En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman

Sitat fra: GeirKj på fredag 23. november 2018, klokken 13:44
Sitat fra: OlaM på fredag 23. november 2018, klokken 13:18
Et altfor stort dekk kunne jo subbet i hjulbuen og kanskje slitt mer på drivverket.

Dette er greit med bakhjulsdrift, men hadde han hatt firehjulsdrift, ville det kanskje stilt seg annerledes siden bakhjulene ruller færre omdreininger per minutt enn bakhjulene.
Absolutt ikke. Tesla sine firehjulstrekkere har helt separate drivverk foran og bak, og forskjeller tas høyde for via styringssystemet. Tesla leverer jo også dekk med ulik rulleomkrets foran og bak i staggered oppsettet (245/35-21 og 265/35-21)

Corny

Ser at mange skryter veldig av hvor stille Continental Conti Viking Contact 7 (CCVC7) er. Samtidig sier infoen på nettsider at Goodyear UltraGrip Ice 2 både har bedre rullemotstand og lavere støy enn CCVC7. 3 desibel i forskjell burde jo utgjøre ganske mye på støyen.
Blå S85 utlevert 6.12.13 i Sandnes/Stavanger

OlaM

Sitat fra: Corny på tirsdag 27. november 2018, klokken 13:15
Ser at mange skryter veldig av hvor stille Continental Conti Viking Contact 7 (CCVC7) er. Samtidig sier infoen på nettsider at Goodyear UltraGrip Ice 2 både har bedre rullemotstand og lavere støy enn CCVC7. 3 desibel i forskjell burde jo utgjøre ganske mye på støyen.

Støy er nok den minst presise av dekk-attributtene, spesielt opplevd støy. I NAF sin test var CVC7 best og UltraGrip Ice 2 nest best på støy, men begge fikk karakter 10/10.
'21 3LR

o.b.lix

Støy måles i labratorium, mens støy på norsk asfalt er ikke den samme.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Kjetil1986

Dessuten er støyen som oppgis på «EU etiketten» målt utvendig. Ikke inne i bilen.
Model 3 long range 2021

Simen1

Sitat fra: Kjetil1986 på tirsdag 27. november 2018, klokken 23:17Dessuten er støyen som oppgis på «EU etiketten» målt utvendig. Ikke inne i bilen.
Jeg antar dempefaktoren fra utvendig til innvendig er ganske konstant når man skifter fra en type dekk til en annen. Akkurat som utvendig støy er målt i en viss avstand. Måler man dobbelt så langt unna så blir det 3 dB lavere.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

o.b.lix

Sitat fra: Simen1 på onsdag 28. november 2018, klokken 10:26
Jeg antar dempefaktoren fra utvendig til innvendig er ganske konstant når man skifter fra en type dekk til en annen.

Din antagelse er feil.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GeirKj

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 28. november 2018, klokken 10:39
Din antagelse er feil.
Dette er et utsagn man bør underbygge med litt akustikk-teori. Gidder du?

Sjøhyene

Fikk noen feilmeldinger fra TPMS på sommerdekkene før jeg byttet de nå høst og tenkte kanskje det kom av levetiden på de, som nå er ca 5 år. Er det sånn at hvilken som helst dekkbutikk kan bytte disse i forbindelse med dekksift?
Og høres det rimelig ut at levetiden totalt er ca 5 år? Har jo da vært i bruk ca halvparten av tiden, altså 2,5 år.

Har en 2014 model S.
Tesla model X 90D - 2017 (kjøpt 2019)
Hyundai Ioniq - 2016 (kjøpt 2018)

Tesla model S 85 - 2014 (solgt 2019)

o.b.lix

Sitat fra: GeirKj på onsdag 28. november 2018, klokken 10:55
Dette er et utsagn man bør underbygge med litt akustikk-teori. Gidder du?

Nei gidder ikke.

Akkurat som noen tror et kamera blir bedre med flere piksler, eller at 30% avslag alltid er billigere enn 10% avslag, så tror mange at dB forteller alt om støy.

Men støyer dekkene, kan man alltids bruke Bose QC35ii, så støyende dekk er jo ikke et problem anyway...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

GeirKj

Sitat fra: o.b.lix på onsdag 28. november 2018, klokken 16:18
så tror mange at dB forteller alt om støy.


Men det var ikke hva du påstod. Påstanden din var at dempefaktoren i dB er ulik på ulike typer dekk. Er dette fordi ulike dekk har svært ulikt frekvensspekter? Dempefaktoren er jo svært frekvensavhengig.

OlaM

Ikke minst er opplevd støy, som jeg spesifiserte, frekvensavhengig og subjektivt. Jeg opplever aldri 35 meter bremselengde som kortere enn 30 og ingen er uenig med meg. Men jeg kan godt oppleve lavfrekvent støy som mindre sjenerende enn høyfrekvent og folk kan være uenige med meg.
'21 3LR

o.b.lix

Sitat fra: GeirKj på onsdag 28. november 2018, klokken 17:59
Er dette fordi ulike dekk har svært ulikt frekvensspekter?

Det må det være.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

Simen1

Så ulikt frekvensspekter at det blir nevneverdig forskjell i dempefaktoren fra ute til inne i bilen?

Jeg bare spør siden det høres ut som en påstand som fortjener en dypere forklaring. Jeg har aldri lagt merke til at dekkstøyen varierer fra bil til bil når jeg står ved en vei og lytter. For meg høres dekkstøyen ut som den er hvit støy i samme frekvensspekter for alle biler. Kun litt ulik styrke og selvsagt ulik innblanding av motorstøy og andre støykilder.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

o.b.lix

Det er ingen tvil om at de forskjellige dekk jeg har hatt på bilene opp i gjennom årene støyer ikke likt. Dette er nok på grunn av ulikt mønster og ulik gummiblanding.

I tillegg er det ulik type demping på de ulike bilene, som vil gi ulik resonans på ulike frekvenser.

Derfor vil 70 dB fra et dekkmerke ikke nødvendigvis oppleves stillere enn 72 dB fra et annet dekkmerke inni bilen.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA