Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Dusy

#2760
Hei!

Har nå nettopp gått til innkjøp av et felg og dekksett for sommeren, og begynner få litt klump i magen av tråden her. Det jeg bekymrer meg for er i grunn rekkevidden med tanke på felgstørrelsen, og felgtype. Det er 5 eiket konkave felger, som er åpne. Er bekymret for luftmotstand og rullemotstand, og at det vil tappe rekkevidden. Er fullt klar over at det ikke er gunstig for rekkevidden med så store felger, men spørsmålet er om jeg skulle gått for noen som var "snillere" i forhold til rekkevidden. Hvor mye rekkevidde kan jeg forvente å tape? 20 km eller mer?

Oppsettet er som følger:
KHAN Khan Concave V5 8,5"X19-5/112 ET45 Silver (815 Kg)
Continental ContiSportContact 5P AO 235/35R19 91Y

Samt skal det senkes 30/20 mm med Eibach fjærer.

Bør jeg gå for noen andre felger? Det gjelder en 2019 E-Golf.

Tusen takk på forhånd for svar.

Mvh
Dusy

Muffinman

Prøv heller i E-Golf delen av forumet:
https://elbilforum.no/index.php?board=68.0

Du poster i Tesla Model S - avdelingen :)

Dusy


Bonnis

Hei.

Har fire turbinfelger som trenger nye dekk. Staggered felger.

Hvordan er det å gå for 245 bredde på alle fire? Vil det la seg gjøre å rotere hjulene hver sesong for å spare slitasje, til tross for at felgene er både 8,5" og 9", eller vil det se tåpelig ut med 9" foran en sesong?

Sist; Hvilke sommerdekk anbefales personlig av dere?

Gjelder en P85
P85 2013

Muffinman

Setter du bakhjulene i staggered-settet foran vil du nok få kontakt med diverse når du svinger. Har selv 9" foran i 21, men da med ET30 som flytter hjulet 1 cm lenger ut i skjermen. Det går fint med 245 på på 9" felg, men det blir litt forskjell i sidestrekken foran/bak. Men det vil uansett se bredere ut bak pga at felgen er bredere.

Budsjettdekk som ruller lett, er støysvakt og komfortabelt og samtidig gir godt grep er Lexani LX20. Litt mer slitesterkt er Achilles ATR Sport 2; fremdeles stillegående og komfortabelt men ruller vesentlig tyngre og kjennes litt mer usikkert ut på vått. Skal det bli sportslig bør du sikkert se på et av premium-dekkene fra Continental, Michelin eller andre. De har stivere dekksider og føles mer presise når det begynner å gå unna, men støyer også mer. Selv med denne såkalte "silent" teknologien på innsiden.

Bonnis

P85 2013

JorEl

#2766
Husker i November skiftet jeg fra Pilot Sport 3 som fulgte med den nye Sen. Da virket vinterdekkene gode :). Vintedekkene ble Continental Conti Viking Contact 7 (CCVC7). I går satte jeg på PS3 og merket at de støyet litt mer.
Men de er gode å kjøre på synes jeg. Ligger klistret i veien. Synes også de sporer en del mer.
Fornøyd med valget til Tesla  :+1:

Edit; Har ikke greie på hjul, prøver å lære alle forskjellige bokstav og tall.. Men ville skrive om støy og sporing som jeg merket med en gang jeg hadde skiftet. Bil og hjul og ører er forskjellige :P

Edit2; Bladde noen sider tilbake, og her skrev jeg; "og jeg merket med en gang at CVC7 er mer stillegående enn  Michelin Pilot Sport 3 -19". Første gang jeg har fått på vinterdekk og det føles bedre ut :o Deilige puter."
Jeg har en desibelmåler fra kinoen min, men her er det mine ører som er brukt.
(Men husk det er ikke ørene som hører, eller øynene som ser, eller nesen som lukter, det er hjernen ;))
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

BMW850

Helt normalt at sommerdekka støyer litt mer når temperaturen ikke er helt oppe på sommertemp. Vinterdekk har mykere gummi og dermed mindre støy. Det går seg til ettersom det blir varmere i været.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

JorEl

Takk for info, håper du har mye rett :)
Tesla Model S75D 2018 MCU2 FSD HW3
"the car is driving itself, the driver is only there for legal reasons"

Hdloop

Har funnet meg noen Vossen felger (VFS1) jeg har veldig lyst på. Noen som har tips om hvem/hvor man får best pris på Vossen?

Muffinman

Jeg handlet ihvertfall mine VFS1 hos Tempe. Men Vossen er en smule overpriset, for å si det mildt. 7,5-8k pr felg er ikke langt dobbel pris av for eksempel Niche Essen som ligner en del på VFS1. Kvaliteten er nok minst like god. For eksempel er lakkeringen på mine VFS1 langt fra perfekt.  Ulempen er at det kanskje ikke er like enkelt å få innpress som passer med Niche.

For et 21" oppsett på VFS1 bør du nok regne med nærmere 50k m/premiumdekk a la Michelin, og kanskje knappe 10k lavere med mer økonomisk alternativ som f.eks. Lexani.

Det kan også hende at det er leveringstid på Vossen nå når sesongen er i gang.

Hdloop

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 16. april 2019, klokken 12:03
Jeg handlet ihvertfall mine VFS1 hos Tempe. Men Vossen er en smule overpriset, for å si det mildt. 7,5-8k pr felg er ikke langt dobbel pris av for eksempel Niche Essen som ligner en del på VFS1. Kvaliteten er nok minst like god. For eksempel er lakkeringen på mine VFS1 langt fra perfekt.  Ulempen er at det kanskje ikke er like enkelt å få innpress som passer med Niche.

For et 21" oppsett på VFS1 bør du nok regne med nærmere 50k m/premiumdekk a la Michelin, og kanskje knappe 10k lavere med mer økonomisk alternativ som f.eks. Lexani.

Det kan også hende at det er leveringstid på Vossen nå når sesongen er i gang.

Flott. Takk for fin info

OCSGAO

Hei.
Jeg har bestillt model s long range som blir levert i slutten av mai.  Har bestillt med vinterhjul.
Nå har jeg nettopp kjøpt 21" Arachnid sommer hjulsett.
Bør jeg avbestille vinterhjulene og sette på vinterdekk på sommerhjulene som bilen blir levert med(19") eller bør jeg beholde vinterhjulene og satse på at jeg får solgt sommerhjulene.


snappy

Status 1500km med Winrun R330 på 85D. 
Den lokale dekkpusheren i Oslo evnet ikke å komme opp med en leveransedato for Continental etter en uke, så jeg valgte å ta det som et tegn på at jeg burde teste noen av Megahjul's anbefalte Kinadekk - etter 25 år pluss med Michelin/Goodyear/Continental... Hadde i bakhodet at var de for jævelige var det bare å avskrive 5 lapper på kontoen for "erfaring"

Opplevelsen i Stålfjæra 25 var mye roligere enn den lett busy websida de holder seg med - positivt , og bedre enn andre dekksjapper jeg har prøvd ( bla Johs B ). Siden jeg allerede hadde bestemt meg for Winrun , var det ingen salespitch for noe.
For nokså beint 5000kr fikk jeg et sett Winrun R330 245/45/19 på bilen.
Pluss
- komfortable ,  NVH mer som et piggfritt dekk enn sommerdekk type premium
- perfekt balanserte, iallefall opp til 130ish
-tilsynelatende noe lavere forbruk enn det jeg er vant med på sommerføre - ikke allverdens (minus 10-15wh/km  i forhold til Goodyear Assy 3? )
- merker ingen spesielle svakheter på tørt føre, bremser greit , OK stabilitet
-har kjørt forholdsvis lite på vått føre men ingenting som har skremt meg til nå, har bremset kraftig når det har vært vått for å berolige meg selv.

Minus ( for noen )
- ikke noe sportsdekk - henger godt på veien men er ikke veldig presist, men 85d er jo heller ikke en sportsbil
- fant ut i etterkant at de var datomerket 1616, noe som ikke er duggfriskt, men merker ikke noe ulemper , og lar det stå til .

Kjører 90% enten slowmo i Oslo eller ca fartsgrense på gode veier, så ikke allverdens utfordrende for dekka
2014 e-UP
2015 85D

Fraberg1

Ser etter nye sommerdekk til min 2015 model s 21" turbine felger.
Holder til i Bergen. Fikk tilbud fra Vianor på 17 000 på dekk der. Tenker å undersøke litt før jeg bestemmer meg.

Noen som har erfaring med Achilles dekk? Fant noen på Megahjul til en grei pris. 1200kr.



Dimensjon: 245/35/21; Modell: Sommer     ; Maks last: 710;
SKU: 245/35WR21AT;
70D levert 4.12.15 - bekreftet 20.8.15

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA