Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

petersv

Sitat fra: Muffinman på onsdag 12. august 2015, klokken 21:09
Sitat fra: petersv på tirsdag 04. august 2015, klokken 18:20
Tesla har org. sensorer til 416 inkl. moms sist jeg hørte.
Hørte du noe om de er lagervare i samme slengen?

Var på lager når jeg kjøpte i det minste. Kan ikke tenke meg noe annet, de er jo forbruksvare.

Undertegnede

http://www.dekk-outlet.no/cgi-bin/rshop.pl?s_p=Nokian-WR-A3-245_45-R19-102V-XL&details=Ordern&typ=GI-R-241149GA&cart_id=68019342.115.18067&ranzahl=4&Breite=245&Quer=45&Felge=19&weiter=30&Ang_pro_Seite=10&Transport=P&dsco=115&rsmFahrzeugart=ALL

Nokian WR A3 vinterdekk til rett under 2k stk inkludert frakt.

Får C på drivstoffforbruk på tørr vei. (Nokian r2 får B)
Får C på drivstoffforbruk på våt vei. (Nokian r2 får E!)

Hvis jeg tolker det rett så er det en del mer effektivt i drittvær. (Da man kansje trenger det mest)

Men er det no tess på norskt vinterføre?

Muffinman

Godt mulig dette er et såkalt kontinentalt dekk som ikke er helt bra på blankisen.

Selv har jeg nå bestilt 4 nye Hakka 8. Jepp, det ble pigger. De skal stå på 2013-modellen som fra i høst får svært begrenset kjørelengde slik at støyen blir kortvarig (bilen er i tillegg støydempet). Med kort kjørelengde ødelegges  ikke piggene før det blir minusgrader heller. Samboer/baby blir å bruke bilen i hovedsak, og da ble konklusjonen slik.

På 85D`en som leveres i høst blir det å prøve lykken på Pirelli til å begynne med. Her blir det stor kjørelengde, og jeg er både spent og skeptisk til hvordan disse dekkene vil levere.

julienx2k2

Hei hei
Har noen anbefalinger om hvor i Oslo området man kan få riper på felger fikset + felger malt til en ny ferge?
Kunne vært flott å samle adresser i sammendraget også :)

Takk
J

Muffinman

Ikke helt i Oslo-området, men likevel:  http://www.felgteknikk.no/

Denne gjengen har til alt overmål etablert innbytte/panteordning for 21" Tesla-felger slik at du får ferdigreparerte felger på flekken og slipper å vente dagene reparasjonen tar.

petersv


Eip

Hei , har nettopp kjøpt noen orginale 21" fra finn.
Det ser nesten ut at dekkene er for smale for disse. Felgen stikker lengre ut på begge sider en dekket

245/35-21 står det på nå

Hva er felgbredden på disse orgnale 21" og er det noen forskjell i felgbredde med orginalt 265 bak?
VIN: 509XX PD

E_S

21"-felgene er brede i forhold til dekkene. 245/35-21 på 8,5" bred felg er standard med 21", så er det ekstrautstyr med 265/35-21 bak på enten 9" eller 9,5" bred felg, husker ikke helt. Altså er det forskjellige felger foran og bak på de med 265 bak originalt.

:)

Eip

Hei og takk for svar.
Det må da være nesten umulig å ikke kantkjøre disse felgene.
Noen som har prøvd bredere dekk enn 245 på 8.5" felg bredde?
VIN: 509XX PD

E_S

Skal ikke være noe problem i det hele tatt. Hadde tidligere en Audi med 255-dekk på 8" bred felg. Husk bare at rulleomkretsen må være noenlunde lik originalt om man endrer dekkbredden.

Bak er det jo minst plass til 265 uansett, hvordan det er med plass foran vet jeg ikke.
:)

Muffinman

Bredere dekk på samme felg kan gi mer sporing.

Standard og Cyclone 19" felger er 8" brede, men leveres også med 245 dekk. PH Turbin II  19" som jeg kjører på er i likhet med 21" originalfelger 8,5".

Merk at det er forskjell i bredde på dekk i samme dimensjon - for eksempel ser Continental 5p som mine 21" kom med så veldig smale ut i forhold til felgen. Michelin PS2 var bredere, og jeg fikk faktisk skraping i innerskjerm foran ved rattutslag med disse.

Eip

Sitat fra: Muffinman på lørdag 15. august 2015, klokken 13:36
Bredere dekk på samme felg kan gi mer sporing.

Standard og Cyclone 19" felger er 8" brede, men leveres også med 245 dekk. PH Turbin II  19" som jeg kjører på er i likhet med 21" originalfelger 8,5".

Merk at det er forskjell i bredde på dekk i samme dimensjon - for eksempel ser Continental 5p som mine 21" kom med så veldig smale ut i forhold til felgen. Michelin PS2 var bredere, og jeg fikk faktisk skraping i innerskjerm foran ved rattutslag med disse.

Bredere dekk vil da uansett gi mere sporing.
Ved du om felgen på p85+ er 8.5" ?
Slik jeg ser det nå vil felgene mine bli ødelagt rimelig kjapt da felgen er så utsatt med for smale dekk. Hva gjør dere med dette?
VIN: 509XX PD

o.b.lix

Sitat fra: Eip på lørdag 15. august 2015, klokken 19:54

Bredere dekk vil da uansett gi mere sporing.


Nei, ikke uansett, fasong og gummiblanding på dekk har mer å si. Kjørt noen år på 275-dekk på fossilbilen og det er veldig stor forskjell på de ulike dekkene ja.
«Vi må passe oss for å overinvestere i vei»
2022 AWD Ioniq 5 / 2017 Model X 90D (HW3 + MCU2) / 2019 Leaf Tekna 40kW
2015 Tesla model S 85D (Ap1.0) / 2014 Leaf Acenta 24kW

RonnyØ

Sitat fra: Eip på lørdag 15. august 2015, klokken 19:54
Sitat fra: Muffinman på lørdag 15. august 2015, klokken 13:36
Bredere dekk på samme felg kan gi mer sporing.

Standard og Cyclone 19" felger er 8" brede, men leveres også med 245 dekk. PH Turbin II  19" som jeg kjører på er i likhet med 21" originalfelger 8,5".

Merk at det er forskjell i bredde på dekk i samme dimensjon - for eksempel ser Continental 5p som mine 21" kom med så veldig smale ut i forhold til felgen. Michelin PS2 var bredere, og jeg fikk faktisk skraping i innerskjerm foran ved rattutslag med disse.

Bredere dekk vil da uansett gi mere sporing.
Ved du om felgen på p85+ er 8.5" ?
Slik jeg ser det nå vil felgene mine bli ødelagt rimelig kjapt da felgen er så utsatt med for smale dekk. Hva gjør dere med dette?
P85+ har 8,5" foran med 245, og 9" med 265 bak. Unngå skade, ikke kjør på noe.

Eip

P85D fikk kun 245/35 21 på alle dekk slik jeg har forstått.
Er det noen som har montert 265/35-21 på 8.5" felg  , og kan ta et bilde av dekksiden mot felg
VIN: 509XX PD

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA