Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Muffinman

Hvis noen kommer over gode vinterdekktilbud i sommervarmen er det flott om de kan tipse om det her. Ser at de rimeligste nettbutikkene har stabile priser gjennom sommeren. Vurderer R2/XI3 eller tilsvarende, men ser nå at "gamlebilen" vil få svært kort kjørelengde fra i høst. Da kan jeg kanskje vurdere pigger a la Hakka 8. Støyisolering er jo også på plass.

Djur1

#991
Wow!
BTW kan camber ha endret seg over tid? Jeg har sjekket bakdekkene jevnlig og ikke funnet noe skjevslitasje før jeg plutselig merket det.
Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Muffinman

#992
Dette er i hovedsak relatert til negativ spissing, ikke camber. Jeg tipper  at det har vært slik hele tiden, men det er vanskelig å merke før det har gått veldig langt siden det er bare den helt innerste  delen som slites slik (se bilde). Når er bilen din fra? Vet at de feiljusterte nesten alle bilene inntil for ca et år siden pga feiltolkning av hjuldataene. På min bil fikk jeg feil spissing i april i år på et av bakhjulene, noe som medførte to ødelagte vinterdekk og to ødelagte sommerdekk bare i vår. Du har samme slitasjen som meg, men jeg oppdaget det tidligere.

Ring Tesla og forklar at du er på corden. Da må de nok både justere og erstatte dekkene (de gjorde de ikke hos meg selv om alminelig folkeskikk burde tilsi det. Kanskje jeg burde kjørt til jeg punkterte og ikke bare skiftet dekk før jeg var på corden...).

Djur1

#993
Jeg fikk servert en sikkelig bullshit historie om at dette var helt normalt når jeg kom på tesla skøyen.  Istedenfor å fortsette å snakke med det rasshølet der dro jeg å skiftet bakdekkene.  Hjulstillingsmaskin på skøyen var også på 'service' .  Litt for mye løgner på en gang!   

Dekkgutta kunne fortelle meg at dette ikke var noe i nærheten av normal slitasje.  De hadde hatt noen teslaer der oppe som hadde fått erstattet dekkene av Tesla.  På ingen andre biler er det slik slitasje,  uansett krefter og vekt ifølge dem.

Så jeg tok med dekkene opp til Tesla nord og der var servicen ganske annerledes.  Time på fredag neste uke for hjulstillingen. Utifra hva de fant der skulle de erstatte dekkene.  Før jeg skal dit har jeg fått en time for hjulstillingskontroll et annet sted for å få en second opinon. Jeg tror nemlig de fikser opp den tabben de gjorde forrige gang med å sette hjulene riktig, men hevde at alt var i skjønneste orden for å unngå at de skal erstatte dekkene.

Så hvis jeg får en slik historie har jeg bevis fra det uavhengige stedet pluss at dekkene ser helt jævlig ut. Da blir det bråk!  Kanskje det er en nettavis eller noe som vil ta saken.  Det virker som folk leser alt som kommer om tesla.

Model S P85 solgt

e-golf 16

Signature x - kansellert

Model 3 bestilt

Muffinman

Dekket på bildet i mitt dekk ble kjørt 12000km i fjor uten denne slitasjen. Det ble slik etter 350 mil etter hjulinnstilling i vår. Nå er tatt ny justering, og det viste seg at de hadde justert spissingen hhv 0,14 og -0,14, det vil si negativ spissing på høyre side hvor det slet mest.

Din slitasje er et resultat av feil hjulstilling, intet annet. Garantert feil spissing.

fonberg

Djur1: Rimelig drøyt det du fikk servert på Tesla Skøyen, og skjønner godt at du vil sikre deg med second opinion i fortsettelsen!
Av nysgjerrighet; hvor mange mm mønster har du på midten og ytterst på dekket, og ca. hvor langt har du kjørt med dekkene? Hvilket dekk og hvilken dimensjon? Står de på original felg?
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

E_S

Camber påvirker ikke dekkslitasje så voldsomt med mindre den er helt ute på viddene, men på spissingen (toe-in/out) skal det uhyre lite til før det "spiser" dekk.
:)

Muffinman

Må ha nye vinterdekk til høsten på P85`en og har i den forbindelse fått anbefalt Bridgestone Blizzak VRX 245/45R19 som et alternativ til R2 når det viktigste kriteriet var egenskaper på is. Har prøvd å finne ut noe om dette dekket, men de fleste treffene er på russisk eller lignende. Mulig VRX egentlig er tiltenkt et annet marked. Vet et Bridgestone selger et annet piggfritt dekk her til lands normalt.

Noen som kjenner til Blizzak VRX?

Kilroy

Jeg har kjørt hele siste vinter på VRX, kan absolutt anbefales. Synes de passer bilen veldig bra, ikke for myke og veldig bra på is og snø. Kjørte forrige vinter på Nokian Hakka 8, så synes overgangen fra piggdekk til VRX gikk veldig fint.
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Muffinman

Hvordan opplever du dem på støy og rullemotstand? Har kjørt Hakka R2 så langt og er vel bortskjemt på det området.

Kilroy

For meg ble det fantastisk siden jeg kom fra Hakka 8 pigg, og som du vet så er ikke støyisolasjonen all verden på 2013 bilene :)
Har såvidt kjørt en loaner i vinter med R2, merket ikke noe annerledes med tanke på støy og rullemotstand da. Fikk anbefalt VRX av Tempe Dekk, så da valgte jeg de, kjører noe på is til tider, så det var mest derfor, men som sagt synes jeg de lever over hele fjøla...
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

Muffinman

Fikk anbefalingen derfra jeg også, men blir litt skeptisk når jeg bare finner videoer og artikler på russisk om dekket. Er heller ikke helt fornøyd med anbefalingen på sommerdekk derfra, fikk vesentlig økning i forbruk selv om jeg gikk ned fra 21" til 19", og en god porsjon med dekkstøy på kjøpet. Vurderer likevel å gi disse vinterdekkene en sjanse, hadde det bare vært noe relevant å finne på et språk jeg forstår...

fonberg

Hvordan er pris på VRX ift R2?
Hvorfor ikke Michelin? Har ikke sett noen som har vært misfornøyd med det.
18 i3 FC | 2017 S90D | 19 Ioniq | 00 Porsche 911 --- Model Y bestilt 31.3.2019, taes ut juni 22.

Muffinman

#1003
Liten prisforskjell, noen hundrelapper for komplett sett. Xi3 er i følge anbefalingen dårligere på is enn både R2 og VRX, og grep på is var det viktigste kriteriet herfra. Forsåvidt fornøyd med R2 etter to vintre og nærmere 50.000 km, men det kunne vært interessant å prøve noe annet - men egenskapene på is er jeg altså ikke så interessert i å ofre. Samboeren min med nyfødt baby skal bruke bilen dekkene skal stå på fra i høst. Er faktisk der at Hakka 8 kan være et alternativ, selv om det sitter veldig langt inne å velge piggdekk.

Kilroy

Dumt jeg ikke har dekkene på nå (og vinter), så kunne du få prøvd selv. Jeg byttet ut primært pga støy, og at jeg syntes det var pinlig å kjøre rundt med Hakka 8 og elbil, spesielt med de milde vintrene i Trøndelag de siste årene. Hakka 8 har enormt med pigger og de høres på asfalt  :(
Fant heller ingen relevante tester på VRX når jeg kjøpte, mulig de blir med i høstens tester..
Trondheim, Model X75D; Vin: 147XX, Black Obsidian, 6 seter, hvite seter, hengerfeste. Mottatt 28.9.2016

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA