En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Klykken

Slippvogn fra biltema, eller? :p
Neida, det er sikkert holdbart med disse plasthjula på jekken, men gidder ikke "ta sjansen" likevel. Er 3-4 år siden den ble kjøpt inn, og den jeg hadde før var samme type billigjekk fra Biltema som hadde mistet trykket og nektet å jekke. Litt krise om det skjer mens bilen er jekket opp, vil jeg tro.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Muffinman

Hvis den ikke vil jekke er det for lite olje på den. Da åpner du pluggen og fyller på noen dråper, så er alt i orden. Den faller ikke ned om det er for lite olje, den vil bare ikke jekke forbi et visst punkt.

Men for all del, selv om el cheapo jekken har vist seg å fungere i en årrekke her er ikke jekk noe man bør spare alt for mye på. En vesentlig forskjell på de litt dyrere jekkene og de billigste er sideveis stabilitet. Det er en risikofaktor man må ta høyde for med de minste og rimeligste.

oyvind86

Var innom megahjul for å få nye vinterdekk til min P100D S i start september. De anbefalte meg å prøve NEREUS NS805+ noe jeg gikk for.

Igår ble de nye 19' hjulene (Nereus) montert på i bytte fra sommerhjul 21' Pilot super sport som har fungert utmerket på tørr asfalt. Ingen skrens ved aks.

Derimot merket jeg stor forskjell på de nye Nereus dekkene ift. Mykhet, mye dekk og skrens under aks. Helt ekstremt, så jeg angret meg raskt. (Dekkene er nok veldig bra på skikkelig vinterføre dog).

Vil rette en stor takk til "fornøyd programmet" til Megahjul som idag skiftet til nye Michelin X-Ice uten ekstra kostnad for skift, kun mellomlegget på dekkene. Michelin dekkene har en del hardere dekk som gjør bra utslag på performance modellene.

Hdloop

Sitat fra: oyvind86 på mandag 01. oktober 2018, klokken 19:04
Var innom megahjul for å få nye vinterdekk til min P100D S i start september. De anbefalte meg å prøve NEREUS NS805+ noe jeg gikk for.

Igår ble de nye 19' hjulene (Nereus) montert på i bytte fra sommerhjul 21' Pilot super sport som har fungert utmerket på tørr asfalt. Ingen skrens ved aks.

Derimot merket jeg stor forskjell på de nye Nereus dekkene ift. Mykhet, mye dekk og skrens under aks. Helt ekstremt, så jeg angret meg raskt. (Dekkene er nok veldig bra på skikkelig vinterføre dog).

Vil rette en stor takk til "fornøyd programmet" til Megahjul som idag skiftet til nye Michelin X-Ice uten ekstra kostnad for skift, kun mellomlegget på dekkene. Michelin dekkene har en del hardere dekk som gjør bra utslag på performance modellene.

Er det lov å spørre om hva mellomlegget ble?

oyvind86

Hdloop: Selvfølgelig, de skulle ha 2800,-. (Aktuell pris differanse på nett).

Hdloop

Da var det jo ikke noe å tenke på - takk for svar.
Selv byttet jeg 21" sommerhjul hos de. Planen var å gå for Michelin Pilot Sport til ca 13000,-
Men fikk tilbud om å prøve Achilles som kostet under halvparten og evt bytte etter prøvetur uten ekstra kostnad hvis jeg ikke var fornøyd.
Jeg har fremdeles Achilles dekkene, som jeg syntes var overraskende bra. Litt glatte sideveis når det er bløtt, men alt annet er bortimot premium - og hverfall verd 7-8K.
Men, jeg har ikke like mye power som deg. Har TMS 75D. Vil tro marginene blir mer markante hos deg.

eadie

Hadde loaner da min S85 var inne på service.
Loaneren, en P85 fra 2013 hadde Hankook Ventus s1 evo2, og disse opplevde jeg som veldig stillegående inne i kupeen, i forhold til mine standard Goodyear Eagle dekk.

Selv i min støydempede S85 var det stor forskjell.

Andre dekk som oppleves som lute støyende på Tesla?

Kan tenke meg at Winrun burde være stille.

Sent from my iPhone using Tapatalk
----------------------------------
S85, blå, alt utstyr.
Utlevert mars 2014 - innbyttet mars 2019.

Model 3, hvit, LR AWD, full pakke, EAP/FSD.
Utlevert 07.03.19, byttet inn 29.12.2020

Model 3, blå, LR AWD. Levert 29.12.2020

Cowboystrekk

For noen søppeldekk Goodyearene er når nåla kryper ned under 10C! Støyer mer og forbruket er jo helt horribelt. La om til Nokian R2 for ei uke siden. Bruker konsekvent opptil 20% mindre strøm. Mange kortere strekker i 70-80-sone jeg pleier å ta hvor jeg ligger på rundt 160-170, er nå uproblematiske å komme ned på rundt 140 med samme utetemp og forhold ellers. Faktisk ligger forbruket med RS-A2 så mye høyere at selv om jeg slår av klima med dem og på klima med R2 vinner sistnevnte. Nå er ikke R2 noen vinner på P-modellene, men med litt ekstra luft er det kun på våt veg at de tidvis slipper under aks, i hvert fall på min bil og støynivået er jo en drøm i veteranbilen med null støyisolering.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Samme observasjon her. Man får reduksjon i støy nesten samme hva man bytter til når temperaturen er lav.

MrSegment

Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 03. oktober 2018, klokken 12:12
For noen søppeldekk Goodyearene er når nåla kryper ned under 10C! Støyer mer og forbruket er jo helt horribelt. La om til Nokian R2 for ei uke siden. Bruker konsekvent opptil 20% mindre strøm. Mange kortere strekker i 70-80-sone jeg pleier å ta hvor jeg ligger på rundt 160-170, er nå uproblematiske å komme ned på rundt 140 med samme utetemp og forhold ellers. Faktisk ligger forbruket med RS-A2 så mye høyere at selv om jeg slår av klima med dem og på klima med R2 vinner sistnevnte. Nå er ikke R2 noen vinner på P-modellene, men med litt ekstra luft er det kun på våt veg at de tidvis slipper under aks, i hvert fall på min bil og støynivået er jo en drøm i veteranbilen med null støyisolering.

La også om til R2 forrige uke, men har fått en rar lyd i bilen. Som lyden av en metallisk sylinder, øker og synker etter som akselerasjonen går opp og ned. Noen som kjenner seg igjen?  Lyder R2 slik eller kan de være satt feil på? Brukte Vianor Grini, hadde mye Tesla-erfaring.

Muffinman

Husker R2 av og til gav en slags during i visse hastigheter, men den var ikke metallisk....

Phantom3D

Kanskje litt OT, men:
Henta bilen for nesten to uker siden. ikke fått vinterdekk/felg. Kjører på is tidlig om morgenen nå, ikke helt heldig.

Noe problem å kjøpe dekk/felg selv og få refundert? Tesla ikke svart meg på noen dager nå..
Tesla Model S75D 18
BMW i3 94Ah
1995 Mini Cooper Silver Bullet 1275cc

Klykken

La bilen stå eller kjøp dekk selv for så å ta kampen om refusjon. Ikke noen vits å knuse din nye bil, og få avkorting på forsikring. Riktig skodd er ditt ansvar.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Cowboystrekk

Sitat fra: MrSegment på torsdag 04. oktober 2018, klokken 11:22
Sitat fra: Cowboystrekk på onsdag 03. oktober 2018, klokken 12:12

La også om til R2 forrige uke, men har fått en rar lyd i bilen. Som lyden av en metallisk sylinder, øker og synker etter som akselerasjonen går opp og ned. Noen som kjenner seg igjen?  Lyder R2 slik eller kan de være satt feil på? Brukte Vianor Grini, hadde mye Tesla-erfaring.
På mitt 5 år med R2 nå og ikke opplevd det. Høres rart ut. Balansering? Tull med senterring om du har det?
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lynet

R2 har jeg også hørt lyd fra, våt asfalt og sakte fart så høres de.

Vurderer R3 til vinteren, håper de er bedre på denne lyden, litt bedre på asfalt og like god på vinterføre håper jeg....

Har litt lyst på 225/55-19 men da må man kjøpe SUV utgaven og er i tvil om det er like bra.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA