikke være noe problem med mindre du skal ha smalere enn originalt, og C er irrelevant siden det er lik eller mindre klaring til bærearmer/ledd.

eifi

Takker for svar.

Nå er det ikke innpress jeg er ute etter her, men klaringer til bremser først og fremst. Dersom dere ser på bildet som ligger vedlagt, er det litt lettere å skjønne at det er stor forskjell på felger, og at noen kan få problemer med klaringer, og andre ikke.

Så dersom noen har mulighet for å ta med tomme stokken ut i garasjen hadde jeg blitt veldig glad.. :)

erot

I så fall er vel E mest interessant, den skal jeg klare med hjulene på. Øs pøs ute nå, så jeg venter litt...

Brede

Arrg.. Så dette for sent, var av med hjul for en halvtime siden..  :-\

erot

Fikk bare målt bak siden navradius er mindre foran og felgen kommer i veien, men E er noen mm mindre foran, så da holder det å vite bak om du skal ha fire like felger.

Målte med tommestokk fra siktlinje på ytterkant dekk til først kalipper ytterside, så nav, og tok så differansen som vil bli størrelsen E. Den er 19mm med en antatt usikkerhet på +-2mm.

eifi

Tusen takk!

Jeg tviler på at dette på noen måte er kritisk. Men felgprodusent insisterer, så da er det enklest å bare gi dem det de vil ha. :)

eifi

Er det noen som klarer å måle ca hvor langt gjengepartiet fra drivakslingen bak stikker ut? Jeg ser at denne er såpass lang at den er nok grei å få med. (ikke bry dere om pilen på bildet)

eifi

Sitat fra: erot på torsdag 20. februar 2014, klokken 21:06
Det er en annen måte å gjøre dette på. Jeg har nå prøvd mye rart på bilen og har en ide om hva som fungerer, så jeg kan fortelle deg innpress foran og bak om du forteller meg to ting: Hvilken felgbredde foran og bak? Skal det flukte og se ut som en Aston Martin, Ferrari osv, eller skal det ligge like innenfor og se litt mer konservativt sportslig ut?

For ordens skyld kan jeg nevne at det som oppleves som i flukt med skermens ytterkant egentlig er litt innenfor.

Jeg tenker å gå for 8,5" foran, og 9,5" bak. Hvilket innpress anbefaler du? At det oppleves som at felgen flukter med skjermen høres fint ut for meg.

erot

Jeg ville trukket inn ca 1/2cm i forhold til helt i flukt mtp at det ikke er av de aller bredeste felgene, ellers vil den se litt for "utskrevet ut" bakfra. Vil anbefale ET25 foran og ET35 bak.

eifi

Jeg ser nå, at det er flere som bruker 9" felg foran, med original dekkdimensjon, så kanskje det er like greit å gå opp til dette. Jeg hadde i utgangspunktet et ønske om å bruke samme dekkdimensjon som originalt.

Hvordan ville du da anbefalt innpress?

Foran: 21x9" ET25
Bak: 21x9,5" ET35

Tusen takk for all hjelp med dette. Det er rimelig håpløst uten hjelp, når en selv ikke har fått bilen. :)

erot

Sitat fra: eifi på mandag 03. mars 2014, klokken 11:49
Jeg ser nå, at det er flere som bruker 9" felg foran, med original dekkdimensjon, så kanskje det er like greit å gå opp til dette. Jeg hadde i utgangspunktet et ønske om å bruke samme dekkdimensjon som originalt.

Hvordan ville du da anbefalt innpress?

Foran: 21x9" ET25
Bak: 21x9,5" ET35

Tusen takk for all hjelp med dette. Det er rimelig håpløst uten hjelp, når en selv ikke har fått bilen. :)

Hvilke dekkdimensjoner skal du ha? Jeg mener 245 og 285 er perfekt. Har ingen problemer med understyring selv med 4cm bredere bak, og en så tung og kraftig motorisert bil har ikke vondt av litt gummi i bakken bak. Jeg har 9" og 10,5" til disse dekkene, men egentlig fungerer 8,5" og 10" minst like godt.

Om du går for 9" og 9,5", så vil jeg si ET30 foran og ET35 bak, evt ET25 foran og ET30 bak for en mer aggresiv look.

El-boy

Jeg har laget ett tilsvarende måleskjema for interfacen (bremsene/spindelen) foran og bak.
Hvordan legger en inn pdf eller bilder på denne j.... siden? Ser noen får det til...

eifi

Det er en egen knapp under tekstboksen der det står Vedlegg og andre alternativer. Her kan du laste opp filvedlegg til posten din.

Det var jo litt fristende å gå litt opp i dekkdim bak, når du nevner det. Kanskje..

Foran 8,5" ET25
Bak 10" ET30

Ble mye vingling på meg her..

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA