Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Mercedes B-klasse electric drive

Startet av cito13, mandag 17. februar 2014, klokken 15:18

« forrige - neste »

Gordon Retriever

#30
Car and driver har prøvd elektrisk B-klasse og har laget en underholdende artikkel: Link.

Noen matnyttige utdrag:

SitatAt the press of a button during charging, Range Plus adds about 15 percent to the battery's capacity, for an estimated 14 additional miles of range. Mercedes-Benz advises against doing this every night because it might have an adverse effect on capacity. Regardless, the unit's warranty says it will maintain 70 percent of its capacity for eight years or 100,000 miles. Mercedes claims a 3.5-hour charge time via a dedicated 240-volt Level 2 household setup. DC fast charging will be a future option.

Legg merke til siste setning i sitatet over. ???


Styring av regenerering, slik VW kunne hatt:
SitatWant more regen braking when you lift? Grab a paddle as you would for a downshift. Want less? Tap the other paddle. We liked this system when we encountered it on VW's e-Golf prototypes, and we like it here, too, although we still find ourselves wishing for a more aggressive regenerative setting.


SitatMercedes claims the tires are more efficient than the pizza cutters on the BMW i3, although it concedes that the BMW's 155-section tires have an aero benefit over the 225s on the B.

Gordon Retriever

Og der Car and Driver ønsket sterkere regenerering, har britiske Recombu en litt annen oppfatning:

SitatRegenerative braking is a feature on the B-Class Electric Drive, as it is on most electric cars. It's rather aggressive here, meaning you can simply lift off the accelerator and the car will scrub off speed dramatically. In stop slow-moving traffic you'll rarely have to touch the brake.

I likhet med mange andre prøvekjøringer er ikke artikkelen til Recombu veldig detaljert, men det framgår at navigasjon ikke kan forventes å være inkludert i prisen.

Det ser også ut som det ligger an til at rekkevidden til B-klasse electric drive blir en del kortere enn f.eks. hos e-Golf. :(

boxer72

Tesla model x, hvit og Renault zoe, hvit perlemor

Sølve

Fikk opplyst fra forhandler i Bergen at elektrisk B-klasse var ventet til Norge omtrent like over nyttår.
Bergen

Sterkstrøm

Har du fått noe informasjon om når det åpnes for bestilling?

Sølve

Selger sa ikke noe mer konkret enn i høst (gjettet på sept/okt), men skulle sende mail når han fikk mer informasjon,priser etc.
Bergen

Sveinal

Var innom min gamle MB-forhandler i går for å forhøre meg. Ble registrert på selgerens interesseliste. Da jeg nevnte at jeg hadde hørt at B kunne komme til Norge i januar, svarte han at det var mer sannsynlig at de første kom minst et par månedere tidligere. Bilen skulle primært matches mot BMW i3.
Think City 2010 A123 Li-Ion, Solgt 4.6.2015
MB SLK;Daf33 i møllposen.
s85 19" grey met luft pano tech park-assist #3307 den 8.4.2013, 
11.10 "In Production";18.10 production complete; 2.11 in transit from the factory
22.11.13 10:00 utlevering Alna

S85D best jan '15 (farve og utstyr kopi av min nåv s85)
4.2.15 Entered the production queue VIN794xx (est late May); 13.3 delivery est June
22.4 in production; 25.4 in transit;27.5 beskjed om utlev
13.6 being prepared for pick-up; 17.6 kl 10:00 Utlevering

Lynet

Selger hos Motortrade i Trondheim sa i går at de får info om bilen om ca 1 mnd og at bilen kommer på markedet i Norge kort tid etterpå!
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Klykken

BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
Helelektrisk bilpark <3

Hansi

Denne burde vel hatt bra rekkevidde med 36kwh batteripakke? Hva er det som gjør at den ikke har mye lengre antatt rekkevidde enn i3 med ca halvparten av batteristørrelsen? Vekt? Luftmotstand?
Buskerud


Opel Ampera-e bestilt 16.09.16, levert 08.06.17    Tesla Model 3 reservert 01.04.16
2011 Mitsubishi i-MiEV    2013 Nissan Leaf AZE0 Acenta (Norsk)

Gnilre

Sitat fra: Hansi på fredag 12. september 2014, klokken 17:08
Denne burde vel hatt bra rekkevidde med 36kwh batteripakke? Hva er det som gjør at den ikke har mye lengre antatt rekkevidde enn i3 med ca halvparten av batteristørrelsen? Vekt? Luftmotstand?
Det var vel bare testbilene som hadde 36kWh. Produksjonsmodellen fikk ca 27kWh.
Kia Soul EV sept 2014 - aug 2016.
Opel Ampera-e mai 2017-november 2017.
Kia e-Niro 2019.
Volvo XC40 pure electric 2021.
VW ID4 1st april 2021 - januar 2022.
VW ID4 GTX februar 2022 -.

Ona IX

Vi må også huske at b-klasse ikke kommer med hurtiglading! Noe som betyr at bilen er uaktuell for mitt bruk  :(

moby666

Kommer den ikke med 11 kW AC lader?
Tror jeg ville byttet bort "hurtiglader " med mot 11 kW ac

Ona IX

Sitat fra: moby666 på fredag 12. september 2014, klokken 19:21
Kommer den ikke med 11 kW AC lader?
Tror jeg ville byttet bort "hurtiglader " med mot 11 kW ac
Helt riktig, den har tesla sin.. Er uenig om at 11 kw ac er bedre enn hurtiglading.
Zoe sin innebygde lader er vel favoritten min. Men vil mye heller ha chademo og 7.4kw enn bare 11kw eller til og med 22kw lader uten hurtiglading. Veldig sjeldent man ha mer enn 7.4kw, men ikke vil bruke hurtiglading. Hjemme/jobb lader jeg med 10a, siden det holder for hverdagsbruk. Mens hvis jeg skal på langtur, så vil jeg lade med hurtiglader. Er bare hvis man skal på en kortere tur at det vil være fordel med 11/22kw lader. F.eks. til et kjøpesenter som er akkuratt langt nok unna at man sitter igjen med 10-20%. Så man lader mens man er der (harrytur). Men kan jo bare stoppe og ta 15 min på statoil.

moby666

Har kjørt elbil i noen år nå. Har hatt behov for hurtiglader 15-20 ganger (har fossil bil også)
Ihvertfall halvparten av disse gangene har hurtigladeren vært i ustand.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA