Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

cairnz

Jeg kjørte R2 i fjor, og har CVC6 nå i år.

Inntrykket etter 2800km er at de er ganske like på tørr asfalt. Den litt svampete følelsen dempes greit etter 2000km, og de oppfører seg forutsigbart, så lenge man ikke tror man er på bane. Forbruket er også ganske likt R2, veldig lavt om man holder seg under hundre.

Ikke vært noe utfordrende vær enda, så vanskelig å si om de oppfører seg likt som R2 på is/snø/slaps.
Elbilist

Undertegnede

Jeg kommer til å prøve meg på Yokohama IG50+. Ble anbefalt dette dekket til TMS og får de ferdig lagt og avbalansert for 9200,-. Lite info om dekket på nett egentlig... Fant dette om dekket i en brosjyre (se bildet)... Noen andre tanker om dette dekket?


fonberg

Har montert nye Michelin bak, kjører "gamle" R2 foran. Etter de første drøye 100 milene synes jeg Michelinene er akkurat like "deigete" som R2 har vært de to første sesongene. Har stort sett kjørt på tørr asfalt med temperatur 0 - 10 grader, 46 psi på Michelin bak og 50 psi på R2 foran.

Kan jeg forvente at Michelinene blir fastere i fisken?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

petersv

Du kan jo begynne med å fylle i like mye luft som i framdekkene og se.

Cowboystrekk

Sitat fra: Undertegnede på mandag 19. oktober 2015, klokken 10:33
Jeg kommer til å prøve meg på Yokohama IG50+. Ble anbefalt dette dekket til TMS og får de ferdig lagt og avbalansert for 9200,-. Lite info om dekket på nett egentlig... Fant dette om dekket i en brosjyre (se bildet)... Noen andre tanker om dette dekket?
Forgjengeren fikk svært dårlig resultat i NAF-test: https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2011/piggfrie-dekk/yokohama-ice-guard-ig30/ Jeg ville heller valgt nokian eller michelin.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Cowboystrekk

50 psi i R2 og Xi3 bør du ha, 45 psi eller lavere er svampefølelse, 50 psi er mykt.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

SunSeeker

Sitat fra: Undertegnede på mandag 19. oktober 2015, klokken 10:33
Jeg kommer til å prøve meg på Yokohama IG50+. Ble anbefalt dette dekket til TMS og får de ferdig lagt og avbalansert for 9200,-. Lite info om dekket på nett egentlig... Fant dette om dekket i en brosjyre (se bildet)... Noen andre tanker om dette dekket?

Merkelig... Ble nettopp fortalt at dette dekket ikke er anbefalt, da det vil svømme enda mere enn R2 dekkene.
Dette grunnet oppbyggingen av stamme og disse "kulene" som er i gummien. Men men, time will shøw, og ser gjerne frem til rapport. Har ikke bestemt meg for dekk ennå.......

Muffinman

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 19. oktober 2015, klokken 11:10
Sitat fra: Undertegnede på mandag 19. oktober 2015, klokken 10:33
Jeg kommer til å prøve meg på Yokohama IG50+. Ble anbefalt dette dekket til TMS og får de ferdig lagt og avbalansert for 9200,-. Lite info om dekket på nett egentlig... Fant dette om dekket i en brosjyre (se bildet)... Noen andre tanker om dette dekket?
Forgjengeren fikk svært dårlig resultat i NAF-test: https://www.naf.no/forbrukertester/dekktester/vinterdekktest-2011/piggfrie-dekk/yokohama-ice-guard-ig30/ Jeg ville heller valgt nokian eller michelin.
Har skrevet det tidligere, men en bekjent valgte dette til Saab 9-3 i fjor høst. Stod fast på kryss og tvers, og begynte ved en anledning å skli bakover på blankisen i en bakke med 80-sone før hun ble stående på tvers over veibanen. Nå var det riktignok ekstremt føre i fjor vinter på disse traktene, men hun har nok ikke tenkt å prøve en vinter til med disse.

Undertegnede

Fuck... Nå ble jeg usikker igjen... Hvem kan man egentlig stole på tro... Går nok for dette fortsatt, så får jeg heller bytte midtvinters igjen om det er håpløst  :o

cairnz

Så lenge du kjører etter føre, og er føre var, og ikke fører bilen på ukjent føre, så fører det neppe til noe skummelt.

*smil*
Elbilist

frosken

Sitat fra: cairnz på mandag 19. oktober 2015, klokken 12:18
Så lenge du kjører etter føre, og er føre var, og ikke fører bilen på ukjent føre, så fører det neppe til noe skummelt.

*smil*
Da havner du neppe i uføre :)

havardma

Sitat fra: Undertegnede på mandag 19. oktober 2015, klokken 10:33
Jeg kommer til å prøve meg på Yokohama IG50+. Ble anbefalt dette dekket til TMS og får de ferdig lagt og avbalansert for 9200,-. Lite info om dekket på nett egentlig... Fant dette om dekket i en brosjyre (se bildet)... Noen andre tanker om dette dekket?

Nå vet jeg ikke hvordan bil du har, men dette dekket fås vel ikke med høy nok belastningsindeks for dualdrive modellene om man skal følge boka (vognkortet).

Cowboystrekk

Undertegnede: Jeg ville ikke valgt det. Det er mye du kan/bør spare penger på, vinterdekk er ikke en av dem ;) Forgjengeren fikk dårlige resultater selv på tørr og våt veg...
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Undertegnede

Hvis dekket ikke er lov å ha på bilen engang så er det uaktuelt... Da er jeg vel tilbake til r2 med litt ekstra luft i dekka... Fått tilbud på 11000,- montert på bil av en annen selger... Er bare redd for denne "svampe" følelsen folk mener dette dekket gir... Mulig overdrevet?

Muffinman

Med 45psi + 10% vil du ikke merke noen svampefølelse ved normal forsiktig kjøring. Men i det øyeblikket du prøver å trå litt ekstra på pedalen eller vrenge litt friskt gjennom en sving blir det ubehagelig.

Selv er jeg mer redd for for dårlig grep enn svampefølelse. Gjenspeiles dessverre ikke i mitt noe dårlige valg av vinterdekk på nybilen, men den gamle blir i det minste skikkelig skodd.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA