Gratis semihurtig-lading hos BMW-forhandlere i Norge

Startet av østfolding, fredag 14. februar 2014, klokken 22:07

« forrige - neste »

østfolding

Jeg tar sjansen på å opprette en egen tråd på dette, men får sikkert kjeft. Det går heldigvis an å flytte eller slette den :)

Da jeg hentet min i3 i dag sa selger at alle (!?) BMW-forhandlere på sikt skal ha hurtig-/semihurtigladere utenfor lokalet slik at alle som vil kan hurtiglade - helt gratis - hvis du kjører forbi en forhandler der ladestasjonen på utsiden er ledig. Noen som har hørt det samme?

Vet ikke hvor troverdig dette er - han er jo tross alt bare en selger - men hvis dette er tilfellet er det jo svært godt nytt. Spesielt hvis laderne kommuniserer om omverdenen slik at man på ladestasjonkartet i bilen kan se om laderen er ledig eller ei.

Før vi jubler bør vi vel ha dette bekreftet fra BMW Norge...

LMOR

Har tenkt det samme, at det vil føre til mer salg. Det er BMW forhandlere mange steder i Norge. Men da burde det vært Combo ladere, så vi bare kunne kjørt innom BMW på vei hjem etter et møte/shopping i en by 12 mil borte.
2022 BMW iX xDrive40 SuperCharged
2023 BMW iX1 SuperCharged

østfolding

Slik jeg har tolket det er det snakk om Combo og hurtiglading. I alle fall hos forhandlerne som tilbyr service på i3. Og det virker som BMW Norge vil at alle på sikt skal gjøre det. Blir flere og flere i alle fall, ser jeg. Forhandlerne i Moss, Fredrikstad og Sarpsborg venter på hurtiglader.

Skipp

Denne boksen henger på veggen hos BMW forhandleren på Kokstad (Jæger Sentrum) utenfor Bergen (som forøvrig ikke selger i3) og ser ut til å være tilgjengelig fro hvermansen. Jeg vet ikke hva den kan lade med.

i3_X5_116dA

Sitat fra: Skipp på søndag 16. februar 2014, klokken 21:49
Denne boksen henger på veggen hos BMW forhandleren på Kokstad (Jæger Sentrum) utenfor Bergen (som forøvrig ikke selger i3) og ser ut til å være tilgjengelig fro hvermansen. Jeg vet ikke hva den kan lade med.

Oh! Den har jeg ikke sett før. Den må jeg se nærmere på ved en anledning på Kokstad. Den MÅ jo nesten være Type 2, og vi må vel bringe med den Type 2 kabelen som vi ennå ikke har fått ... ;)

østfolding

Dette lover godt!

Ikke bare for gratis lading hos BMW-forhandlere, men også for ChargeNow som vi har snakket om litt tidligere her. Virker som en slik ordning er like rundt hjørnet :)

Har BMW tenkt til å gi e-UP (og andre biler som kommer fremover) fri tilgang, eller vil et ChargeNow-kort være nødvendig for å lade hos BMW-forhandlerne rundt i landet? 

Jeg fikk forresten overlevert bilen min på fredag med type 2 kabel :)

LMOR

For å få denne til å virke, så må du ha et ChargeNow kort. Det må forhandleren også gjøre hver gang de sette bilen til lading. Så denne får du nok ikke brukt enda.

Forhandlerne har hatt slike siden før lanseringene, så det er ikke noe tegn på fremgang for ChargeNow ellers i Norge.

østfolding

BMW-forhandleren i Moss har fått sin ladestasjon, men venter på elektriker. Ifølge en bilselger der skulle det ta 3 timer fra tomt til fullt, så det er vel snakk om en 32A-lader her i alle fall.

Virket som det var fritt fram for meg å lade der når jeg trengte det.

Inntil ChargeNow blir lansert for kunder må vel sikkert en ansatt låse opp boksen for deg, men her i Moss virket ikke det som et problem i alle fall. Også blir det sikkert superenkelt når alle fåt et ChargeNow-kort (mot en liten måndesavgift?).

Blir bra når vi får gratis 32A-lading og parkering hos alle BMWs xxx-forhandlere i hele landet ;)

Har hatt min i3 bare noen dager nå, men blir bare mer og mer fornøyd. Tror vi har valgt rett - BMW ser ut til å gjøre mye riktig nå :)

Pit

Min forhandler (BMW Sentrum, avd Åsane) har en semi hurtig lader utenfor. Ifølge selger kan den benyttes fritt for i3 eiere, men det krever et kort (chargenow?) som man må få utlevert først. Er ikke aktuelt for meg før jeg får bilen (selvsagt), men kan jo være greit å vite for andre her.
BMW i3 jun 2014 -
Polestar 2 Aug 2020 -

MortenH

De har 4 slike på Forus og en på Bryne, basert på egen observasjoner. Alle trenger kort for å åpnes. Skal bruke den blå 32 amp. Kabelen jeg fikk med bilen. Forhandler sa at det var bare å spørre. Så kan jeg få lade. Men noe kort får jeg ennå ikke.
2011-2014: Mitsubishi i-MiEV
Fra jan 2014: BMW i3
Bryne - Rogaland

østfolding

Jeg synes det virker som det nærmer seg lansering av ChargeNow, jeg.

Har fyrt av en mail til selger for å høre om han vet noe.

Håper ikke BMW velger å vente med lansering til ALT er klart.

Gondron

Sitat fra: i3_X3_X5_730 på søndag 16. februar 2014, klokken 21:58

Oh! Den har jeg ikke sett før. Den må jeg se nærmere på ved en anledning på Kokstad. Den MÅ jo nesten være Type 2, og vi må vel bringe med den Type 2 kabelen som vi ennå ikke har fått ... ;)

Denne har di I haugesund og lader med 3.7 kw sa selger! 0-100% (18,8kw) 5 timer lading, Syns det virket lite på en så stor boks

LMOR

Sitat fra: Gondron på tirsdag 18. februar 2014, klokken 14:05

Denne har di I haugesund og lader med 3.7 kw sa selger! 0-100% (18,8kw) 5 timer lading, Syns det virket lite på en så stor boks
Jeg mener de har sagt at den lader opp bilen på 3 timer, som tilsvarer 7,4kw, 3.7kw er ikke en gang semi-hurtig. Da kan ikke mange teste bilen i løpet av en dag... Men, jeg har ikke testet...

østfolding

Sitat fra: LMOR på tirsdag 18. februar 2014, klokken 14:10
Sitat fra: Gondron på tirsdag 18. februar 2014, klokken 14:05

Jeg mener de har sagt at den lader opp bilen på 3 timer, som tilsvarer 7,4kw, 3.7kw er ikke en gang semi-hurtig. Da kan ikke mange teste bilen i løpet av en dag... Men, jeg har ikke testet...

Ja, 32A og 3 timer er det de har fått på Økern og i Moss, det er helt sikkert, så da er jeg 99% sikker på at alle andre forhandlere får det samme :)

Fikk svar fra selger nå. Laderne må åpnes av et ChargeNow-kort, og forhandlerne har bare fått ett kort per ladestasjon. Men det var ikke noe problem å låne laderen - man måtte bare få en ansatt til å låse opp.

Men blir bra når BMW lanserer ChargeNow og tilbyr alle i3-eiere personlig ladekort. Er vel bare snakk om tid!

Rabiat22

Sitat fra: MortenH på tirsdag 18. februar 2014, klokken 13:46
De har 4 slike på Forus og en på Bryne, basert på egen observasjoner. Alle trenger kort for å åpnes. Skal bruke den blå 32 amp. Kabelen jeg fikk med bilen. Forhandler sa at det var bare å spørre. Så kan jeg få lade. Men noe kort får jeg ennå ikke.
Eg fikk ikke med noen blå kabel?
Er det noe du bestilte utenom?

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA