Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2013 vs 2014 modell

Startet av tjomswrx, torsdag 13. februar 2014, klokken 09:42

« forrige - neste »

tjomswrx

Har lenge vært på teslakjøret, er en ivrig forumleser, men har ikke bestilt enda. Har registert noen små barnesykdommer i starten som rust på chromelist bak, dørhåndtak som henger, knirk fra takluke etc (uten at dette vil forhindre meg fra å kjøpe - prøveturen gjorde susen ;). Spørsmålet er når jeg vil/tør bestille).

Er det noen som vet om fabrikken gjør hardwareoppdateringer/feilrettinger fortløpende og om det blir noen forskjell på biler som leveres om f.eks et halvår kontra de som ble levert i fjor? Tenker ikke på SW oppdateringer.
Har prøvd å søke her, uten å finne liknende diskusjon.
S85

turfsurf

Sitat fra: tjomswrx på torsdag 13. februar 2014, klokken 09:42
Har lenge vært på teslakjøret, er en ivrig forumleser, men har ikke bestilt enda. Har registert noen små barnesykdommer i starten som rust på chromelist bak, dørhåndtak som henger, knirk fra takluke etc (uten at dette vil forhindre meg fra å kjøpe - prøveturen gjorde susen ;)).

Er det noen som vet om fabrikken gjør hardwareoppdateringer fortløpende og om det blir noen forskjell på biler som leveres om f.eks et halvår kontra de som ble levert i fjor? Tenker ikke på oppgraderte seter osv, men feilrettinger.
(har prøvd å søke her, uten å finne liknende diskusjon)

Mener Tesla gjør fortløpende oppdateringer, har hørt det har kommet forbedringer ifm panoramataket og dørlistene bl.a.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Har vært en del diskusjoner rundt dette i forskjellige tråder.

Kort oppsummert: Nei Tesla har historisk operert med versjonsnummer. Modellår er av mindre betydning hos Tesla.

Endringer gjøres kontinuerlig, så en bil produsert sommeren 2014 vil ha færre feil og nye løsninger sammenlignet med en bil produsert januar 2014.

En bil fra sommeren 2013 vil naturligvis ikke ha alle de samme løsningene som en bil produsert sommeren 2014, men det har ingen ting med årsmodell å gjøre, men ene og alene produksjonstidspunkt.
En del av forskjellene rettes med service-bulletins, eller når kunden klager på eksisterende løsning og får den nye reviderte løsningen :) (En av grunnene til at årlig service og hyppige verkstedsbesøk er et poeng nå i starten!)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Lokführer

Sitat fra: tjomswrx på torsdag 13. februar 2014, klokken 09:42
Har lenge vært på teslakjøret, er en ivrig forumleser, men har ikke bestilt enda. Har registert noen små barnesykdommer i starten som rust på chromelist bak, dørhåndtak som henger, knirk fra takluke etc (uten at dette vil forhindre meg fra å kjøpe - prøveturen gjorde susen ;). Spørsmålet er når jeg vil/tør bestille).

Er det noen som vet om fabrikken gjør hardwareoppdateringer/feilrettinger fortløpende og om det blir noen forskjell på biler som leveres om f.eks et halvår kontra de som ble levert i fjor? Tenker ikke på SW oppdateringer.
Har prøvd å søke her, uten å finne liknende diskusjon.
Rust på kromlista? Tror den er i plastikk. Sikkert bare piggstøv som har satt seg, det konstaterte jeg at min bil var dekket med, senest i går kveld. Korrosol løser greit opp disse.
Elbilist som unnlater å bruke kollektivfelt.

turfsurf

Sitat fra: Lokführer på torsdag 13. februar 2014, klokken 10:50
Sikkert bare piggstøv som har satt seg, det konstaterte jeg at min bil var dekket med, senest i går kveld. Korrosol løser greit opp disse.

Piggstøv ja. Hvit bil ser ut til å være en magnet for dette. Noe så inn i granskauen mye.
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Øyvind.h

Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. februar 2014, klokken 10:53
Sitat fra: Lokführer på torsdag 13. februar 2014, klokken 10:50
Sikkert bare piggstøv som har satt seg, det konstaterte jeg at min bil var dekket med, senest i går kveld. Korrosol løser greit opp disse.

Piggstøv ja. Hvit bil ser ut til å være en magnet for dette. Noe så inn i granskauen mye.
Kona pekte på en hvit skitten Tesla i går og utbrøt: der har du grunnen til at hvit ikke er fint :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

tony@lunatech.no

Hva er det som har blitt forandret på HW siden fra levering startet? Jeg kan nevne top-of-mind (men uten garanti for at dette er fakta..):

- Innfellbare speiler
- Mulighet for tåkelys fra leveranse
- Mulighet for røde bremsekaliptere på P utgave fra leveranse
- Hørt noe om noe foringer som før kun var på plussutgaven har blitt standard nå
- Også hørt noe om forbedret luftespjeld i frontruten som funker bedre mot dugg
- Mulighet for skinnpakke med oppgradert skinn på dash og i dører (før kun på Signature utgaven)
- Mulighet for yatch gulv fra leveranse

Andre ting?
Sølv TMS P85 m/ 20" Vossen CV4 og det meste av utstyr. Bekreftet 1. Januar 2014 - Levert 22. Mai 2014

Tesla-man

At det gjøres kontinuerlig forbedringer er vel ikke særlig nytt - det gjør vel alle bilmerker, men tror du kan være trygg på at en -14 modell har lengt færre feil enn en -13.  Det er bare å lese litt her inne.

En av de største feilene på tidlige biler er plasseringen av DC/DC converteren - utsatt for sprut og vann fra hjulene  Denne er flyttet på -14 modellene heldighvis - men det gjøres ikke en endring på plassering av denne på service såvidt jeg vet.

Bare et eksempel

Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Øyvind.h

Noen som har hørt om noen med skadet DC converter? Vet de endret plassering på et eller annet tidspunkt (årsmodell null betydning), men ikke hørt om noen som har problemer. Føre var prinsippet?

Uansett greit å vite om dersom min ryker om 10 år pga Vannskade. Da kan jeg henvise til at den ble flyttet en gang i 2014.
VW ID4 GTX 2023

Øyvind.h

Sitat fra: Tesla-man på torsdag 13. februar 2014, klokken 16:39
At det gjøres kontinuerlig forbedringer er vel ikke særlig nytt - det gjør vel alle bilmerker, men tror du kan være trygg på at en -14 modell har lengt færre feil enn en -13.  Det er bare å lese litt her inne.
Det har ingen ting med "årsmodell" å gjøre. Det handler om produksjonstidspunkt.
Eller tror du at en bil produsert 1. desember 2013 har "langt færre feil" enn en bil produsert 5. januar 2014 :) ?
VW ID4 GTX 2023

cairnz

Sitat fra: Lunatech på torsdag 13. februar 2014, klokken 16:34
Hva er det som har blitt forandret på HW siden fra levering startet? Jeg kan nevne top-of-mind (men uten garanti for at dette er fakta..):

- Innfellbare speiler
- Mulighet for tåkelys fra leveranse
- Mulighet for røde bremsekaliptere på P utgave fra leveranse
- Hørt noe om noe foringer som før kun var på plussutgaven har blitt standard nå
- Også hørt noe om forbedret luftespjeld i frontruten som funker bedre mot dugg
- Mulighet for skinnpakke med oppgradert skinn på dash og i dører (før kun på Signature utgaven)
- Mulighet for yatch gulv fra leveranse

Andre ting?
ledningsnett i dørene ble endret i juli 2013 for el. innfellbare speil. retrofit av disse er billigere for biler som har dette nettet i døra kontra tidligere, det er ett eksempel.

endel endringer er usynlige for brukeren.
Elbilist

Espen Hugaas Andersen

Et par andre ting:

- De første batteripakkene som ble levert var sperret på 90 kW lading, det ble oppgradert til 120+ kW etter noen tusen.
- Visstnok er setene bedre på bilene som leveres nå, de er litt mykere og har mer sidestøtte.
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Tesla-man

tror listen over forbedringer på -14 mod. kontra -13 er nokså lang selv om ikke alle er villige til å innse det ;)
Nåværende:
P85
P85D
Kommer:
2 x Model E
Porsche Mission E

Newbee

At setene er bedre tror jeg bare er antagelser basert på Elon's uttalelser i Folketeateret. Han sa faktisk ingenting om når nye biler faktisk vil ha de modifiserte setene. Har ikke sett noe bevis på når biler blir levert med disse.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

BMW850

Sitat fra: Newbee på torsdag 13. februar 2014, klokken 19:33
At setene er bedre tror jeg bare er antagelser basert på Elon's uttalelser i Folketeateret. Han sa faktisk ingenting om når nye biler faktisk vil ha de modifiserte setene. Har ikke sett noe bevis på når biler blir levert med disse.

Sa han ikke noe sånt som : "Improvements in production within the next couple of weeks". Har ikke dobbelsjekka videoen men jeg tror det var noe sånt. Og da passer det meg perfekt i tilfelle ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA