Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

petersv

Er du sikker på at det er noen sammenheng mellom lastindeks og rullemotstand? Jeg vil heller tro det er noe annet med dekket som påvirker rullemotstanden.

Thor2014

Jeg fikk 102 som lastindeks i vognkortet på 19".
Mine 21" har ikke mer en 96. Vil det bli et problem?

Bonk3rs

Sitat fra: petersv på onsdag 25. mars 2015, klokken 21:12
Er du sikker på at det er noen sammenheng mellom lastindeks og rullemotstand? Jeg vil heller tro det er noe annet med dekket som påvirker rullemotstanden.

Mitt dekk med LI 98Y har rullemotstand klasse E. Samme dekk med LI 102Y har C.
C bedre enn E. Ergo, det er en sammenheng for det dekket jeg har.

Hvis du leser i første innlegg i denne tråden, står det litt om sammenhengen mellom lastindex og rullemotstand.
Men det står "vanligvis" Det betyr vel at det sikkert er unntak.
 
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

petersv

Jeg skal ikke si noe for sikkert, men jeg finner ikke noe i første post, eller nettet forøvrig, som sier at høyere lastindeks gir lavere rullemotstand. Ref. http://www.google.no/search?q=load+index+rolling+resistance+correlation

Men det kon nok hende at det er en faktor C som spiller inn på både lastindeks (A) og rullemostand (B) som gjør at de korrolerer til en viss grad. Skaø jeg tippe, vil jeg tror det kan ha noe med dekkets hardhet i sidevegger, og at hardere dekk ruller bedre enn myke, men der rimer igjen ikke med at Hakka R2 ruller så hodt som det gjør til tross for veldig mye sidevegger.

Jeg tror det er abdre faktorer som spiller mye mer inn på rullemostand, som f.eks. mønster, gummiblanding ol.

Men igjen, hadde vært artig å sett noe håndfast og ,vitenskapelig materiale på dette, da det er veldig interessant og relevant for oss elbileiere.

Cowboystrekk

102-dekk er ofte XL-sertifisert, dvs ekstraforsterkede og stivere, dette kan potensielt hjelpe på forbruket. Viktig å ikke sammenligne Nokian R2 med standard helårsdekkene. Nokian R2 er et økodekk, det er spesifisert for å ha lav rullemotstand, såvidt meg bekjent er det ingen sommerdekk til TMS som er lettrullende dekk. Nokian R2 er det dekket som gir klart lavest forbruk av ALLE tilgjengelige dekk til TMS. 245\45\19 og oppover er stort sett forbeholdt sportsbiler og lettrullende dekk er da utforenelig med gode egenskaper på våt veg, noe de som kjøper slike dekk etterspør. Jeg håper dog at vi får tilgang på sommerdekk som ruller lett og etterhvert. De beste jeg vet om pr nå er goodyer eagle F1 asymmetric 2, contisportcontact 5 og dunlop sport maxx rt i 245\45\19 102XL-rating, alle disse har C-rating på rullemotstand og er dårligere enn Nokian R2, men de er bedre enn standarddekkene. Det er bare 2 vinterdekk som jeg vet om som er definert som dekk med lav rullemotstand. Det ene R2, det andre er Michelin Xi3 som mange med TMS bruker. Om du vil ha lavt forbruk så styr unna 20" og 21". Det greieste dekket med lav pris, ok testresultat og bra karakter på forbuk på sommer er nexen nfera su1 102 XL, ellers ville jeg gått for de 3 andre sommerdekkene nevnt over, men de koster omtrent det dobbelte av nexen.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Joda, men tror vi blander litt årdsk og effekt her. R2 er ikke er eco-dekk, men er høyytelses-friksjonsdekk som er eco-merket. Grunnen er nok noe annet enn lastindeksen, som jeg sier lengre opp, f.eks. gummiblanding eller mønster, siden det er såpass mykt og fortsatt ruller så lett. Men, men, er jo egentlig ikke så vesentlig, fakta er jo som du sier at det knapt er å oppdrive er lettrullende sommerdekk tilpasset Model S.

Vi får håpe det kommer snart, og at vi inntil da kan eksperimentere litt med andre dekk. Jeg hadde nok tatt sjansen på Lilong i dag hvis jeg måtte ha nye.

Cowboystrekk

Nja, nokiandekket er ikke høy-ytelse, det har svært lav hastighetsrating: R\170 km\t. Til sammenligning har Michelin Xi3 som er et nesten like lettrullende dekk H\210 km\t og stock-dekkene V\240 km\t. Det er definert som økodekk av nokian selv med betegnelsen "Ultra low rolling resistance", samme mener jeg står på hakka green-dekkene. Det finnes vell et økodekk fant jeg ut, det fikk faktisk overraskende bra i sommerdekktesten til NAF som kom nå nylig: Landsail LS588: https://www.interdekk.no/categories/summer_tires.php?search=producers%2CSD&tire_thumbnails=off&width=245&profile=45&diameter=19&x=21&y=14
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Bonk3rs

@Cowboystrekk
Takk for mye bra info! Bestilte Landsail dekka i dag  ;D 245/45R19 102Y
Er veldig spent på hva de vil gjøre med forbruket. De er klasifisert med "B" på rullemotstand.
Får dem i uke 15. Håper å få dem lagt på samme uka.
Skal prøve å gå gjort en test med gamle vs nye dekk på en strekning under tilnærmet Like forhold.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

Cowboystrekk

Bra :) Spent på hvordan de er på bilen. Kunne du f.eks kjørt en testrunde mest mulig likt med noen av de andre dekkene? Sjekka forbruk, støy, grep etc? :) Håper på en lien review fra deg :)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Veldig spennende ja, ser frem til tilbakemelding om egenskaper.

Cowboystrekk

Til den prisen er det jo heller ikke noen krise om dekkene skulle være dårlige, de koster jo under halvparten av mange av de andre dekkene ;)
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

Jejl

Er det slik at dekkene får dårligere karakter på rullemotstand jo større diameter det har?
Jeg husker jeg skulle kjøpe Michelin Energysaver dekk til min bil for 5-6 år siden. Da fikk jeg beskjed om at dekket ikke het energysaver når det var på over 17 tommer, selv om dekket var akkurat likt.

petersv

Sitat fra: Jejl på onsdag 01. april 2015, klokken 11:55
Er det slik at dekkene får dårligere karakter på rullemotstand jo større diameter det har?
Jeg husker jeg skulle kjøpe Michelin Energysaver dekk til min bil for 5-6 år siden. Da fikk jeg beskjed om at dekket ikke het energysaver når det var på over 17 tommer, selv om dekket var akkurat likt.

Nei, i prinsippet er det faktisk motsatt. Men bredden på dekket henger nesten (les, ikke på BMW i5) alltid sammen med diameteren, og økt bredde gir økt friksjon og luftmotstand.

Beachboy

Noen som vet hvor jeg kan fpå byttet til sommerdekk imorgen i Oslo området?

Kan også betale litt dersom noen ønsker å hjelpe til :P
Bestilt sort 60 kwh med 21 " Grå turbin.
Bekreftet 02.04
Levering Juli

Vurderer P85D :P

Thor2014

Sitat fra: Beachboy på onsdag 01. april 2015, klokken 18:03
Noen som vet hvor jeg kan fpå byttet til sommerdekk imorgen i Oslo området?

Kan også betale litt dersom noen ønsker å hjelpe til :P
Du kan låne jekk og pipe av meg, men da må du til Drøbak.

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA