Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Counterpointer

De fleste opplever ikke forskjell i det hele tatt på 3db, en må som en hovedregel opp mot 6db for å høre forskjell og igjen avhengig av hvilken frekvens....

BMW850

Sitat fra: Hyperstress på torsdag 09. november 2017, klokken 22:40
Noen som har testet "billigdekket" maxxis-arctictrekker på Tesla? Fikk bra resultater i test for et par år siden:

https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2014/test-av-piggfrie-dekk-2014/maxxis-arctictrekker/

Jeg har bestemt meg for å teste disse. Til under halve prisen av premium-merkene og 3.plass i NAF test er jeg ganske sikker på at disse er helt topp :+1:
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

BMW850

Ja, da får jeg bare oppdatere her. Maxxis dekka er fantastiske på min RWD P85. Klatrer opp hvor det enn skal være. Men
selvfølgelig, jeg kom fra Sottozero :P ;)
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

vrom

#2748
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 30. januar 2018, klokken 15:23
Du får ikke i pose og sekk. PSS sitter veldig bra og har svært sportslige egenskaper generelt, men også høyere støynivå enn dekk som er mer komfortable. Velger du Lexani LX20 får du et dekk som er komfortabelt, støysvakt, billig og sitter bra både på vått og tørt - men du vil ikke få et dekk som på noen måte føles sportslig. Jeg er på andre settet med disse, og kommer til å kjøpe dem igjen. Har ikke prøvd Achilles, men å dømme ut fra det jeg leser av erfaringer har de mye av samme egenskapene som Lexani, men ruller noe tyngre.



Hei, Muffinmann evt andre som har peiling... Lexani: Kan du si noe om lastindeks for disse (i 21 tommere, 245/35 -R21) ? Jeg får svar (fra megahjul som jeg tenkte å bruke) om at disse er 96w og dermed ikke helt bra. Bør være minimum 97 (som tilsvarer 730 kg på bakakslingen)...?

Har S 100D fra 2018

Er det eksakt disse det er snakk om ?

https://www.tirendo.no/lexani-lx-twenty-245-35-r21-96w-r-283026.html

Megahjul tar forresten 7685 ferdig montert på felg for disse, virker ikke så billig om det er samme dekket som kan kjøpes fra tirendo..

snd

#2749
Hva er maks aksellast bak i vognkortet ditt? Kan også sjekkes her: https://www.vegvesen.no/kjoretoy/Eie+og+vedlikeholde/EU-kontroll/Kontrollfrist

LI 96 tilsvarer 730 710 kg og er lik maks aksellast bak delt på 2 (mitt tilfelle: 1420/2 kg). Jeg kan derfor kjøre med 245/35-21 både foran og bak (selv om jeg har gått for 285/30-21 bak).

Lovmessig trenger du ikke å se på lastindeks i vognkortet da aksellast delt på to overgår denne "regelen" (Litt dårlig formulering kanskje!?)

EDIT: har korrigert at LI 96 svarer til 710 kg
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

BMW850

Kjører på Lexani LX Twenty 245/35-21. Synes dekka er helt topp. Spesielt til den prisen. Lastindeks i vognkortet er 96 og dekka har lastindeks på det samme så da er det innafor. Ihvertfall på min 2014 P85.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

vrom

#2751
Takk for info.

Maks aksellast bak på min 2018 100d er 1450, dvs 725 per hjul. Det tyder på at 96W skal være nok, om det er denne som gjelder først (og ikke lastindeks foran / bak som er oppgitt til 102 iflg "vognkort"/linken du sendte) ??

Har allerede kjørt en sesong med 245/35-21 både foran og bak (beholdt de gamle turbin-hjulene fra signatur-teslaen), så det var isåfall enda godt.. Tenkte nå å bytte til noe mer holdbart enn disse sports-dekkene som bare holder drøyt 10 000 km..

EDIT: Lasteindeks 96 er vel ikke mer enn 710kg, så det går vel ikke .. Noen som kan anbefale Achilles ATR SPort 2 98V til 100D , evt sterkt fraråde ??



Powerflux

Teslabjørn har jo testet en Nereus vinterhjul og vært meget fornøyd men er det noen som har kjennskap til Nereus sommerdekk?
Tenkte dette dekket her kunne være noe...NEREUS NS601 102W -COMFORT
C på rullemotstand.
B på våtegenskaper.
B på støy.
Japan Leaf, levert 2013.
190000 km. 2. bar forsvunnet.(Solgt)
Tesla S70D Facelift, levert juli 2016.
90000 km.
Hyundai Kona Electric, levert mars 2019
52000 km.

morpheos

Dekkene som fulgte med bilen (TMX90D) holdt ca en sesong. De ble riktignok kjørt ca 10.000 km, men synes dette er svakt. Hva slags dekk anbefales til en slik bil som helst tåler litt mer og likevel tåler Bergensværet?

Muffinman

10.000 på ett sett er ikke svakt, det er direkte latterlig. Teslabjørn testet vel Winrun på sin TMXP90D og fikk vel 2 ganger levetiden ut av dem.

https://www.youtube.com/watch?v=CFhkF2vAaSQ

Det finnes mange gode dekk der ute, noen av dem er til og med kinesiske, som matcher egenskapene til de originale dekkene til lavere pris, og med langt bedre levetid.

Counterpointer

Hva er den riktige måten å lagre hjul på? Dvs felger med dekk montert.

Det er flere alternativer, mørkt, i dekkpose, i dekkbag, liggende, stående, hengende, vasket, behandlet osv

Gi helst begrunnelse for hva som er riktigst

o.b.lix

Sitat fra: morpheos på mandag 11. mars 2019, klokken 13:16
Dekkene som fulgte med bilen (TMX90D) holdt ca en sesong. De ble riktignok kjørt ca 10.000 km, men synes dette er svakt. Hva slags dekk anbefales til en slik bil som helst tåler litt mer og likevel tåler Bergensværet?

Jeg har lagt min elsk på Landsail som er de stilleste dekkene jeg har prøvd, oppleves like god under alle forhold og attpåtil kostet 6.350,- ferdig montert i i fjor her i Bergen for alle fire. De skal være mye mer slitesterk også.

Jeg tror at i autobahn-hastigheter er de originale muligens bedre.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Muffinman

Landsail i 19" (LS588) er strålende på motorveihastighet ihvertfall i intervallet som det er noenlunde fornuftig å kjøre i med TMS. Dvs opp til 140-150 er de greie. Sommeren 2017 lå skillet for 200wh/km mellom 120 og 130km/t med disse og PH Turbin II felger. Med veldig åpne og brede Vossen i 21" lå grensa litt over 100, riktignok med en dekktype som ikke er kjent for å være lettrullende. Tror nok de åpnere felgene hadde en hel del å si på det resultatet.

Ved skikkelig schnellfahren er nok dekk med stivere sider å foretrekke foran Landsail. De heller mye mot komfort heller enn skarpe egenskaper sideveis - inkl. styrepresisjon.

Ikke for det, de ramlet ikke av bilen et godt stykke nord for 200 ;)

Newbee

Trenger nye 19 nå til våren, og vurderer seriøst Landsail etter å ha lest brukererfaringene om de.
Hva tenker du om de Cowboystrekk, som har holdt deg oppdatert hele veien.
Model S "RAVEN" PERFORMANCE LUDICROUS MODE

BMW850

Sitat fra: knut.aulie på mandag 11. mars 2019, klokken 14:53
Hva er den riktige måten å lagre hjul på? Dvs felger med dekk montert.

Det er flere alternativer, mørkt, i dekkpose, i dekkbag, liggende, stående, hengende, vasket, behandlet osv

Gi helst begrunnelse for hva som er riktigst
Mørkt, kjølig og hengende vil jeg si. Aldri feil med en vask.
P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA