En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman

Vanskelig å sammenligne siden Conti og PS2 ble kjørt på rwd og Lexani på D. Men Contiene forsvant fort. De ble rotert for å få dem til å vare, men gjennomsnittsberegning for alle havnet vel rundt 9000km. PS2, her holdt bakdekkene ca. 17 og framdekkene sannsynligvis det doble (solgte dem før de to siste var utslitt). Lexani 285/35-21 bak på D-bil holder nok omkring 25.000km med mest kjøring uten range mode. Fordekkene minst det doble. Kjører du med range mode slites det mest foran. Omtrent som premium sportsdekkene vil jeg tro, men disse er mindre sportslige og mer stillegående/komfortable.

snd

Takk for svar :) Kjører alltid uten range mode og dette høres bra ut
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

MyMuffin

Har nå fått kjørt litt med nereus dekkene fra Megahjul.

Grep på snø er veldig bra, jeg kommer riktignok fra Model S rwd med michelin X-ice 3 og kjører nå Model S awd, så det er litt vanskelig å si hvor mye bedre/dårligere de er på grep. Bilen klatrer naturligvis vesentlig bedre og raskere oppover pga. awd.
Har ikke fått testet skikkelig på isholka annet enn hva vi har blitt servert her på østlandet.

Bremsemessig på snø/ is så føler jeg bilen i bunn og grunn oppfører seg veldig likt som tidligere med X-ice 3.
Rett og slett bra og forutsigbart.
Lydnivået er lavt, men nå er bilen min ny og det har jo som kjent skjedd en del på støyisoleringen de siste årene (igjen, sammenligner jeg mot min tidligere 2014 model S).
De fremstår også som helt retningsstabile uten antydning til sporing.

Alt i alt, fornøyd så langt.


2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Natesla

#2358
Jeg har nå Sottozero Winter 3 på mine 21» vinterdekk. Noen som har noen erfaring med disse?
Er det noe spesielt føre man bør være ekstra oppmerksom på?

Edit: står endel om sottozero her, men vanskelig å se om det gjelder 19» s2 eller 21» S3

snd

Sitat fra: Natesla på lørdag 16. desember 2017, klokken 10:56
Jeg har nå Sottozero Winter 3 på mine 21» vinterdekk. Noen som har noen erfaring med disse?
Er det noe spesielt føre man bør være ekstra oppmerksom på?

Edit: står endel om sottozero her, men vanskelig å se om det gjelder 19» s2 eller 21» S3

Har kjørt 21" SZ3 i to sesonger før jeg gikk over til R2 i samme dimensjon.  21" R2 er mye bedre på alt slags føre, men mindre sportslig. Har også erfart at 21" SZ3 og R2 er hhv. mye bedre enn 19" SZ2 og R2. 

Antar at du vet at SZ3 ikke er nordiske vinterdekk...
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

Natesla

Sitat fra: snd på lørdag 16. desember 2017, klokken 11:38
Sitat fra: Natesla på lørdag 16. desember 2017, klokken 10:56
Jeg har nå Sottozero Winter 3 på mine 21» vinterdekk. Noen som har noen erfaring med disse?
Er det noe spesielt føre man bør være ekstra oppmerksom på?

Edit: står endel om sottozero her, men vanskelig å se om det gjelder 19» s2 eller 21» S3


Antar at du vet at SZ3 ikke er nordiske vinterdekk...

Mm nei, egentlig ikke. Hva er forskjellen? Er det noe spesiellt føre man burde være ekstra forsiktig på, foruten isholka da har jeg forstått

Cowboystrekk

Sitat fra: Natesla på lørdag 16. desember 2017, klokken 14:06
Sitat fra: snd på lørdag 16. desember 2017, klokken 11:38
Sitat fra: Natesla på lørdag 16. desember 2017, klokken 10:56
Jeg har nå Sottozero Winter 3 på mine 21» vinterdekk. Noen som har noen erfaring med disse?
Er det noe spesielt føre man bør være ekstra oppmerksom på?

Edit: står endel om sottozero her, men vanskelig å se om det gjelder 19» s2 eller 21» S3


Antar at du vet at SZ3 ikke er nordiske vinterdekk...

Mm nei, egentlig ikke. Hva er forskjellen? Er det noe spesiellt føre man burde være ekstra forsiktig på, foruten isholka da har jeg forstått
Alle former for isføre. Europeiske vinterdekk har betydelig dårligere egenskaper på alle former for isføre. På snø er de ofte litt dårligere enn nordiske.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Thorvald

Brock B32 sølv i 19». Bra alternativ som vinterfelg! :+1:

torqueroll

Valgte Sottozero 3 men det er fordi de er bedre her i Stavanger hvor det kun er snø 0-3 dager i året.

1000kwh

Sitat fra: Natesla på lørdag 16. desember 2017, klokken 14:06
Sitat fra: snd på lørdag 16. desember 2017, klokken 11:38
Sitat fra: Natesla på lørdag 16. desember 2017, klokken 10:56
Jeg har nå Sottozero Winter 3 på mine 21» vinterdekk. Noen som har noen erfaring med disse?
Er det noe spesielt føre man bør være ekstra oppmerksom på?

Edit: står endel om sottozero her, men vanskelig å se om det gjelder 19» s2 eller 21» S3


Antar at du vet at SZ3 ikke er nordiske vinterdekk...

Mm nei, egentlig ikke. Hva er forskjellen? Er det noe spesiellt føre man burde være ekstra forsiktig på, foruten isholka da har jeg forstått

Vi har 19" Pirellidekk som ble utlevert nå i høst. Fungerer helt utmerket på norsk vinterføre (is, snø, slaps osv osv). Komfortabelt og fint på motorveien og bare saltede veier (som jo de fleste nesten utelukkende bruker).

At man fyker ut i grøfta så fort bilen ser snø er "fake news"  :laugh: 

Copernicus

Hvilken farge turbinfelger kler best en sort metallic bil? Vurderer sterkt grå felger, da jeg tror svart på svart blir kanskje litt mye... Noen som har noen meninger her?
Tesla Model S75D - bestilt 26.09.17
Teller dager.... :)

Elbil fundamentalist

Har nettopp fått min 75D svart metallic med sølv felger. Synes det ser best ut. Mer enn nok «bad ass» som det er, men det er en smakssak. Sulle du angre er det billigere å brennlakkere ny farge hos Fredrikstad felgteknikk enn å kjøpe hos Tesla. Da lan du velge en mellomting f.eks gun metal, som kan være veldig lekkert.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

Counterpointer

Sitat fra: Elbil fundamentalist på mandag 08. januar 2018, klokken 04:31
Skulle du angre er det billigere å brennlakkere ny farge hos Fredrikstad felgteknikk enn å kjøpe hos Tesla. Da lan du velge en mellomting f.eks gun metal, som kan være veldig lekkert.
Hvor mye koster dette?

Elbil fundamentalist

På felger med litt kantkjøring, koster det 1.500,- + mva pr felg hvis du lever til felgteknikk selv. Du kan levere til utvalgte dekksentere mot ett lite påslag. Se selv på www.felgteknikk.no/felgtype

Eksempel:
4 felger levert med dekk 19" uten skader koster 7.200 inkl mva.
2005 Kewet bastard (m Buddy utseende)
kjørt 12700km (solgt '09), Peugeot Partner PSA 54.000km til 73.500km (kjøpt '09, solgt nov`13), Kjøpt Leaf 2012 (solgt), Tesla Model S85D levert 27 mars '15, Leaf Acenta 2014 kjøpt nov. '15 Bestilt 31mars '16 Tesla Model ≡ kansellert venter på Model Y Bestilt Model S75D 6 okt '17 levert 22 des '17 Bosted Oslo
Signaturmedlem TOCN

snd

Å bruke over 1000,- på lakkering per Tesla-felg, som i mine øyne er verdt under 2000,- mtp. kvalitet/vekt, er bortkastet. Bruk heller pengene på lettere kvalitetsfelger fra f. eks Niche/Vossen. Disse kommer stort sett i alle gråtoner med satin/matt finish. Du må heller ikke ha smidde felger for å få de lettere enn Tesla-felger  :police:

Selv solgte jeg 2.5 år gamle Turbinfelger med halvslitte dekk og brukte kr 50,- ekstra på Niche-felgsett. Da får man dyttet hjulene langer ut mot hjulbuen også  ;)
P85D (+)
Roadster Signature 250 Sport
P85 RIP 19.11.2013 - 9.8.2014

© 2025, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA