Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Dennis

Helt klart noe feil med hjulstillingen din.

Mine 21" har ikke antydning til skeivslitasje etter 500 mil.

Thor2014

Jøssemeg. De hjula må holde til karakter 10 i V stil. Makan til skjevslitasje.

Muffinman

Sendt ny mail til servicemailen til Trondheim, forhåpenligvis svarer de denne gangen.

Har nå montert PH Turbin II 19" med Falken 453, og sammenlignet med 21" + PS2 ble det noen forskjeller. Merkbart mindre hjulstøy, ørlite bedre komfort på dårlig grusvei selv om bilen klarer seg utrolig bra med 21", svak sporing på dårlig vei er helt borte og rattet ble lettere i lav fart. Litt mindre respons ved kjapp turn-in, men fremdeles presis. Synes heller ikke jeg ofrer uoverkommelig mye på utseende - fremdeles en gunmetal turbinfelg som gjør at stilen beholdes selv om det ikke ser like ekstremt ut. Til sammenligning ser den originale 21" litt gammelmodig ut, PH Turbin i 21" eller 22" ville sikkert sett passe rått ut  :)

Muffinman

Noen som vet innpress på PH Turbin II? Den skal jo nå være tilpasset Model S - leveres den med 40mm mot 35mm tidligere?

Ellers registrerer jeg høyt forbruk med disse dekkene, faktisk en betydelig økning i forhold til 21" hjulene de erstatter. Satser på reduksjon etterhvert som de blir innkjørt.

tonl

Sitat fra: Muffinman på onsdag 03. juni 2015, klokken 18:19
Noen som vet innpress på PH Turbin II? Den skal jo nå være tilpasset Model S - leveres den med 40mm mot 35mm tidligere?

Ellers registrerer jeg høyt forbruk med disse dekkene, faktisk en betydelig økning i forhold til 21" hjulene de erstatter. Satser på reduksjon etterhvert som de blir innkjørt.


På mine ph turbin er impress et35. Har ikke hatt 21" så jeg ikke svarer der. Men jeg har ikke merket noe vesentlig forskjell i forbruk i forhold til standard 19". Nå bruker jeg dekk som ble levert med 85d, Michelin sport 3.

Muffinman

Nå er det nok ingen forskjell i forbruk på felgene, nøkkelen her er nok dekk. Noen som har erfaringer med Falken 453?

NilsRo

#951
Ingen erfaring med disse. I følge EU rating er de elendige på rekkevidde (rullemotstand). Dårlige på støy også sammenlignet med flere andre. Vet ikke om dette er overførbart til norsk asfalt, men bør gi en pekepinn.
Tesla Model S P85, sort, 19" vinter, 20" sommer

Alle pakker untatt: +pakke, sikkerhetspakke og ekstra barneseter.

Bekreftet 25/10 2013
I produksjon fra 02/02 2014
I transitt fra 07/02 2014
Levering 29 mars 2014, Drammen
VIN 29805

Muffinman

#952
Opplever de som relativt støysvake, ihvertfall betydelig forskjell i forhold til 21" PS2 (men det skulle da bare mangle). Synes det minner litt om PS2 komfortmessig også, bare litt mer av samme følelsen.  Dette er vel supersportdekket til billigmerket Falken, og da er det kanskje ikke utenkelig at det responderer positivt på høyere temperaturer enn de vi opplever på nordvestlandet nå. Den som lever får se.

EDIT: 72db er forresten det samme som 21" PS2 er oppgitt til, og som nevnt opplever jeg stor forskjell.  Men liker ikke den rullemotstand-ratingen. Hvis det  blir for ekstremt får jeg heller peise i rikelig med trykk når det er nødvendig og håpe det hjelper.

Kagex

jeg har impress 40 på mine ph turbine 2
P29687

Muffinman

Ah, da er vel innpress korrigert til riktig spec på versjon 2 vil jeg tro.

kjbr

Hei
Er det mulig å bruke dekk og felger som egentlig er til P utgaven til 70D? Dimensjonen er 265/35/21 og 245/35/21 og de originale felgene til Tesla.

dosmont

Sitat fra: Muffinman på søndag 31. mai 2015, klokken 17:51
Og sånn ble Michelin-dekkene bak seende ut etter 370 mil. Kan umulig være normalt? De rullet jo 1200 mil i fjor sommer uten slik slitasje. Resten av dekkene har ikke minket særlig mye, men ville neppe gått mer enn kanskje 2-400mil til før de var på grensen. Nye dekk/felger  er montert på bilen, og ny mail sendes Tesla (de svarte ikke på den første i bartebyen).

Monterer to nye dekk i morgen før jeg selger 21" - felgene.

EDIT: Sjekket teller. Dekkene har rullet 350 mil for å bli slik.
Anbefaler deg å ringe, det gjorde jeg, fikk en amerikaner på tråden tilslutt. Da gikk det fort i svingene etter det.
Nordmøre
Rød S85D  og Svart Model 3 LR

Muffinman

De ringte meg og skulle prøve å få bilen inn denne uka hvis de greide å ordne lånebil så jeg kom meg videre på jobbreisen. Hørte ikke mer, så det gikk sikkert ikke i orden. Uansett ikke noe problem å kjøre selv om dekkene slites raskere enn normalt - så lenge de erstattes.

For øvrig ser jeg at forbruket på Falken 453-dekkene i 19" ligger omkring 10% over 21" med Michelin PS2. Med andre ord, disse kjøper jeg ikke en gang til.

cairnz

Sitat fra: Muffinman på tirsdag 09. juni 2015, klokken 09:08
De ringte meg og skulle prøve å få bilen inn denne uka hvis de greide å ordne lånebil så jeg kom meg videre på jobbreisen. Hørte ikke mer, så det gikk sikkert ikke i orden. Uansett ikke noe problem å kjøre selv om dekkene slites raskere enn normalt - så lenge de erstattes.

For øvrig ser jeg at forbruket på Falken 453-dekkene i 19" ligger omkring 10% over 21" med Michelin PS2. Med andre ord, disse kjøper jeg ikke en gang til.

Håper du får dette fikset. Til referanse: I dag tok jeg det "rolig" på vei til jobb.. ca. 88km, 101 km/t på cc på motorveien, med et par drag opp i 120-ish for å slippe lage kø/etc forbi vogntog. Forbruk 174Wh/km, klima på 21.5 eco. GY 19" som har kjørt 3-4000 mil.
Elbilist

Lynet

La på sommerdekkene GY Eagle 19" for tre uker siden og forbruket spratt opp fra 175 til ca 200Wh/km!
Men i dag ble det en langtur 140km T/R sør for Trondheim i tørt og fint vær 8-12 grader. Og forbruket kom helt ned på 166Wh/km, trodde aldri jeg skulle se det tallet på de sommerdekkene. Snittfart ca 70km/h, fartsgrensa +3 ble holdt hele turen.
Trondheim:
Tesla X100D 2019 modell.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA