Bli medlem i Norsk elbilforening og støtt driften av Elbilforum. Som medlem får du i tillegg startpakke, medlemsfordeler og gode tips om elbil og lading. Du blir med i et fellesskap som jobber for mindre utslipp fra veitrafikken. Medlemskap koster 565 kroner per år. elbil.no/medlemskap

En liten dekk- og felgguide

Startet av Cowboystrekk, onsdag 12. februar 2014, klokken 09:52

« forrige - neste »

Havebigfun

Ja - jeg lurer på om de har kjøpt noen kontainere av overliggere.
Ser ut som om de for mye trykkluft på lageret også :o

Teslavest

#781
Så da får jeg altså Michelin på mine 19" sommerhjul når jeg henter min P85D om et par uker?
Stor forskjell på 19" vs 21" på veigrep akslerasjon ?
P85D.  Mod X reservert

Dennis

#782
Er Michelin Pilot Sport 3 som er på 19" for P85D. På 21" så er det Michelin Pilot sport 2.

PS2 dekkene er mer sportslig og har noe bedre grep enn PS3. PS3 er nok helt klart en oppgradering fra dekkene som ble levert på 19" tidligere.
PS3 er forresten ikke etterkommeren til PS2, PS3 er et mer sport/comfor dekk og PS2 er et dekk som i sin tid ble laget for superbiler som Porsche osv. Pilot Super Sport er etterkommeren til PS2.

P85D med 21" har litt bredere dekk bak.
Til et vist nivå så gir bredere dekk bedre grep, også ved aks. Gummiblanding har også veldig mye å si.
Nå kommer sikkert hylekoret og sier at et sykkeldekk på feks 185 bredde sitter like bra man de får lese litt her: http://www.pistonheads.com/gassing/topic.asp?t=78848


Teslavest

Valgte 19" for mer komfort på litt dårlige veier, brostein og ellers alt du møter på på vanlig norsk veistandard. Tabbe kanskje? Luftfjæring.
P85D.  Mod X reservert

Havebigfun

Sitat fra: Teslavest på onsdag 18. mars 2015, klokken 22:28
Valgte 19" for mer komfort på litt dårlige veier, brostein og ellers alt du møter på på vanlig norsk veistandard. Tabbe kanskje? Luftfjæring.
Nei dekkene fungerer bra- gir lavere forbruk og mindre dekkstøy- ved skader er de billigere å erstatte. Blir du misfornøyd selger du de og kjøper det du har lyst på.

Dennis

Langt fra noe tabbe. Du har valgt helt rett når det var det du var ute etter;)

21" dekkene har en god del mindre komfort enn 19" med PS3. PS3 dekkene er sportslig nok for de fleste å kjøre med.
Har ikke prøvd de PS3 dekkene på Tesla, men hadde de på en bil jeg hadde tidligere i 18" og var veldig fornøyd med de på både kjøreegenskaper og at de var komfortable.

Cowboystrekk

PS3 som nye standarddekk sommer er jo knallbra :) De har bedre kjøreegenskaper på våt veg og lavere rullemotstand enn goodyear rsa2 som var standard inntil nylig.
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Sett litt på sammenlignbare dekk til GY-19-tomrene. Noen som har noen formeninger om hvilke som kan passe bra? Tenker kanskje mest på om noen som støyer litt mindre og har litt bedre rulleegenskaper.

http://www.prisjakt.no/product.php?j=2631216,1061815,2743311,3050134

Cowboystrekk

Sitat fra: petersv på mandag 23. mars 2015, klokken 10:18
Sett litt på sammenlignbare dekk til GY-19-tomrene. Noen som har noen formeninger om hvilke som kan passe bra? Tenker kanskje mest på om noen som støyer litt mindre og har litt bedre rulleegenskaper.

http://www.prisjakt.no/product.php?j=2631216,1061815,2743311,3050134
Ifølge tester er linglong ok, men trolig ikke bedre enn standard goodyear. Nankang skårer elendig i så og si alle tester, ville ikke valgt dem. Et godt billigvalg er nexen nfera su1, de skårer generelt bra i tester prisen tatt i betrakning og får god skåre for støy og rullemotstand, dog litt lang bremselengde på våt veg, men det har standarddekkene og. http://www.prisjakt.no/product.php?p=1622714
Tesla Model S 2013 - SOLGT
Tesla Model 3 SR+ 2020 - >

petersv

Har sett litt blandet om Nankang, noen roser de, andre slakter. Så også at Linglong har fått noe ok omtale, men de er jo så billige, så blir nesten skeptisk. 741kr per stk. er jo nesten gratis...

Hvilket dekk er det mest støysvake og lettrullende på 19" da? Finner ikke noen sider der man kan sammenligne dette lett, prisjakt har lite info på dekkene når det gjelder støy og rullemostand.

Muffinman

For noen år siden opplevde noen bekjente å få Linglong-dekk som ikke var helt runde. Det gjorde ikke så mye, for de gutta skulle bruke dem til drifting. Ikke akkurat min greie...

Jeg byttet ut originale Continental på en Saab 9-3 jeg kjøpte ny i 2007 med Nankang NS20. Hadde lest i test at de støyet en del, men de var faktisk vesentlig stillere en originaldekkene bilen ble levert med.

petersv

Urunde dekk tror jeg kan forekomme hos alle produsenter av forskjellige årsaker, f.eks. feil lagring (oppreist.)

Det jeg tenker mer på er dekkets egenskaper, bremseevne (friksjon) og egenskaper mtp, vannplaning (dreneringsevne.) Altså kort fortalt ting som går på sikkerhet.

Jeg har ikke funnet noen tester som entydig setter dyre sommerdekk foran "billige" dekk på disse områdene. Skulle gjerne lest flere sammenligningtester, men de fleste har kun med toppmodellen til de store merkene. Noen som har tips om å finne slike tester på norsk/engelsk (eller tysk og nederlandsk forsåvidt.)?

Muffinman

Jeg har inntrykk av at merker som ikke er etablerte i vårt marked prises latterlig lavt. Ofte scorer de middels i tester, og forskjellen fra middels til god er gjerne ikke så veldig stor. Prisingen økes gjerne etterhvert som salgstallene tar seg opp og det nye merket vinner anseelse.

Når det gjelder Linlong-eksempelet jeg nevnte gjaldt det alle dekkene driftegjengen fikk levert over noen måneder. Det er en stund siden så man må gå ut fra at det er rettet nå. Man selger ikke urunde dekk så veldig lenge før man forsvinner, uansett pris.

Krishell

Noen som har prøvd litt gode dekk her? Gateslicks som toyo r888 osv?

Bonk3rs

NB: Har du LI som er akkurat innenfor, f.eks 98Y, er det stor sjangs for et større forbruk. Det har jeg erfart  >:(  Sommerdekk altså...

Har kjørt ca 3 uker på 19"(98Y) dekk som tilsvarer forbruket på 21"  :o , men bytta til Hakka R2(102Y) p.g.a snøstormen som er venta i morgen. Merket en signifikant forskjell på forbruket. 

Det er lurt å sjekke det før man går til innkjøp av dekk. Ikke stol blindt på at dekkforhandleren gir deg det riktige, hvis lavt forbruk er viktig for deg.
Neste gang jeg kjøper dekk, blir det LI 102Y.
X60D, Solid hvit VIN 160## Levert 24.10.16
P85+ Pearlwhite 2014, Innbyttet  :(
Performance Model 3, Pearl white, Levert 26.02.19

© 2024, Norsk elbilforening   |   Personvern, vilkår og informasjonskapsler (cookies)   |   Organisasjonsnummer: 982 352 428 MVA