En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Elektra

Obi_EL

Litt merkelig spm. Hvor pleier dere å gjøre hjulskift (vinter til sommer eller omvendt) på deres egen tesla? Gjør det selv eller til bilforhandler/dekksenter? og evt. hvilke?

georglu

Sitat fra: Obi_EL på torsdag 27. september 2018, klokken 14:42
Litt merkelig spm. Hvor pleier dere å gjøre hjulskift (vinter til sommer eller omvendt) på deres egen tesla? Gjør det selv eller til bilforhandler/dekksenter? og evt. hvilke?

Fra og med i vinter er planen å bruke Kolbotn Dekk og Service Senter (deres særskrivingsfeil, ikke min :P) hvor jeg pt. oppbevarer ett sett vinterhjul og ett ekstra sett med sommerdekk (uten felger). Jeg satser på at jeg ikke har gjort et dårlig valg og bilen min blir godt behandlet under skobytte.

Tidligere har jeg benyttet meg av Toyotas gratis hjulskift og oppbevart hjulene i garasjen mellom byttene, men det var før jeg fikk Tesla. Teslas hjul er såpass store og jeg er for lat til å bytte hjul selv, så da ble det dekkhotell denne gangen. :)
Model 3 RN108xxxxxx - reservert 31.03.2016

Muffinman

Er jo fort gjort da. Tar en halvtime, ikke inkludert rengjøring av de som tas av. Tar man bremseservicen samtidig kan man plusse på en liten time ekstra.

Klykken

Litt skeptisk til å gjøre det selv her også, men tenker jeg må prøve. Diger og tung bil, så usikker på om den gamle biltema-jekken til 250kr holder.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

petersv

Går nok fint, det er ikke så mange kilo per hjørne :-)

Muffinman

Haha, mine bittelille Biltema-jekker har holdt fint de. Og jeg bytter hjul 6-7 ganger i året :)

1000kwh

Model Sen er den enkleste bilen jeg har bytta hjul på noen gang. Veldig tilgjengelige jekkpunkter.

250,- jekk holder ;) men hold armer og bein unna hvis du ikke setter bilen på bukker..

Øyvind.h

Kjøp solid og stabil jekk. Du får betalt for det ved hvert bidige hjulskift.
Jeg hadde en stund den kjipeste billigste garasjejekken til biltema. Helt grei, men de mer robuste føles mye tryggere og bedre å bruke.
Peanuts i kost og brukes to ganger i året til evig tid :)
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

Klykken

Ja, tenker tanken. Jekker opp hele bilsiden på vår i3 med denne. Det tør jeg ikke tenke på med S-en. Vil heller ikke at den skal ramle ned. Kan hvilkensomhelst  pad benyttes mellom jekkpunkt og jekk?
Gjerne tips om jekk som funker!
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

Thor2014

https://www.motor.no/tester/vinterdekk/2018/michelin-x-ice-north-4/

Er det noen som har vudert dette dekket?
Ser at det har 250 pigger. Nokian HAkka 9 har 190. Normalt fra tidligere har vært 130.
Ser ut til at det skårer jevnt over bra

Muffinman

Sitat fra: Klykken på torsdag 27. september 2018, klokken 22:48Kan hvilkensomhelst  pad benyttes mellom jekkpunkt og jekk?
Ikke bruk pad. Det representerer bare et ekstra løst ledd som gir potensiell ustabilitet.

Jekkpunktene på Model S er gummibelagte, solide og tåler jekken rett på. Og det skulle bare mangle, de er jo designet for det. Det er omtrent ikke mulig å se at de er brukt på våre biler.

Pad er en løsning på et problem som ikke eksisterer når det gjelder Model S.

1000kwh

Jekkene har ofte veldig skarpe kanter på løftepunktet. Derfor legger jeg en trekloss i mellom. Jekken setter seg fast i treklossen og vil ikke falle av.

Men, ikke sikkert at gummipunktene tar skade av det. Jeg vil bare beholde min Model S så strøken som mulig :P

Klykken

Aha, på vår i3 er jekkpunktene av PLAST, og første gang jeg jekket opp knakk selvsagt punktet. Heldigvis frem på bilen. Men er selvsagt metall på alle andre biler, og da er det kanskje ikke noe krise om man benytter bare jekken.

Liker ikke at billigjekken fra biltema har plasthjul. Synes ikke den virker særlig solid, og når man skal jekke opp noe som er dobbelt så tungt som jeg vanligvis gjør vil jeg være mer sikker på at ikke noe på selve jekken er et svakt punkt som kan svikte.
Tenker å gå for denne: https://www.biltema.no/bil---mc/verkstedsutstyr/lofteutstyr/jekker/jekk-aluminiumstal-25-tonn-2000038408

Og er 21mm piper som duger til Tesla?  Tenker å kjøpe disse, så slipper jeg å ødelegge mutrene, forhåpentligvis: https://www.biltema.no/bil---mc/bilverktoy/dekktilbehor/hjulmutter-verktoy/hjulmutterpiper-3-stk-2000021404

Og en momentstav for å være sikker på at jeg strammer riktig.
BMW i3 fra 26.06.2014
TMS85D 2015 - Solgt
TMY LR 2021
TMY LR 2025 Juniper
Helelektrisk bilpark <3

o.b.lix

Sitat fra: Klykken på fredag 28. september 2018, klokken 08:58
Liker ikke at billigjekken fra biltema har plasthjul. Synes ikke den virker særlig solid, og når man skal jekke opp noe som er dobbelt så tungt som jeg vanligvis gjør vil jeg være mer sikker på at ikke noe på selve jekken er et svakt punkt som kan svikte.

Vi har en slippvogn i båtforeningen, den ha plasthjul, mer er sertifisert til 6 tonn pr hjul. Riktignok noe større hjul, men poenget er at plast kan være sterkt.

Husk også at jo større jekk, jo tyngre å flytte på.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA