Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

ELLP

Sitat fra: Wilma på søndag 22. november 2015, klokken 01:02
Sitat fra: SunSeeker på lørdag 21. november 2015, klokken 20:05
Beklager, men må bare spørre!
Har du prøvd en reset av sensorne?
Måtte gjøre det 2 ganger sist. Husk å kjøre kontinuerlig over 40km/t til du får godkjent meldingen


Jeg har restartet begge skjermene flere ganger pluss tatt reset av sensorene mange ganger uten hell. I kveld har jeg kjørt 16 mil men den gule feilmeldingen har ikke forsvunnet.

Jeg hadde akkurat samme symptomer som deg når jeg la på mine originale felger og dekk i høst. Etter litt om og men viste det seg at de hadde utlevert meg et vinterdekksett der to av sensorene var av gammel type.

Trinity

Et lite spørsmål om lasteindex:

Ser min nye 70D med org 19" blir registrert med 102 i Lasteindex. Er det noen som har en forklaring på hvorfor det er varierende LI bilene blir registrert med? Jeg er klar over at de som leveres med 21 blir "tilpasset"

kamikaze

Auto Motor & Sport Sverige har foretatt en vinterdekktest av kontinentale vinterdekk, bla Pirelli Zottozero 3

Dessverre så er dette en betalingsartikkel, men legger med link
http://www.automotorsport.se/artiklar/biltester/20151118/dacktest-10-dubbfria-vinterdack
Stavanger

Wilma

Sitat fra: ELLP på søndag 22. november 2015, klokken 07:30
Sitat fra: Wilma på søndag 22. november 2015, klokken 01:02
Sitat fra: SunSeeker på lørdag 21. november 2015, klokken 20:05
Beklager, men må bare spørre!
Har du prøvd en reset av sensorne?
Måtte gjøre det 2 ganger sist. Husk å kjøre kontinuerlig over 40km/t til du får godkjent meldingen


Jeg har restartet begge skjermene flere ganger pluss tatt reset av sensorene mange ganger uten hell. I kveld har jeg kjørt 16 mil men den gule feilmeldingen har ikke forsvunnet.

Jeg hadde akkurat samme symptomer som deg når jeg la på mine originale felger og dekk i høst. Etter litt om og men viste det seg at de hadde utlevert meg et vinterdekksett der to av sensorene var av gammel type.

Ok. Jeg spurte dekkforhandleren om sensorene. Han fortalte at det var Continentalsensorer som var beregnet til bilen.
Jeg får sjekke med han en gang til på mandag.
S90D bestilt.
Levert 15.10.15

Cowboystrekk

Sitat fra: Trinity på søndag 22. november 2015, klokken 09:35
Et lite spørsmål om lasteindex:

Ser min nye 70D med org 19" blir registrert med 102 i Lasteindex. Er det noen som har en forklaring på hvorfor det er varierende LI bilene blir registrert med? Jeg er klar over at de som leveres med 21 blir "tilpasset"
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Lynet

Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Trinity

Sitat fra: Lynet på mandag 23. november 2015, klokken 17:49
Hva er maks akseltrykk på 70D?

1500kg bak. Har forstått det slik at tillat aksellast og LI settes iht hvilke dekk bilen kommer til Norge med fra fabrikken. Jeg spurte selger hva som skjedde om man kjøpte bilen på 19" sommer og bestillte 21" vinterpakke. Da får du LI 102 i vognkortet. Etter min tolking av regelverket kan man ikke kjøre lovlig med de vinterdekkene da de har LI 96.
Det som er noe snodig er at man ved 19" får LI 102, når det egentlig skulle vært tilstrekkelig med LI 98 (2x750kg). Dette skylles nok at  19" dekkene som nå er på bilene har LI 102 mot tidligere 98. Litt synd at bilene registreres på et såpass ukonsekvent grunnlag. Det skaper gjerne litt forvirring at ikke alle kan kjøre med OEM felger..

Det er godt mulig jeg er svært byråkratisk av meg...

Lynet

1500kg/2 = 750kg pr dekk som gir loadindex 98 samme som på P85. http://www.dekkimportorene.no/belastningstabell.html
Merkelig hvis de pluteselig setter 102, det betyr maks akseltrykk på 1700kg!
De som har fått skrevet inn 102 i vognkortet kan nok få endret til 98 ved å henvende seg til trafikkstasjon og vise til tillatt akseltrykk.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

Siggen

Hei!

Forgestar I USA kjorer denne uka black Friday med 300$ rabatt pr sett I 19 og 20" opptil 10" bredde. Det er lette og sterke kvalitetsfelger som blir bygd paa spec saa det er ca 6 uker produksjonstid. Jason hos Getyourwheels.com har staalkontroll paa Tesla I ukurante dimensjoner of fri frakt continental US.

dundun

Min S85D som leveres på torsdag er registrert med LI 96. 21"-felger.
2023 ID.Buzz
2021 Polestar 2
2022 Bmw iX40, 2019 Tesla Model X LR, 2015 Tesla Model S S85D, 2020 Honda E, 2014 i3, 2016 Mercedes B-klasse, 2014 Model S P85
...og i tillegg en Mini Remastered og en MX-5 for moro skyld

Martinius

Da har jeg fått testet Michelin X-Ice Xi3 på speilblank is, og jeg vet ikke om det kun er TMS sin vekt alene eller om dekkene er delaktig i at piggfritt nå føles mer utrygt enn tidligere. Mine tidligere biler har vært mindre og mye lettere. Åpenbart har jeg meg selv å takke, jeg kjøpte jo Michelin for en hardere gummiblanding enn Nokian, og jeg visste at de ikke er like gode på is og snø som Nokian.  Jeg velger Nokian Hakka r2 neste gang. Hvis de ikke er bedre så må det eventuelt bli pigger (*grøss*), jeg som alltid har gjort narr av piggdekkfolket. Dessuten er jo alle som kj Er det noen som har sammenlignet Michelin vs. Nokian på holka med en TMS?

SunSeeker

#1301
Jeg har nå tilbakelagt 300 mil denne måneden, og må bare komme med et stort kompliment til de nye ContiVikingContact 6 dekkene. La de på i begynnelsen av måneden, og har fått testet de på alle slags føre.
De er definitivt ikke så bløte som R2, støyer lite og forbruket er relativt lavt(Oslo-Dombås 186W/km )
På is føler jeg meg trygg, de biter bra, selv om jeg kom fra Hakka 8 ifjor, og var skeptisk.
Men på skikkelige vinterveier, brillierer de noe voldsomt, og jeg vil si de passer S85D perfekt. Bra sidestøtte i svinger og føler det sitter som støpt. På saltede veier med slaps og "mel" funker for så vidt ingen dekk, men synes det var greit.
Totalt sett er jeg meeeeget fornøyd med valget mitt. At disse kostet meg 8000kr på Skruvat.no er naturligvis heller ingen bakdel. Det er faktisk 4000kr spart i forhold til de andre alternativene jeg hadde.

Lynet

#1302
Du brukte nok ikke 186kWh men hadde et snittforbruk på 186Wh/km.
186kWh er nesten tre fulladinger!

Rotet til og med jeg, glemte en h, men den er på plass nå.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

SunSeeker


Muffinman

Sitat fra: Lynet på tirsdag 24. november 2015, klokken 15:27
Du brukte nok ikke 186kWh men hadde et snittforbruk på 186Wh/km.
186kWh er nesten tre fulladinger!
;)

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA