Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 600 kroner per år. elbil.no/medlemskap

2013 vs 2014 modell

Startet av tjomswrx, torsdag 13. februar 2014, klokken 09:42

« forrige - neste »

Espen Hugaas Andersen

Jeg baserte det egentlig kun på dette:

SitatAnother nice thing I discovered: I've never found the seats to be uncomfortable, and my wife hates the heavily bolstered ones in some cars: hard for her, being small, to get over the hump, as it were. But it appears the rumored fixes to the seats are in place. According to the adviser, this spanking new car (125 miles) had the improved seats, and they felt both supportive and better cushioned. Could be all in my head, or other parts. But they were just right for me.

Det er på ingen måte bekreftet. ;)
Model X 100D.
Cybertruck reservasjon.

Høgis

Jeg fikk utlevert min P85 4. Nov. Den hadde noen graverende feil slik at Tesla etter litt frem og tilbake valgte og levere meg en ny bil, som jeg mottok for 3 uker siden. Bilen ble kjørt rett inn i produksjonen i Desember og er med nyeste spec. Har el. innfellbare sidespeil, røde bremekalipere og tåkelys med led-stripe. Kunne også lagt på nappaskinn på dører og dashboard men følte det ikke var verdt prisen.
Syntes den nye er noe stivere i fjæringen og setene noe fastere/hardere. Har tidligere vurdert og bytte ut 21' felger til 22' , men tror jeg dropper det nå.  Tetningslistene til dørene ser annerledes ut og har ikke hørt noe lyd fra panorama taket. Spalter i mellom dører/bakluke og panser er vesentlig jevnere. I forhold til "mandagsbilen" så virker denne mye bedre. Noen husker kanskje at jeg var litt negativ til TMS, men er blitt glad i den nye så jeg har valgt og beholde den.
Bilen er helt i 100  ;)

P27864 Mørk grå P85, carbon,  mell.brunt int.  22" Vossen CV4, full pakke untatt dobbeltlader.
Solgt TMS til fordel for BMW 640i Grand coupe,  byttet til en BMW M6 Grand Coupè, AC Schnitzer. Nå ble det Porsche Taycan (tidlig April 2020)

turfsurf

Sitat fra: Øyvind.h på torsdag 13. februar 2014, klokken 15:04
Sitat fra: turfsurf på torsdag 13. februar 2014, klokken 10:53
Sitat fra: Lokführer på torsdag 13. februar 2014, klokken 10:50
Sikkert bare piggstøv som har satt seg, det konstaterte jeg at min bil var dekket med, senest i går kveld. Korrosol løser greit opp disse.

Piggstøv ja. Hvit bil ser ut til å være en magnet for dette. Noe så inn i granskauen mye.
Kona pekte på en hvit skitten Tesla i går og utbrøt: der har du grunnen til at hvit ikke er fint :)
OT:

Skitne biler er generellt ikke pent. Har hatt mange sorte, en sølv, ett par røde og nå hvit bil. Sort er desidert værst pga at den i tillegg til å se skitten ut om sommeren når det er støvete, så vises stensprut veldig godt. Hvit bil ser skitten ut hele vinteren. Sølv/Grå ser man ikke skitten så godt på, men de ser jo skitne ut om de er rene og. Rød blir fort skitten både sommer og vinter, men knallrøde har en tendens til å overdøve litt, så det er ikke så ille. Men med så variert klima som i  Norge tror jeg ikke man har en perfekt farge. I ett varmere land med mere enhetlig klima kan kanskje champagne / gull være en god farge...
i4 M50 2024 | Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

tjomswrx

Takk for masse gode og betryggende svar. Mye kompetanse/erfaringer her inne:). Begynner å føle meg klar for å bestille snart :).

Andre oppgraderinger som kan forventes på biler som produseres nærmere våren/sommeren?
S85

Gusse

Endringer skjer fortløpende også på TMS, men føler det har lite med om det er 13 eller 14 modell. Ingen markant forskjell på biler levert i desember 13 kontra januar 14 som eksempel. Det jeg mener er at det er endringer hele tiden. Min TMS har endringer i frunken, som ikke var på tidligere leverte biler....men fremdeles '13 modell ;)
Dette bringer oss inn på verdien ved ev salg...type finn.no, når man legger inn årsmodell 13 kontra 14, og ev når folk søker begrenset søk på 2014 modell.
Kanskje annonseringssteder som finn etterhvert tar til fornuft å opererer med versjonnummer og førstegangregistrert på dato? ::)

Teslanewbie

Nye setene kommer på alle nye biler som bygges nå, har fått dette bekreftet, i tillegg har de oppgradert bilene med noe de ennå ikke ønsker å gå ut offisiell med leser jeg på andre tråder ... Om dette er håndtak i taket eller parkeringslinjer ved rygging vet jeg ikke, men det er noe nytt på de nye bilene.. Min er nå under production , så jeg venter spent på hva dette kan være ...
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Øyvind.h

Sitat fra: Tesla-man på torsdag 13. februar 2014, klokken 19:29
tror listen over forbedringer på -14 mod. kontra -13 er nokså lang selv om ikke alle er villige til å innse det ;)
Hvem mener du hevder at en bil produsert sommeren 2014 ikke har forbedringer fra en bil produsert sommeren 2013 egentlig? Jeg opplever at de fleste er enige om det faktum at forbedringer gjøres fortløpende, ikke knyttet til det utdaterte begrepet "modellår" som er viktig hos andre produsenter, men ikke hos Tesla :)
Om jeg ikke husker feil begynte vel levering av endret DC-converter plassering i slutten av 2013 (dvs fra produksjon sent i 2013. Ingen sammenheng med "årsmodell" der en gang....

Sitat fra: Teslanewbie på torsdag 13. februar 2014, klokken 23:49
Nye setene kommer på alle nye biler som bygges nå, har fått dette bekreftet
Høres riktig ut det. 1. februar sa han at noen justerte seter ville gå i produksjon i løpet av et par uker. Så at nye seter er i produksjon per 14. februar høres riktig ut. Tydelig at Elons "to uker" er mer presise enn andre Tesla-ansattes "to uker" :)

Sitat fra: Gusse på torsdag 13. februar 2014, klokken 23:09
Kanskje annonseringssteder som finn etterhvert tar til fornuft å opererer med versjonnummer og førstegangregistrert på dato? ::)
Versjonsnummer må nok inn etter hvert. I hvert fall trengs det for de som skal selge Tesla. Men årsmodell kan nok fortsatt brukes som et argument overfor kjøpere som ikke har fulgt så nøye med i timen. For de som kan mye om Tesla er produksjonsdato mer relevant samt utførte service-bulletins. Jeg ser av service-beskrivelsen at de har gjort en del service-bulletins på bilen min siden jeg fikk den levert i fjor. Blant annet byttet noen foringer, noe i pano-taket og noe med laderne.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

nebbulk

Ang. årsmodell, så begynner de forskjellige bilprodusentene å levere "neste årsmodell" allerede i august/september.
Tror førstegangsregistrering kan være et bedre alternativ.
Black Beauty P85+ Mellombrunt /pianosort / Grå 21" / All inclusive!

rene

Sitat fra: nebbulk på fredag 14. februar 2014, klokken 08:39
Ang. årsmodell, så begynner de forskjellige bilprodusentene å levere "neste årsmodell" allerede i august/september.
Tror førstegangsregistrering kan være et bedre alternativ.
Veldig mange leverer "neste årsmodell" fra uke 26 og utover. Det høres jo selvfølgelig bedre ut å ligge et år foran.

tjomswrx

Masse god input her. Jeg var interessert i å høre om både synlige og usynlige utførte og kommende forbedringer. Basert på antakelsene/bekreftelsene i tråden gjør jeg følgende oppsummering (for min egen del):

- Modell år ikke viktig, produksjonsdato som gjelder (viktig ved evt videresalg)

- Tesla gjør fortløpende rettinger av opplagte hardwaresvakheter, f.eks:

• Bytte av deler som knirker ifm soltak
[/li]
[/list]

• Ny plassering av AC/DC konverter for å unngå vannsprut

• Utvidet sperring på lading fra 90 til 120kW

• Nye tetningslister til dørene

• Bedre kvalitetskontroll, f.eks jevnere spalter mellom dører

• Enkelte nye (kraftigere) foringer i understell

-Nye «konstruksjoner»:

• Nytt ledningsnett i dører for å muliggjøre innfellbare speil

• Nye og bedre seter

• Mulighet for røde kalipere på P85

• Mulighet for tåkelys med led-stripe

• Stivere fjæring? (eller føles det slik pga kraftigere foringer....)

• Endringer i frunken?

Hva med lakken som enkelte antyder er tynn/dårlig, noen som kjenner til forbedringer på dette området?
S85

Øyvind.h

- 90kW lading var bare de aller første bilene levert i USA. Lurer på om grensen gikk ved VIN 2-3000 eller noe sånt?
- Produksjonsdato blir heller ikke helt nøyaktig, for viktige rettinger tas som service-bulletins. Dvs. allerede leverte biler får mange (ikke alle) oppdateringene som tilføres produksjonslinjen (ser da bort i fra nye opsjoner).
- I snitt jevnere paneloverganger er det blitt med tiden. Mer variasjon i tidlige modeller produsert i 2012 og tidlig 2013.
- Performance har visstnok fått foringer fra perf + på et eller annet tidspunkt
- Andre foringer er også byttet på S85 (fikk noen nye på min på forrige service)
- Ny sittepute i setet virker å bli levert i Norge fra rundt midten av april (i prod per 14. feb). Nevnt av Elon 1.feb
- Tåkelys med LED-stripe har jeg på min bil produsert sommeren -13. Ble montert i sept/okt. Men det var i hovedsak sig-biler som fikk dem.
- Frunken ble grunnere fra slutten av 2013. Ikke hørt om noen som har problemer med DC-DC converter, men sikkert føre-var prinsippet! Spent på om de bytter innmaten i frunken og flytter den på biler med behov for bytte (produsert høsten 2013 og tidligere). Vil helst beholde så mye plass i frunken som mulig.

Lakken tror jeg ikke blir endret. Har lest at det er fordi alu er så mykt at lakken også må være myk. Droppet svart etter å ha sett hvor slitt lakken blir (og fordi forrige bil var svart).
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Teslanewbie

Nye setene er i biler fra 1 feb.. De ble startet opp samme uke som elon hadde møte , han sa ved møtet at det var denne eller neste uke .. Det vil si 1 feb eller 8 feb..  Biler levert i  USA har de nye setene og disse er produsert for februar..
P85 2014 solgt
P85D 2015 solgt
90D 2016 Solgt
TMX60D AP1 2016 avbestilt
TMX75D AP2 2017
M3 reservert 31/3-16

Amoss

Sitat fra: Øyvind.h på fredag 14. februar 2014, klokken 09:40
Lakken tror jeg ikke blir endret. Har lest at det er fordi alu er så mykt at lakken også må være myk.

Jeg har hørt både dette og miljøkrav i California som begrunnelse for den spesielt myke lakken. Hva som er reelt aner jeg ikke :p
Model S 85D

BMW850

Sitat fra: Teslanewbie på fredag 14. februar 2014, klokken 09:59
Nye setene er i biler fra 1 feb.. De ble startet opp samme uke som elon hadde møte , han sa ved møtet at det var denne eller neste uke .. Det vil si 1 feb eller 8 feb..  Biler levert i  USA har de nye setene og disse er produsert for februar..

Blir interessant å se om de i tillegg til de nye sitteputene med annerledes justerte fjærer også har gjort noe med det "løse" skinnet   ???
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

tjomswrx

Noen som vet om lakken er omfavnet av garantien?
S85

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA