Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

Lading av elbil - 10A vs 16A

Startet av ElThoro, tirsdag 07. oktober 2008, klokken 22:05

« forrige - neste »

ElThoro

Hei,

jeg vurderer å kjøpe meg elbil, for øyeblikket ser jeg mest på P106. Jeg bor 26km fra jobb, og må derfor kjøre drøye 5 mil pr dag. Siden jeg har muligheter for lading på jobb, burde det gå helt fint å lade kun der. Lading hjemme er nemlig litt mer problematisk:

-Jeg har garasje med strøm. Dette er derimot en 10A kurs som dekker noe sånt som 10 garasjer. Tipper det er ment for lys og andre "lette" ting, ikke for lading av el-bil. Jeg har hørt at det går fint å lade elbil på 10A, men når denne kursen samtidig har belastning fra lys og kanskje et par motorvarmere i de andre garasjene, risikerer jeg ikke da å ta ned kursen?

-Jeg kan stå foran (rekke)huset og lade med skøyteledning. Også her med 10A, men kan i det minste kontrollere at det ikke er annen belastning på kursen. Pga parkeringsregler i gata er dette kun nødløsning for helger etc., ikke på fast basis.

Gitt disse forutsetningene, er det realistisk for meg å kjøpe elbil? Og er en PSA-bil i såfall det rette valget?

mvh.
ElThoro - foreløpig uten elbil

PLUTO

10 A kurs vil ikke fungere dersom den ikke er meget treg. Jeg har en slik som det fungerer på, men verken sikring eller kabler er dimensjonert for å gi så mye strøm i flere timer så det er ikke å anbefale (det blir varmgang). Think kan man velge om den skal lade på 10A og dermed gunstigere i ditt tilfelle tenker jeg, men i garasjen vil du nok slite. En mulighet er jo å trekke en egen kurs til din garasjeplass. Er ikke sikringsskapet langt borte trenger det ikke å bli så dyrt.
Kristiansand. Kjører VW E-Golf. Har kjørt diverse "gamle" elbiler: Renault CLIO (Også en ombygd til Lithium), Peugeot, Citroen, Think og Kewet (Nå Buddy) -97. Har skrudd og reparert nok så mye på eldre elbiler.

Laban

Jeg er lang i fra noen el-ekspert (stort sett helt blank  ;D) men synes det skurrer litt hvis 10 garasjer deler på en 10A kurs. Ville tro at lys og noen motorvarmere som står på samtidig ville være nok til å ta sikringen?

Har selv en 16A kurs med 2 elbiler, lys og septikpumpe. Lar Buddyen lade seg opp først, så starter Thinken med timer rundt midnatt. Det har gått greit frem til nå uten at sikringen har gått.
Trondheim
Tesla X LR Mai 23
Hongqi Feb-22
Metro-Buddy 2010
Wisper 905se city (elsykkel)
Tesla X 90D Nov-16

Ex: Think - 2002 (kjøpt ny, solgt 2012)
Ex: BUDDY - 2006

Griffel

#3
P106 kan stilles til å lade med mindre enn 10A. (Enviro fikser det for deg).

Ladingen går litt langsommere , ca 20% i timen mot eller ca 25%. Sammen med litt lys går nok bra, men kommer det det på en motorvarmer eller to går nok sikringen.
Dersom du bruker en skjøteledning så sørg for at den har tilstrekklig tversnitt, og dersom den er på snelle:husk å trekke ledningen helt ut.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

ElThoro

Takk for svar.

Har forhørt meg om evt. å få lagt en 16A kurs til garasjen. Men da må det visst graving til. Garasjen var først uten strøm i det hele tatt, men så ble det ordnet slik at vi (de fem garasjene i vår rekke) fikk koblet oss på samme kurs som en annen rekke (som jeg tror også er fem garasjer) Derav så mange garasjer på samme kurs, og ja, det er 10A.

Antar dermed jeg kan glemme lading i garasjen med mindre jeg blar opp til en gravemaskin (tør ikke en gang tenke på hva det koster)

Ser i sikringsskapet i huset at er kun bad kjøkken og komfyr som har mer enn 10A. En nødløsning kan være laaaang skøyteledning fra bad og ut... evt. få installert en 16A kurs i uteboden, som ikke er fullt så langt fra veien. Noen som har peiling på pris på slikt?

Ser visst ut til at jeg foreløpig er helt avhengig av lading på jobb...

ElThoro

Sitat fra: Griffel på tirsdag 07. oktober 2008, klokken 22:46
P106 kan stilles til å lade med mindre enn 10A. (Enviro fikser det for deg).

Ladingen går litt langsommere , ca 20% i timen mot eller ca 25%. Sammen med litt lys går nok bra, men kommer det det på en motorvarmer eller to går nok sikringen.
Dersom du bruker en skjøteledning så sørg for at den har tilstrekklig tversnitt, og dersom den er på snelle:husk å trekke ledningen helt ut.


Du sier at P106 kan stilles til å lade med mindre enn 10A, men kan den da fortsatt lades med 16A som jeg har på jobb?
Vil jeg oppnå full/tilstrekkelig lading etter en 8 timers dag?

Rav4_EV

Ta styring i garasjelaget og sørg for ladesikk til alle. Så er alle klare for fremtiden!!!

Arne Magnus Berge
22' X Plaid
17' Model X90 med alt     19' Tesla Model 3 LR
Vectrix VX-1 med Leaf lithium-ion

Griffel

#7
Sitat fra: ElThoro på tirsdag 07. oktober 2008, klokken 22:58

Du sier at P106 kan stilles til å lade med mindre enn 10A, men kan den da fortsatt lades med 16A som jeg har på jobb?

Nei

Sitat fra: ElThoro på tirsdag 07. oktober 2008, klokken 22:58

Vil jeg oppnå full/tilstrekkelig lading etter en 8 timers dag?

Ja

Jeg har hatt det slik fra bilen bilen var ny. Etterladingen har altid vært avsluttet etter en 8 timers dag. (På jobb deler jeg en 16A kurs med en buddy, og det går problemfritt)
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

elektrolux

Sitat fra: Griffel på tirsdag 07. oktober 2008, klokken 23:15
(På jobb deler jeg en 16A kurs med en buddy, og det går problemfritt)

PSA kan stilles til å lade med enten 10A, 13A eller 14A. Det gir Buddy'en 6-3 eller 2 A å lade på. Høres ut som noe er gale et sted.
Stavanger:

Selger utstyr for EV lading og energieffektivisering via http://elbilhjelpen.no AS

Har for tiden Tesla S85, Smart ED, BMW C- evolution, Carver S+, Monotrazer MTE-150, Citroen C1 EVie, div. Think og PSA Classic og City 2010 model, Chin 3 hjuler Pickup, Buddy M9 samt Vectric scooter. Venter på Microlino og Aptera #2246

Daglig leder i Elbilhjelpen.no

sveander

Min Buddy laddes på 13 A sikring. Går helt bra , helt til samboeren setter på tevarmeren som går på samme kurs  ;D

I garasjen min er 16 amper og ingen tevarmer så det går utmerket.

Jeg tror en 10 A er i minste laget, men det vil virke og så går sikringen noen ganger
Tidligere 2 x Buddy. Nå E-UP
Får snart en Skoda Enyaq

cra

Hvis du kan kjøre minigraver selv så er de tikke så avskrekkende. Her hvor jeg bor koster en mini-graver ca 2000 kr for et døgn, inkl. mva, frakt og diesel, og det er nesten verdt det bare for moroa med å kjøre den! Hvis dere er ti stk, som da får installert hver sitt 16A stikk slik at dere står klare for lading av el-bil, evt. bruk av motorvarmere eller hva annet dere måtte ha behov for så er det jo ikke mer enn 200 kr pr snute, pluss elektrikerarbeidet. Burde være overkommelig, det. :)

Og har dere noe mer som skulle vært gravd i samme slengen så er det jo bare å benytte seg av sjansen. Kanskje lage et nytt blomsterbed, sandkasse til ungene, få skikk på den grøfta hvor vannet hoper seg opp.... Du finner altids noe å bruke den til. Kanskje er der andre naboer som trenger et hull til noe som kan være med og spleise også. 
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Griffel

Sitat fra: elektrolux på onsdag 08. oktober 2008, klokken 09:05
Sitat fra: Griffel på tirsdag 07. oktober 2008, klokken 23:15
(På jobb deler jeg en 16A kurs med en buddy, og det går problemfritt)

PSA kan stilles til å lade med enten 10A, 13A eller 14A. Det gir Buddy'en 6-3 eller 2 A å lade på. Høres ut som noe er gale et sted.

Som sagt min P106 er stilt ned til 10A. Jeg har også delt den omtalte stikkontakten med en Saxo det gikk også bra. Mne den dagen en Think plugget seg inn sammen med meg gikk det ikke så bra, for noen av oss. Sikringen hadde løst ut, og hjemreisen måtte utsettet en time.

Så uansett hvordan det høres, det virker. Antagelig fordi det er noe mindre enn 10A som det lades med, og forde en 16 A ikke skal gå på 16 A men faktisk skal tåle 16A.  Jeg tar en måling når jeg kommer på jobb i morgen, og kommer tilbake til saken.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

Griffel

Sitat fra: cra på onsdag 08. oktober 2008, klokken 09:52
Hvis du kan kjøre minigraver selv så er de tikke så avskrekkende. Her hvor jeg bor koster en mini-graver ca 2000 kr for et døgn, inkl. mva, frakt og diesel, og det er nesten verdt det bare for moroa med å kjøre den!

Har leid en mini graver en gang, helt ening det var så morro at jeg måtte finne på mer å gjøre enn det jeg egentlig hadde planlagt.

Det er selvfølgelig en god ide å få satt opp en kontakt i hver garasje. Vanligvis er det noen som er veldig engstlige for at de skal betale strøm som brukes av andre. Kunsten er derfor: hvordan argumentere slik at en får flertall i garasjelaget for dette.
Hyundai Ionic.
Tidliger mange år i PSA klasiker.

cra

Hvis ikke er det jo ikke verre enn at de som ikke vil være med på ordningen ikke betaler, men får heller ingen ny kontakt i garasjen sin. Så kan de heller angre etterpå. ;)
Tesla Model S75D 30/6/17
Tesla Model S85 26/3/14-30/6-17, 82500km
Leaf 9/5/12
Think City, Har ACTIA diagnoseapparat.
Sykkylven (Sunnmøre)

Ken

En glimrende mulighet å legge inn en fiber kabel samtidig så man ha bredbånd og TV under elbil treff hos deg :D
Kristiansand. Think City  105K 2001. Kjørt i to år. Ex Postens Think, 50K. Tidligere styreleder for Agder Elbilforening. Den ble til en lokallag av den Nasjonal Elbilforeningen hvor jeg har hatt forskellige verv. Kjøre 1. gen Leaf nå.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA