Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

cirys1

Sitat fra: Sandpusher på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 16:03
Du lar ikke en god anledning til å starte krangel på nettet gå fra deg cirys1, det skal du ha.

Du gidder å hisse deg opp over en slik setning? "I enkelte tilfeller er sommerdekk med full mønsterdybde bedre enn vinterdekk med for eksempel bare 4mm igjen, selv på snø."
Jeg hisser meg meg ikke over den setningen, jeg hisser meg opp over og bli kalt nettroll fordi jeg krever noe som helst dokumentasjon på en oppdiktet setning presentert som fakta.
Og som du ser av "dokumentasjonen" så er vinterdekket klart best på snø, da vill jeg i beste tilfellet kalle det en motsigelse til påstanden.

BMW850

P85 delfin-grå, sort performance-interiør, grå 21", dobbeltlader.

Muffinman


Bushy

Noen som har noe link til bilde av tesla med 22-21-20 " felger? Innbiller meg at jo større felger. Jo mer ser det ut som bilen har stylter....

Og sikkert spurt om 100 ganger før. Men er 2500kr PR vinterdekk det billigste man får. I kvalitet? Utenom R2... Mjukeste dekket jeg har vært borti høst å vår
S75D sept. 17

petersv

Ja, ja, kanskje 2300 hvis du kjøper utenom sesong. X ice er litt billigere enn R2.

EJ

Kommer til å test sottozero 3 kontinentale dekk selv, men er mest pga det er kun kontinetale dekk som passer på Originale 21' til P model. Har kun funnet Dunlop og Pirelle som går på bakhjula.

Kjører stort sett kun på vestlandet med regn (3-5 fjell turer i året og er stort sett bare veier helt frem)

så skal overleve at de er dårligere på is.

Likte ikke R2 på Audi, synes de var ekstremt myke å kjøre med. Og TMS er 500kg mer

(Men merket aldri noe til Snø/is med dem på så blir nok 1 omstilling

Cowboystrekk

Vestlandsklima kan funke med kontinentale dekk. Vil på det sterkeste anbefale kjetting som backup på fjellturer. Når det gjelder is så er kontinentale dek svært mye dårligere, avhengig av type kan bremselengda jmf tester være over 30% lengre, manøvrering på isete veg og når du skal ta løs er også betydelig dårlugere. NAF har noen år tatt med testvinneren fra de tyske testene for kontinentale dekk, og de er ofte på nivå med middels nordiske dekk på snø, men blir finta ut av selv de aller mest jalla nordiske dekkene på is. Ut ifra din kjøring høres kontinentale + kjetting greit ut :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Muffinman

Fikk montert Hakka 8 på nye PH Turbin 2 i dag, og det gikk så vidt å få et hjul i frunken (gammel type). Faktisk ble det et vanskelig å unngå at piggene ripet plastbeslaget i forkant. De fleste andre dekk på 19" går fint nedi, blant annet R2. Dermed er det en del forskjell på omkretsen på de forskjellige dekkene til tross for lik dimensjon.

Diravi

Sitat fra: Muffinman på torsdag 15. oktober 2015, klokken 19:18
Fikk montert Hakka 8 på nye PH Turbin 2 i dag, og det gikk så vidt å få et hjul i frunken (gammel type). Faktisk ble det et vanskelig å unngå at piggene ripet plastbeslaget i forkant. De fleste andre dekk på 19" går fint nedi, blant annet R2. Dermed er det en del forskjell på omkretsen på de forskjellige dekkene til tross for lik dimensjon.

Hvordan er støyen på bar asfalt? Jeg har bestilt Tesla sin piggdekkpakke, og antar det er Hakka 8 jeg vil få.
2016 Model S70 D - (pre-Facelift) Bestilt Model Y Long Range.

Duver i tillegg rundt i en 1972 Citroën DS og en 1976 CX Prestige, blant annet.

Muffinman

#1134
De er ikke montert på bilen enda, da vil jeg nok slite ut piggene før det blir glatt siden jeg kjører ganske mye. Pigger fordi samboeren min skal ha bilen fra neste måned, og hun vil kjøre relativt lite. Den nye arbeidsbilen vil få betydelig mer kjørelengde og piggfritt.

Når det gjelder støyen forventer jeg at det blir helt forjævlig, kort og godt.

Edit: Tipper Tesla fortsatt leverer Hakka 7. Hadde en loaner med disse for halvannet år siden og kjørte vel 50-60 mil. Det bråkte noe avsindig. Dagens biler er muligens litt bedre støyisolert.

AppleKnocker

Tesla leverer Hakka8 og har gjort det siden februar/mars. Mulig det er tilfeldig hva man får.

Støyen øker så klart, men ikke til hysteriske nivåer. Subjektivt vil jeg si at autopilot bil (med forbedret støyisolering) på 19'' Hakka 8 har samme støynivå som en tidlig utgave med 21'' sommerdekk og fjernet hattehylle.

Dekkstøy avtok forresten noe etter noen mil da dekkene var innkjørt.

BMW I3 2015
Tesla Model S85 2015
Tesla Model ≡ 2020 reservert
200 000 elektriske km kjørt siden februar 2015
Passivhus med fire ladeplasser

Muffinman

Flott, jeg har masse støydemping i gammelbilen min så det hjelper vel. Hvis det ikke blir mer støy enn 21" PS2 er det jo bare helt utrolig. Tesla leverer i følge nettsiden Hakka 7, så her bør det vel oppdateres i så fall.

Vi får se hvordan det blir, heldigvis skal jeg ikke kjøre mye i bilen med piggdekk. Bakgrunnen for å velge nettopp den typen dekk på det som skal bli konebilen er et par ekle opplevelser med R2 hvor jeg begynte å skli på isen uten å klare å stoppe i nærheten av heimen forrige vinter. Det skal samboeren min slippe å oppleve.

kjolnerdomen

Har fått tilbud på 10 000,- fra Megahjul på kjøp og montering av Nokian Hakka R2 på originalfelgene jeg har brukt på sommerdekkene i år.

Noen som har noen formening om dette er en grei pris? Dekkene er produsert i 2014, er det ok, eller bør jeg gå for 2015 dekk ett annet sted?

Øyvind.h

Sitat fra: kjolnerdomen på fredag 16. oktober 2015, klokken 15:13
Har fått tilbud på 10 000,- fra Megahjul på kjøp og montering av Nokian Hakka R2 på originalfelgene jeg har brukt på sommerdekkene i år.

Noen som har noen formening om dette er en grei pris? Dekkene er produsert i 2014, er det ok, eller bør jeg gå for 2015 dekk ett annet sted?
Prisen er det lite å si på. De koster vel fort 11-12.000,- andre steder ferdig montert. Om de er lagret korrekt bør vel aldringen være begrenset. De slites uansett såpass kjapt at man må bytte på slitasje omtrent samtidig eller før de bør byttes pga alder.
VW ID4 GTX 2023

Tidligere elbiler: VW ID4 GTX 2022, Nissan Ariya, Kia EV6 GT-Line, Hyundai Ioniq 5, BMW IX3 2021, VW ID4 1st 2021, Mercedes EQC AMG 2021 og 2020, Kia eNiro 2019, Tesla Model X90D 2016,  Tesla Model S90D 2016, Nissan Leaf 2012, Tesla Model S aug 2013

ingare

Er det noen som har testa både Blizzak VRX og Hakka R2 på Tesla og har noen anbefaling?
S85D - Levert
S85 - Solgt

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA