En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

snd

Sitat fra: Muffinman på lørdag 25. august 2018, klokken 10:01
Enig, men de de har jo berget mange felger. Og mange koner får skylda  ;D

Har man felgbeskytter så kjører man selvfølgelig i en konebil... Jeg tror oppriktig at man er mer forsiktig med dyre felger, men samtidig aldri sett felgbeskyttere på smidde felger. Ofte er bekytterne montert på originale hjul eller billigmerker som Trinity, PH, Polar, Zax osv.

Sitat fra: OlaM på lørdag 25. august 2018, klokken 10:21
En oppskrapet felg ser ikke så stygg ut som en felgbeskytter.

Hvem sa at man i første omgang skulle ha en oppskrapet felg? Kjør forsikrig! Rygg inn og bruk speil ved lukeparkering.

Sitat fra: knut.aulie på lørdag 25. august 2018, klokken 10:07
Et dekkverksted jeg snakket med mener at sand/støv legger seg mellom felg og felgbeskytter og vil etterhvert ødelegge felgen det også.

Vet ikke om dette er et stort problem eller om det er spesielt for noen typer felgbeskytter.

Man hamrer jo dem inn i felgkanten. Allerede der kan riper oppstå. Dessuten er det meningen at dekkene skal få lov til å vandre ved f. eks hard sving. Derfor blir det ekstra påkjenninger på både felg og dekk med beskyttere i mellom. Tror heller ikke at noen dekk eller felger er designet for Alloygators.

Lilevel så er varianten vist i videoen montert med lim/dobbelsidig teip. Ser billigig ut.
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Thor2014

Bedre med 19" uten enn 21" med sånn kant. Ser jalla ut.
Blir masse merker etter sand å dritt når de taes av også

OlaM

Sitat fra: snd på lørdag 25. august 2018, klokken 10:43
Hvem sa at man i første omgang skulle ha en oppskrapet felg? Kjør forsikrig! Rygg inn og bruk speil ved lukeparkering.

Jojo, men det er lettere sagt enn gjort. Jeg setter aldri i vei med planer om å kræsje, men likevel kjøper jeg kaskoforsikring. Men ikke en der det står "HJÆLP JEG KRÆSJER SNART" på panseret, da betaler jeg heller for skaden.
'21 3LR

snd

Du har et godt poeng med kasko osv.

Jeg må innse at man har ulike meninger om dette. Jeg er en av dem som aldri har knust en mobilskjerm. Hatt iPhone siden 2007 og har verken brukt skjermbeskyttere eller deksler.

På bilen har jeg forøvrig PPF på hele bilen hvis det har noe å si... Felgbeskyttere skal jeg aldri ha!
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

OlaM

Sitat fra: snd på lørdag 25. august 2018, klokken 15:24

På bilen har jeg forøvrig PPF på hele bilen hvis det har noe å si... Felgbeskyttere skal jeg aldri ha!

Her er vi helt like, selv om regnestykket kanskje ikke svarer seg over tid. Det er noe med a) at det ikke syns og b) at det ikke er så mye strev å fikse.
'21 3LR

Simen1

Jeg ser mer på felglister som en form for dekor. At den gir en viss beskyttelse er bare en bonus.
Tesla model S P85 2013 i Tromsø

Muffinman

Jaja, smaken er som baken. Jeg synes ihvertfall ikke det ser pent ut. Spesielt med annen farge enn felgen.
Siden jeg enda ikke har kantkjørt en felg etter snart 29 år bak rattet, til dels med svært lange årlige kjørelengder, er det uansett mye mindre arbeid å få fikset en felg enn å drive å få montert disse plastremsene rundt kanten.

Kjørt 20k på Vossen-felger med kanten stikkende langt utenfor gummien så langt i sommer :)

Spinner

Nå er det vel ikke nødvendigvis kjørelengde som øker risikoen for kantkjøring av felger, men mye lukeparkering og kjøring på trange steder. Er ofte helt umulig å se kantene på vinteren, og man kan ikke stå en cm for langt ut grunnet hjulspor i snøen/isen som gjør det umulig for andre biler og svinge unna. Hjulspor som forresten flere steder leder rett i en kant hvis man har en bil som er litt bredere enn gjennomsnittet.

Simen1

Jeg foreslår at det settes en nasjonal standard for kantsteinprofil i forbindelse med parkering og kjørebane: Maks 5 cm loddrett, deretter 60 graders vinkel på ytterligere opptrinn.

Muffinman

Man har faktisk tatt til fornuften og begynt å bruke skrå kantstein enkelte steder. :)

Gordon Retriever

Vedr. kantstein:  Her hvor jeg bor ble det brukt betonstein med skrå kant på 1960- og 70-tallet.  Når det renoveres blir denne byttet ut med granitt fra Kina. For å gi plass til framtidig re-asfaltering er resultatet 15-17 cm med loddrette granittkanter.  :o

Muffinman

Fantastisk. Granitt, som nesten ikke finnes i Norge....

OlaM

Sitat fra: Muffinman på lørdag 25. august 2018, klokken 18:30
Fantastisk. Granitt, som nesten ikke finnes i Norge....

Sikkert laveste anbud. "Det sto ingen steder i kontrakten at det ikke skulle være giftpigger på kantsteinene..."
'21 3LR

Tuxedo

All min kantkjøring har vært på vinteren med snø - MYE snø. Vinterfelgene mine ser ikke ut.

Simen1

Sitat fra: Muffinman på lørdag 25. august 2018, klokken 18:30Fantastisk. Granitt, som nesten ikke finnes i Norge....
Granitten er gratis både her og i Kina (selvplukk), men manuell tilhogging og frakt fra Kina var sikkert billigere enn tilhogging i Norge.

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA