Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

80%-10% eller 100%-30% bruksmønsker?

Startet av MindViruz, onsdag 19. februar 2014, klokken 21:01

« forrige - neste »

MindViruz

Dette blir egentlig mer ett teoretisk spørsmål framfor ett praktisk spørsmål.

Hvis jeg måtte avsluttet med Leafen min hver dag med 10% igjen på batteriet når jeg ladet til 80% ville jeg sannsynligvis ladet til 100% hver dag, av praktiske grunner.

Men:
Hva liker batteriet best?
1. Å bli ladet til 100% hver dag, for å komme hjem med 30% igjen?
2. Å bli ladet til 80% hver dag, for å komme hjem med 10% igjen?

jkirkebo

Sitat fra: MindViruz på onsdag 19. februar 2014, klokken 21:01
Dette blir egentlig mer ett teoretisk spørsmål framfor ett praktisk spørsmål.

Hvis jeg måtte avsluttet med Leafen min hver dag med 10% igjen på batteriet når jeg ladet til 80% ville jeg sannsynligvis ladet til 100% hver dag, av praktiske grunner.

Men:
Hva liker batteriet best?
1. Å bli ladet til 100% hver dag, for å komme hjem med 30% igjen?
2. Å bli ladet til 80% hver dag, for å komme hjem med 10% igjen?

Jeg ville satt timeren slik at bilen nesten var ferdigladet når jeg skulle kjøre. Altså 95% til 25% eller deromkring. Forutsetter dog et forutsigbart kjøremønster.
Forhandler av ladestasjoner og ladekabler, se www.ladespesialisten.no
Kjører Tesla X75D fra mars 2017 og Model 3 SR+ fra oktober 2019.

MindViruz

Jeg tenkte mer "teoretisk", ikke praktiske løsninger. Men takk for det.

Hvilket av tilfellene vil være mest gunstig for batteriet?

Porsgrunn

#3
Sitat fra: MindViruz på onsdag 19. februar 2014, klokken 21:01
Dette blir egentlig mer ett teoretisk spørsmål framfor ett praktisk spørsmål.

Hva liker batteriet best?
1. Å bli ladet til 100% hver dag, for å komme hjem med 30% igjen?
2. Å bli ladet til 80% hver dag, for å komme hjem med 10% igjen?

Av disse alternativene nummer 2


http://www.youtube.com/watch?v=pxP0Cu00sZs

Det er også viktig med minst mulig tid på høy SOC

I spørre runden etterpå gir han også mange andre gode råd om lithium batterier.

Dette er forøvrig veilederen til flere av de Tesla har hanket inn for batteri kompetanse.

http://www.linkedin.com/pub/aaron-smith/43/498/9bb
http://www.linkedin.com/in/tuanttran

Leif Leaf

Sitat fra: MindViruz på onsdag 19. februar 2014, klokken 21:01
Dette blir egentlig mer ett teoretisk spørsmål framfor ett praktisk spørsmål.

Hvis jeg måtte avsluttet med Leafen min hver dag med 10% igjen på batteriet når jeg ladet til 80% ville jeg sannsynligvis ladet til 100% hver dag, av praktiske grunner.

Men:
Hva liker batteriet best?
1. Å bli ladet til 100% hver dag, for å komme hjem med 30% igjen?
2. Å bli ladet til 80% hver dag, for å komme hjem med 10% igjen?

I følge en interessant artikkel lagt ut på forumet her tidligere trives batteriene best med 0% til 50%, svært tett fulgt av 25% til 75% - dermed blir ditt alternativ 2 det beste for batteriet over tid.
Kjører Tekna i kaldt klima - Pasvik.

pottle

#5
Ser at det er et spm om batteriets ve og vel, men til glede for nye lesere er det greit å komme med en betenkning også på den praktiske biten (les: har ikke lyst til å slette teksten som jeg har brukt noen minutter på å skrive. ;D):

Jeg ville aldri ikke våget å gå for 80 % - 10 %-modellen. Det er fordi risikoen for tomt batteri er hele tiden overhengende og kan skape masse unødvendig rekkeviddeangst. Hva skal du gjøre i tilfellet hvor du kommer ut for en uforutsett kø, lang omkjøring pga ras/ulykke, eller en ekstra tur på akutten som ikke var planlagt.

10 % er også alt for lite margin hvis temperaturen går ned til -20 c og du må kjøre gjennom hurtignedfryst sørpe. Vinteren har alt for mange ukjente faktorer som en kan komme ut for når som helst. Derfor er lading til 100 % om vinteren eneste mulighet. Mulig det går å kjøre 80 %-modell på sommeren, men da det er lettere å beregne forbruk pga mindre ukjente faktorer.
Blå Nissan Leaf Acenta 2013

Justerbar 16A/10A EVI portabel ladekabel for mer boost

www.ev-institute.no

Hallgeir

Sitat fra: pottle på torsdag 20. februar 2014, klokken 08:40
Ser at det er et spm om batteriets ve og vel, men til glede for nye lesere er det greit å komme med en betenkning også på den praktiske biten (les: har ikke lyst til å slette teksten som jeg har brukt noen minutter på å skrive. ;D):

Jeg ville aldri ikke våget å gå for 80 % - 10 %-modellen. Det er fordi risikoen for tomt batteri er hele tiden overhengende og kan skape masse unødvendig rekkeviddeangst. Hva skal du gjøre i tilfellet hvor du kommer ut for en uforutsett kø, lang omkjøring pga ras/ulykke, eller en ekstra tur på akutten som ikke var planlagt.

10 % er også alt for lite margin hvis temperaturen går ned til -20 % og du må kjøre gjennom hurtignedfryst sørpe. Vinteren har alt for mange ukjente faktorer som en kan komme ut for når som helst. Derfor er lading til 100 % om vinteren eneste mulighet. Har kjørt noe 80 %-modell på sommeren, men da det er lettere å beregne forbruk pga mindre ukjente faktorer.
Nissan Leaf 2011 US Import

Lanber

2 ting vi skal huske på her.
1. Det vi lader til som 100% er lavere enn faktisk 100% av batterienes kapasitet.
2. Det er antall timer fulladet som teller, altså vil timet lading til maks tillatt være mye bedre enn ukritisk lading.

Jeg justerer strømtrekket slik at når jeg lader annen hver dag, så er bilen ferdig ladet idet kona skal på jobb.

Daeedor

Det er bedre for batteriet  å la det lades opp til 100% og utlades minst mulig , all den tid du skal BRUKE bilen med en gang. Det er mange her som blander sammen dette og LAGRING.   Skal du la bilen stå lenge uten å bruke den , blir bildet helt annerledes , da lønner det seg å la batteriet ha mindre enn 50% , men ikke under 20% ifølge det jeg kan se på utenlandske nettsider. ( kan hoste opp noen linker hvis noen protesterer vilt på min påstand)   Det er mao et dilemma her : Hvor ofte står den parkert med full opplading lenge før du bruker den , og hvor ofte står bilen ubrukt over lengre tid ?  ::)  I de fleste tilfeller vil merslitasjen bli så liten dersom man bruker bilen daglig , at det ikke gjør noe å lade til 100% , all den tid det er verre for batteriet å tappes ned til f.eks 10% enn 30% , i forhold til den merslitasjen som kan oppstå ved lading  opp til 100% kontra 80 %.    8)

Porsgrunn

Sitat fra: Daeedor på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:19
kan hoste opp noen linker hvis noen protesterer vilt på min påstand

Protesterer ikke vilt, stønner bare litt oppgitt. Surfer du inn på folk med kompetanse på dette og rapporter og forskning som er ny nok til å snakke om kjemi som fortsatt er på markedet, så er det bare påstanden om minst mulig tid på 100% som er riktig.

Batteriet bryr seg forresten ikke om % det er hvor høy volt du lader opp til og tapper ned til som er poenget. Går du stadig høyt vil det slite på anoden, blir du der lenge vil det lages et "belegg"(har ikke noe bedre norsk ord) som hindrer litium tilgang til anoden, når dette blir tykt nok er batteriet ubrukelig. Tømmer du til volten er lav nok til att batteriet nærmer seg reversering så er det dødt.

Det er ingen grunn til å bli hysterisk trenger du rekkeviden så lader du til maks volt, men å si at det ikke betyr noe er feil.

Sitat fra: Daeedor på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:19all den tid det er verre for batteriet å tappes ned til f.eks 10% enn 30%

10% er så langt unna kritisk lav volt at dette er feil

Daeedor

#10
Sitat fra: Porsgrunn på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:54
Sitat fra: Daeedor på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:19
kan hoste opp noen linker hvis noen protesterer vilt på min påstand

Protesterer ikke vilt, stønner bare litt oppgitt. Surfer du inn på folk med kompetanse på dette og rapporter og forskning som er ny nok til å snakke om kjemi som fortsatt er på markedet, så er det bare påstanden om minst mulig tid på 100% som er riktig.

Batteriet bryr seg forresten ikke om % det er hvor høy volt du lader opp til og tapper ned til som er poenget. Går du stadig høyt vil det slite på anoden, blir du der lenge vil det lages et "belegg"(har ikke noe bedre norsk ord) som hindrer litium tilgang til anoden, når dette blir tykt nok er batteriet ubrukelig. Tømmer du til volten er lav nok til att batteriet nærmer seg reversering så er det dødt.

Det er ingen grunn til å bli hysterisk trenger du rekkeviden så lader du til maks volt, men å si at det ikke betyr noe er feil.

Sitat fra: Daeedor på torsdag 20. februar 2014, klokken 10:19all den tid det er verre for batteriet å tappes ned til f.eks 10% enn 30%

10% er så langt unna kritisk lav volt at dette er feil

Litt tech først :

The Leaf's battery cell is manufactured by NEC, is a pouch type cell with stacked elements, a LiMn2O4 cathode from Nippon Denko, a graphite anode from Hitachi Chemicals, a Celgard PP dry separator, and an EC type LiPF6 electrolyte from Tomiyama.

Porsgrunn - det er ikke "belegg" vi snakker om.... jeg vet nok litt mere enn du tror (når jeg leser det du skriver) om batterier .  Anoden utvider seg ved lading , sammen med innholdet , dvs batterikjemien. Anoden er av blant annet grafitt i Leaf batteriet , og vil danne mikroskopiske "sprekker" i sin overflate over tid , hvilket vil gi dårligere ledningsevne , større indremotstand samt mere varmeutvikling/tap over tid.  Disse sprekkene/skadene om du vil ,  utvikler seg raskere jo mere "trykk" (også fysisk trykk) det er i batteriet , dvs høy oppladningsprosent. Likeledes vil anoden "skrumpe inn" ved høy UT-ladning , hvilket vil også vil gi sprekkdannelser /skader på anode og kjemi.  Grafitt og andre etterlatenskaper vil blande seg med elektrolytten også , og gi skader på kjemien.  (Hvis du synes dette høres ut som et "belegg" så værsågod..)

Bemerk : jeg snakker i mitt innlegg kun om tilstander ved BRUK av bilen , og forutsetter at man lader slik at den kun står på 100% veldig kort tid før man skal kjøre. ( ved LAGRING / langtidsparkering vil jeg nok være mere enig med deg.)

Jeg står for mitt innlegg. Du får på din side mene hva du vil , selvsagt.  ;)


Ken

Kul foredrag om Lion tech. Takk skal du ha.
Det viser seg at det er mye felles med behandling av mange forkjellige batterikjemier. Lade fullt rett før kjøring og hold temperaturen ned er minst 2. Det er heldigvis kjølig nok i Norge til å slippe hurtig nedbryting av kapasitet.  Jeg lurer på om Nissan vil vurdere å dra litt mer ut av cellene og lade til litt høyere spenning hvis levetiden ikke forringes for mye. Kan dette gjøres med software oppdatering tro?
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

Porsgrunn

Sitat fra: Daeedor på torsdag 20. februar 2014, klokken 11:59
Du får på din side mene hva du vil , selvsagt.  ;)

Takk  :D

Harseler så mye du vill med ordet bellegg, se videoen jeg linket til tidligere så får du det beskrevet i detalj.

Kunne også brukt navnet SEI film men betviler mange ville skjønt særlig mye av det.
http://arxiv.org/ftp/arxiv/papers/1210/1210.3672.pdf

Ditt siste innlegg slår jo ditt forrige fullstendig ihjel enig i alt i det siste.


Zero-talent

Gøy for en samfunnsviter å se at også tekniske diskusjoner er vel så fulle av hvisomdersom som en god samfunnsdebatt  ;)

Jeg har slitt med samme dilemma selv, og landet på at mens det er vinter så lader jeg til 100 (med timer, klart rett før jeg skal kjøre) rett og slett for å slippe rekkeviddeangst. Jeg har kjøpt bilen for å bruke den, og forventer at den faktisk kan brukes. Har hatt et par turer til jobb på 80%-lading hvor været har slått om til slapseføre og jeg har kommet fram iskald og stressa med 6% rest. Da vil jeg heller slite litt mer på batteripakka og unngå en daglig dose angst så lenge det er vinter.
2013 Leaf Acenta. Solgt 2016
2016 Leaf Tekna. Solgt 2018
2018 Leaf LE 40kwh
2021 tesla model 3 LR - "midtlivskrisa"
Pendler Porsgrunn - Horten

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA