Hvilken bil ved relativt lang daglig belastning?

Startet av andreash, tor 01. mar 2007, kl. 14:32

« forrige - neste »

pilt

Sitat fra: Laban på man 12. mar 2007, kl. 09:45
I et lyskryss med stillestående kø i venstre felt kom jeg kjørende i kollektvfeltet, de som stod i kø var så vennlige å slippe en Toyota som skulle over veien gjennom køen, men hun ante tydeligvis ikke at det var ett felt til som burde sjekkes. Traff henne i bakskjermen

Bare litt nysgjerrig her ;): Hvordan gikk det med forsikringsselskapet? Fikk du skylden fordi du kjørte på henne bakfra eller skjønte de at det hele var hennes feil?
Oslo
🤍 P106 - mai 2005 til mai 2017
Nissan Leaf Tekna - juli 2014 til feb 2019
❤ Opel Ampera-E - mai 2017
Hyundai Kona - feb 2019 til 2022
💙 Tesla model Y - juni 2023

Lynet

Sitat fra: andreash på tir 06. mar 2007, kl. 14:00
Potensialet for sparte utgifter ved bruk av bil vil nok være svært forskjellig fra person til person.
Det jeg sparer inn på fergebillett og bompenger blir fort spist opp av høye batterikostnader hvis jeg velger feil bil..

Jeg spurte Fosen Trafikklag her i Trøndelag om det var gratis å reise med elbil på fergen, men nei jeg må betale  :(

Er det noen som har annen erfaring med elbilreise på ferge??
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

andreash

Det er nevnt tidligere at "Tide" (Vestlandsk selskap), lar EL-biler passere på ferge for motorsykkeltakst.
I praksis ca 50% rabatt..

mvh
Andreas
Før: Peugeot 205 "DC AMP" Ombygd bil. (Defekt/svidd/vraket)
       Peugot Partner Postbil. (Defekt/Expl. i batteri/vraket)
Buddy 2007
Leaf 2013
Nå: Opel Ampera-e

Lynet

Her har Norstart en sak å ta tak i.
Primærmålet bør være at elbiler slipper å betale på ferger på lik linje som ved bompasseringer, i det minste må det være likt for alle overfarter i Norge.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

rojohan

Eg ser på dei Engelske sidene til smart at dei driver og tester ut ein elektrisk versjon av bilen, så det er mangen som begynner å få opp augene for elektriske biler. Det hjelper jo på utviklingshastigheten :)

LINK til siden http://www.smart.com/-snm-0135207688-1173775154-0000005089-0000000103-1174376597-enm-is-bin/INTERSHOP.enfinity/WFS/mpc-uk-content-Site/en_UK/-/GBP/SVCPresentationPipeline-Start?Page=issite%3A%2F%2Fmpc-uk-Site%2Fmpc-uk.com%2FRootFolder%2Fsmart%2FsmartEV%2FEVPandR.page

elektrolux

Gleder meg til å bruke teknikken fra denne oppi en smart Roadster.

Da har du den optimale konebilen, og fritt fram for å kjøpe en Carver til eget bruk. ;)
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

bosonic

Mulig at jeg har sovet kraftig i timen, men hvor er Smart'en fra Miljøbil Grenland ?
Utvikling av 12V clamper til blybatteri
Stord, Kewet Citi-Jet 5 1997 mod 5000 km
Hjemmelaget Elbil: 0-100 på ca 1,8 sekund
http://www.austinev.org/evalbum/35
Les mer om bosonic: Alt kan konverteres, så hvorfor vente?

HHF

Vi er nok flere som har sovet kraftig da, for jeg har heller ikke registrert at den har kommet selvom jeg fikk inntrykk av at den var helt på trappene for lang tid tilbake, med lithiumbatterier og full baluba ... Skulle gjerne hatt en slik jeg :-)
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Lars C. Krogenæs

Jeg tror nok vi må vente en stund på Smartèn og heller glede oss over Think og Kewet som holder trykket oppe :-)

Lars
Den elektriske automobil vil seire
Desember 2022: Model Y LR
Mars 2017: Leaf 30 kwt
2011-2017: Mitsubishi imiev
2006-2010: Citroen Saxo el
2005: Kewet med NiCd batterier
1996-1998: Utleie av Pivco, Statoil Fornebu

Jobber hos Charge Supply AS

kjellma

Smartbilen er der forstår jeg, men må kvalitetsikres før levering til folket.
Etter min info,- kanskje senere på året. I samme åndedrag: Det forberedes  litiumbatterier til andre elbiler, og  til konkurransedyktige priser tror jeg. (Ref priser av forskjellige størelser her på foraet)
Er dermed optimistisk for framtiden.

saxo 2000 60000km

HHF

Kanskje helt grei timing for meg å starte på en relativt "fersk" Think nå da og så konvertere til Lithium når ting begynner å skje på batterifronten der. Skulle vært en sann fornøyelse å hatt den batteritypen på plass ihvertfall.
Eks 2000 mod P106, kjørte ca 28.000 km i den. 
Eks 2001 mod Think - kjørte ca 21.000 km i den.
Eks 2009 mod Think City, Zebra - kjørte ca 48.000 km den.
Eks 2013 mod Leaf - kjørte ca 58.000 km i den.
Nå BMW i3

Thomas Parsli

Det er vel enklere å tilby en Lit-Ion batteripakken enn å tilby en oppgradering av BMS så den faktisk fungerer?
PSA-bilene er ihvertfall ikke enkle å få til å lade Lit-Ion riktig -og ingen har så vidt jeg vet hacket programvaren på BMSen så den må man vel gå utenom for lading...
Ellers handler Lit-Ion om volum, det er ikke så mange fabrukker som lager cellene.

Thomas
2022 Tesla Model 3 LR
2019 Tesla Model X 100D 6 seter
2012 Nissan Leaf (135.000km, mistet tre streker på batteriet hittil)
1999 Peugeot 106 (solgt ved 99.900km pga. batteriproblemer)

El rayo

Sitat fra: HHF på tir 20. mar 2007, kl. 17:53
Kanskje helt grei timing for meg å starte på en relativt "fersk" Think nå da og så konvertere til Lithium når ting begynner å skje på batterifronten der.
Har vært i kontakt med Th!nk angående å konvertere til Zebra batteri som de bruker i den nye modellen. Men "det er så vanskelig og dyrt, bms og lader er laget spesiellt" o.s.v. Her står vi helt på egne ben, men ingenting er umulig for den fingernemme. Fabrikken vil visst helst at vi kjøper ny bil når batterit er utbrukt. Innen det skjer har forhåpentligvis batteriteknologien blitt enda mer utviklet.

Jeg har klart meg fint med Th!nk i snart 4 år. Rekkevidden er mye større enn man tror når man tenker 80 km. Har kjørt tur - retur Oslo - Ski (70 km) på den værste vinterdagen og 102 km på en fin sommerdag (ikke lusekjøring i 50 km/t på flat mark).
Oslo, kjørt 2000 Th!nk "El Rayo" siden juni 2003, nikometer siden april 2009
kjøpt på 9.500 km, kjørt tilsammen 60.000 km. Fremdeles med originalt batteri
http://elbilforum.no/forum/index.php/topic,1946.0.html
http://www.austinev.org/evalbum/794

2000 Th!nk delebil "Blu", som skal på veien igjen
EL-ma Classic elassistert sykkel
http://www.evalbum.com/preview.php?vid=4237

Lynet

Zebra Z5 har noe de kaller BMI, regner med det er det samme som vår BMS, så det betyr at sannsynligvis leveres Zebra-batteriene med BMS. Z5 kan som nevnt tidliger leveres for 6000£ i volum på 100.

Da trenger vi et Zebra-batteri og ny lader (den originale skader det ikke å bytte ut uansett ;-).

Har allerede sendt en forespørsel til Zebra-fabrikken, men har ikke fått svar :-(
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Rav4_EV

Første konverterte Think med lithium batterier er på veien rett over påske. Kast ikke bort tiden på Zebra batterier. Det er mer enn batteri og lader som skal til.

Arne Magnus
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA