Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Powerflux

Sitat fra: snappy på tirsdag 23. april 2019, klokken 15:35
Status 1500km med Winrun R330 på 85D. 
Den lokale dekkpusheren i Oslo evnet ikke å komme opp med en leveransedato for Continental etter en uke, så jeg valgte å ta det som et tegn på at jeg burde teste noen av Megahjul's anbefalte Kinadekk - etter 25 år pluss med Michelin/Goodyear/Continental... Hadde i bakhodet at var de for jævelige var det bare å avskrive 5 lapper på kontoen for "erfaring"

Opplevelsen i Stålfjæra 25 var mye roligere enn den lett busy websida de holder seg med - positivt , og bedre enn andre dekksjapper jeg har prøvd ( bla Johs B ). Siden jeg allerede hadde bestemt meg for Winrun , var det ingen salespitch for noe.
For nokså beint 5000kr fikk jeg et sett Winrun R330 245/45/19 på bilen.
Pluss
- komfortable ,  NVH mer som et piggfritt dekk enn sommerdekk type premium
- perfekt balanserte, iallefall opp til 130ish
-tilsynelatende noe lavere forbruk enn det jeg er vant med på sommerføre - ikke allverdens (minus 10-15wh/km  i forhold til Goodyear Assy 3? )
- merker ingen spesielle svakheter på tørt føre, bremser greit , OK stabilitet
-har kjørt forholdsvis lite på vått føre men ingenting som har skremt meg til nå, har bremset kraftig når det har vært vått for å berolige meg selv.

Minus ( for noen )
- ikke noe sportsdekk - henger godt på veien men er ikke veldig presist, men 85d er jo heller ikke en sportsbil
- fant ut i etterkant at de var datomerket 1616, noe som ikke er duggfriskt, men merker ikke noe ulemper , og lar det stå til .

Kjører 90% enten slowmo i Oslo eller ca fartsgrense på gode veier, så ikke allverdens utfordrende for dekka
Må flire litt av meg selv nå :P
For en del år siden kjøpte jeg et sett billigdekk av typen Marangoni til en BMW 520. Det ristet så hinsides at bilen ble et mareritt. Diverse runder med balansering hjalp ikke og det ble til slutt avdekket høydekast i alle 4 dekkene.
Jeg tok meg f... på at det aldri mer skulle billigdekk på mine biler!!

Vel, så kjøpte jeg likevel et sett Landseil til Leafen og er strålende fornøyd.
Tenkte Landseil til Teslaen også men leste plutselig mye positivt om Winrun R330 og bestemte meg for å gi det en sjanse.
Megahjul byttet raskt og effektivt ut de gamle Primacy 3 dekkene som støyer overaskende mye.
Winrun R330 på den annen side er overaskende stillegående, et stort  :+1: :+1:

Dessverre ble gleden kortvarig for bilen rister ::), ikke foran men hele bakvognen føles ut som om kjører hoppestokk. Bilen var silkemyk på de gamle dekkene så bakstillingen har ikke mirakuløst blitt skjev av å stå på bukken!

Megahjul tok inn bilen på strak arm men å prøve å forklare noe fornuftig til noen som ikke snakker norsk og ikke særlig bra engelsk blir fort en oppvisning i armbevegelser og pussige lyder.

Etter en time var ting klart og det ble sagt at det var funnet "very very tiny imbalances, all is good now :+1: :+1: :+1:"

Vel, all good var det nok ikke for bilen rister nå enda mer og også rister i rattet. Hadde ikke tid til å dra tilbake der og da men stoppet på en bensinstasjon og kunne da se at bakhjulene nå var satt foran.

Ringte Megahjul på vei til jobb og forklarte saken. De skulle ringe meg opp, noe som ikke skjedde så humøret begynte etter hvert å ta seg noe ned....
Ringte Megahjul på nytt og denne gangen fikk jeg en kar på tråden som tok tak i tingene.

Nå er det blitt lovet 4 nye dekk fra en batch med dekk som kommer inn rett etter 17. mai.
De dekkene som står på nå ble produsert i 2015 så ikke helt sylferske der altså. Om det faktisk betyr så mye vet jeg ikke men rent psykologisk er jeg nok stemt for å få på et sett ferske dekk.
Håper det løser seg med 4 nye dekk for å kjøre rundt med slik risting blir jeg helt kokos av :-1:
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

turfsurf

Sitat fra: Powerflux på lørdag 11. mai 2019, klokken 07:19
Vel, all good var det nok ikke for bilen rister nå enda mer og også rister i rattet. Hadde ikke tid til å dra tilbake der og da men stoppet på en bensinstasjon og kunne da se at bakhjulene nå var satt foran.

Ringte Megahjul på vei til jobb og forklarte saken. De skulle ringe meg opp, noe som ikke skjedde så humøret begynte etter hvert å ta seg noe ned....
Ringte Megahjul på nytt og denne gangen fikk jeg en kar på tråden som tok tak i tingene.

Nå er det blitt lovet 4 nye dekk fra en batch med dekk som kommer inn rett etter 17. mai.
De dekkene som står på nå ble produsert i 2015 så ikke helt sylferske der altså. Om det faktisk betyr så mye vet jeg ikke men rent psykologisk er jeg nok stemt for å få på et sett ferske dekk.
Håper det løser seg med 4 nye dekk for å kjøre rundt med slik risting blir jeg helt kokos av :-1:
Det er helt utrolig at en dekksjappe klarer å sette hjulene på feil. To steg tilbake og se på bilen burde avdekke dette.

Og når det gjelder gummi så er det ferskvare. Hadde aldri godtatt å få dekk som er produsert noe særlig mere enn 5-6 måneder tilbake.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

Powerflux

Mnjaa, vil vel ikke gå så langt som å si at de ble feilmontert, kanskje mer et forsøk på å se om det ble noen endring.......noe det jo ble!
Det jeg kanskje syntes er i overkant dølt er at når det er helt åpenbart at det ikke bare er litt ubalanse fra et manglende lodd så burde ting vært testet grundig fra start. Å si at det er a very very little imbalance holder ikke helt mål når bilen kjører på åttekantede hjul :-\
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

tornaldo

Kjøpte et sett brukte dekk/felger, der to av dekkene har veldig godt mønster, de to andre er en del mer slitt, og ca 2-3 mm dårligere mønster. Skal ha de på en 70D.

Er det større slitasje bak eller foran, eller er det såpass jevnt at det ikke spiller noen rolle hvor jeg setter de beste?
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Muffinman

Hvor bilen sliter mest avhenger av om du kjører i range mode (mest fremdrift foran), eller om du kjører uten range mode under 90-100km/t (mest drift bak) eller over denne hastigheten (mest fremdrift foran). Unntatt om du kjører uten range mode i temperaturer under +1, for da er trekket fordelt likt.

De fleste vil oppleve at det slites mest bak i norske hastigheter.

tornaldo

Kjører aldri med range mode, og med overvekt av hastighet under 100
Km/t..  :police:

Så ut fra din forklaring de beste dekkene bak, hvis jeg vil at det skal gå lengst mulig før det er behov for bytte.
Elbilhistorikken: 2015 TMS 70D -> 2017 TMS 75 -> 2022 TM3 RWD -> 2022 TMY LR -> 2023 TMY P

Mdah

Det er på tide å skifte mine gamle Pilot Sport (staggered 21" originaloppsett) på 2015 P85D. Har egentlig aldri vært fornøyd med dekkene grunnet støy og alltid reagert på hvor ekstremt mye mer de støyer enn vinterdekkene hver vår (Hakka R2). Er altså ute etter noe annet og aller helst rimeligere. Ser at Achilles ATR Sport 2 anbefales, men finner ikke dette dekket i 265/35 R21. Megahjul (nettsiden) anbefaler at man derfor velger 275/35 R21 bak og som orginalt 245/35 R21 foran. Noen som vet om det er greit oppsett på originale Tesla Turbin felg? Har noen har gått fra Pilot Sport til Achilles ATR S2 og kan si noe om støyopplevelsen?
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Muffinman

Står litt om det lenger fremme i tråden. Mange som velger 275/35 og jeg kjører på det selv akkurat nå, men vær obs på at 265 er det absolutte maksimum som anbefales på 9" felg (jeg har 10,5").

Kommer til å bytte til riktig dimensjon med korrekt rulleomkrets neste gang, med 245/35 som referanse. Da blir lysjustering , speedometer og forbruksberegning slik det skal være igjen. Og det vil ikke lenger være 11mm forskjell på høyden av dekksiden foran/bak. Synes bakhjulene ser høye og smale ut bakfra slik det er nå.

Nå er det ikke akkurat flust med alternativer i 265/35 så vidt jeg kan se, ivhertfall ikke om man vil ha noe som er rimelig og samtidig brukbart. Om jeg hadde 21x9" felg bak og 21x8,5 foran ville jeg ganske enkelt bare kjørt 245/35 rundt.


Mdah

Sitat fra: Muffinman på onsdag 22. mai 2019, klokken 12:21
Står litt om det lenger fremme i tråden. Mange som velger 275/35 og jeg kjører på det selv akkurat nå, men vær obs på at 265 er det absolutte maksimum som anbefales på 9" felg (jeg har 10,5").

Kommer til å bytte til riktig dimensjon med korrekt rulleomkrets neste gang, med 245/35 som referanse. Da blir lysjustering , speedometer og forbruksberegning slik det skal være igjen. Og det vil ikke lenger være 11mm forskjell på høyden av dekksiden foran/bak. Synes bakhjulene ser høye og smale ut bakfra slik det er nå.

Nå er det ikke akkurat flust med alternativer i 265/35 så vidt jeg kan se, ivhertfall ikke om man vil ha noe som er rimelig og samtidig brukbart. Om jeg hadde 21x9" felg bak og 21x8,5 foran ville jeg ganske enkelt bare kjørt 245/35 rundt.

Takk for svar. Det kan være aktuelt som du sier med 245/35 på alle 4, men gir det grei beskyttelse av de noe bredere felgene bak? Har aldri kantkjørt en felg på 28 år bak rattet, men greit at det primært er gummien som tar om så skulle skje. Noen som har dette oppsettet på originale staggered turbin felger?
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Muffinman

#2799
Jeg tenker at om man ønsker å kjøre med ballongdekk for å beskytte felgen på en bil som TMS begynner man kanskje i feil ende...

Du vil ikke få noen beskyttelse fra dekkene med 245 på 9". Legger ved bilder av fremhjulene mine, så får du et inntrykk av hvordan dekket passer på felgbredden. Faktisk  det samme dekket du vurderer.

Med litt bredere felg bak vil totalen se bredere ut der bakfra selv om dekket er i samme dimensjon som foran. Og jeg tipper det blir minst like bra å kjøre på.

Mdah

Sitat fra: Muffinman på onsdag 22. mai 2019, klokken 13:40
Jeg tenker at om man ønsker å kjøre med ballongdekk for å beskytte felgen på en bil som TMS begynner man kanskje i feil ende...

Du vil ikke få noen beskyttelse fra dekkene med 245 på 9". Legger ved bilder av fremhjulene mine, så får du et inntrykk av hvordan dekket passer på felgbredden. Faktisk  det samme dekket du vurderer.

Med litt bredere felg bak vil totalen se bredere ut der bakfra selv om dekket er i samme dimensjon som foran. Og jeg tipper det blir minst like bra å kjøre på.

Hehe takk igjen. Nei det var nettopp litt høye ballongdekk jeg var litt redd for med 275 dekk bak selv om det ikke er store forskjellen sikkert. Er ikke veldig bevandret i dekkverden, men ser at det er en 5-6 mm kant av dekket ved felgkanten som stikker utenfor på Pilot Sport jeg tenkte var en bra ting  :) Tenker jeg legger opp til 245/35 på alle, rimeligere blir det også.
2015 P85D - Sportsunderstell - CCS - MCU2

Hasse79

#2801
Har nå kjørt med 245/35/21 CVC7 piggfri vinter på staggered turbin (originale Tesla) og synes det ble dårligere enn hva jeg hadde håpet på, både med tanke på utseende og beskyttelse av felgkanten, blir noe 'dekkstrekk' (ikke kantkjørt/kvessing, men har likevel fått noen hakk i kanten som kun er synlig på veldig kort avstand).

Fordelen er at bilen får et veldig løft når jeg nå går over til sommer og setter på de nye 21 sonic carbon twin turbin med 265 bak.

Altså, jeg ville ikke gått for 245 bak på staggered felg på sommer, men det er jo forskjell på dekk, mulig CVC7 ikke gir like bra resultat som andre typer dekk.
2018 Tesla Model S 75D
2015 BMW i3

kirky

Hvilke dekk leveres på nye S100D nå for tiden? Altså "Long Range" men ikke med de nye motorene? PS3? 
2019 Long Range S, HW3, CCS.

Muffinman

Ser det finnes en "RFT" utgave av Landsail LS588UHP som koster en god del mer. Eneste forskjellen jeg kan se på papiret er litt lavere lastindeks, og økning i rullemotstand fra "B" til "E", samt en liten reduksjon i oppgitt støy fra 71db til 70db.

Noen som vet hva som er forskjellen/hensikten med denne varianten?

Øyvind.h

VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA