Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Cowboystrekk

Jeg ville valgt 19" PH turbin og landsail:)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Kim Kim

#1396
Hei

Jeg satte mine Nokian R2 dekk fra standard felg (19") over på tesla 19" cyclone felger.
Det ble et helt annet lydbilde. Standardfelgene var meget stillegående, mens cyclone felgene har en litt hul lyd over 70 kmt. ( tomme tønner, litt likt som kast i felg)  Det ble med andre ord en skikkelig nedtur om man må inngå dette kompromisset.

Sjekket felgene hos tesla som hevdet de var "spikrette" og at dette var lydbildet som disse felgene gav. De satte fremdekkene bak og nå kommer lyden på 50 kmt.

Noen som har erfaring med samme felger som kan bekrefte dette? At cyclone felgene gir mer støy?  Nesten så man vurderer standard felg, da jeg synes det er forstyrrende.


Ps: Et uavhenging dekkfirma hevdet nemlig det var ørlite kast i felgen, noe tesla benekter.



Model S P100D Des 2017 - Bananas
Model X 100D - Aug 2017 -Okt 2017 med alt ink FSD, Ultrawhite interior. Solgt, bomkjøp
Model S 90D AP2 -Jan 2017-aug 2017 med Light Harmonics oppgradering
Model S 85D - 2015 - Desember 2016
Model 3 - Reservert

petersv

Man trenger ikke benekte eller påstå kast, det kan måles ;)

MyMuffin

Sitat fra: Cowboystrekk på søndag 07. februar 2016, klokken 18:16
Jeg ville valgt 19" PH turbin og landsail:)

Endte opp med PH turbin i 19" gunmetall fra Tempe Dekk :)
Ang. dekk så er Landsail det jeg kunne tenke meg, vil disse passe?
https://www.interdekk.no/categories/view_tire.php?sysnr=283330


Takker for svar :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Muffinman

Skulle passe de ja. Har to nye montert på felg (faktisk samme felg som deg) klare til våren. De skal stå foran på P85. Må innrømme jeg har forventinger til støynivå og rullemotstand, så dette blir spennende.

MyMuffin

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 09. februar 2016, klokken 11:50
Skulle passe de ja. Har to nye montert på felg (faktisk samme felg som deg) klare til våren. De skal stå foran på P85. Må innrømme jeg har forventinger til støynivå og rullemotstand, så dette blir spennende.

Takk, ja er litt spent selv. De gjorde det jo ganske bra i NAF sin test i fjor.
Har fått nyss om at man ikke må se helt blindt på merkingen, da det er produsenten selv som setter merkingen og derav kan de fort trikse litt på tallene.
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Cowboystrekk

245/45/19 landsail passer og da, det er standarddim:)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

#1402
Oi, ser nå at det er feil profil på de dekkene det linkes til. Model S skal som Cowboystrekk skriver ha 245/45-19 i standard dimensjon. Da får de i tillegg høyere lasteindeks enn 40-profildekket.

Man får bare mer feilvisning på speedometeret ved å velge et dekk med lavere profil og dermed mindre rulleomkrets. Det er tillatt med inntil 5% avvik fra original rulleomkrets hvis jeg ikke tar feil. Med 40-profil reduserer du rulleomkretsen med 3,4% og lasteindeksen holder, men gå heller for 45-profil :)

MyMuffin

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:27
Oi, ser nå at det er feil profil på de dekkene det linkes til. Model S skal som Cowboystrekk skriver ha 245/45-19 i standard dimensjon. Da får de i tillegg høyere lasteindeks enn 40-profildekket.

Man får bare mer feilvisning på speedometeret ved å velge et dekk med lavere profil og dermed mindre rulleomkrets. Det er tillatt med inntil 5% avvik fra original rulleomkrets hvis jeg ikke tar feil. Med 40-profil reduserer du rulleomkretsen med 3,4% og lasteindeksen holder, men gå heller for 45-profil :)

Tanken var vel at litt lavere profil ville se bedre ut, men du har nok rett i at 45 profil er best. Blir vel å bestille snart :)

Takker så mye for all hjelp :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Cowboystrekk

Sitat fra: MyMuffin på onsdag 10. februar 2016, klokken 08:02
Sitat fra: Muffinman på tirsdag 09. februar 2016, klokken 14:27
Oi, ser nå at det er feil profil på de dekkene det linkes til. Model S skal som Cowboystrekk skriver ha 245/45-19 i standard dimensjon. Da får de i tillegg høyere lasteindeks enn 40-profildekket.

Man får bare mer feilvisning på speedometeret ved å velge et dekk med lavere profil og dermed mindre rulleomkrets. Det er tillatt med inntil 5% avvik fra original rulleomkrets hvis jeg ikke tar feil. Med 40-profil reduserer du rulleomkretsen med 3,4% og lasteindeksen holder, men gå heller for 45-profil :)

Tanken var vel at litt lavere profil ville se bedre ut, men du har nok rett i at 45 profil er best. Blir vel å bestille snart :)

Takker så mye for all hjelp :)
Ja, det er på ingen måte ulovlig ;) Dog ville jeg sagt at fordelen med f.eks korrekt speedometer og det at du får 45-varianten med høyere loadindex\ekstraforsterkning kanskje veier opp for det kosmetiske? Dekkene er uansett gode og har så langt ikke fått negative tilbakemeldinger fra de som har kjøpt den til sin Tesla. Det begynner faktisk å bli endel av dem her inne. Når jeg skal bytte til nye sommerdekk etterhvert har jeg tenkt å kjøpe dem selv.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Sole

Et lite spørsmål til dere allvitende:
Driver og skal handle hjulsett til min kommende 85D. Titter på Ocean Wheels Caribien 20", men min lokale dekkpusher mener disse er diskvalifisert pga. for lav vekt-kapasitet.
Felgene er fra produsent oppgitt til 690kg, som også er akseptert minimum iflg. førsteposten i tråden. Selger hevder derimot at minimum for Tesla er 890 (?!), og at mindre vil bli underkjent i framtidig EU-kontroll.

Hva er egentlig fakta? Ser i denne tråden at nevnte felger faktisk er i bruk.

Cookie Monster

#1406
Høres ut som tull det med 890. Tillatt total vekt på feks en P85D er 2670kg. Så må ha felger som skal kunne bære den vekten. Så 690 skal vel holde.

Tesla sine egne 21" felger sjekket jeg akkurat og eneste nummer som så ut som load verdi er 677kg og std 19" felgene har vist 670kg.


Edit:

Får ikke det helt til å stemme siden loven i Norge er:
2.2   Kjøretøy må ha hjul som er beregnet for en belastning som minst tilsvarer kjøretøyets tillatte aksellast.

For P85D er maks aksellast bak 1420 som skulle bli 710 på hver hjul. Men mulig hjul bare er dekkene her og ikke felgene :P
Mest sannsynlig er kravet at felg og dekk skal oppfylle hva aksellast er. Men virker som Tesla er helt på bærtur her. Sjekket en eldre P85 med egenvekt på 2100kg og den har 1500kg. Men P85D som er en tyngre bil har 1420 virker rart.

Og hvis tallene på Tesla sine felger stemmer er de jo ikke lovlig å bruke da  ;D
2023 Model S Plaid
2019 Model 3 LR

Sole

Prøvde å sende DS'en min spørsmålet om load-verdien for felg, men å få et raskt og konsist svar derfra er vel som å hive en sprettball ut i verdensrommet og håpe den tilfeldigvis treffer en planet og spretter tilbake igjen.
Blir vel å velge et felgalternativ som er litt mer bankers.
Synd, da pristilbudet jeg fikk i utgangspunktet var veldig bra, og felgene etter mitt syn tar seg godt ut.

frosken

TSW Nurburgring er en ganske lik felg og har høy nok lastverdi. Hadde disse i 21" på min forrige Tesla, passer bilen svært godt om jeg må få si det selv :)


Sole

Sitat fra: frosken på fredag 19. februar 2016, klokken 15:35
TSW Nurburgring er en ganske lik felg og har høy nok lastverdi. Hadde disse i 21" på min forrige Tesla, passer bilen svært godt om jeg må få si det selv :)

Så absolutt!
Litt dyrere i innkjøp, men vurderes.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA