Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av E-golf

Startet av Sonus, mandag 17. februar 2014, klokken 09:37

« forrige - neste »

4Matic Fanatic

Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 25. februar 2015, klokken 19:54
...Fungerer den bra?..
Ja, justerte den til 16A og slik har den stått. Var litt redd siden vedlikeholdsladingen på campingvogna også henger på samme 16A kurs, samt lys i garasjen, garasjeportåpner og sånn, men sikringen har holdt så langt.
Veldig greit med to grønne dioder, som viser spenning/lading, da kan man lett se innefra huset at bilen faktisk lader

Må få klargjort nr 2 snart, regner med konebilen er rett rundt hjørnet nå.  :)

Flehan

Sitat fra: e-Kvaase på onsdag 25. februar 2015, klokken 19:54
Sitat fra: 4Matic Fanatic på tirsdag 24. februar 2015, klokken 18:44
Sitat fra: e-Kvaase på tirsdag 24. februar 2015, klokken 10:12
...Synes den har litt kul teknisk retrodesign med beskjedne dimensjoner.
Ser ut som den er laget av teknikere for teknikere :-)
Kan legge ut et bilde når ting er montert opp etterhvert...
Det er en slik du har bestilt?
Her er den nye bensinstasjonen min ihvertfall  :-)

Ja, he he.
Det er den ja :-)
Fungerer den bra?

Min "Shell EV-Select" stasjon kommer nok snart i posten :-)



Er det dioder ved ladekontakten du ser fra huset? Eller er det noe jeg ikke har sett enda?
Perlemor hvit e-golf levert 05.02.2016
hvit 2016 octavia 1,8t 4wd

4Matic Fanatic

Sitat fra: Flehan på onsdag 25. februar 2015, klokken 22:51
..Er det dioder ved ladekontakten du ser fra huset? Eller er det noe jeg ikke har sett enda?
Det er 2 grønne dioder inne i ladeboksen. Du ser den ene lyser for spenning på bildet mitt.
Den andre rett under lyser når den lader.

Skyggedal

Hei! Beklager, men jeg orker ikke å lese igjennom hele tråden, har forsøkt å google litt, men er nok ikke verdensmester på det.

Uansett, jeg kom nettop hjem fra møller-sjappa med signerte dokumenter på at jeg har shoppe e-golf. Jeg har liten peiling på lading, og glemte selvfølgelig å spørre om det. Så derfor: Hva skal til for at jeg kan lade bilen hurtigst (og billigst) her hjemme? Er elektriker, men har aldri vært borti ladere til elbiler. I min tid satt man kun opp en haug av elkostikk med nøkkel på hver sin 16A kurs der det var elbil-plasser, så det er noen år siden.

Har tilgang på 3fas IT, 32A i garasjen.

Svk

Sitat fra: Skyggedal på torsdag 26. mars 2015, klokken 19:53
Hei! Beklager, men jeg orker ikke å lese igjennom hele tråden, har forsøkt å google litt, men er nok ikke verdensmester på det.

Uansett, jeg kom nettop hjem fra møller-sjappa med signerte dokumenter på at jeg har shoppe e-golf. Jeg har liten peiling på lading, og glemte selvfølgelig å spørre om det. Så derfor: Hva skal til for at jeg kan lade bilen hurtigst (og billigst) her hjemme? Er elektriker, men har aldri vært borti ladere til elbiler. I min tid satt man kun opp en haug av elkostikk med nøkkel på hver sin 16A kurs der det var elbil-plasser, så det er noen år siden.

Har tilgang på 3fas IT, 32A i garasjen.
Golf støtter bare 16A 1fas.
Laderen/kabelen du får med er 10A.

Skyggedal

...så for å lade med 16 A trenger jeg...?

Svk

Ny lader. Veggboks eller kladd med blått stikk. Koster vel 5-10000

Johnny

For deg som er elektriker, må Kirkebø sin veggboks være et opplagt valg. Da kommer du i mål for 3500kr. Du finner det under kjøp og salg her.
TMS og eGolf.

Elmo

Tesla Model 3 AWD/FSD 03/2019 med sw: 2023.44.30.9  og en Seat Mii 2020.
Bor i Asker. Elbilist siden 2005.
Har hatt div. Saxo/P106 som vi har kjørt tilsammen 170.000 km. Kun en P106 igjen nå.
eUp 2015 - solgt.


moby666


Johnny

Sitat fra: moby666 på fredag 27. mars 2015, klokken 13:33
Sikkert lurt å se litt fremover når du først kjøper ladeboks og kjøper noe som er fremtidsrettet for mer moderne elbiler enn eGolf.

Om dette bilkonseptet virkelig har noe for seg, så er det neppe særlig fremtidsrettet at alle har sin egen "superlader" hjemme. Min erfaring fra bil med stort og lite batteri, er at hjemme er nesten alt godt nok, bare det virker. Her i huset sover vi om natten :)
TMS og eGolf.

moby666

Veldig uenig med deg når det gjelder lading av biler med små batterier som er brukbar i byene. Jeg kjører 12 mil til jobben og det er en nødvendighet hvis jeg skal bruke bilen til butikk, fotballtreninger etc på kvelden at bilen kan lades opp under middagen. Tipper dette gjelder for mange andre også

Sitat fra: Johnny på lørdag 28. mars 2015, klokken 09:52
Sitat fra: moby666 på fredag 27. mars 2015, klokken 13:33
Sikkert lurt å se litt fremover når du først kjøper ladeboks og kjøper noe som er fremtidsrettet for mer moderne elbiler enn eGolf.

Om dette bilkonseptet virkelig har noe for seg, så er det neppe særlig fremtidsrettet at alle har sin egen "superlader" hjemme. Min erfaring fra bil med stort og lite batteri, er at hjemme er nesten alt godt nok, bare det virker. Her i huset sover vi om natten :)

Johnny

Sitat fra: moby666 på lørdag 28. mars 2015, klokken 13:56
Veldig uenig med deg når det gjelder lading av biler med små batterier som er brukbar i byene. Jeg kjører 12 mil til jobben og det er en nødvendighet hvis jeg skal bruke bilen til butikk, fotballtreninger etc på kvelden at bilen kan lades opp under middagen. Tipper dette gjelder for mange andre også

Sitat fra: Johnny på lørdag 28. mars 2015, klokken 09:52
Sitat fra: moby666 på fredag 27. mars 2015, klokken 13:33
Sikkert lurt å se litt fremover når du først kjøper ladeboks og kjøper noe som er fremtidsrettet for mer moderne elbiler enn eGolf.

Om dette bilkonseptet virkelig har noe for seg, så er det neppe særlig fremtidsrettet at alle har sin egen "superlader" hjemme. Min erfaring fra bil med stort og lite batteri, er at hjemme er nesten alt godt nok, bare det virker. Her i huset sover vi om natten :)

Om du har rett, så ser det mørkt ut for dette elbil konseptet. Skal en million biler lade med 7kW samtidig som de lager middag, så har vi et problem!
TMS og eGolf.

K S

Sitat fra: Johnny på lørdag 28. mars 2015, klokken 14:48
Sitat fra: moby666 på lørdag 28. mars 2015, klokken 13:56
Veldig uenig med deg når det gjelder lading av biler med små batterier som er brukbar i byene. Jeg kjører 12 mil til jobben og det er en nødvendighet hvis jeg skal bruke bilen til butikk, fotballtreninger etc på kvelden at bilen kan lades opp under middagen. Tipper dette gjelder for mange andre også

Sitat fra: Johnny på lørdag 28. mars 2015, klokken 09:52
Sitat fra: moby666 på fredag 27. mars 2015, klokken 13:33
Sikkert lurt å se litt fremover når du først kjøper ladeboks og kjøper noe som er fremtidsrettet for mer moderne elbiler enn eGolf.

Om dette bilkonseptet virkelig har noe for seg, så er det neppe særlig fremtidsrettet at alle har sin egen "superlader" hjemme. Min erfaring fra bil med stort og lite batteri, er at hjemme er nesten alt godt nok, bare det virker. Her i huset sover vi om natten :)

Om du har rett, så ser det mørkt ut for dette elbil konseptet. Skal en million biler lade med 7kW samtidig som de lager middag, så har vi et problem!

Nå blir vel ikke det noe problem så lenge FrP har lillefingeren på rattet, da fjerner vi elbilfordeler og gir økonomiske lettelser for caravan og bobiler....
Hvis vi derimot beholder de fleste elbilfordelene og rekkevidden øker, så må det flere hurtigladestasjoner til, samt at hver enkel må bruke hodet. Det kan også løses ved å innføre to tariffer, grunnforbruk rimelig, mens forbruk over en hvis størrelse koster ekstra....

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA