Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

cirys1

Er det noen som har fått montert (ikke kjøpt med) R2 av Tesla i ettertid og vet hva de tar for nye dekk??

Thor2014

Er det noen som har lakkert orginale 19" felger til den grå 21" fargen?

Havebigfun

megahjul reklamerer med at navringer reduserer faren for korrosjon:
http://www.megahjul.com/nb/content/tesla-model-s-i-oslo

Jeg trodde slike ringer er et dårlig kompromiss fordi felgen er ikke optimalt tilpasset navet  ???
Noen som kan oppklare?

Muffinman

Jeg har ihvertfall kjørt to vintersesonger med originale Tesla-felger (tilsammen rundt 45.000km), og det var ingen antydninger til korrosjon mellom felger og anleggsflater der. Jeg kan skjønne at om metallegeringene ikke er tilpasset jfr. spenningsrekka risikerer man galvanisk korrosjon, og dette kan man eliminere ved å isolere elektrisk mellom flatene. Det er dog ingen løsning på felger da man er avhengig av at det er mekanisk kontakt med riktig moment i hele anleggsflaten. En senterring vil isolere kun en liten fraksjon av flaten og vil således ikke være en løsning.

Tar man med seriøsiteten til  dette firmaet i regnestykket er dette en dårlig løsning på et ikke-eksisterende problem.

jazzwheel

Er Polar Izar uten senterringer? (Mulig OT, men får jeg kjøpt de i Oslo?)

Har senterringer på mine sommerfelger og vibrasjon i 50km/t ish, men tror faktisk det er DU eller noe lignende som er årsak siden det forsvinner i høyere hastighet.


Havebigfun

De første Polar Izar som ble utlevert i 13 var med senterringer. Felgene fra 14 er tilpasset og uten- tidsangivelser er omtrentlig  :)

cirys1

For de som måtte lure så skulle Tesla ha 15700 kr for 4 R2 i 245/45/19 jeg glemte og spørre om det var med montering siden det var et særdeles dårlig tilbud..

TrondW

Bytte til 245/40-20 på sommerfelgene?

Har originale 19' men vurderer å bytte til 20'. Ser at det er noen dekk med priser til å leve med. Noen som har erfaring med:
1 støy/komfort på 20' kontra 19'
2 forbruk
3 Forslag til dekk i 20'
3 synspunkter på om 20' er såpass nær 21' med tanke på støy/komfort at man like godt kan velge 21'

Takknemlig for svar :-)
i3 levert i uke 9 2014 (solgt og dypt savnet)
Model S85D mai 2015

jazzwheel

Sitat fra: Havebigfun på tirsdag 15. september 2015, klokken 16:07
De første Polar Izar som ble utlevert i 13 var med senterringer. Felgene fra 14 er tilpasset og uten- tidsangivelser er omtrentlig  :)

Ser ut som de har byttet navn fra Izar til Bullet, men det er vel samme felgen? Noen som har Polar Stone på bilen da?

NilsRo

Sitat fra: TrondW på tirsdag 15. september 2015, klokken 20:25
Bytte til 245/40-20 på sommerfelgene?

Har originale 19' men vurderer å bytte til 20'. Ser at det er noen dekk med priser til å leve med. Noen som har erfaring med:
1 støy/komfort på 20' kontra 19'
2 forbruk
3 Forslag til dekk i 20'
3 synspunkter på om 20' er såpass nær 21' med tanke på støy/komfort at man like godt kan velge 21'

Takknemlig for svar :-)

Byttet i vår fra 19" (GY Eagle RS-A2) til 20" Vredestein Ultrac Vorti 245 foran og 275 bak.

1) Kan ikke si jeg merker merker mer støy eller mindre komfort.
2) Forbruk er litt høyere, anslår ca 5% økning.
3) I tillegg til Vredestein som jeg valgte ble jeg anbefalt Pirelli p zero. Pirelli skal ha lavere forbruk, mer støy, og litt mindre slitestyrke. De beste skal iht EU' dekkmerking være Goodyear Eagle F1 Asymmetric. Men disse var ikke mulig å få tak i uten Runflat når jeg kjøpte.
4) Ikke prøvd 21"

Eneste gode grunn til å gå for 20" er at det ser bedre ut ;D Angrer ikke da ulempene er langt mindre enn fryktet.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

jazzwheel

Dekktrykk har mye å si på komforten. Jeg har akkurat samme dekk og dimensjon som NilsRo og er egentlig ganske enig, men litt mer dekkstøy er det. Eneste jeg vil si er at Vorti dekka ikke gir deg særlig godt grep fra stillestående på norsk asfalt. På en D så spiller det kanskje ikke så stor rolle :)

MyMuffin

Er selv veldig hypp på å gå opp til 20'.
Kunne veldig godt tenke meg Turbin/cyclone lignende felger, Har sett på Rial lugano og PH turbin, men har ennå til gode å finne de i 20'.

2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Muffinman

Tja, er ikke PH Turbin II opplistet i 20" på sidene til Tempe?
http://www.tempedekk.no/c-475-%C3%98konomifelger.aspx

Finnes i gunmetal, hvit og nå også i sort.

Har selv kjøpt to sett i gunmetal og 19". Med grå biler er dette etter min mening den 19" felgen som tar seg best ut når jeg først valgte å gå bort fra 21" originale grå turbin.

MyMuffin

Sitat fra: Muffinman på fredag 18. september 2015, klokken 08:29
Tja, er ikke PH Turbin II opplistet i 20" på sidene til Tempe?
http://www.tempedekk.no/c-475-%C3%98konomifelger.aspx

Finnes i gunmetal, hvit og nå også i sort.

Har selv kjøpt to sett i gunmetal og 19". Med grå biler er dette etter min mening den 19" felgen som tar seg best ut når jeg først valgte å gå bort fra 21" originale grå turbin.

Nydelig Muffinman, da frykter jeg lommeboka går på en smell snart :)
2024 Model 3 LR Highland
2022 Model Y (familietralla)
2021 Model 3 LR - Solgt i 2023
2019 Model 3 Base Perf - solgt i 2021
2019 Model 3 LR - konebil - solgt i 2022
2017 Model S 75D - solgt i 2019
2014 Model S 60 - solgt i 2017

Muffinman

Fint om du kan legge ut et bilde av bilen med disse, er spent på hvordan de blir i 20". Og kan heller ikke fri meg fra å tenke at de ville tatt seg ut i 21" eller større. Kanskje ville de blitt et godt alternativ til originale turbinfelger, rent estetisk.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA