Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap
Hovedmeny

Lading av E-golf

Startet av Sonus, mandag 17. februar 2014, klokken 09:37

« forrige - neste »

Sonus

Har lekt meg med konfiguratoren på VWs tyske sider i helgen. I sammendraget listes følgende ladealternativer opp:

Ladedauer AC 2,3Kw 100% SOC 13h
Ladedauer AC 3,6Kw 100% SOC 8h
Ladedauer DC 40Kw  80%   SOC 0,5h

Forstår jeg det da rett at den ikke takler mer enn 3,6kw AC-lading?

Hva får jeg ved å velge følgende tilleggsutstyr

CCS-Ladedose 590,00 €   
Kabel für Wechselstrom-Ladestation und Netzladekabel 140,00 €   

Er dette AC-lader og ladekabel?

Kanskje noen E-up eiere som vet dette allerede?

Gordon Retriever

CCS-Ladedose er hurtiglader, som bl.a. er standard på e-up! i Norge, men ikke i Tyskland. e-Golf-brosjyren som finnes på VWs tyske nettsider har bilder av både vanlig og hurtig ladekontakt på bilen.

Ladekabelen i prislisten mistenker jeg å være type 2-type 2 kabel.

Mulighetene for å lade e-Golf på 230v 32A har jeg lett etter i spesifikasjonene, siden det har vært regnet med at bilen ville ha støtte for dette. Hittil har jeg ikke funnet noe om dette, men det er mulig at VW gjør som BMW, og at 32A lading ligger som en del av funksjonene som følger med om man betaler tillegg for CCS hurtiglading.

e-Golfer

Snakket med en kollega på jobben som fikk sin eUp forrige uke. Han sier CCS kabel ikke er noe vits å investere i fordi denne i praksis ikke kan brukes??

Han hadde fått beskjed av Møller at CCS var til den Bosch hjemmeboksen man kunne montere i garasjen... Syntes dette hørtes rart ut...

Men er det ikke også litt rart at man må kjøpe en kabel for å lade en elbil somtilleggsutstyr? Burde ikke en "vanlig" ladekabel følge med som standard?
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

Hyperstress

CCS kabel henger fast i hurtigladerene. Ikke noe du trenger invistere i nei ;)
Du får imidlertid med en type2 kabel, og det gjør en sikkert med eGilf også. Den kan brukes på Bosch-boksen og andre Type2 uttak. Du kan da lade med 3,6kw.

Og så får en med ladekabel for vanlig stikk der en kan lade med 2,3kw.
e-tron 50 2020
e-golf FL 2017
Tidligere VW e-Up! 2013, TMS85 2014, TMS85 2015

e-Golfer

Betyr det at man får med 2 kabler som standard, og at man ikke trenger denne heller?

Kabel für Wechselstrom-Ladestation und Netzladekabel 140,00 €   
e-Golf bestilt 26.02.2014, levert 28.07.2014. Night Blue Metallic, 18" Durban + alt utstyr.

maxmekker

Har man planer om å farte litt rundt , så er vel ccs en fin ting å spekke bilen med . Da hurtig lader man pakka på ca 30+ minutter.

Akkurat nå tusser det ikke av combo ladere( med chademo+ ccs pistol) men det kommer , og flere ladere skal oppgraderes til å ha begge har jeg lest et sted.

Om type 2 kabelen følger med eller kan plukkes med for en billig penge er den også 'et must' nå som flere og flere type 2 stolper popper opp.
Litt rart at den ikke har raskere 't2mode3' ladning en 3,6kw. Burde i hvert fall vært på høyde med Leaf sine 6+KW

En hjemme lader på 3,6 eller 7,4 KW kan jo pgså være et alternativ til vanlig 'schuko' lading

Sonus

Jeg stusser også over at den ikke har noen ladehastighet rundt 6,6-7,4Kwh?

Jeg planlegger å legge ut 32ampere 230v evt. 400v i garasjen og gjør nok det uansett, men hadde håpet å kunen benytte kursen til lading av E-golf.

Nuvolari

Sitat fra: Sonus på tirsdag 18. februar 2014, klokken 14:22
Jeg stusser også over at den ikke har noen ladehastighet rundt 6,6-7,4Kwh?

Jeg planlegger å legge ut 32ampere 230v evt. 400v i garasjen og gjør nok det uansett, men hadde håpet å kunen benytte kursen til lading av E-golf.

Hvis du setter opp type 2 kontakt får du 16A altså 3,6kW. Da lader du 0-100% på 8t. Er det situasjoner du kommer hjem med tomt batteri og skal ut på langtur igjen før det har gått 8t?

Med 3,6kW ladehastighet og lading 8t hver natt kan du kjøre ca 50.000km i året.
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

Sonus

Sitat fra: Nuvolari på tirsdag 18. februar 2014, klokken 14:40
Sitat fra: Sonus på tirsdag 18. februar 2014, klokken 14:22
Jeg stusser også over at den ikke har noen ladehastighet rundt 6,6-7,4Kwh?

Jeg planlegger å legge ut 32ampere 230v evt. 400v i garasjen og gjør nok det uansett, men hadde håpet å kunen benytte kursen til lading av E-golf.

Hvis du setter opp type 2 kontakt får du 16A altså 3,6kW. Da lader du 0-100% på 8t. Er det situasjoner du kommer hjem med tomt batteri og skal ut på langtur igjen før det har gått 8t?

Med 3,6kW ladehastighet og lading 8t hver natt kan du kjøre ca 50.000km i året.

Det er vel ikke mange gangene jeg trenger det, men.... :)

maxmekker

'Men' , det er vel mer litt 'stussing på at de ikke satt inn en litt kraftigere lader en slik bil , tenke seg en kjapp topping på et kjøpesenter som kan tilby type 2 7,4 kw f.eks.

Griffel

Sitat fra: maxmekker på tirsdag 18. februar 2014, klokken 15:19
'Men' , det er vel mer litt 'stussing på at de ikke satt inn en litt kraftigere lader en slik bil , tenke seg en kjapp topping på et kjøpesenter som kan tilby type 2 7,4 kw f.eks.

Uansett er det lurt å forholde seg til det bilen leveres med og heller planlegge ut fra det. Ønsker du større lader må du istedet kjøpe en BMW eller Leaf med større lader opsjonen, evt. en Tesla. Eller vente en stund i håpet om at VW av konkuransehensyn levere en bil med kraftigere lader.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

maxmekker

Sant nok. Kan jo håpe på en golf stv med ekte 25 mil under 'dårlige' forhold om noen år kanskje  ::)

Nuvolari

Sitat fra: maxmekker på tirsdag 18. februar 2014, klokken 15:46
Sant nok. Kan jo håpe på en golf stv med ekte 25 mil under 'dårlige' forhold om noen år kanskje  ::)

Du som jobber i Garo kan vel bare låne med deg en slik hjem så kan du lade med 40kW:

http://www.garo.no/index.php/hurtiglader-qc45-cha-com-ac-kabinett.html
Nordstrand, Oslo
Tesla X
Porsche Taycan

maxmekker

Du mangler et  ;D i slutten av kommentaren .

de er passe store .

blir nok en t2m3 stolpe om det blir el bil på meg .




Sonus

Ikke helt stø på Ohms lov, men spør uansett;

Hvor høy spenning (Volt) er det på DC-laderne?

Aller for å spørre på en annen måte; hvor stor kurs AC må man ha på DC-laderne om de skal kunne levere opp til 40Kw?

Og vil DC-laderen lade på lavere Kw?

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA