Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Balrog

Sitat fra: MeTesla på fredag 04. september 2015, klokken 14:58
Angrer i grunnen litt på at jeg ikke krysset av på dekk da jeg kjøpte bilen og dermed fått de momsfritt. Men jeg hadde hørt mye negativt om de dekkene som da kostet 16 000 fra Tesla og de som kostet over 20 000 syntes jeg ble drøyt for en med kun middels interesse for felg.

Trodde jeg enkelt skulle finne billigere og bedre dekk men gjør jeg det mon tro? det vil tiden vise.

Om du ikke har fått bilen ennå, kan det godt tenkes at du får fikset dette med din "delivery specialist". Jeg fikk i hvert fall endret til Performance i etterkant, noe jeg er veldig glad for.

Originalfelger med Nokia R2 til 20k med TMPS får du neppe billigere som Jalla 3. partsfelger. Ikke glem at mange "konservative bilkjøpere" foretrekker/krever originalfelger om du selger bilen brukt seinere.

Nokia med litt ekstra lufttrykk på originalfelger fungerer supert på vinterføre, og er budsjettet 20k er det ingenting å lure på. (For all del hold dere unna Pirellidekkene som kun duger på tørt sommerføre)
Tesla S P85 2013, Tesla Model S 75D 2017, VW E-Up 2020, Renault Zoe 2017, Hyundai Kona 2021
Energica Experia elektrisk MC 2023, Zero SR elektrisk MC 2017

MeTesla

Sitat fra: Balrog på lørdag 19. september 2015, klokken 11:35
Sitat fra: MeTesla på fredag 04. september 2015, klokken 14:58
Angrer i grunnen litt på at jeg ikke krysset av på dekk da jeg kjøpte bilen og dermed fått de momsfritt. Men jeg hadde hørt mye negativt om de dekkene som da kostet 16 000 fra Tesla og de som kostet over 20 000 syntes jeg ble drøyt for en med kun middels interesse for felg.

Trodde jeg enkelt skulle finne billigere og bedre dekk men gjør jeg det mon tro? det vil tiden vise.

Om du ikke har fått bilen ennå, kan det godt tenkes at du får fikset dette med din "delivery specialist". Jeg fikk i hvert fall endret til Performance i etterkant, noe jeg er veldig glad for.

Originalfelger med Nokia R2 til 20k med TMPS får du neppe billigere som Jalla 3. partsfelger. Ikke glem at mange "konservative bilkjøpere" foretrekker/krever originalfelger om du selger bilen brukt seinere.

Nokia med litt ekstra lufttrykk på originalfelger fungerer supert på vinterføre, og er budsjettet 20k er det ingenting å lure på. (For all del hold dere unna Pirellidekkene som kun duger på tørt sommerføre)

Har hatt bilen siden juni så det går nok ikke så bra.

Om ikke det blir noe av det felles initiativet så tror jeg at jeg går for dette:

http://www.finn.no/finn/torget/annonse;jsessionid=D6A6941B385190D6FD99847F5AD61B69?finnkode=57628151&alertId=10287865&WT.synd_type=agent

Så tenker jeg meg godt om og velger Vikingdekkene tenker jeg:-)

Praktisk med Askim for meg.

Undertegnede

Lufttrykk i pilot sport 3 19"? Sjekket trykket her om dagen og det var 40psi. Mener jeg har lest en vei at 45psi var standard for dette dekket?

Fylte 50 psi (10% over det jeg trodde) i alle. Er det innafor?

turfsurf

Sitat fra: Undertegnede på tirsdag 22. september 2015, klokken 07:16
Lufttrykk i pilot sport 3 19"? Sjekket trykket her om dagen og det var 40psi. Mener jeg har lest en vei at 45psi var standard for dette dekket?

Fylte 50 psi (10% over det jeg trodde) i alle. Er det innafor?
10% er vel helt greit, men de kan bli litt harde å kjøre på. Kjører selv med 48 psi på de. Hva som er standard står vel på klistremerket på bilen, det er ihvertfall 45 på vår D.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

o.b.lix

Her er en tabell for USA, regner med vi ikke er ulik:

«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

turfsurf

Sitat fra: o.b.lix på tirsdag 22. september 2015, klokken 07:42
Her er en tabell for USA, regner med vi ikke er ulik:
I følge denne så skal 85D med luftfjærer og 19" ha 50 psi. På klistremerket på vår 85D (med 19") står det 45 psi. Det ble den og levert med fra Tesla.
Model Y P 2022 | BMW CE 04 2022 | x - e-tron 55 SB 2021  x - e-tron 50 SB 2021 | x - e-tron 50 2020 | x - Model 3 LR 2021 | x - I-Pace HSE 2019 |
x - i3 120Ah 2019 | x - Model X 100D 2017 | x - i3 60Ah 2015 | x - Model S 85D 2015  | x - Model S85 2013

eleseus

Skal kjøpe 19" felger til den nye teslaen min, og har sett på denne guiden, men fortsatt usikker.

Tesla har oppgitt til meg at innpress må være ET40 +/- 7,5. Har funnet to aktuelle tilbud på finn.no, men ET er litt utenfor det Tesla har oppgitt. Er det noen som har funnet felger som ligner Cyclone og som ligger innenfor spesifikasjonene? Hvilken type?
------------------------
Oslo

hoffa

Sitat fra: eleseus på onsdag 23. september 2015, klokken 20:24
Skal kjøpe 19" felger til den nye teslaen min, og har sett på denne guiden, men fortsatt usikker.

Tesla har oppgitt til meg at innpress må være ET40 +/- 7,5. Har funnet to aktuelle tilbud på finn.no, men ET er litt utenfor det Tesla har oppgitt. Er det noen som har funnet felger som ligner Cyclone og som ligger innenfor spesifikasjonene? Hvilken type?

Hva med www.tsportline.com sine TST felger.
P85 solgt
Model X P100DL mars 2017
TOCN signaturmedlem og Elbilforening medlem

TeslaDag

Noen som vet om dette er en ok pris for denne pakken levert i Bergen eller andre som kan levere tilsvarende (eventuelt annen piggfritt dekk) ? Noen som er interessert i gruppekjøp ?

20 x 8,5 Gun Bullet
Vredestein winter extreme
TPMS
Ferdig på bil
24.500,-
S 85  Sort - 21" Turbin - Alt utstyr minus barneseter
Bil mottatt 15-11-13
P85D i bestilling

frosken

Sitat fra: Balrog på lørdag 19. september 2015, klokken 11:35
(For all del hold dere unna Pirellidekkene som kun duger på tørt sommerføre)

Pirelli Sottozero 3 (som er vinterdekket Tesla leverer på 21") er et mye bedre dekk enn Sottozero 2.

Cowboystrekk

Sitat fra: frosken på søndag 04. oktober 2015, klokken 22:14
Sitat fra: Balrog på lørdag 19. september 2015, klokken 11:35
(For all del hold dere unna Pirellidekkene som kun duger på tørt sommerføre)

Pirelli Sottozero 3 (som er vinterdekket Tesla leverer på 21") er et mye bedre dekk enn Sottozero 2.
...men fremdeles et kontinentalt vinterdekk med dårlige egenskaper på is sammenligna med nordiske. På snø er de jevngode, på våt og tørr veg er de bedre. Jeg vil fraråde de fleste fra å kjøpe kontinentale dekk av den ene grunnen at de yter dårligst i den verste situasjonen.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

frosken

Sitat fra: Cowboystrekk på mandag 05. oktober 2015, klokken 09:50
Sitat fra: frosken på søndag 04. oktober 2015, klokken 22:14
Sitat fra: Balrog på lørdag 19. september 2015, klokken 11:35
(For all del hold dere unna Pirellidekkene som kun duger på tørt sommerføre)

Pirelli Sottozero 3 (som er vinterdekket Tesla leverer på 21") er et mye bedre dekk enn Sottozero 2.
...men fremdeles et kontinentalt vinterdekk med dårlige egenskaper på is sammenligna med nordiske. På snø er de jevngode, på våt og tørr veg er de bedre. Jeg vil fraråde de fleste fra å kjøpe kontinentale dekk av den ene grunnen at de yter dårligst i den verste situasjonen.
Dette har blitt diskuert opp, ned og i mente, så tror ikke vi skal dra denne så mye lenger :)

Min mening er hvertfall at man bør sko seg etter forholdene. Bor og ferdes man i lavlandet hvor det er mest tørt/vått/snø og lite is vil et godt kontinentalt vinterdekk være et godt alternativ til nordiske vinterdekk.

Jeg vil heller skli på is.  Da er det sannsynlig at jeg er klar over utfordringen og holder lav fart som gir mindre konsekvenser.
Om man kjører med f.eks. Nokian R2 og føret er tørt eller vått er det fort gjort å føle seg mentalt trygg på dekkene og kjøre med høyere hastighet, på tross av dårligere grep, noe som gir større konsekvenser.

Men bor du mer grisgrent til eller ferdes mye i høyden er det helt klart lurt å styre unna "ilvsfarlige" kontinentaldekk :)

Poenget er uansett at man må tilpasse kjørestilen etter forholdene, inkludert hvordan man er skodd. Jeg misliker enkeltes bombastiske karakteristikk av alt annet enn nordiske snø- og isdekk som livsfarlig. Alle bør gjøre et informert valg basert på egne behov.

Cowboystrekk

Vell, når du har en så tung bil mener jeg de aller fleste bør gå for pigg eller nordisk. Det er ikke det at de er dårligere på is, de er veldig mye dårligere på is. Jeg prata med flere som aldri skal ha sottozero igjen nettopp pga dette. Kontinentale dekk er bedre på våt og tørr veg, men ikke veldig mye dårligere.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

jazzwheel

Når det kommer til alle andre forhold enn is så er det viktig å huske på at mønsterdyben gjerne har mer å si enn dekktypen. I enkelte tilfeller er sommerdekk med full mønsterdybde bedre enn vinterdekk med for eksempel bare 4mm igjen, selv på snø. Tar man med i regnestykket at dekk er ferskvare så ser man fort at dekk som har gått et par sesonger er noe helt annet enn nye dekk, uansett type/merke.

o.b.lix

Sitat fra: jazzwheel på tirsdag 06. oktober 2015, klokken 11:53
Når det kommer til alle andre forhold enn is så er det viktig å huske på at mønsterdyben gjerne har mer å si enn dekktypen. I enkelte tilfeller er sommerdekk med full mønsterdybde bedre enn vinterdekk med for eksempel bare 4mm igjen, selv på snø.

Tillater meg å være uenig. Mønster er KUN får å fjerne vann vekk. Gummiblanding, lameller og evt pigger gir friksjon. En myk gummi hefter bedre på det meste enn harde sommerdekk.
Eneste gang mønster virkelig betyr noe, er på traktordekk. Og der har mønster funksjon å transportere vekk gjørme og dritt, monter et traktordekk feil vei og du ser hvorfor...
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA